Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Jaką ściana akustyczna?


Recommended Posts

Zamierzam między dwoma odrębnymi lokalami postawić ścianę z cegły SILKA. Jedna warstwa z bloczków drążonych grubości 6 cm ma izolacyjność akustyczną 40 dB. Ja muszę osiągnąć ponad 52 dB. Chcę dać dwie takie warstwy a między nimi płytę z wełny mineralnej 5 cm. Zamierzam postawić te ścianki na podkładzie gumowym i tak samo odizolować od stropu betonowego. Czy taka ściana będzie odpowiednia?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W przypadku oddzielenia dwóch niezależnych lokali ściana powinna posiadać grubość ok. 25 cm (grubość ściany nośnej). Blok wapienno-piaskowy SILKA M24 (Rw=56 dB) jako jedyny z materiałów ściennych może być wykorzystany w ścianach, które będąc wewnętrznymi ścianami nośnymi spełniają jednocześnie funkcję przegrody akustycznej.
Jeżeli ściana oddzielająca ma być wykonana jako warstwowa z zastosowaniem cegły wapienno–piaskowej (lub bloczków SILKA M8 Rw=45 dB) i wełny mineralnej to przy zastosowaniu cegieł o szerokości 6,5 cm należy ścianę zbroić w co drugiej warstwie cegieł dwoma prętami o średnicy ø8-10 mm, a także łączyć obie ściany kotwami stalowymi o średnicy ø6 mm, zaś grubość wełny mineralnej ze względu na zapewnienie minimalnej grubości ściany powinna wynosić 12 cm (np. Rockwool Rockton lub inna przeznaczona do wykonywania izolacji akustycznych). Ze względu na zapewnienie odpowiedniej pracy ściany i zachowanie jej stateczności powinna ona być posadowiona bezpośrednio na stropie (stosowanie podkładek gumowych pod ścianę nie jest wskazane). Przewiązanie ze ścianami, pomiędzy którymi ma być wzniesiona wspomniana ściana wykonuje się za pomocą tzw. strzępi (wykute w ścianach otwory umożliwiające mijankowe wmurowanie bloczków lub cegieł) albo specjalnych kotew. Wskazane byłoby sprawdzenie przez projektanta-konstruktora nośności stropu (czy nie istnieje możliwość jego uszkodzenia), a także samej ściany (brak informacji o jej wysokości) i zaprojektowanie odpowiedniego wzmocnienia stropu. Ze względu na skomplikowaną budowę ściany warstwowej oraz większe nakłady środków i pracy warto przeanalizować, czy nie byłoby lepszym rozwiązaniem wykonanie ściany jednorodnej, np. z wspomnianych bloków SILKA M24, łącznie ze wzmocnieniem stropu. Przyjmując takie rozwiązanie należy również wykonać projekt wzmocnienia stropu przez projektanta-konstruktora.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Brak folii paroizolacyjnej pod panelami w dość szybkim czasie może spowodować pojawienie się problemu z pleśnią ponownie. Sam podkład nie rozwiąże problemu. Folia paroizolacyjna to izolacja przeciwwilgociowa. Układa się ją bezpośrednio na podłożu, a na nią dopiero podkład i panele.  Tylko w ten sposób można ochronić posadzkę przed wchłanianiem wilgoci z podłoża.   Przed montażem trzeba sprawdzić wilgotność betonu (miernik wilgoci można kupić lub wypożyczyć) i jeśli trzeba osuszyć go, a nowe panele aklimatyzować w suchym już pomieszczeniu min 24 h.   Oczywiście zapewnienie skutecznej wentylacji jest tu najważniejsze.  
