Skocz do zawartości

Cieknący komin


Gość

Recommended Posts

Kominy w moim domu są tematem, który wciąż spędza sen z moich oczu.

Od początku...

Wykonawca, którego wynająłem do budowy mojego domu miał za zadanie kompleksowo zająć się pracami oraz zakupem odpowiednich materiałów. Sytuację starałem się kontrolować w możliwie dużym dla mnie stopniu. Jednak teraz patrząc z perspektywy czasu wiele spraw umknęło mi, a o innych nawet nie zostałem poinformowany.

W domu mam dwa kominy. Jeden z nich jest dwukanałowy z kominkiem, drugi zaś pięciokanałowy (cztery kanały wentylacyjne, jeden z pieca c.o.). Na początku wykonawca wstawił mi przewód spalinowy z kominka o zbyt małym przekroju. Ponieważ był to etap budowy ścianek kolankowych na poddaszu (dom parterowy z poddaszem użytkowym), kazałem mu rozebrać go i wstawić (zmienić) elementy kamionkowe na elementy o większym przekroju. Później, po zakończeniu budowy (stanu surowego) okazało się, że elementy kamionkowe (te) nie nadają się na odprowadzanie spalin z kominka. Drugi komin jest długi i nie ustawiony w szczycie domu. Długość ok. 1,4 m i jest oddalony od szczytu o ok. 1,5 m. komin ten jest ustawiony dłuższym bokiem (1,4 m) prostopadle do spadku wody z dachu. Oba kominy są wykonane z klinkieru, ale niepełnego – wykonawca wylewał przestrzenie puste betonem. Teraz dekarz już trzeci raz próbuje uszczelnić komin, ale bezskutecznie. Woda w jakiś sposób przedostaje się po kominie do wnętrza domu. Komin jest naokoło uszczelniony taśmą ołowianą i dodatkowo [ma] opierzenie z blachy. Woda jednak przedostaje się do środka. Słyszałem opinie, że niepełny klinkier oraz fugi nasiąkają i woda przedostaje się do środka, ale nikt nie jest w stanie potwierdzić tego w stu procentach.

Co zrobić z tymi kominami – cieknącymi?
Link do komentarza
Przyczyn przecieku dachu wokół komina należy szukać w nieszczelnym połączeniu pokrycia dachowego z kominem. Obróbka blacharska powinna zostać wprowadzona w rowek nacięty w ściance komina i dodatkowo uszczelniona silikonem dekarskim. Trzeba również sprawdzić, czy fartuch wprowadzony pod pokrycie dachowe od strony kalenicy jest dostatecznie szeroki i ewentualnie zastosować tam dodatkową uszczelkę. Trzeba również sprawdzić czy nie występują przecieki w wyżej położonych częściach dachu, gdyż wtedy woda będzie spływać po izolacji podkładowej (z papy lub folii) i ściekać po ścianie komina. Natomiast z pewnością przecieki nie są spowodowane nasiąkaniem fug między cegłami klinkierowymi, oczywiście pod warunkiem, że spoiny zostały dokładnie wypełnione.
Link do komentarza
Prosiłbym Redację BD rówież o odpowiedz na moje pytanie:
Mam dwa kominy, które są obecnie obklejane przez płytkarza płytkami klinkierowymi. W sobotę na budowie był u mnie jeden fachowiec, który w ramach uzgadniania innych prac powiedział mi, że czapki na moim kominie nie mają kapinosów i wystają zbyt mało za komin.
W rezultacie - zdaniem tego Pana - płytki za jakiś czas będą odpadały nawet jeśli zostaną dobrze przyklejone i na dobrej zaprawie klejowej.

Powiedział również, że jedynym skutecznym rozwiązaniem, jest zburzenie czapek betonowych i zrobienie nowych, które będą wystawały dalej za komin i będą miały kapinos.

Czy faktycznie jest to prawda i nie mam innego wyjścia jak zrobić nowe czapki betonowe na kominach?

pozdrawiam
Darek
Link do komentarza
Czapy kominowe w pewnym stopniu chronią komin przed wnikaniem wody w ścianki, ale przy wysokich kominach nie ma to większego znaczenia, gdyż zacinający deszcz i tak będzie powodował ich zawilgocenie. Natomiast brak kapinosa na krawędzi czapy będzie powodował podciekanie wody od spodu czapy i może powodować zacieki a nawet mrozowe pęknięcia. Kapinos a nawet powiększenie czapy kominowej łatwo można wykonać mocując od spodu czapy blaszany fartuch uszczelniany na styku z betonem masą silikonową. Można również ukształtować z blachy dodatkową osłonę nałożoną na wierzch komina. Mimo tych zabiegów należy liczyć się z tym, że okładzina z czasem może odpadać, gdyż znaczne zmiany temperatury spowodowane okresową pracą kotła grzewczego oraz kondensacją pary wodnej w kanałach wentylacyjnych destrukcyjnie wpływają na cegły kominowe i pokrywającą je okładzinę.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
ROZWALIŁ MI SIĘ KOMIN.JEST TO DACH PŁASKI .JAK NALEŻY GO ZBURZYĆ.DO KTÓREJ CZĘŚĆI.?NA CO KŁAŚĆ CEGŁĘ KLINKIEROWĄ.OD CZEGO ZACZĄĆ?
CZY TRZEBA ROZWALAĆ GO DO KĄCA DACHU?CZY MOŻNA POŁOŻYĆ NOWY KLINKIER NA PRZYKŁAD 3-CIĄ WARSTWĘ KTÓRA SIĘ TRZYMA SOLIDNIE?
Link do komentarza
Zakres rozbiórki komina zależy oczywiście od jego stanu i jeśli warstwy dolne nie są uszkodzone można je pozostawić. Stary komin rozbiera się od góry, warstwa po warstwie, zwracając uwagę, aby odłamki nie przedostały się do wnętrza kanałów. Cegły klinkierowe najlepiej łączyć na specjalną zaprawę do klinkieru (może być już barwiona lub szara wymagająca następnie fugowania). Na wierzchu nowego komina należy umocować betonową czapę lub uformować blaszane zadaszenie.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...