Skocz do zawartości

Fundament


Recommended Posts

Na oba pytania TAK

1. Zakładam, że pisze Pan o dołku wykopanym na szerokość ławy i wlanym tam betonie - jeśli tak to bez problemu - proszę pamiętać aby spód takiego fundamentu był na odpowiedniej głębokości - przemarzanie - Warszawa ok 1m

2.też to jest możliwe - należałoby jednak zastosować zwiększone otulenie prętów od spodu - tak ok 10cm. (normalnie na chudyn betonie 5cm)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Lecz żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba znać warunki statyczne posadowienia budynku.
Jeżeli projekt przewiduje szerokość ław powyższej 25 cm, co najczęściej występuje beton wylewamy do wysokości terenu t.j. minimum 1.0 m z warunków przemarzania będzie on droższy od szalowania.
Jeżeli jest to fundament pod dom mieszkalny zdecydowanie należy wykonać w szalunku z dostatecznym rozkopem celem wykonania izolacji przeciwwilgociowej i termicznej
Ławy należy posadowić na chudym betonie na warstwie ubitego piasku szczególnie przy gruntach gliniastych i ilastych. Wykop wykonywany mechanicznie a nawet ręcznie narusza strukturę gruntu, ta niewielka warstwa piasku stanowi dobry podkład pod łąwę
Powyższa podsypka jest szczególnie ważna, gdy po wykonaniu wykopu nastąpią opady deszczu.
Na warstwę piasku należy ułożyć chudy beton gr 8-10 cm
Na chudym betonie układa się izolację z papy.
Na takim podkładzie prace zbrojarskie gwarantują dokładność i czystość wykonania a izolacja nie ulegnie zniszczeniu.
Link do komentarza
Mam pytanie : co jest zaprojektowane w projekcie (grubość i materiał) .
Z podanej grubości mogę przypuszczać, że chodzi mi tutaj o ścianę wykonaną z materiału : np. bloczki betonowe, cegła pełna.

Ściana fundamentowa musi przenieść obciążenia z całej konstrukcji budynku.
Na pewno lepiej z uwagi na konstrukcję wykonać ściany grubości 38 cm.
Jest taka zasada, że ściana na kondygnacji niższej jest co najmniej tej samej grubości .
Ściany parteru mają grubość około 38 cm i dlatego ściany fundamentów winny mięć przynajmniej taką samą grubość.
Grubość ściany jednak winna być zgodna z projektem
Link do komentarza
Oczywiście grubość 25cm z bloczków betonowych lub cegły pełnej dla typowego domku wystarczy.

Jednak dla zupełnej jasności proszę o dokładniejksze dane - mogą być jakieś specyficzne warunki przy których lepiej zrobić 38
Link do komentarza
Grubość ścian zależy od planowanej grubości ścian nadziemia i nie może być od nich mniejszą (nie licząc ocieplenia w ścianie dwuwarstwowej) oraz głębokości posadowienia co wiąże się z wytrzymałością na napór boczny gruntu. Natomiast zupełnie nie zależy od obciążenia ścianami wyższych kondygnacji, przynajmniej w zakresie wysokości budynków jednorodzinnych.
W przypadku stawiania ściany z bloczków betonowych grubości 25 cm zagłębionej więcej niż 1 m, konieczne będzie wzmocnienie ściany żelbetowymi słupkami w rozstawie ok, 1,5 m lub ułożenie poziomego zbrojenia systemowego np. Murfor w spoinach poziomych. Dokładne określenie niezbędnego wzmocnienia ścian przed naporem bocznym powinien przeprowadzić uprawniony projektant.

Artykuł na temat fudametów można przeczytać w Budujemy Dom nr. 03/05 pt. "Mocne ściany" https://budujemydom.pl/bd/artykuly/299/
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
jeden z gości napisał:
"Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać."
cz jest sens ocieplać i izolować cały fundament czy wysarczy część nadziemną która wystaje z gruntu i jest wymurowana z bloczków.
czy styropian w czaise zalewania nie wypłynie??
Link do komentarza
Wypowiedź tego gościa zabrzmiała trochę komicznie. Przyzna Pan. Styropian w czasie wylewania w wykopie. Pewnie myślał że się jeszcze sam przyklei do ściany i odizoluje od ziemi jak użyje folii. icon_smile.gif))))

Polak to potrafi, czego sie nie zrobi , żeby ułatwić sobie robotę i obniżyć koszty budowy. Co tam inżynierowie i specjaliści, oni to tylko utrudniają życie.

