Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam i prosze o sugestie rozwiazania ponizszego problemu.
Mam problem z wilgocia w dociepleniu dachu w nowo pobudowanym domu. W kilku miejscach na scianach na poddaszu pojawia sie wilgoc i pojawiaja sie stróźki wody( miejsca gdze krokwy dochodza do muru)
Nie wiem czy przyczyną jest:

1. zbyt szybkie włozenie docieplenia i ta wilgoc z okresu budowy jeszcze "wychodzi" ( luty - deskowanie polozone w pazdzierniku, dom byl ogrzewany zima).

2. brak wystarczajacej wentylacji - zbyt maly odstep miedzy deskowaniem a dociepleniem - jak widze jest to 1-2cm zamiast 4-5 jak bylo planowane. Gdzies teraz przeczytalem ze na dachach o malm nachyleniu ta przerwa powinna byc 6-8 cm ( 35 stopni) . Co mnie zaskakuje, ta wilgoc pojawia sie teraz przy duzych upalach gdzie dach znacznie sie nagrzewa (czarna papa) Miedzy deskowaniem a dociepleniem (wata szklana) nie ma folii, miedzy dociepleniem a domem jest folia zwykla, nieprzepuszczajaca pary.

3. nieszczelnosc dachu ( tymczasowo polozona papa)

Czy ktoś z forumowiczów mogłby mi doradzić co należy zrobic w takim przypadku? (najbardziej prawdopodobny uwazam przyp2)

Dziekuje i pozdrawiam

P

Link do komentarza
Witam,
- czy możesz wstawić zdjęcia Twojego problemu (to bardziej obrazuje)
- czy docieplenie dachu jest wykonane zgodnie z projektem; jeżeli nie to jakie wykonano zmiany
- jak często pojawia się zawilgocenie (skropliny) np. w czasie/po deszczu; czy to zjawisko jest sytematyczne, czy występowało w okresie zimy i wiosny.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Witam i dziekuje za odpowiedz.

problem zaczal pojawiac sie dopiero teraz w lato. cala wiosna byl spokoj. ostatniobyly ulewne deszcze duzo wilgoci w powietrzu. burze, przeplatane z wysoka temperatura powyzej 30 stopni pelne slonce.

w zwiazku z tym ze byla to przebudowa starego domu, achutekt nie wykonal planow docieplenia zostalo one wykonane wg "doswiadczenia". deskowanie - odstep 1-2 cm, 20 cm wata szklana,folia nieprzepuszczajaca pary, plyta osb, wlokno szklane.
Nie ma zadnych otworow wentylujacych dach.

PK
Cytat

Witam,
- czy możesz wstawić zdjęcia Twojego problemu (to bardziej obrazuje)
- czy docieplenie dachu jest wykonane zgodnie z projektem; jeżeli nie to jakie wykonano zmiany
- jak często pojawia się zawilgocenie (skropliny) np. w czasie/po deszczu; czy to zjawisko jest sytematyczne, czy występowało w okresie zimy i wiosny.

Pozdrawiam


DSC01446.jpg

Link do komentarza
Witam,
- czy to zawilgocenie jest tylko na jednym poziomie (styk ścianki kolankowej z dachem) i na całej długości
- czy to zjawisko występuje tylko w tym pomieszczeniu czy również w innych
- czy zawilgocone pomieszczenia są wentylowane naturalnie (są kratki wentylacyjne); czy mają okna
- może próbowano wietrzyć pomieszczenia - jakie obserwowano zjawisko (szybko wysychało, wolno, po jakim czasie, itp.)

A tak na szybko
- albo występuje zjawisko wykraplania pary wodnej (chyba w tym przypadku mało realne - para wykrapla się w zetknięciu z chłodniejszym miejscem - obecnie są wysokie temoperatury)
- albo wilgoć przedostaje się na skutek nieszczelności w pokryciu dachu (to jest mocno prawdopodobne - jeżeli papa ma niewielką nawet przerwę, pęknięcie - to woda sobie ujście znajdzie) a piszesz że zjawisko obserwowane jest od niedawna - tu wystarczy uszczelnić pokrycie
- podciąganie wody/wilgoci z murów - mało prawdopodobne , minał spory okres czasu od zakończenia budowy a dom w zimie był ogrzewany
- możliwe jest (jeżeli w okolicach zawilgoceń przebiegają instalacje wodociągowe) nieszczelność rur i niewielkie wręcz sączenie się wody - tu by trzeba np. ustalić miejsce przecieku-sączenia i je wyeliminować.
Oby - to była nieszczelność papy - najmniejszy kłopot do załatania.

