Skocz do zawartości

Cieknący komin


Gość

Recommended Posts

Napisano
Kominy w moim domu są tematem, który wciąż spędza sen z moich oczu.

Od początku...

Wykonawca, którego wynająłem do budowy mojego domu miał za zadanie kompleksowo zająć się pracami oraz zakupem odpowiednich materiałów. Sytuację starałem się kontrolować w możliwie dużym dla mnie stopniu. Jednak teraz patrząc z perspektywy czasu wiele spraw umknęło mi, a o innych nawet nie zostałem poinformowany.

W domu mam dwa kominy. Jeden z nich jest dwukanałowy z kominkiem, drugi zaś pięciokanałowy (cztery kanały wentylacyjne, jeden z pieca c.o.). Na początku wykonawca wstawił mi przewód spalinowy z kominka o zbyt małym przekroju. Ponieważ był to etap budowy ścianek kolankowych na poddaszu (dom parterowy z poddaszem użytkowym), kazałem mu rozebrać go i wstawić (zmienić) elementy kamionkowe na elementy o większym przekroju. Później, po zakończeniu budowy (stanu surowego) okazało się, że elementy kamionkowe (te) nie nadają się na odprowadzanie spalin z kominka. Drugi komin jest długi i nie ustawiony w szczycie domu. Długość ok. 1,4 m i jest oddalony od szczytu o ok. 1,5 m. komin ten jest ustawiony dłuższym bokiem (1,4 m) prostopadle do spadku wody z dachu. Oba kominy są wykonane z klinkieru, ale niepełnego – wykonawca wylewał przestrzenie puste betonem. Teraz dekarz już trzeci raz próbuje uszczelnić komin, ale bezskutecznie. Woda w jakiś sposób przedostaje się po kominie do wnętrza domu. Komin jest naokoło uszczelniony taśmą ołowianą i dodatkowo [ma] opierzenie z blachy. Woda jednak przedostaje się do środka. Słyszałem opinie, że niepełny klinkier oraz fugi nasiąkają i woda przedostaje się do środka, ale nikt nie jest w stanie potwierdzić tego w stu procentach.

Co zrobić z tymi kominami – cieknącymi?
Napisano
Przyczyn przecieku dachu wokół komina należy szukać w nieszczelnym połączeniu pokrycia dachowego z kominem. Obróbka blacharska powinna zostać wprowadzona w rowek nacięty w ściance komina i dodatkowo uszczelniona silikonem dekarskim. Trzeba również sprawdzić, czy fartuch wprowadzony pod pokrycie dachowe od strony kalenicy jest dostatecznie szeroki i ewentualnie zastosować tam dodatkową uszczelkę. Trzeba również sprawdzić czy nie występują przecieki w wyżej położonych częściach dachu, gdyż wtedy woda będzie spływać po izolacji podkładowej (z papy lub folii) i ściekać po ścianie komina. Natomiast z pewnością przecieki nie są spowodowane nasiąkaniem fug między cegłami klinkierowymi, oczywiście pod warunkiem, że spoiny zostały dokładnie wypełnione.
Napisano
Prosiłbym Redację BD rówież o odpowiedz na moje pytanie:
Mam dwa kominy, które są obecnie obklejane przez płytkarza płytkami klinkierowymi. W sobotę na budowie był u mnie jeden fachowiec, który w ramach uzgadniania innych prac powiedział mi, że czapki na moim kominie nie mają kapinosów i wystają zbyt mało za komin.
W rezultacie - zdaniem tego Pana - płytki za jakiś czas będą odpadały nawet jeśli zostaną dobrze przyklejone i na dobrej zaprawie klejowej.

Powiedział również, że jedynym skutecznym rozwiązaniem, jest zburzenie czapek betonowych i zrobienie nowych, które będą wystawały dalej za komin i będą miały kapinos.

Czy faktycznie jest to prawda i nie mam innego wyjścia jak zrobić nowe czapki betonowe na kominach?

