Skocz do zawartości

Niewidoczne mocowanie półki - niewymiarowe otwory


Nelsoy

Recommended Posts

Napisano

Cześć, zakupiłem u stolarz półki 600 x 40, niestety nie zwróciłem uwagi na wywiercone otwory do niewidocznego mocowania. Ich wymiary to 15 x 100 i tu pojawia się problem, brak pasujących kołków na rynku. Dodam, że tył jest zrobiony na płasko, brak wybrania. Ściana to żelbeton.

 

Jakieś sugestie jak można to rozwiązać? Nie jestem przekonany do kotwy chemicznej, może jakaś tuleja rozprężna jeżeli ściana to beton? Tylko wywalić dziurę na 15mm to trochę przesada. Nie mogę też znaleźć pręta o średnicy 15, nie wiem czy 14 nie będzie za luźna?

 

Będę wdzięczny za każde sugestie.

Napisano

A nie możesz obok niewymiarowych otworów wywiercić wymiarowe otwory? Zależnie od zakupionych, dostępnych na rynku... przecież półka, niezależnie od tego, czy z drewna, czy z płyty się nie rozleci...

Napisano
2 godziny temu, Nelsoy napisał:

Cześć, zakupiłem u stolarz półki 600 x 40, niestety nie zwróciłem uwagi na wywiercone otwory do niewidocznego mocowania. Ich wymiary to 15 x 100 i tu pojawia się problem, brak pasujących kołków na rynku. Dodam, że tył jest zrobiony na płasko, brak wybrania. Ściana to żelbeton.

Jakie w końcu półki zakupiłeś? 600X40 czy 15X100? w jakiej jednostce miary podajesz te wymiary?

Tył półki jaki miałby być wg Ciebie? i o jakim wybraniu mówisz?

 

Napisano

15x100 to wymiar otworu. 15 to średnica w mm, a 100 to głębokość tego otworu... tak myślę...

A 600x40 to wymiar tylnej ścianki półki, też w mm...

tak myślę...

Napisano
8 minut temu, uroboros napisał:

15x100 to wymiar otworu. 15 to średnica w mm, a 100 to głębokość tego otworu... tak myślę...

A 600x40 to wymiar tylnej ścianki półki, też w mm...

tak myślę...

Jeżeli 100 to głębokość otworu a 40 to szerokość półki bo jak z kolei tak to odczuję.

Przecież o otworach nic nie pisze, napisał że pólka nie żadnego wybrania.

Jak dla mnie zbyt chaotyczny opis.

Zresztą jakby nie patrzeć na zagadnienie to w nietypowych przypadkach trzeba zawsze improwizować i zawsze znajdzie sie rozwiązanie.

Napisano
47 minut temu, mhtyl napisał:

40 to szerokćłki

4 centymetry???O.o

A opis faktycznie - chaotyczny :bezradny:

Napisano (edytowany)

Dzięki za odpowiedź, już prostuję.

Wymiar półki to 40mm grubość na 600mm szerokości. Otwór o średnicy 15mm, głębokość 100mm. Przez brak wybrania rozumiem wywiercony tylko otwór. Niektóre gotowe półki na rynku, mają dodatkowe wybranie, żeby mogły się schować "uszy" od koła, do których mocuje się go do ściany. Sprzedawane są w kompletach. 

 

@uroboros rzeczywiście nie pomyślałem o wywierceniu dodatkowych otworów obok. Jeżeli nie będzie innej opcji to chyba rzeczywiście tak zrobię.

 

Edytowano przez Nelsoy (zobacz historię edycji)
Napisano

T takim razie proponuję kupić pręt/szpilkę gwintowana M15 i do tego kołek rozporowy odpowiedniej średnicy. Po wywierceniu otworu w ścianie i wbiciu kołka wkręcisz szpilkę i obetniesz na żądana długość. I jeżeli masz otwór głęboki na 100 mm nie oznacza, że szpilka musi mieć 100 mm, może mieć 90 mm i tez będzie trzymało.

 Z wierceniem od nowa otworów nie radziłbym, chyba że masz wiertarkę stołową i wywiercisz idealnie prosto i osiowo po to aby potem pólka wisiała równo czyli aby miała pion i poziom. 

Wiercąc w ścianie musisz też zadbać o wywiercenie i zamocowanie szpilek aby było równo.

