Skocz do zawartości

Fundament


Recommended Posts

Napisano
1. Czy można wylewać fundament do poziomu gruntu bez robienia szalunku (oczywiście przy podstawie zbrojenie)?
2. Czy pod ławę fundamentową koniecznie należy wylewać podkład z "chudego" betonu, czt też może być bez podkładu, ale zrobione przy podstawie szersze "podcięcie"?
Napisano
Na oba pytania TAK

1. Zakładam, że pisze Pan o dołku wykopanym na szerokość ławy i wlanym tam betonie - jeśli tak to bez problemu - proszę pamiętać aby spód takiego fundamentu był na odpowiedniej głębokości - przemarzanie - Warszawa ok 1m

2.też to jest możliwe - należałoby jednak zastosować zwiększone otulenie prętów od spodu - tak ok 10cm. (normalnie na chudyn betonie 5cm)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać.

Piotr
Napisano
Wszystko zależy od głębokości fundamentowania

Piotr
Napisano
Lecz żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba znać warunki statyczne posadowienia budynku.
Jeżeli projekt przewiduje szerokość ław powyższej 25 cm, co najczęściej występuje beton wylewamy do wysokości terenu t.j. minimum 1.0 m z warunków przemarzania będzie on droższy od szalowania.
Jeżeli jest to fundament pod dom mieszkalny zdecydowanie należy wykonać w szalunku z dostatecznym rozkopem celem wykonania izolacji przeciwwilgociowej i termicznej
Ławy należy posadowić na chudym betonie na warstwie ubitego piasku szczególnie przy gruntach gliniastych i ilastych. Wykop wykonywany mechanicznie a nawet ręcznie narusza strukturę gruntu, ta niewielka warstwa piasku stanowi dobry podkład pod łąwę
Powyższa podsypka jest szczególnie ważna, gdy po wykonaniu wykopu nastąpią opady deszczu.
Na warstwę piasku należy ułożyć chudy beton gr 8-10 cm
Na chudym betonie układa się izolację z papy.
Na takim podkładzie prace zbrojarskie gwarantują dokładność i czystość wykonania a izolacja nie ulegnie zniszczeniu.
Napisano
Mam pytnie w temacie fundamentu, otóż buduję dom podpiwniczony. Czy ściana fundamentowa o grubości 25 cm jest wystarczająca, czy lepiej zrobić ścianę 38 cm?
Napisano
Mam pytanie : co jest zaprojektowane w projekcie (grubość i materiał) .
Z podanej grubości mogę przypuszczać, że chodzi mi tutaj o ścianę wykonaną z materiału : np. bloczki betonowe, cegła pełna.

Ściana fundamentowa musi przenieść obciążenia z całej konstrukcji budynku.
Na pewno lepiej z uwagi na konstrukcję wykonać ściany grubości 38 cm.
Jest taka zasada, że ściana na kondygnacji niższej jest co najmniej tej samej grubości .
Ściany parteru mają grubość około 38 cm i dlatego ściany fundamentów winny mięć przynajmniej taką samą grubość.
Grubość ściany jednak winna być zgodna z projektem
Napisano
Oczywiście grubość 25cm z bloczków betonowych lub cegły pełnej dla typowego domku wystarczy.

Jednak dla zupełnej jasności proszę o dokładniejksze dane - mogą być jakieś specyficzne warunki przy których lepiej zrobić 38
Napisano
Grubość ścian zależy od planowanej grubości ścian nadziemia i nie może być od nich mniejszą (nie licząc ocieplenia w ścianie dwuwarstwowej) oraz głębokości posadowienia co wiąże się z wytrzymałością na napór boczny gruntu. Natomiast zupełnie nie zależy od obciążenia ścianami wyższych kondygnacji, przynajmniej w zakresie wysokości budynków jednorodzinnych.
W przypadku stawiania ściany z bloczków betonowych grubości 25 cm zagłębionej więcej niż 1 m, konieczne będzie wzmocnienie ściany żelbetowymi słupkami w rozstawie ok, 1,5 m lub ułożenie poziomego zbrojenia systemowego np. Murfor w spoinach poziomych. Dokładne określenie niezbędnego wzmocnienia ścian przed naporem bocznym powinien przeprowadzić uprawniony projektant.