Pozdrawiam i pomyślnej eliminacji przyczyny zawilgoceń.
Link do komentarza
Bardzo dziekuje za informacje. JA tez mam nadzieje ze to "tylko"nieszczelnosc papy


To zjawisko wystepoje prawie glownie na styku krokiew ze sciana. niestety w 2 pomieszczeniach w ktorych wystepuja skosy. prawdopodobie woda gdies sie dostaje i powoli sobie przesacza sie i znajduje ujsie na spodzie sciany. a ze to sa male ilosci stosunkowo to moze dlatego zajmuje jej 1-2 dni by sie przedostac. ( nie ma tego zjawisk abezposrednio po opadach tylko kilka dni po).

powieszczenia maja kratki wentylacyjne a lazienka tez okno dachowe i wentylacje elektryczna. Drugie pomiesczenie to otwarta przestrzen 50m2 o wys od 2.5 do 4m. duzo okien. czesto wietrzone.


Mam dalsze pytanie - zamierzam polorzyc wkrotce blachodachowke - czyli musze polozyc laty+kontrlaty, folie.membrane i dopiero blache? Czy wie Pan moze jaka powinna byc przerwa miedzy deskowaniem a blacha dla dobrej wentylacji blachy na dachu ok 30st. ?

Jeszcze raz dziekuje.

PK

Cytat

Witam,
- czy to zawilgocenie jest tylko na jednym poziomie (styk ścianki kolankowej z dachem) i na całej długości
- czy to zjawisko występuje tylko w tym pomieszczeniu czy również w innych
- czy zawilgocone pomieszczenia są wentylowane naturalnie (są kratki wentylacyjne); czy mają okna
- może próbowano wietrzyć pomieszczenia - jakie obserwowano zjawisko (szybko wysychało, wolno, po jakim czasie, itp.)

A tak na szybko
- albo występuje zjawisko wykraplania pary wodnej (chyba w tym przypadku mało realne - para wykrapla się w zetknięciu z chłodniejszym miejscem - obecnie są wysokie temoperatury)
- albo wilgoć przedostaje się na skutek nieszczelności w pokryciu dachu (to jest mocno prawdopodobne - jeżeli papa ma niewielką nawet przerwę, pęknięcie - to woda sobie ujście znajdzie) a piszesz że zjawisko obserwowane jest od niedawna - tu wystarczy uszczelnić pokrycie
- podciąganie wody/wilgoci z murów - mało prawdopodobne , minał spory okres czasu od zakończenia budowy a dom w zimie był ogrzewany
- możliwe jest (jeżeli w okolicach zawilgoceń przebiegają instalacje wodociągowe) nieszczelność rur i niewielkie wręcz sączenie się wody - tu by trzeba np. ustalić miejsce przecieku-sączenia i je wyeliminować.
Oby - to była nieszczelność papy - najmniejszy kłopot do załatania.

Pozdrawiam i pomyślnej eliminacji przyczyny zawilgoceń.