Napisano

Otwory nie muszą być wiercone osobiście przez Nelsoy'a, może wywiercić je stolarz, u którego powstała półka... on ma odpowiedni sprzęt!

A pomysł z tym prętem gwintowanym jest OK!

Problemem może być wiercenie w żelbecie otworu pasującego do

17 minut temu, mhtyl napisał:

do tego kołek rozporowy odpowiedniej średnicy. 

Ta średnica to pewnie ok 23 - 25 mm

Napisano
18 minut temu, uroboros napisał:

Otwory nie muszą być wiercone osobiście przez Nelsoy'a, może wywiercić je stolarz, u którego powstała półka... on ma odpowiedni sprzęt!

 

Dlatego uprzedziłem aby lepiej tego sam nie robił.

19 minut temu, uroboros napisał:

 

Problemem może być wiercenie w żelbecie otworu pasującego do

Ta średnica to pewnie ok 23 - 25 mm

Dobre wiertło na SDS-a da radę.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przeszukałem cały internet w poszukiwaniu jakiejś tapety białej na sufit, ale nic nie znalazłem.   Szukam takiej, gdzie nie będzie widać łączeń i miała delikatny wzór. Tak jak ta, ale niestety nie ma jej już na rynku:     Widział ktoś może coś ciekawego?
    • Sprawdzona metoda zabezpieczenia domu z bala przed UV bez efektu żółknięcia. Używam zestawu OSMO: WR Aqua 4001, 429 Naturalny Efekt i 420 UV-Ochrona – daje świetny, surowy wygląd i trwałość. Pełny opis tutaj: [link]
    • Przypominam podsumowanie mojego poprzedniego wpisu - wiążąca jest dopiero interpretacja przepisów wydana przez sąd, jego wyrok w konkretnej sprawie. Niestety, tak jak w tym przypadku przez dewelopera, bywa to wykorzystywane do tworzenia dość karkołomnych interpretacji. Chociaż i sądom też zdarzają się dość dziwne oraz wzajemnie sprzeczne wyroki.  Proszę spojrzeć jeszcze raz na brzmienie § 308. Podano w nim liczbę kondygnacji (przynajmniej 2 nadziemne), jako obligujące do zastosowania dalszych zapisów. Nie ma tam zawężenia do budynków wielorodzinnych. Najwyraźniej prawodawca nie miał więc intencji zastosowania takiego zawężenia, Tym bardziej, że w wielu innych przepisach tego samego rozporządzenia jest wyrażone wprost rozróżnienie na budynki wielorodzinne i jednorodzinne.  Argument o zmianie przepisów lub ich interpretacji od 2022 r. także jest nietrafiony. Ta część rozporządzenia (§ 308), brzmi tak samo od momentu przyjęcia jego pierwotnej wersji jeszcze w roku 2002, czyli 20 lat wcześniej. Fakt, że budynek został oddany do użytkowania , zaś nadzór budowlany nie wnosił uwag wcale nie znaczy, że wszystko wykonano prawidłowo. Jego przedstawiciele mogli czegoś nie sprawdzić, nie zauważyć itd.  Wreszcie mamy kwestię zasadniczą, czyli przywołany już § 146. 1.    § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308.   Proponuję zacząć od zadania deweloperowi pytania (na piśmie) jak w takim razie realizowany jest obowiązek wynikający z tego przepisu? Na jakiej podstawie twierdzi, że wystarcza do tego ruchoma drabina? Jeżeli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca następnym krokiem powinno być zwrócenie się z tymi samymi pytaniami do nadzoru budowlanego.    Osobiście uważam, że w tym przypadku powinno być zapewnione wejście na dach od zewnątrz, po drabinie stałej. Słusznie Pan zauważył, że wejście na dach przez wyłaz, z jednego z domów tworzących budynek szeregowy, nie zapewnia faktycznie dostępu na dach w celach opisanych w § 146. 1.  Dlatego przypominam o cytowanym już § 101. 1.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.    Nie bardzo widzę w tej sytuacji możliwość obrony stanowiska, że drabina ruchoma jest wystarczająca. 
    • No właśnie - wewnętrzne schody w mieszkaniu to nie jest klatka schodowa. Klatka schodowa jest wydzielona ścianami i wejście do lokali jest przez drzwi. Dlatego moim zdaniem powinna być ta drabina, bo zachodzi szczególny przypadek (dom wielolokalowy bez klatki schodowej).
    • W praktyce zdążą zareagować obydwa. Najczęściej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...