Skocz do zawartości

Zbrojenie rozproszone


jimt

Recommended Posts

Napisano
Zamieszczę tu za zgodą przedstawiciela firmy informację, które otrzymałem. Może komuś się przydadzą.

1. Kalkulacją zużycia włókien Dramix:
"Projekty to nie problem, jeśli są dane obciążenia ścian na poziomie fundamentu. W Państwa danych tego
nie ma więc muszę przyjąć na podstawie rodzaju konstrukcji. Przyjmuję więc szacunkowo:
- dla domów drewnianych parterowych z poddaszem użytkowym:
ściany zew. – max 50 kN/m, ściany wewn. – max 80 kN/m
- dla domów drewnianych piętrowych z poddaszem użytkowym:
ściany zew. – max 60 kN/m, ściany wewn. – max 90 kN/m
- dla domów murowanych parterowych z poddaszem użytkowym:
ściany zew. – max 80 kN/m, ściany wewn. – max 110 kN/m
- dla domów murowanych piętrowych z poddaszem użytkowym:
ściany zew. – max 90 kN/m, ściany wewn. – max 120 kN/m.
Wszystkie powyższe bez podpiwniczenia. Projektowane zbrojenie przy założeniu odsadzki płyty
fundamentowej min 5cm wynosi:


Obciążenie Grubość płyty betonowej Klasa betonu Dozowanie zbrojenia Dramix Dopuszczalny jednostkowy odpór gruntu

[kN/m]................. [cm].............................. [-] .............................. [kg/m3] ............................ [kN/m2]
zewn. wewn.
55.... 100................20 .............................C 20/25 ............................ 20..................................... 150
65.... 110................20 ............................ C 20/25 ........................... 20......................................150
75.... 130................20 .............................C 25/30 ............................ 26..................................... 150
85 ....150................25 ............................ C 25/30 ............................ 23..................................... 150
95 ....160................25 ............................ C 25/30 ............................ 25......................................150
105...170................30 .............................C 25/30 .............................26..................................... 150
115 ..180................30 .............................C 25/30 ............................ 39..................................... 150

Z takiej tabeli będzie Panu już łatwo korzystać przy każdej okazji nawet zanim ja dla Pana zrobię pełny
projekt. Konstruktorzy może nie udostępniają wyników obliczeń statycznych inwestorowi, ale przeważnie te
dane posiadają, bo z głowy nie za bardzo można budować. Zwracam też uwagę na to, że poprawa jakości
gruntu znacznie wpływa na minimalne wymagania a przecież spotyka się współczynnik qf >= 200 kN/m2
Napisano
a tak na moją tępą głowę laika, to powyższe co oznacza? Że na dobrym gruncie można stawiać płytę pod dom? Czy nie można i trzeba dozbrajać tradycyjnie... ?
Napisano
Cytat


A ja tyle stali utopie w betonie to wiąże się z kosztami i czasem a dramiks leży w garażu rozmawiałem projektantami jednym co mi adoptował dom i drógi co mi robił płyte ale oni mają monopol na stal aby podnosić koszty budowy bo to nie ich pieniązde i czas oni chba projektuja według szablonu
Napisano
Cytat

a tak na moją tępą głowę laika, to powyższe co oznacza? Że na dobrym gruncie można stawiać płytę pod dom? Czy nie można i trzeba dozbrajać tradycyjnie... ?



Niestety nie jestem konstruktorem, więc ci nie odpowiem. Chyba jednak pomęczę kogoś z odpowiednim wykształceniem. Pewnie są jakieś normy. Może napisze do http://www.fabrykadomow.com.pl/index.php Oni stosują włókna do budowy płyt.
Temat, gdzie wypowiedziała się też firma sprzedająca zbrojenia rozproszone:
https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...c=10844&hl=
Napisano

Testy na wytrzymałość.
wykres1.gif

Materiał zbrojący ASTM C 1550 Absorpcja energii /przemieszczenie 40 mm

Włókna stalowe wysokojakościowe 40 kg/m z łukowatymi końcówkami...........522 Dżule
Siatka stalowa Typ F41 (500 MPa, średnica drutu 4 mm, oczko 100 mm)........ 475 Dżuli
Barchip Shogun 48 mm 10 kg/m3 ....................................................................687 Dżuli

Więc jeśli dobrze interpretuje te dane, to włókna barchip mają największą wytrzymałość. Siatka najmniejszą. Ale siatkę stosuje sę chyba do zbrojenia wylewek/podłóg, a nie do płyt fundamentowych. Rysioz ma w projekcie płyty pręty fi 6 i 12 a to "trochę" więcej niż 4 mm.

