Skocz do zawartości

Fundament


Recommended Posts

Napisano
1. Czy można wylewać fundament do poziomu gruntu bez robienia szalunku (oczywiście przy podstawie zbrojenie)?
2. Czy pod ławę fundamentową koniecznie należy wylewać podkład z "chudego" betonu, czt też może być bez podkładu, ale zrobione przy podstawie szersze "podcięcie"?
Napisano
Na oba pytania TAK

1. Zakładam, że pisze Pan o dołku wykopanym na szerokość ławy i wlanym tam betonie - jeśli tak to bez problemu - proszę pamiętać aby spód takiego fundamentu był na odpowiedniej głębokości - przemarzanie - Warszawa ok 1m

2.też to jest możliwe - należałoby jednak zastosować zwiększone otulenie prętów od spodu - tak ok 10cm. (normalnie na chudyn betonie 5cm)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać.

Piotr
Napisano
Wszystko zależy od głębokości fundamentowania

Piotr
Napisano
Lecz żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba znać warunki statyczne posadowienia budynku.
Jeżeli projekt przewiduje szerokość ław powyższej 25 cm, co najczęściej występuje beton wylewamy do wysokości terenu t.j. minimum 1.0 m z warunków przemarzania będzie on droższy od szalowania.
Jeżeli jest to fundament pod dom mieszkalny zdecydowanie należy wykonać w szalunku z dostatecznym rozkopem celem wykonania izolacji przeciwwilgociowej i termicznej
Ławy należy posadowić na chudym betonie na warstwie ubitego piasku szczególnie przy gruntach gliniastych i ilastych. Wykop wykonywany mechanicznie a nawet ręcznie narusza strukturę gruntu, ta niewielka warstwa piasku stanowi dobry podkład pod łąwę
Powyższa podsypka jest szczególnie ważna, gdy po wykonaniu wykopu nastąpią opady deszczu.
Na warstwę piasku należy ułożyć chudy beton gr 8-10 cm
Na chudym betonie układa się izolację z papy.
Na takim podkładzie prace zbrojarskie gwarantują dokładność i czystość wykonania a izolacja nie ulegnie zniszczeniu.
Napisano
Mam pytnie w temacie fundamentu, otóż buduję dom podpiwniczony. Czy ściana fundamentowa o grubości 25 cm jest wystarczająca, czy lepiej zrobić ścianę 38 cm?
Napisano
Mam pytanie : co jest zaprojektowane w projekcie (grubość i materiał) .
Z podanej grubości mogę przypuszczać, że chodzi mi tutaj o ścianę wykonaną z materiału : np. bloczki betonowe, cegła pełna.

Ściana fundamentowa musi przenieść obciążenia z całej konstrukcji budynku.
Na pewno lepiej z uwagi na konstrukcję wykonać ściany grubości 38 cm.
Jest taka zasada, że ściana na kondygnacji niższej jest co najmniej tej samej grubości .
Ściany parteru mają grubość około 38 cm i dlatego ściany fundamentów winny mięć przynajmniej taką samą grubość.
Grubość ściany jednak winna być zgodna z projektem
Napisano
Oczywiście grubość 25cm z bloczków betonowych lub cegły pełnej dla typowego domku wystarczy.

Jednak dla zupełnej jasności proszę o dokładniejksze dane - mogą być jakieś specyficzne warunki przy których lepiej zrobić 38
Napisano
Grubość ścian zależy od planowanej grubości ścian nadziemia i nie może być od nich mniejszą (nie licząc ocieplenia w ścianie dwuwarstwowej) oraz głębokości posadowienia co wiąże się z wytrzymałością na napór boczny gruntu. Natomiast zupełnie nie zależy od obciążenia ścianami wyższych kondygnacji, przynajmniej w zakresie wysokości budynków jednorodzinnych.
W przypadku stawiania ściany z bloczków betonowych grubości 25 cm zagłębionej więcej niż 1 m, konieczne będzie wzmocnienie ściany żelbetowymi słupkami w rozstawie ok, 1,5 m lub ułożenie poziomego zbrojenia systemowego np. Murfor w spoinach poziomych. Dokładne określenie niezbędnego wzmocnienia ścian przed naporem bocznym powinien przeprowadzić uprawniony projektant.

