Skocz do zawartości

benQ_

Uczestnik
  • Posty

    16
  • Dołączył

  • Ostatnio

benQ_'s Achievements

Początkujący

Początkujący (1/4)

0

Reputacja

  1. prosta sprawa, jeżeli zakup to 22%, jeżeli zakup plus montaż to 2 warianty: jeżeli garaż nie jest we wspólnej bryle z budynkiem mieszkalnym (dom jednorodz. np.) to vat 22%, jezeli konstrukcyjnie jest we wspolnej bryle to vat 7% pzdr
  2. benQ_

    Co wybrać?

    przeczytaj to (3 strony): https://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=1998
  3. Rzeczywiscie jak pisze Jacek K. zuzycie wody dla 3os.rodziny to srednio 120-150l na dzien jednak wazne jest racjonalizowanie zuzycia i oszczednosc bo nawet nie chodzi o grzanie pradem c.w. ale jest jeszcze kwestia kanalizacji za ktora placi sie podwojnie albo w przypadku szamba - jego czestszy wywóz... oczywiscie przy wiekszej rodzinie jednostkowe zuzycie wody spada. Bateria bezdotykowa to na pewno dobry pomysl w umywalce w lazience, prysznic juz moze mniej.. koszt takiej baterii to ok. 1000zl (900zl na promocji lub przy wiekszych zakupach). A w sprawie izolacji i osiagniecia dobrego oporu cieplnego to mysle ze warto przy budowie wlasnego domu, bądź co bądź naszego marzenia zyciowego, w ktorym sie zestarzejemy, dopilnowac wszytskiego aby mostki termiczne byly tylko teoretyczne. Ja do budowy domu podchodzę bardzo "wymiarowo", zadnych zbednych udziwnien i metrażu, ale bez ciasnoty! wiecej otwartych przestrzeni...
  4. Zgadzam się z Jackiem K. co do relacji izolacja+prąd vs. c.o. gazowe. Jednak budując na kredyt ciezko zdecydowac sie wziąć większy kredyt a zaoszczedzone na wyborze instalacji pieniadze wlozyc w jakis fundusz. Lepiej zbudowac jak najtaniej (bez przesady i z zachowaniem jakosci wybranych instalacji i izolacji) i placic male raty a reszte pieniedzy miec na wyzszy standard zyciowy (wakacje, itp.). Z panem T.Brzęczkowskim zgadzam się co do baterii bezdotykowych (naprawdę oszczednośc wody do 50% w umywalkach i nawet 60% pod prysznicem) oraz co do koektorów słonecznych. Sprawa z kolektorami jest na tyle w naszych rejonach dyskusyjna że wiadomo 1/4 kredytu można bezzwrotnie umorzyć na rozwiązana "proekologiczno-termomodernizacyjne" ale efektywnie kolektor w ciągu roku pracuje ok. 55% czasu, jedynie w lipcu sierpniu można całkowicie pokryć swoje zapotrzebowanie na c.w., a reszta to dogrzewanie prądem, do tego dochodza straty cyrkulacja, utrzymanie temp. itp. a kolektor zwraca się biorąc pod uwagę efektywność działania (55%) nawet i 20lat, a żaden kolektor tyle nie wytrzyma... Podobna sytuacja co w przypadku wentylacji z reku, ale jaki wyzszy poziom "zdrowotny" a c.w. jest jednakowa:) Jednak co tu duzo gadac, zrobię sobie audyt energetyczny swojego projektu (na podstawie nowych norm i rozporządzen i z pomocą OZC) i zobaczę co dokladnie wybiorę... "J-J" ostatnio drążyłem temat i naprawdę gaz i c.o. tracą powoli sens w przypadku izolacji bliskiej "pasywnej"! P.s. rosjanie (gazprom) widzicie jak windują ceny, a jak się dowiedzialem, gaz jeszcze nie zawiera "wszystkich" mozliwych podatków (pole do popisu dla rządu;)), w przeciwieństwie do prądu. który jest w pełni opodatkowany.
