Skocz do zawartości

Sufit podwieszany- problem wykończenia przy ścianach


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie,

Wykonałem sufit podwieszany o wielkości około 2m2. Wystarczyła do tego płyta g-k o wymiarach 260x120, potwieszona na stelażu stalowym. Płyta była przycinana z 3 stron, na jednej z krawędzi pozostało fabryczne sfazowanie. W załączeniu jest zdjęcie z wykonanego sufitu.

DSC01446.jpg



Mam problem z wykończeniem szczelin przy ścianach. Do wykonania wypełnienia kupiłem klej akrylowy, bo wyczytałem że jest lepszy niż silikon. Potem do wyrównania planowałem wykorzystać gładź szpachlową Cekol C-45. Gładzią planowałem też zasłonić wgłębienia z wkrętami. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce?

Dowiedziałem się również, że występują trudności kryciem farbą płyty g-k. Znajomy zaproponował, aby przed malowaniem pokryć płytę preparatem gruntującym trochę rozmieszanym z farbą. Czy jest właściwe postępowanie?

Proszę Państwa o opinię i poradę, pozdrawiam, Adam

PS. wiem, że przy rurach C.O. trochę nie wyszło. Czy może ktoś ma radę, jak to teraz poprawić?
Napisano
Cytat

Witam serdecznie,

Wykonałem sufit podwieszany o wielkości około 2m2. Wystarczyła do tego płyta g-k o wymiarach 260x120, potwieszona na stelażu stalowym. Płyta była przycinana z 3 stron, na jednej z krawędzi pozostało fabryczne sfazowanie. W załączeniu jest zdjęcie z wykonanego sufitu.
Mam problem z wykończeniem szczelin przy ścianach. Do wykonania wypełnienia kupiłem klej akrylowy, bo wyczytałem że jest lepszy niż silikon. Potem do wyrównania planowałem wykorzystać gładź szpachlową Cekol C-45. Gładzią planowałem też zasłonić wgłębienia z wkrętami. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce?
Dowiedziałem się również, że występują trudności kryciem farbą płyty g-k. Znajomy zaproponował, aby przed malowaniem pokryć płytę preparatem gruntującym trochę rozmieszanym z farbą. Czy jest właściwe postępowanie?
Proszę Państwa o opinię i poradę, pozdrawiam, Adam
PS. wiem, że przy rurach C.O. trochę nie wyszło. Czy może ktoś ma radę, jak to teraz poprawić?


Witam!!!
Ad.1. Można uszczelnić połączenie ściany i sufitu ale nie wykończamy potem na sztywno gładzią ani żadnymi taśmami itp-Zawsze bedzie pękać i nic na to się nie poradzi. .Najlepszym rozwiązaniem jest zakup i przyklejenie listwy wykańczającej-np. ćwierćwałka lub kątownika - zależy od gustu
Ad.2. Zagłębienia po śrubach szpachlujemy właśnie gładzią i potem przecieramy aby wygładzić.
Ad.3.Zawsze przed malowaniem czegokolwiek a zwłaszcza powierzchni chłonnych stosujemy preparaty gruntujące.
Ad.4.No i te rury.Trzeba sią zastanowić.Jeśli to są rury od c.o. to obrobienie tych otworów na "sztywno"czyli gładzią czy inną chemią nie ma sensu. Można zakombinować z kawałkiem np.płyty g-k lub panela w kolorze białym - jeśli obrobisz połączenia ściany i sufitu za pomocą listew wykańczających to można to logicznie i całkiem ładnie wykończyć. Otwory na rury moszą mieć ok.1-2 mm luzu (pod wpływem temperatury trochę "pracują").
Napisano
Szczeliny wokół ścian wypełnia się masą akrylową, do szpachlowania wgłębień w płytach można użyć gładzi gipsowej. Przed malowaniem powierzchnię płyty g-k trzeba zagruntować preparatem gruntującym, co zmniejszy jej nasiąkliwość i zapewni dobrą przyczepność farby.
Napisano
Witam,

Dziekuję za cenne wskazówki. Sufit podwieszany dokończyłem w ten weekend. Chciałem się podzielić zdobytym doświadczeniem i prosić o odpowiedzi na pytania "powykonawcze".