Napisano
Na zginanie i skręcanie strasznie odporne. Skręcone wielokrotnie nie rozrywa się ani nie dzieli na strzępki, tak jak zwykły plastik. Czarne są znacznie twardsze, szare mniejsze i miększe.
Napisano
no dobrze. Super rzecz. Ale czy można budować płytę fundamentową z pominięciem tradycyjnego zbrojenia dzięki temu mikrozbrojeniu? Czy może ktoś w końcu powiedzieć, tak da się, lub, nie-kategorycznie się nie da?
Napisano
Pewnie nikt kategorycznie nie powie ani tak ani nie. A na pewno nie firmy które podobno na tym budują domy, albo sprzedają.
Ja sie zastanawiam nad eksperymentalnym postawieniu wolnostojącego garażu na takiej płycie. Chce garaż nie w bryle budynku więc może znalazłbym jakiegoś konstruktora, który dałby sie namówic na włókna zamiast fundamentów i zbrojenia.
Napisano
Cytat

Pewnie nikt kategorycznie nie powie ani tak ani nie. A na pewno nie firmy które podobno na tym budują domy, albo sprzedają.
Ja sie zastanawiam nad eksperymentalnym postawieniu wolnostojącego garażu na takiej płycie. Chce garaż nie w bryle budynku więc może znalazłbym jakiegoś konstruktora, który dałby sie namówic na włókna zamiast fundamentów i zbrojenia.


daj sobie spokój z takimi połsrodkami
nie wiem kto te technologie wymyslił i do czego ale napewno do budownictwa sie to nie nadaje ,moze do zazbrojenia piaskownicy do dziecka ....
Napisano
a ja się kompletnie nie znam, jednak temat ten mnie szczególnie interesuje. ALe chciałbym aby można było budować. Mnie samego czeka budowa, i prawdę mówiąc taka płyta byłaby wielkim ułatwieniem.
Napisano
I co z tego winika ze projektanci projektują według szablonu fundamęcik ta płeyta nie bo drosza a jest na odwrót .Zbrojenie rozproszone to nie wytrzyma lebsze zbtrojenie według szablonu stara szkoła a własciwie kto im płaci za projekt my i my to możemy zmienić oni pracują dla nas a nie na odwród

Kosztorys fundamentu oto przykład
"Kampala"
Kosztorys inwestorski

Wartość
netto
1 Stan zerowy
1.1 Roboty ziemne
1.1.1 Usunięcie warstwy ziemiurodzajnej (humus) przy pomocy spycharek, grubość warstwy do 15·cm 224,00m 2- Wartość jednostkowa0,37zł netto 82,88zł
1.1.2 Wykopy oraz przekopy wykonywane koparkami podsiębiernymi, grunt kategorii I-II 97,07m3 Wartość jednostkowa7,62zł 739,67zł
1.1.3 Zasypywanie wykopówspycharkami,przemieszczanie na odległość do 10·m, grunt kategorii I-III 97,07m3 Wartośćj ednostkowa 1,77zł netto 171,81zł
Podsumowanie elementu Razem Ogółem Roboty ziemne 994,36zł
1.2 Fundamenty, ściany fundamentowe
1.2.1 Podkłady, betonowe na podłożu gruntowym, beton podawany taczkami lubjaponkami, zwykły 2,08m3 Wartość jednostkowa 349,27zł netto 726,48zł
1.2.2 Ławy fundamentowe żelbetowe, prostokątne,szerokość do 0.6·m,transport betonu taczkami,
japonkami 9,05m3 Wartość jednostkowa 421,83zł netto 3 817,56 zł
1.2.3 Montaż zbrojenia ław i stóp fundamentowych; pręty o śr.6mm 0,04 t Wartość jednostkowa
3 723,66 zł netto148,95zł
1.2.4 Montaż zbrojenia ław i stóp fundamentowych, ; pręty o średnicy 12·mm 0,18 tWartość
jednostkowa 3 201,94zł netto 576,35zł
1.2.5 Izolacje przeciwwilgociowe powierzchni poziomych, papą na lepiku na zimno,1·warstwa 16,82m2 Wartość jednostkowa13,94 zł netto 234,47 zł
1.2.6 Izolacje przeciwwilgociowe powierzchni poziomych, papą na lepiku na zimno, dodatek
za każdą następną warstwę m2 16,82 Wartość jednostkowa11,28zł netto 189,73zł
1.2.7 Fundamenty z bloczków betonowych na zaprawie cementowej m3 10,53 Wartość jednostkowa 460,61zł netto 4 850,22zł
1.2.8 Izolacje pionowe ścian fundamentowych, z folii kubełkowej, bez gruntowania powierzchni m2 43,19Wartość jednostkowa 3,85zł netto 166,28zł
1.2.9 Izolacje pionowe ścian fundamentowych, z płyt pianki polistyrenowej, na klej m2 43,19 Wartość jednostkowa 36,58 zł netto1 579,89zł
1.2.10 Izolacje przeciwwilgociowe powłokowe bitumiczne pionowe - wykonywane na zimno, roztwór asfaltowy,1·warstwa m2 43,19 Wartość jednostkowa 5,32zł netto 229,77zł
Podsumowanie elementu Razem
Ogółem Fundamenty, ściany fundamentowe 12 519,70zł
1.3 Roboty ziemne, podłoga na gruncie
1.3.1 Usunięcie warstwy ziemi urodzajnej (humus) przy pomocy spycharek, grubość warstwy do 15·cm m2 104,33Wartość jednostkowa 0,47zł netto 49,04
1.3.2 Usunięcie warstwy ziemi urodzajnej (humus) przy pomocy spycharek, dodatek za każde dalsze 5·cm grubości m3 104,33 Wartość jednostkowa0,47zł netto 49,04zł
Podsumowanie elementu Razem
Ogółem Roboty ziemne, podłoga na gruncie 98,08zł
1.4 Podłoga na gruncie
1.4.1 Podkłady, z ubitych materiałów sypkich na podłożu gruntowym, piasek m3 31,30 1Wartość
jednostkowa 26,86zł netto 3 970,72zł
1.4.2 Podkłady, betonowe na podłożu gruntowym, beton podawany taczkami lub japonkami, zwykły m3 10,43Wartość jednostkowa 349,27zł netto 3 642,89zł
1.4.3 Izolacje przeciwwilgociowe powierzchni poziomych, papą na lepiku na gorąco,1·warstwa m2 104,33 Wartość jednostkowa 14,26zł netto1 487,75zł
1.4.4 Izolacje przeciwwilgociowe powierzchni poziomych, papą na lepiku na gorąco, dodatek za każdą następną warstwę m2 104,33 Wartość jednostkowa 8,64zł netto 901,41zł
1.4.5 Izolacje cieplne i przeciwdźwiękowe z płyt styropianowych, izolacje poziome na wierzchu
konstrukcji, na sucho,1·warstwa gr 10 cm m2 83,09 Wartość jednostkowa44,47zł netto 3 695,01zł
1.4.6 Izolacje przeciwwilgociowei przeciwwodne z folii polietylenowej szerokiej,izolacja pozioma
podposadzkowa m2 104,33 Wartość jednostkowa 20,59zł netto 2 148,15zł
1.4.7 Warstwy wyrównawcze pod posadzki, z zaprawy cementowej grubości 20·mm,
zatarte na ostro - dom m2 104,33 Wartość jednostkowa 13,57zł netto 1 415,76zł
1.4.8 Warstwy wyrównawcze pod posadzki, dodatek lub potrącenie za zmianę grubości o 10·mm - dom m2 4,5 104,33 Wartość jednostkowa 20,01zł netto 2 087,64zł
Podsumowanie elementu Razem
Ogółem Podłoga na gruncie 19 349,33zł
Podsumowanie rozdziału Razem 32 961,47zł
Wartość rozdziału netto: 32 961,47zł
VAT 7 251,52zł
Wartość rozdziału brutto: 40 212,99zł fundameny tradycyjny