Link do komentarza
Witam;
Z opisu jest wysoce prawdopodobne, że przyczyną jest nieszczelność papy co łatwo wyeliminować - pokryć papą 1 raz tę stronę dachu na której występuje to zjawiso.
Co do blachodachówki - dach jest obecnie ocieplony, odeskowany i pokryty papą (jest o key) ale trzeba jeszcze położyć jedną warstwę papy co uszczelni pokrycie. Następnie trzeba przybić pionowo wzdłuż krokwi tzw. kontrłaty o wym. 4x6 cm na płask, na nie przybić łaty 4x6 cm na płask poziomo (rozstaw łat należy dostosować do wysokości fali blachodachówki). Tak uzyskamy przerwę między deskowaniem a blachę 2x4=8cm i to wystarcza. Do łat przybijamy/przykręcamy blachodachówkę oraz mocujemy wszelkie obróbki blacharskie i wykończenia boków.
I tu mała ale bardzo istotna uwaga - przed przymocowaniem blachodachówki należy wykonać wentylację przestrzeni dachowej między deskowaniem a wełną mineralną - sposób jest banalnie prosty: w kalenicy (najwyższa krawędź pozioma na dachu) należy wyciąć z każdej strony połaci dachu pas papy szerokości kilku centymetrów, między deskowaniem z dwóch stron połaci dachowej musi być też przerwa kilka centymetrów (gdy nie ma - należy przyciąć deski wzdłuż kalenicy). Tak otrzymamy wentylację na całej długości kalenicy, której niczym nie zasłaniamy. Mocując obróbki blacharskie w kalenicy na blachodachówkę (tzw. gąsiory z blachy lub zwykła płaska blacha) należy zrobić przepusty wentylacyjne - z obu stron kalenicy obróbek nie zasłaniamy niczym, można też pod obróbkę kalenicy zamocować specjalny grzebień przez który będzie dach wentylowany. O szczegóły pytaj u dostawcy blachodachówki albo poczytaj na stronie internetowej producenta o technologi montażu blachodachówki - jest tam szczegółowo opisane jak się to wykonuje.
Gdy coś więcej - wyślij prywatną wiadomość do mnie , postaram się odpisać w większym zakresie.
Pozdrawiam;
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Cytat

Witam i prosze o sugestie rozwiazania ponizszego problemu.
Mam problem z wilgocia w dociepleniu dachu w nowo pobudowanym domu. W kilku miejscach na scianach na poddaszu pojawia sie wilgoc i pojawiaja sie stróźki wody( miejsca gdze krokwy dochodza do muru)
Nie wiem czy przyczyną jest:

1. zbyt szybkie włozenie docieplenia i ta wilgoc z okresu budowy jeszcze "wychodzi" ( luty - deskowanie polozone w pazdzierniku, dom byl ogrzewany zima).

2. brak wystarczajacej wentylacji - zbyt maly odstep miedzy deskowaniem a dociepleniem - jak widze jest to 1-2cm zamiast 4-5 jak bylo planowane. Gdzies teraz przeczytalem ze na dachach o malm nachyleniu ta przerwa powinna byc 6-8 cm ( 35 stopni) . Co mnie zaskakuje, ta wilgoc pojawia sie teraz przy duzych upalach gdzie dach znacznie sie nagrzewa (czarna papa) Miedzy deskowaniem a dociepleniem (wata szklana) nie ma folii, miedzy dociepleniem a domem jest folia zwykla, nieprzepuszczajaca pary.

3. nieszczelnosc dachu ( tymczasowo polozona papa)

Czy ktoś z forumowiczów mogłby mi doradzić co należy zrobic w takim przypadku? (najbardziej prawdopodobny uwazam przyp2)

Dziekuje i pozdrawiam

P


Jedno pytanie ;czy od okapu do okapu jest wlot powietrza ,bo nie wystarczy zostawić przerwy między ociepleniem a deskami należy zapewnić swobodną cyrkulację powietrza.Od okapu do kalenicy i od kalenicy do okapu z drugiej strony.Druga sprawa to szczelny dach.Z opisu twojego wynika ,że główna przyczyna bardzo częsta jeśli ocieplenie wykonują amatorzy,to nie zapewnienie cyrkulacji powietrza ,objawy wszędzie takie same [wełna zacznie wydawać przykry zapach]i mokre ściany.
Link do komentarza
Cytat

Jedno pytanie ;czy od okapu do okapu jest wlot powietrza ,bo nie wystarczy zostawić przerwy między ociepleniem a deskami należy zapewnić swobodną cyrkulację powietrza.Od okapu do kalenicy i od kalenicy do okapu z drugiej strony.Druga sprawa to szczelny dach.Z opisu twojego wynika ,że główna przyczyna bardzo częsta jeśli ocieplenie wykonują amatorzy,to nie zapewnienie cyrkulacji powietrza ,objawy wszędzie takie same [wełna zacznie wydawać przykry zapach]i mokre ściany.


tak ja też myślę ,żejesy przestrzeń ale bez wentylacji icon_sad.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...