Życzę mu trwałego budynku i ciepłego , he he .

Pozdr.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Tę ścianę jako 30 oznaczył architekt, ale jest to błąd, mierzyłem ją i ma 12cm, stąd ta opinia.   Dom będzie rozbudowywany w bok, pion nie będzie ruszany.   Dwóch inżynierów budowlanych na to patrzyło, jeden z wieloletnim doświadczeniem stwierdził, że ta ściana nic nie podpiera i „nic się nie powinno stać”, a drugi młody, który dopiero robi uprawnianie uważa, że lepiej by było strop podeprzeć.
    • Poczytaj:   Niby nie nośna i przeznaczona do "bezpiecznego" wyburzenia, okazała się niewyburzalna... Odkrywki nie do końca przesądzają o tym, czy ściana jest nośna... Oglądał to jakiś budowlaniec, czy projektant( z uprawnieniami)?   Czyja to opinia?     piętro??? Jaki ma być dach? Jest już projekt rozbudowy?    
    • Dzień dobry,   Chciałbym zapytać o opinię odnośnie wyburzenia ściany działowej. Chodzi o ścianę która znajduje się na pierwszym piętrze domu jednorodzinnego. Parter oraz pierwsze piętro postawione na początku lat 60' obiegłego wieku, drugie piętro dobudowane z dachem 30 lat temu. W piwnicy pod tą ścianą nic się nie znajduje (strop w piwnicy jest równy), żadnej ściany tam nie ma. Na pierwszym piętrze jest ściana 12 cm (na planie błędnie oznaczona jako 30), ale była mierzona raz jeszcze i po skuciu tynku jest 12 cm i to jest ta feralna ściana o którą się tutaj rozchodzi. Na niebiesko zaznaczyłem ściany nosne, dłuższa 30cm i krótsza 45 cm. Na przecięciu tej ściany do zburzenia i ściany nośnej będzie wstawiana belka konstrukcyjna jeśli będzie możliwe wyburzenie tej przylegającej ściany. Dodatkowe informacje odnośnie tego piętra: wcześniej była tam podłoga na legarach zasypana pomiędzy legarami gruzem, wszystko zostało wywalone do posadzki, odzyskane 12cm wysokości i odelżone o dobre kilka/kilkanaście ton, zajęło to 1,5 konternera 10m^3. Posadzka/wylewka 120cm w "górę" (patrząc na rzut piętra ) od tej ściany do wyburzenia ma równoległe pęknięcie w tym pomieszeniu od ściany zewnętrznej do nośnej. Na drugim piętrze znajduję się ściana 12 cm+tynk, ale jest ona przesunięta o 10-15 centymetrów w "górę" patrząc na plan.  Stropy są wykonane z ackermanów. Zbrojenie/strop ułożone jest równolegle do tej ściany, która bym chciał wyburzyć, czyli prostopadle na tej dłuższej ścianie nośnej. Poniżej rzutów pięter wrzucam zdjęcia odkrywek tynku przy samym stropie na tym pierwszym piętrze. Odkrywi wykonane przy ścianie nośnej. Zrobiłem też odkrywki na środku tej ściany do wyburzenia i wygląda tam to bardzo podobnie, ale zdjęcia wrzucę później gdyż nie mam ich przy sobie. Chciałbym zaciągnąc kilku opinii i dowiedzieć się więcej o możliwości wyburzenia bądź niemożności wyburzenia tej feralnej ścinay.  Uprzedając komentarze, tak wiem, że pomieszenie będzie prostokątem, ale dom będzie rozbudowany o drugie i to pomieszenie już jest rozplanowe sensownie pod zagospodarowanie go.  Z góry dziękuje za wszelkie informację i udzielanie się w wątku.  
    • Witam. Moje pytanie dotyczy oznaczenia w MPZP w postaci „66MNR” (chodzi o działkę w miejscowości Wilkowiecko, gm. Opatów, pow. Kłobucki, woj. Śląskie, ul Polna). Co te oznaczenie… oznacza? Czy na takiej działce można budować dom, tak jak na działce budowlanej?    Z góry dziękuję za każdą odpowiedź i Państwa pomoc.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...