Skocz do zawartości

Wentylacja dla podłogi drewnianej w kamienicy


Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie.

Posiadam mieszkanie ze stropem drewnianym w kamienicy.
Konstrukcja: legary drewniane, do nich od dołu deski sufitowe sąsiada, dalej powietrze aż do ślepego pułapu, tam dalej polepa, deski na legary i parkiet.

Co wymieniłem: zdjąłem zniszczony parkiet i częściowo zjedzone przez korniki deski. Wszystko potraktowałem środkiem na owady, wzmocniłem legary (szczególnie przy oknach gdzie była pewnie wilgoć i łatwiej wszedł kornik).

Dałem trochę wełny mineralnej na ślepy pułap, by przynieść ulgę sąsiadowi z dołu (zostawiając szczelinię do desek, by była wentylacja).

Popepę wymieniłem na keramzyt tam gdzie trzeba było ją wybrać. Zastanawiam się jednak czy sypać jej w opór do poziomu (zamiast desek przybiję do legarów OSB 25mm i na to nowe panele), czy zostawić jednak szczelinę wentylacyjną?

Przy polepie jej nie było, ale stare deski i parkiet miały naturalne szczeliny, OSB i panele współczesne takich szczelin nie zostawiają. Może więc wskazany byłby taki tunel powietrzny nad keramzytem, a przed OSB?
Jaki widzę problem, że wtedy płyta będzie siedzieć na samych legarach i nowych wspornikach, a nie całą powierzchnią na keramzycie (zawsze dodatkowe usztywnienie, chociaż to 25mm OSB więc raczej ciężko zgiąć).

I jeśli robić te "kanały" dla wentylacji - jak je zakończyć? Wyprowadzić gdzieś przy ścianie, zostawić szczeline ala dylatacja?

Napisano

25mm OSB aż zanadto, kwestia jak szeroko rozstawione są legary. Dla 22mm zalecane jest max 60cm, więc proporcjonalnie powinno być max 70cm i ja bym tą przestrzeń zostawił gdzieś z 5cm od keramzytu. Z tego co gdzieś czytałem, bo swego czasu też na keramzycie miałem robić, ale wybrałem płyty z wełny mineralnej, to keramzyt nie absorbuje wilgoci, ale to trzeba byłoby jeszcze sprawdzić. Szczeliny wentylacyjne bym zostawił przy ścianach, po prostu 1.5-2cmm zrobić na około dylatację i wtedy szersze plastikowe listwy na to.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka



Napisano

Ok, czyli przerwa 5cm w pionie od górnej warstwy keramzytu do płyty OSB + także naokoło podłogi.
Czy tą przerwę naokoło podłogi jakąś taśmą dylatacyjną dać, czy zostawić pustą zupełnie by nie blokować przepływu powietrza pod podłogą?

Mogę też ew. ze ścianą podejść na zakładkę przed te dylatację i dać nawietrzniki w dolnej części ściany.

P.s. Własnie rozstaw jest spory, powyżej 70cm, ale dałem dlatego w poprzek co 60cm prostopadłe do legarów deseczki wspierające OSB.

Napisano

Nawietrzniki nawet wskazane, ale to dodatkowe koszty i nie wiem jak to wizualnie by wyglądało i jak w praktyce, czy to nie będzie przeszkadzać przy myciu czy odkurzaniu. Grube te deseczki na legarach? Coś tam zawsze pomogą w rozłożeniu siły.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...