Artykuł na temat fudametów można przeczytać w Budujemy Dom nr. 03/05 pt. "Mocne ściany" https://budujemydom.pl/bd/artykuly/299/
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
jeden z gości napisał:
"Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać."
cz jest sens ocieplać i izolować cały fundament czy wysarczy część nadziemną która wystaje z gruntu i jest wymurowana z bloczków.
czy styropian w czaise zalewania nie wypłynie??
Napisano
Wypowiedź tego gościa zabrzmiała trochę komicznie. Przyzna Pan. Styropian w czasie wylewania w wykopie. Pewnie myślał że się jeszcze sam przyklei do ściany i odizoluje od ziemi jak użyje folii. icon_smile.gif))))

Polak to potrafi, czego sie nie zrobi , żeby ułatwić sobie robotę i obniżyć koszty budowy. Co tam inżynierowie i specjaliści, oni to tylko utrudniają życie.

Życzę mu trwałego budynku i ciepłego , he he .

Pozdr.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dodaję grafikę dla zobrazowania sytuacji:  
    • Dzień dobry.   Dom parterowy, poddasze nieużytkowe. Obecnie budowany z Ytong.   Czy warto kombinować i zamienić ostatnią warstwę Ytong na Solbet? Podniesie mi to o 4 cm wieniec względem sufitu podwieszanego.  Dla Ytong wieniec zacznie się 4 cm wyżej niż linia sufitu, a dla Solbetu będzie to 8 cm. Czy ma to jakiś wymierny wpływ na izolacyjność termiczną?
    • Szanowny Panie,   Pański przypadek wymaga głębszej analizy, ponieważ z opisu wynika dość duży stopień skomplikowania. Możemy domyślać się, że w pewnych obszarach połaci dachowych lub bezpośrednio do nich przyległych znajdują się ściany budynku, które planuje Pan ocieplić warstwą termoizolacji. W takim przypadku sugerujemy wykonać minimum w postaci ocieplenia fragmentów ścian w obszarze styku z dachem. Należy pamiętać, że każda aktywność na dachu po jego ułożeniu może skutkować zniszczeniem pokrycia dachowego lub jego trwałym uszkodzeniem wymagającym wymiany. Wszelkiego rodzaju zaprawy, kleje i tynki mogą uszkodzić powłokę lakierniczą doprowadzając do jej zniszczenia. Powstałe na późniejszym etapie prac dociepleniowych uszkodzenia mechaniczne profilu do nieszczelności. Jest wiele zagrożeń wynikających z czynnika ludzkiego, które należy brać pod uwagę. Jest więc możliwe wykonanie docieplenia a w późniejszym czasie pokrycia dachowego, wiąże się to jednak z dużym ryzykiem jego uszkodzenia i/lub z niemożliwością jego wykonania. Rekomendujemy w pierwszej kolejności wykonanie docieplenia na całym obszarze ścian, a w kolejnym etapie dopiero montaż pokrycia dachowego. ___________________________ Panele dachowe na rąbek PD-510, Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
    • Ok  tak to wygląda . Jednym słowem mówiąc bajazol . Chciałem zdystansować podłogę od wełny o jakieś 3 centymetry. Natomiast nie wiem, co z tymi ścianami szczytowymi. ? Zdejmować to robić najpierw jakiś stellarz. Na ścianie też mu chciały mieć jakąś półkę, a popakanie niespodzianka myślałem, że zostawią je gołe.
    • Cześć Wszystkim .Potrzebuje od Was porady od podstaw w sprawie naprawie ja pęknieć na płytach GK w moim pokoju .Powiem Wam że jest w paru miejscach na suficie przez całą długość oraz na ścianach bocznych .Chce się zabrać za to już na spokojnie po Świętach tylko teraz tak .Najpierw nożykiem naciąć to wszystko ,wyczyścić zagruntować i żeby później nie pękało dać siatkę zbrojeniowa i to zaszpachlować Cekolem bo to już drugi raz wyszło ?Dodam że później cały pokój będzie do malowania także chce to zrobić konkretnie aby nie wychodziło już .  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...