Skocz do zawartości

Punkt Rosy


Recommended Posts

Napisano
Witam.

Chcę ocieplić budynek styropianem, ale nie wiem jaką jego grubosć wybrać pod względem "punktu rosy".

Mury mają grubość 35 cm:
od strony zewnętrznej cegła szczelinówka (29 cm)
od strony wewnętrznej pełna "na wysoki kant" (6cm)

Czy istnieje na to jakiś wzór?
Czy może ktoś poprostu wie jaka grubość w takim przypadku będzie najlepsza?
Proszę o pomoc.
Napisano
Do sprawdzenia, czy w przekroju ściany nie nastąpi wykraplanie się pary wodnej, konieczne jest wykonanie wykresu prężności przy założonych warunkach wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń, co jest dość skomplikowane. Przy takiej konstrukcji ściany nie ma potrzeby wyznaczania tzw. punktu rosy, gdyż w planowanym układzie warstw z pewnością nie wystąpi wykraplanie pary, ze względu na stosunkowo słabą izolacyjność cieplną istniejącego muru. W praktyce przy ustalaniu grubości ocieplenia bierze się pod uwagę przede wszystkim wymagana przenikalność cieplną ściany, ale ze względów ekonomicznych nie powinno się układać warstwy cieńszej niż 8 - 10 cm.
Napisano
strefa komfortu cieplno - wilgotnościowego to 22-25 st C i wilgotność względna 35-65% patrząc na wykres Molliera punkty rosy są od +18 do +8 st.C Ponieważ ściana (jak wspomniała redakcja BD) do izolatorów ciepła nie należy to woda może Ci się wykraplać już na tynku wewnętrzynym pierwszych cegieł na fundamencie, który zimą ma temperaturę podobną do ziemi czyli koło zera. Jeżeli chcemy być pewni że do punktu rosy powietrze ciepłe i wilgotne nie dotrze to trzeba dać stelaż od środka wełnę , folię hydroizolacyjną (jak w dachu) i tynk płytowy g-k lub włókno-gips. Ułatwi to też sterowanie ogrzewaniem.
Napisano
witam
Szalanka, to dobże że chcesz ocieplić dom, ale rodzaj i grubość warstyw ociepleniwej powinnaś skonsultować z odpowiednim specjalistą, gdyż to nie tylko grubość ocieplenia, ale również rodzaj wyprawy na zewnątrz i wewnątrz ma znaczenie, jeżeli nic jeszcze nie zrobiłaś to lepiej zleć wykonanie analizy ściany (nie jest to duży koszt a będziesz mieć spokoiny sen).
I tak jak pisze redakcja punkt rosy nie ma tu znaczenia, w ścianie występuje prężność pary, więc jak ktoś ci mówi cokolwiek o punktach rosy to spuść go w kanał, bo gość nie ma pojęcia o czym mówi.
pozdrawiam
Napisano
Nawet jeżeli założyłbym że Pan "woltar" ma rację, (najlepiej to sprawdzić robiąc pomiary wilgotności ściany i styropianu w stojących domach, co zrobiłem) to napisałem o wilgoci wykraplającej się już na powierzchni wewnętrznej ściany, gdzie "prężność " Pana woltara nic nie zmienia. Aby woda się na styku ściana - fundament nie wykraplała musisz nagrzać fundanent do temperatury kilkunastu stopni, a co za tym idzie i ziemię pod domem, a to kosztuje.
Prosto pisząc Pan woltar radzi : nie izoluj zbyt dobrze bo wykropli się woda, lepiej trzymaj ściany i fundament w temperaturze wyższej od punktu rosy.
Możesz też zadzwonić do kierownika Instytutu Fizyki Ciepła ITB i po miłej rozmowie dowiesz się , że jednak wilgoć "wchodzi" W dachu też dajesz folię od srodka.
Popatrz na przekroje gdzie i jak się układa izolację na www.isover.pl i www.isover.se porównanie jest oczywiste. (przekroje z "se" są na mojej stronie www.nie-co.pl

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...