  5. A widzisz.... Ty caly czas myslisz o piecach akumulacyjnych, a ja celowo decyduje sie na maly domek (86m2 + garaz) zeby poniesione koszty na inwestycję byly niewielkie, myslalem o matach grzejnych wszedzie, w korytarzu, kuchni lazience wiadomo (pod plytkami) , a w sypialniach pod deskami do tego przystosowanymi. Mysle ze to wszystko wspomoże wentylacja z reku i DOBRA IZOLACJA. Wiadomo ponad polowa Polakow buduje domy 120-180m2 a ja bede mniej wiecej w polowie sredniej tych widełek;)
  6. W sumie to wiadomo co za prądem przemawia: WYGODA, a także większe bezpieczeństwo, niż w przypadku gazu... kolejna rzecz to mniejsze koszty inwestycyjne, w przypadku urządzeń grzewczych mniejsza bezwładność (szybsza reakcja na zmiany temp), mniejsze straty generalnie... w przypadku rynku energii myślę że większej podwyżki cen można się spodziewać jednak w przypadku gazu.. choć to jak wróżenie u wróżki. Jednak w przypadku małego, DOBRZE zaizolowanego domku prąd to dobre rozwiązanie, wiem że mogę na tym stracić, ale uwierz mi nie będę się nad tym za 10-15 lat zastanawiał tylko placil rachunki i.... pracował na to wszystko;) Przynajmniej chcialbym spróbować tak zrobić, przecież nic nie stoi na przeszkodzie kiedyś zmienić wszystko, może okaże się za kilka lat że warto zainwestować np. w biogaz i bedziesz mial na dzialce torfowisko i fermentację Co do podgrzewacza to pojemnościowy, pomijając fakt ze duzo zajmuje miejsca to cały czas dogrzewa wodę jak jest nieużywana, przepływowy dziala tylko wtedy kiedy plynie woda, a poniewaz wanne bede naprawde sporadycznie używal (prysznic rulez) to chyba to wybiorę.. Co do wentylacji z reku to tego napewno nie zmienię, za duzo tu gadania ale do tego dawno sie przekonalem i amen.
  7. No duzo da zmniejszenie z 1,4 do 1,0 poniewaz wspolczynnik k jest wprost proporcjonalny do "traconej" energii przez przegrode to masz ok. 28% wiecej zatrzymanego ciepla. A fachowcom w waznych momentach musisz patrzec na rece.... Czy aby jest np. wszedzie pianka itp.. A propos ogrzewania elektrycznego (jako podstawowego)... Np. w moim przypadku tez sie na tym zastanawiam, ale biore pod uwage kilka rzeczy: - mam na dzialce łupek (jakis glinowaty) czyli grunt wysadzinowy, i jezeli chcialbym zrobic plyte fundamentowa musialbym do glebokosci (i ponizej) przemarzania wysypac piasku/tłucznia zeby tą "wysadzinowość" wyeliminowac, ale za to zyskam maksymalną izolacje od spodu (gruntu) czego mi zadne ławy i sciany fundamentowe nie dadza, - dałbym pod plyte w 2 warstwach min. 30cm wełny/styropianu, na sciany beton kom. 24cm plus 20cm syropianu w kropki (0,038W/mK), sufit podwieszany - bez stropu : nad parterem 30cm wełny, - okna k=1,0 - wentylacja z reku (np. J.E. Storkair - spr. ok.95% - wentylatory na prad staly 25-110W) - garaz bez polaczenia z wnetrzem domu www.projekty.murator.pl/projekt_rzuty?IdProjektu=164&IdKolekcji=&action=showRzuty przez co moge ogrzac wnetrze garazu zuzytym (po przejsciu przez filtr) powietrzem z wyrzutni - widzialem takie rozwiazanie... srednio w zimie temp. +14st.C w garazu, - rezygnuje z kominka w salonie (przez co brak kominów - czyli odbiorników ciepla), zmniejszam ilosc okien - w sumie ok. 15m2., zmiana w ukladzie domu - jedna duza lazienka, kuchnio-jadalnio-salon (otwarta przestrzen , 3 sypialnie, garderoba, korytarzyk i przedsionek... razem ok. 86m2 i tyle (no i garaz 14-15m2), z tarasu tez rezygnuje - takiego ze slupami i wysunietym dachem, jak mozna zobaczyc w powyzszym linku - tylko plaski