Artykuł na temat fudametów można przeczytać w Budujemy Dom nr. 03/05 pt. "Mocne ściany" https://budujemydom.pl/bd/artykuly/299/
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
jeden z gości napisał:
"Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać."
cz jest sens ocieplać i izolować cały fundament czy wysarczy część nadziemną która wystaje z gruntu i jest wymurowana z bloczków.
czy styropian w czaise zalewania nie wypłynie??
Napisano
Wypowiedź tego gościa zabrzmiała trochę komicznie. Przyzna Pan. Styropian w czasie wylewania w wykopie. Pewnie myślał że się jeszcze sam przyklei do ściany i odizoluje od ziemi jak użyje folii. icon_smile.gif))))

Polak to potrafi, czego sie nie zrobi , żeby ułatwić sobie robotę i obniżyć koszty budowy. Co tam inżynierowie i specjaliści, oni to tylko utrudniają życie.

Życzę mu trwałego budynku i ciepłego , he he .

Pozdr.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ewidentnie masz problem z brakiem dobrej wentylacji w pomieszczeniu , no i spływem wody do kratki ściekowej... A fugę z grubsza w kolorze płytek, aby tylko nie w kolorze białym - bo "trochę" pracy wymaga utrzymanie białej fugi... To się okaże przy aplikowaniu nowej fugi ...
    • Obowiązek??? A ktoś KAŻE Ci kupować coś w butelce? Nie kupuj, nie będziesz miał czego zwracać...      
    • Wykonujemy podciąg oraz trzpienie bramy garażowej. Belka jest długa ale we dwóch udaje nam się ją wciągnąć na górę. Kończymy zbrojenie oraz domykamy wszytko szalunkami. Całość jest gotowa do betonowania!    
    • Ja zrobiłem poziomo UD na podłodze i w nie wsadziłem CD co 60cm, na to tak samo UD, oczywiście CD przykręcone do ściany kolankowej na hakach w połowie i przy górnym UD. Łączył będę takim elastycznym profilem, z tego co szukałem robi go tylko Knauf. https://allegro.pl/oferta/profil-naroznikowy-elastyczny-knauf-100mm-5mb-12547494762 U Ciebie w zależności co będzie na ścianach, bo może być zwykły tynk, natomiast na ścianie kolankowej nie bardzo widzę inną możliwość jak płyta GK połączona takim profilem. Ale można po prostu zjechać płytą do samej do ściany kolankowej i zrobić połączenie ślizgowe z tynkiem. Wszystko zależy co planujesz na ścianach czy ścianie kolankowej. Ale podstawowy problem jest taki, że ten ostatni profil wcale nie jest tak nisko, płyta w "powietrzu" będzie około 30cm z tego co widzę i nie da się tego tak zostawić, czyli albo połączyć takim elastycznym profilem bezpośrednio z ze ścianą kolankową, czyli wywinąć profil pod kątem ~150° przykręcić go do murłaty i zjechać 2-3cm płytą do murłaty. Wtedy połączenie ślizgowe i na to już sama szpachla. Tylko z tego co widzę, płyta minie ścianę kolankową i ratuje Cię chyba tylko GK. Jak chcesz, zrobię Ci fotkę jak to u mnie wygląda, bo ten stelaż na ściance kolankowej jest u mnie jeszcze na wierzchu. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witajcie,   Kontynuacja pytań dotyczących poddasza. Zacząłem walczyć z suchą zabudową GK. W związku z tym mam na ten moment pytania. Wieszaki na skosach robię w odstępie 40 cm - chyba powinno wystarczyć.   Pierwszy profil CD60 mam dość nisko - zdjęcie:     Jednakże na samym dole przy murłacie do czego powinienem przykręcić płytę GK finalnie? Potrzebuję tam jeszcze jakiegoś profilu na samym dole?   Kwestia góry i sufitu jest widoczna tutaj:     Jak ten skos połączy się z sufitem to jak powinienem zrobić te łączenie? Też jakieś specjalne profile na łączeniu skos-sufit powinienem zastosować?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...