Wykonałem prace w następujący sposób:
A) po całym obwodzie, przy pomocy noża zrobiłem fazowanie (starałem się aby kąt fazowania był 22,5 stopnia. Ale chyba nie był icon_smile.gif Z obliczeń dla płyty g-k o grubości 12.5 mm, powinien to być pasek około 3 cm. W moim wykonaniu to było ok 1-1.5 cm.

Mam pytanie: w którym momencie, powinno robić się fazowanie ciętych krawędzi płyty g-k? Przed zamocowaniem? Jakim narzędziem? Czy rzeczywiście powinno ono mieć szerokość około 3 cm?

B) w przypadku rur C.O. wykorzystałem podobne rozwiązanie, jakie stosuje się przy podłogach. Wyciąłem dodatkowy prostokąt z płyty g-k i przy pomocy suwmiarki przeniosłem wymiary. Zrobiłem otwory (wiertarka i pilnik półokrągły). Następnie prostokąt przeciąłem "prawie na pół" wg zasady jaką się stosuje przy kładzeniu podłogi/parkietu wokół rur C.O. Od góry, w zamocowanej płycie g-k, przy pomocy wkrętów, zamocowałem króciutkie profile CD60 (przycięte kawałki z odpadków). Następnie do tych profili przymocowałem wcześniej przygotowany prostokąt ze zrobionymi sfazowaniami na krawędziach, a szczeliny wypełniłem masą akrylową, w której zatopiłem siatkę z włókna szklanego. Efekt można zobaczyć na załączonym zdjęciu.

DSC01446.jpg



Mam pytanie: stosowana taśma z włókna szklanego była samoprzylepna (norgips). Szczelina powstała z fazowania krawędzi płyt g-k miała 1 cm. W trakcie prac siatka nie miała zamiaru się trzymać gipsu. Czy w związku z tym trzeba stosować jakieś dodatkowe kleje?

C) szczeliny pomiędzy sufitem a ścianą na połowie obwodu sufitu wypełniłem masą akrylową. (Nie stosowałem siatki z włókna szklanego). Dla testu, na drugiej połowie obwodu sufitu wykorzystałem masę o nazwie: SEM-Light firmy SEMIN (polecana przez sprzedawcę). Masa ma strukturę gęstej pianki i bardzo fajnie wypełnia szczeliny.

Zaznaczam, że nie jest to reklama masy SEM-Light ale raczej pytanie: czy był to dobry wybór i czego mogę się po niej spodziewać?. Instrukcja i parametry były opisane w 3 językach ale nie w języku polskim. Zamieściłem zdjęcie.

DSC01446.jpg



D) otwory po wkrętach zaszpachlowałem gładzią gipsową

E) płytę posmarowałem preparatem gruntującym (Chyba zrobiłem tu mały błąd ponieważ nie rościeńczyłem go białą farbą. Później jest trochę trudniej pomalować tak sufit nie było prześwitów).

E) dwukrotnie pomalowałem sufit farbą akrylową.

Efekt końcowy prezentują zdjęcia.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg



Jeszcze raz dziękuję za pomoc i proszę o odpowiedzi aby nie popełnić błędów na przyszłość.
Pozdrawiam,
Adam
Napisano
Niektóre prace można sobie uprościć. Nie trzeba mocno fazować krawędzi płyt na styku ze ścianą, gdyż szczelinę wypełnia elastyczna masa akrylowa lub pianka.

Szerokie fazowanie stosuje się w miejscu łączenia dwóch płyt g-k i ma na celu lepsze połączenie za pośrednictwem masy szpachlowej. Fazowanie wykonuje się przed przykręceniem płyt.

Wokół rur grzewczych należy pozostawić wolna przestrzeń, aby mogły się swobodnie rozszerzać. Najprościej otwór w płycie wypełnić pianką poliuretanową i pomalować.

Dodawanie farby do gruntownika w praktyce nie poprawia krycia a może ograniczyć wnikanie preparatu w głąb podłoża.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...