pozdrawiam
Darek
Napisano
Czapy kominowe w pewnym stopniu chronią komin przed wnikaniem wody w ścianki, ale przy wysokich kominach nie ma to większego znaczenia, gdyż zacinający deszcz i tak będzie powodował ich zawilgocenie. Natomiast brak kapinosa na krawędzi czapy będzie powodował podciekanie wody od spodu czapy i może powodować zacieki a nawet mrozowe pęknięcia. Kapinos a nawet powiększenie czapy kominowej łatwo można wykonać mocując od spodu czapy blaszany fartuch uszczelniany na styku z betonem masą silikonową. Można również ukształtować z blachy dodatkową osłonę nałożoną na wierzch komina. Mimo tych zabiegów należy liczyć się z tym, że okładzina z czasem może odpadać, gdyż znaczne zmiany temperatury spowodowane okresową pracą kotła grzewczego oraz kondensacją pary wodnej w kanałach wentylacyjnych destrukcyjnie wpływają na cegły kominowe i pokrywającą je okładzinę.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
ROZWALIŁ MI SIĘ KOMIN.JEST TO DACH PŁASKI .JAK NALEŻY GO ZBURZYĆ.DO KTÓREJ CZĘŚĆI.?NA CO KŁAŚĆ CEGŁĘ KLINKIEROWĄ.OD CZEGO ZACZĄĆ?
CZY TRZEBA ROZWALAĆ GO DO KĄCA DACHU?CZY MOŻNA POŁOŻYĆ NOWY KLINKIER NA PRZYKŁAD 3-CIĄ WARSTWĘ KTÓRA SIĘ TRZYMA SOLIDNIE?
Napisano
Zakres rozbiórki komina zależy oczywiście od jego stanu i jeśli warstwy dolne nie są uszkodzone można je pozostawić. Stary komin rozbiera się od góry, warstwa po warstwie, zwracając uwagę, aby odłamki nie przedostały się do wnętrza kanałów. Cegły klinkierowe najlepiej łączyć na specjalną zaprawę do klinkieru (może być już barwiona lub szara wymagająca następnie fugowania). Na wierzchu nowego komina należy umocować betonową czapę lub uformować blaszane zadaszenie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej ekipo! 👋 Mam pytanie do wszystkich, którzy spędzają czas w warsztacie: czy Wasze narzędzia też czasem "znikają" w skrzynkach i szafkach? 😅 Zastanawiam się, jakie macie sposoby na utrzymanie porządku i szybki dostęp do narzędzi. Czy korzystacie z organizerów, przegródek, a może sami coś projektujecie? Słyszałem, że niektórzy drukują własne uchwyty i organizery 3D – to naprawdę działa? Podzielcie się swoimi doświadczeniami i pomysłami – może razem znajdziemy sposób, żeby nasze warsztaty były bardziej zorganizowane i mniej frustrujące! 💡🛠️ Dzięki z góry za odpowiedzi!  
    • To wygląda na to, że nie jest to garaż wolnostojący, jak wyglądałoby z treści pierwszego postu, tylko związany z budynkiem mieszkalnym... Czy może nie? Może jakiś szkic, czy fotka...
    • Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm. Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe.  Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 
    • Z opisu wnioskuję, że prawdopodobnie odkopanie ścian fundamentowych nie spowoduje zagrożenia. Jednak z naciskiem właśnie na prawdopodobnie. Nie będąc na miejscu i nie znając szczegółów nie mogę tego powiedzieć z całkowitą pewnością. Dlatego pomimo wszystko bezpieczniej będzie odkopywać każdą ścianę stopniowo, jako 2 lub 3 odcinki.  Natomiast odkopywanie fundamentu od strony wewnętrznej (od garażu) nie ma sensu. Natomiast co do wieńca to skoro go nie zrobiono, to teraz już się go i tak nie doda. 
    • Dzień dobry,   Zastosowanie odpowiedniego podkładu pod blachę jest kluczowym elementem prawidłowego wykonania dachu, nawet w przypadku pełnego deskowania. Warstwa ta pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia konstrukcji dachowej oraz samego pokrycia. Brak membrany lub folii pod blachą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całej konstrukcji dachu. Wilgoć, która dostaje się pod pokrycie blaszane, nie mając możliwości odprowadzenia, powoduje stopniowe zawilgocenie elementów drewnianych. Z czasem prowadzi to do degradacji drewna, rozwoju grzybów i pleśni, a w konsekwencji do osłabienia całej konstrukcji nośnej dachu.   Kondensacja pary wodnej, która tworzy się na spodniej stronie blachy, bez odpowiedniej warstwy rozdzielającej przyspiesza procesy korozyjne. Nawet najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne blachy mogą nie wytrzymać stałego kontaktu z wilgocią gromadzącą się między pokryciem a deskowaniem. Ponadto, podkład dachowy zapewnia dodatkową ochronę przed przeciekami w miejscach łączeń arkuszy blachy lub w przypadku uszkodzeń mechanicznych pokrycia. Stanowi on swoistą warstwę awaryjną, która zabezpiecza konstrukcję dachu przed wodą w sytuacjach krytycznych.   Profesjonalne wykonanie dachu z zastosowaniem odpowiedniego podkładu zwiększa również izolacyjność termiczną całej konstrukcji i ogranicza hałas powodowany przez deszcz czy grad uderzający w blachę. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku pomieszczeń użytkowych znajdujących się bezpośrednio pod dachem. Inwestycja w wysokiej jakości membranę dachową  to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do kosztów naprawy szkód spowodowanych przez zawilgocenie konstrukcji czy wymianę skorodowanego pokrycia. Nawet w przypadku dachów o pełnym deskowaniu, warstwa ta stanowi niezbędne zabezpieczenie trwałości całej konstrukcji.   ____________________________ Łata okapowa wentylacyjna https://pruszynski.com.pl/produkt/akcesoria/typowe-obrobki-blacharskie/lata-okapowa-wentylacyjna/  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...