    • Najczęściej powodem pojawienie się pleśni w pomieszczeniach jest nieskuteczna wentylacja. I tym trzeba się zająć na początek. Styropian przyklejony  do ścian wewnątrz pewnie miał służyć dociepleniu pokoju, nie jest to jednak właściwa metoda na poprawę komfortu cieplnego. W opisanej sytuacji najlepiej zadbać o poprawę wentylacji (np. zamontować nawiewnik w oknie), zdemontować styropian, usunąć pleśń (przy użyciu specjalnych preparatów chemicznych i, jeśli trzeba, skuć tynk), wysuszyć ściany, zagruntować preparatem przeciwgrzybicznym i na nowo ocieplić, ale tym razem np. w sposób opisany poniżej. Do ściany mocuje się drewniany lub aluminiowy stelaż, a jego pola wypełnia wełną mineralną. Do stelaża przytwierdza się paroizolację, która zabezpiecza ocieplenie przed kondensacją pary wodnej. To bardzo ważne, bo wilgoć działa destrukcyjnie również na wełnę. Ostatni element to wykończenie, np. z płyt g-k, które można pomalować, wytapetować lub wykończyć w innym sposób. Na tak ocieplonych ścianach (w dobrze wentylowanym pomieszczeniu) nie powinien pojawić się grzyb.   poniżej przekrój opisanej metody   Więcej na temat ocieplania ścian od wewnątrz (np. za pomocą bloczków z betonu komórkowego) w najnowszym numerze BUDUJEMY DOM.  
    • Możliwe, że w przypadku domu jednorodzinnego  da się wybudować taką kotłownię zgodnie z procedurą odnoszącą się do budynków gospodarczych. Ale może być też wymagane zgłoszenie z projektem budowlanym lub wniosek o pozwolenie na budowę. Kotłownia ze składem opały nie bardzo pasuje bowiem do definicji budynku gospodarczego zawartej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.   § 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:  (...) 8) budynku gospodarczym – należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także ich otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony również do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych;    Jednak sprawa nie jest przesądzona. To czy można coś budować na podstawie zgłoszenia czy pozwolenia na budowę reguluje bowiem ustawa Prawo Budowlane. Zaś definicja budynku gospodarczego pochodzi z rozporządzenia, czyli aktu niższej rangi. I z tej racji nie jest wiążąca przy wydawaniu pozwolenia na budowę lub akceptacji zgłoszenia zamiaru budowy.
    • Jaka jest działka, na której stoi budynek, co z jej podziałem? Wejście do piwnicy jest z zewnątrz, czy z klatki schodowej wewnątrz budynku?     To jest "urzędowy" projekt, czy tylko Twój plan? Ad 1. wymagać chyba nie, raczej tylko prosić... Ad 2. poniekąd ma rację ... Ad 3, żeby się dogadać, to trzeba gadać... Twoja propozycja jest niezła, ale trzeba rozmawiać...   Tutaj pytasz, ale jeśli się nie dogadasz ze współwłaścicielem co do szczegółów, to lepiej odsprzedaj mu tanio tą drugą połówkę domu, bo nie będziesz miał łatwego z nim życia...    
    • Dwie ważne uwagi.  W przypadku przewodów domofonowych i innych teleinformatycznych 0,5 to średnica żyły (w milimetrach), nie jej pole przekroju (w mm2).  A 0,5 mm średnicy to nieco poniżej 0,2 mm2.  W przypadku kabli energetycznych (np. YKY) podawane jest zaś pole przekroju. Tak więc domofonowy 0,5 nie jest 2 razy cieńszy od energetycznego 1,0. On jest cieńszy przeszło 5 razy.  Tu zasadnicze znaczenie będzie miał spadek napięcia na przewodach. Bezpiecznie byłoby też pozostawić pewien zapas. Jaki spadek napięcia jest dopuszczalny w przypadku tych elektrozaworów?  Jeśli użyjemy przewodu YKY 5×1,0 mm2 to będziemy mieć wspólny "-" dla wszystkich zaworów, zaś osobne żyły "+". W takim układzie spadek napięcia będzie poniżej 1,5 V. Przy grubszym przewodzie 5×1,5 mm2 będzie to zaś poniżej 1,0 V. Cieńszego niż 1,0 mm2 nie dałbym również ze względu na wytrzymałość mechaniczną. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...