Skocz do zawartości

GWC rurowe


Recommended Posts

Napisano
W tym roku będę budował GWC. Co prawda dom dopiero rusza za rok, ale co mogę zrobić teraz, to już będę dłubał co by za rok było szybciej.
Nie będę kupował rur dedykowanych pod GWC (z powłoką antybakteryjną) ze względu na cenę która jest makabryczna.
Chcę umieścić x (no właśnie, ile?) metrów rur Φ250 na głębokości 2 do 3 metrów uszczelnionymi specjalnym klejem dającym pełną gwarancję szczelności.

Przyświtała mi pewna koncepcja. Da się słyszeć tu i ówdzie, że w rurach nie powleczonych specjalną powłoką antybakteryjną, z biegiem czasu może rozwijać się całkiem bujne życie (grzybki, bakterie). Nie dając mi to spokoju, pomogło wymyślić pewien sposób na czyszczenie tego kanału rurowego.
Gdybym taki kanał ułożył z bardzo małym spadkiem, i tuż przed końcem połączył go dodatkową rurką Φ100 z studzienką ściekową. Wtedy mając taki odpływ, możemy raz na rok, czy dwa, wlać do naszego GWC x litrów płynu bakteriobójczego, czy nawet przelać go wrzątkiem. Całość i tak spłynie, a kanał będzie odgrzybiony.

Ale czy to się może udać?
Napisano
Poniżej 1,5 m nie ma sensu. Dużo kopania i kłopotów, temperatura już się zmienia nieznacznie, ale jest już poniżej 14-15 st.C co daje , wykraplanie się wody z powietrza latem. Do 1.5 m nie wykrapla sie woda w naszej strefie ( poza ostatnim wyjątkowym latem) . Co do powierzchni wewnętrznej GWC… przekraczanie 3 x powierzchni wymiennika w centrali nie ma sensu. Najczęściej stosujemy – powierzchnia wymiennika w centrali x 2
Studzienkę ściekową ODRADZAM - jedynie co to pompka!
Napisano
z kopaniem kłopotu nie ma. Przyjeżdża kopareczka i taka zwykła ma zasięg już do 6 m głębokości. A czy wykopie na 1,5 czy na 2,5 to jej już obojętne. Bardziej mnie martwi to wykraplanie o którym pan pisze.
A co do wielkości GWC. Czy dłuższe (nawet przewymiarowane) nie jest wydajniejsze? Jeśli w zimie przy dużych mrozach, pierwsza część GWC się wymrozi, to zawsze zostaje jeszcze następnych kilka metrów które ocieplą powietrze.
A żeby długie GWC nie tworzyło dużych oporów to można zwiększyć średnicę rur (dlatego z góry założyłem Φ250) ?
Napisano
Cytat

z kopaniem kłopotu nie ma. Przyjeżdża kopareczka i taka zwykła ma zasięg już do 6 m głębokości. A czy wykopie na 1,5 czy na 2,5 to jej już obojętne. Bardziej mnie martwi to wykraplanie o którym pan pisze.
A co do wielkości GWC. Czy dłuższe (nawet przewymiarowane) nie jest wydajniejsze? Jeśli w zimie przy dużych mrozach, pierwsza część GWC się wymrozi, to zawsze zostaje jeszcze następnych kilka metrów które ocieplą powietrze.
A żeby długie GWC nie tworzyło dużych oporów to można zwiększyć średnicę rur (dlatego z góry założyłem Φ250) ?


widze że mamy optymistę ,a wie ile taka rura antybakteryjna do gWC kosztuje takiej srednicy ?
śmiem twiedzić że 20 tys na GWC na takiej średnicy niestrczy ....
Napisano
Cytat

widze że mamy optymistę ,a wie ile taka rura antybakteryjna do gWC kosztuje takiej srednicy ?
śmiem twiedzić że 20 tys na GWC na takiej średnicy niestrczy ....