taras z egzotycznego drewna + parasol/markiza.. Narazie nie bede tego liczyl jaki osiagne opor cieplny calego domu ale mysle ze w takim przypadku moge zastanowic sie nad pradem i wtedy odpanie przylacze gazowe, c.o. a zrobie podlogowke elektryczna na matach i/lub kablach w lazience, w korytarzu i kuchnio-jadalnianej czesci, pod deskami podlogowymi tez podlogowka w sypialniach i salonie (specjalny gat. drewna), c.w.u. poprzez podgrzewacz przeplywowy do kilku punktow poboru wody (prysznic, wanna, umywalka) z elektroniczna reg. temp. i wtedy zwykle baterie umywalkowe i prysznicowe, a w kuchni maly podgrzewacz przeplywowy pod zlewem i bateria termostat., plus oczywiscie plyta eletryczna w kuchni, w lazience jeszcze suszarka do reczników elektr. Co Ty na to "j-j", myslalem tez zeby pod terakota w korytarzu lazence i kuchni zastosowac podlogowke elektr. akumulacyjna z grubszą wylewką jako akumulator (wtedy moze II taryfowy licznik)....
  8. z wlasnego doswiadczenia wiem ze jesli planujesz budowac sie pozniej to wybierz lokalizacje (media "same przyjdą" przy okazji innych inwestorów w okolicy), ale jesli chcesz szybko sie budowac to wiedz ze brak mediow to duzo formalnosci i spore koszty doprowadzenia. AHa inna bagatelizowana rzecz to rozne gminne, przemyslowe i in. inwestycje w okolicy - sprawdz to dobrze w planach np. w gminie (jelsi nie ma planu zagosp. tylko obowiązują WZ (warunki zab.) to tymbardziej, bo ja np. kupilbym dzialke z planowanym za 10-15 lat cmentarzem 40m do granicy dzialki, natknalem sie tez na dzialki z planowanym remontem lub likwidacja gazociagu cisnieniowego GZ500 w okolicy; dzwonnicą koscielna w okolicy 200m; planowana budowa drogi 12-metrowej w niedalekiej odl. od "super" dzialeczek. itp. itd. Duzo sie tych dzialek naogladalem i posprawdzalem....
  9. ja wlasnie bede mial ok. 1,0 z calym oknem bo planuje duze okna jednoskrzydłowe -> wiec duzo szyby 0,6 a malo pcv. a montazu jestem pewny i mostków nie bedzie bo po pierwsze dam tasmy i piane (i3) i sam sie tym zajme bo w tym siedze (stolarka okienna). a leginelli sie nie boisz w pojemnosciowych?, bo mnie to jakos odstrasza...
  10. tu jest link do okien http://www.ms.pl/index.php/pl/produkty_okna_pcv_termopcv/ a tutaj dodatkowo o opcji do okien (szybie 0,6 - poniżej) http://www.ms.pl/index.php/pl/produkty_okn...odatkowe_szyby/ rekuperacja z gruntowym wymiennnikiem (antybakteryjny Rehau), ale jak sie dowiedzialem oprocz bypassu na okres jesienno-wiosenny musi byc jeszcze "przelacznik" z czerpni od wymiennika do czerpni np. w scianie po to zeby wymiennic mogl "odpoczac" czyli sie zregenerowac, poczytaj http://www.rekuperatory.pl/glowna/main.shtml (dobra firma - widzialem jedna jej realizacje - profesjonalnie!, a maja ich sporo) a jesli chodzi o prąd to jakby sie nie liczylo, to po kilku latach naprawde przestaje sie to oplacac, oczywiscie mamy tylko prad to wielka wygoda, ale c.o. i c.w.u. poprzez gaz to obecnie tez duza wygoda bo sa nowoczesne energooszczedne piece, a np. kondensac. piec urlich to 6100zl (sprawnosc do 109%) http://www.ulrich.com.pl/oferta/offer.php?nodeId=94&dzial=k
  11. z piwnica same problemy (dosiwadczenia wlasne i znajomych/rodziny): problem z wilgocia, ucieczka ciepla, z ciągłą graciarnią i przetrzymywaniem niepotrzebnych rzeczy (stryszek to dugie miejsce graciarniane). No chyba ze ktos chce trzymac przetwory i ziemniaki w ilosci pozwalajacej przetrwac wojne lub/i uchronic sie przed wojna i w piwnicy zrobic schron