A płyta mnie koszyowała 23453 tys brutto to znacz zaoszczędziłem 16757.99zł i płyta jest lepsza i cieplejsza i mniejsze będe zurrzycie energi na ogrzewanie
Napisano
"Skromne" oszczędności ! Starczy na dobre okna, albo wentylację mechaniczną icon_biggrin.gif
Cały czas śledzę twój temat o budowie płyty. Pogoda dopisuje, mam nadzieje, że reszta też będzie ci szła tak sprawnie.
Temat rysioza: https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...amp;#entry89862

Ja właśnie zastanawiałem się co zrobić z moich próbek zbrojenia. Mam pomysł na ich wykorzystanie. Oczywiście zrobię zdjęcia, ale to w maju dopiero icon_rolleyes.gif
Napisano
Tym razem coś o konkurencji, czyli zbrojeniu Dramix.
Zalety zbrojenia Dramix stosowanego do płyt fundamentych:
Doskonałe zabezpieczenie przed rysami i spękaniami
Prosta kontrola wykonania
Niższy koszt niż przy użyciu tradycyjnych siatek
Brak montażu stali
Możliwość podawania pompą lub z betonowozu
Łatwe betonowanie - możliwość zacierania mechanicznego.
Brak obrazka
Napisano
I porównanie, jaka siatka zbrojeniowa przy wykonaniu płyty odpowiada włókna. Nie umiem inaczej niestety tego wkleić icon_confused.gif
http://www.bekaert-poland.pl/download/files/_bro_raft_pl.pdf
http://www.bekaert-poland.pl/download/file...sing_man_pl.pdf

Ale po przeczytaniu wszystkiego, jestem bardziej przekonany do stosowania włókien. Dane do mnie przemawiają. A Francuzi nie są chyba tak głupi by budować domy z byle czego. Chociaż "francuszczyzna" jest wstrętna mej sarmackiej duszy icon_wink.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
    • Witam Chcialbym zasięgnąć porady na temat ocieplenia podlogi w piwnicy. Piwnica jest sucha i nie ma w niej grzyba. Dlatego pytanie odnosi się jak to zrobić by nie zepsuć tego. Planuje ocieplić wełną mineralna lub drewnianą. Ale chodzi konkretnie co dać pod spód. Czy jeżeli dam folie nie będzie się pocić pomiędzy folia a betonem. Lub jeżeli nie dam foli będzie się pocić wełna.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...