a przeczytałeś dokładnie mój pierwszy post?

icon_smile.gif Pozdrawiam
Napisano
Cytat

z kopaniem kłopotu nie ma. Przyjeżdża kopareczka i taka zwykła ma zasięg już do 6 m głębokości. A czy wykopie na 1,5 czy na 2,5 to jej już obojętne. Bardziej mnie martwi to wykraplanie o którym pan pisze.
A co do wielkości GWC. Czy dłuższe (nawet przewymiarowane) nie jest wydajniejsze? Jeśli w zimie przy dużych mrozach, pierwsza część GWC się wymrozi, to zawsze zostaje jeszcze następnych kilka metrów które ocieplą powietrze.
A żeby długie GWC nie tworzyło dużych oporów to można zwiększyć średnicę rur (dlatego z góry założyłem Φ250) ?


Szanowny Panie, nie chodziło mi o samo kopanie, nie precyzyjnie się wyraziłem, raczej o układanie rur na trzech metrach. Szalunki itp - to są koszty i kłopot nie sam wykop. O ogrzanie ziemi - zdecydowanie bym się nie martwił. Nawet na 17 mb gwc przy 300m3/h nic się takiego nie dzieje (podam tel na prv) . Najkrótsze GWC jakie zrobiliśmy to 7mb - z braku możliwości. Przewymiarowane gwc to koszty, większe ryzyko rozszczelnienia i trochę większy opór, który muszą pokonać wentylatory, wiec i ( choć to szczególik ) podgrzeją powietrze latem.
Napisano
Cytat

W tym roku będę budował GWC. Co prawda dom dopiero rusza za rok, ale co mogę zrobić teraz, to już będę dłubał co by za rok było szybciej.
Nie będę kupował rur dedykowanych pod GWC (z powłoką antybakteryjną) ze względu na cenę która jest makabryczna.
Chcę umieścić x (no właśnie, ile?) metrów rur Φ250 na głębokości 2 do 3 metrów uszczelnionymi specjalnym klejem dającym pełną gwarancję szczelności.

Przyświtała mi pewna koncepcja. Da się słyszeć tu i ówdzie, że w rurach nie powleczonych specjalną powłoką antybakteryjną, z biegiem czasu może rozwijać się całkiem bujne życie (grzybki, bakterie). Nie dając mi to spokoju, pomogło wymyślić pewien sposób na czyszczenie tego kanału rurowego.
Gdybym taki kanał ułożył z bardzo małym spadkiem, i tuż przed końcem połączył go dodatkową rurką Φ100 z studzienką ściekową. Wtedy mając taki odpływ, możemy raz na rok, czy dwa, wlać do naszego GWC x litrów płynu bakteriobójczego, czy nawet przelać go wrzątkiem. Całość i tak spłynie, a kanał będzie odgrzybiony.

Ale czy to się może udać?


a faktycznie niedoczytałem
niestety zgodnie z zasadą co sie nie najesz to sie nie naliżesz ten pomyłs nie ma racji bytu ,od strony technicznej może to dziłać naomiast od strony bezpieczeństwa użytkowników domu to nie polecam
dobze zrobione GWC to zakopanie rur w jak najniżej temp czyli ok 1,2-1,8m sprawne GWC to wykraplająca sie woda a woda i zmienne warunki temperaturowe to efekt wiadomy
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

a faktycznie niedoczytałem
niestety zgodnie z zasadą co sie nie najesz to sie nie naliżesz ten pomyłs nie ma racji bytu ,od strony technicznej może to dziłać naomiast od strony bezpieczeństwa użytkowników domu to nie polecam
dobze zrobione GWC to zakopanie rur w jak najniżej temp czyli ok 1,2-1,8m sprawne GWC to wykraplająca sie woda a woda i zmienne warunki temperaturowe to efekt wiadomy


Rury Antybakteryjne nie chronia nas przed grzybkami lub plesniakami.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...