  12. myslalem, ale zeby miec pelna kontrole nad temp. musisz miec piec z dynamicznym rozladowaniem a one nie sa wcale takie tanie... wsp. 1,4 mowisz o calym oknie chyba, bo same szyby maja teraz w standardzie k=1,1 (ew. 1,0) a ja chce na calym oknie zejsc duuzo ponizej 1,0 np. okna MS (super thermo z szyba 0,6,a profile z wkladka termiczna) + i3 do montazu okien
  13. Wszystko ok, jednak tak jak napisano w tym artykule liczy sie KOMFORT uzytkownika, a poniewaz i tak planuje rekuperator (nie ze wzgledu na wybor sposobu ogrzewania, czy odzysk ciepla pozwalajacy calkowicie zrezygnowac z dodatkowych zrodel ciepla, tylko na komfort swiezego powietrza), ktory przy okazji da mi oszczednosci w zuzyciu energii na ogrzewanie. Skoro i tak go musze za powiedzmy 10 lat wymienic na nowy to oczywiscie przy planowaniu inwestycji biore to pod uwage. Trzeba tez jakos rozwiazac sprawe c.w.u. - albo tak jak pisales "j-j" podgrzewacz elektr. pojemnosciowy albo (co powiesz na to) przeplywowy ogrzewacz do kilku punktow poboru wody ze sterowaniem temp. wiszacy sobie w lazience. Skoro nie biore pod uwage kominka np. z plaszczem wodnym, z ktorego moglbym miec c.w.u. to pozostaje jeszcze piec gazowy, wlasnie najlepiej kondensacyjny bo w bardzo dobrze zaizolowanym budynku b.dobrym rozwiazaniem sa niskotemperaturowe systemy ogrzewania (podlogowka). Wracajac do Twojego postu, skoro po 23latach dopiero zacznie sie oplacac ogrzewanie gazem to moze i by mnie to przekonalo ale nie wziales pod uwage tego ze musisz doliczyc wlasnie c.w.u. bo skoro masz piece akumulacyjne to musisz doliczyc koszt przygotowania cieplej wody podgrzewaczami elektrycznymi, czyli osobnymi urzadzeniami, ktore trzeba zakupic plus niemaly koszt przygotowania np. 1l cieplej wody. A jesli masz piec gazowy turbo (dwufukcyjny) to koszt na pewno jest mniejszy...
  14. Ja mam dokładnie takie same perspektywy: wielkość domu - parterówka - dobra izolacja - rekuperator. Jesli chodzi jednak o sposob ogrzewania to odpada u mnie kominek, bo nie chce zadnych kominow i problemow z tym zwiazanych (odbiornik ciepla, sadza, uszczelnienie na dachu), a poza tym z doswiadczenia rodziny i znajomych kominek grzeje przez 2-3 pierwsze sezony a pozniej sie nie chce zapalac, a to pozno przychodzi sie z pracy etc. Takze w takim "termosie" moze warto pomyslec o np piecu kondensacyjnym i rzecz jasna podłogówce (oczywiscie nie wszedzie) - odchodzi problem cwu bo to najczesciej piece dwufunkc. Poza tym widzialem fajne grzjeniki z wentylatorami liniowymi np. do sypialni. Druga mozliwosc - nagrzewnica elektr. obok rekuperatora, ktora ogrzeje dodatkowo swieze powietrze i zapewni wystarczajace zapotrzebowanie na cieplo. Aha - planuje tez niewiele stolarki okiennej (od polnocy null) - pakiety 3-szybowe - profil z wkladka termiczna- system i3. pozdr
  15. A co sądzicie o reku J.E. Storkair, który ma wentylatory o niskim zapotrzebowaniu na energię, pełna automatyka, ale nie znam nawet widełek cenowych, w których taka instalacja by sie zmiescila. Planuję wentylację z reku do domku do 100m2 (parterowy), ogrzewanie i c.w. kotłem kondensacyjnym, 3 sypialnie i salono-kuchnia, łazienka...
×
×
  • Utwórz nowe...