Skocz do zawartości

Kiedy warto stosować fugę epoksydową?


Recommended Posts

Napisano
Polecono mi wykonanie spoin epoksydowych w kuchni - przy kuchence i na podłodze z ogrzewaniem podłogowym.
Mają być trwalsze i ładniejsze od zwykłych fug.
Wiem jednak, że są sporo droższe od zwykłej zaprawy do spoinowania. I to dla mnie duży minus.
Czy warto inwestować w fugę epoksydową w moim przypadku?
Napisano
Cytat

Polecono mi wykonanie spoin epoksydowych w kuchni - przy kuchence i na podłodze z ogrzewaniem podłogowym.
Mają być trwalsze i ładniejsze od zwykłych fug.
Wiem jednak, że są sporo droższe od zwykłej zaprawy do spoinowania. I to dla mnie duży minus.
Czy warto inwestować w fugę epoksydową w moim przypadku?


Oczywiście, że warto. Nad blatem kuchennym obowiązkowo fuga epoksydowa, natomiast na podłogę już nie.
Jakie masz szerokości fugi?
Napisano
Fugi epoksydowe rzeczywiście sporo kosztują - kilkakrotnie więcej niż produkty cementowe. Jednak w znacznie mniejszym stopniu ulegają zabrudzeniu, dlatego polecane są m.in. do spoinowania posadzek w kuchni, holu, garażu, oraz płytek przy kuchence.

Po zastygnięciu fug, żadna substancja do nich nie przeniknie – ani woda, ani kwasy i chemikalia. Nie ściemnieją od tłuszczu (przy kuchence), ani nie zaplamią się winem czy kawą. Są odporne na wysoką temperaturę. I bardzo gładkie - łatwo utrzymać je w czystości przy użyciu typowych środków myjących.

Spoiny epoksydowe nie są jednak polecane na posadzki silnie pracujące, np. z ogrzewaniem podłogowym. Pod wpływem ciepła płytki rozszerzają się, co może doprowadzić do popękania sztywnych fug, albo nawet do uszkodzenia lub odspojenia kafelków.

Pamiętajmy, że niektóre z fug epoksydowych, z uwagi na dodatek piasku kwarcowego, mają mniej wyraziste (poszarzałe) kolory.
Napisano
Cytat

Fugi szerokie na ok 4-5 mm.


Pytałem o szerokość fugi bo musisz kupić fugę do szerokości. Mapeia ma fugi epoksydowe już od 2 mm.
Napisano
Cytat

A to ciekawostka...


W jakim sensie ciekawostka? To, że Mapeia produkuje od 2 mm fugę epoksydową czy to, że fugę kupuje się do szerokości szczeliny.
Napisano
Nie wiem czy pytasz na serio czy sobie żartujesz, ale po coś chyba piszą na opakowaniu od jakiej szerokości są fugi.
A dlaczego np fugi od 3 mm nie za spoinujesz szczeliny 1 mm? Na pewno znajdziesz na to odpowiedź i będziesz wiedział dlaczego zwróciłem uwagę na szerokość fugi.
Napisano
Dla info powiem, że każda fuga, nie tylko epoksydowa ma podana wartość minimalnej szczeliny (fugi).
Napisano
Nie tylko minimalną ale i maksymalną również... oczywiście dla danego rodzaju fugi.
Wiąże się to z granulacją wypełnienia i zastosowaną chemią. Za wąska szczelinę nie zapełni się fugą, do której produkcji użyto wypełnienia o granulacji większej niż szerokość tej szczeliny, natomiast przy szczelinie dużo większej niż zalecana w karcie technicznej wystąpią spękania wypełnienia szczeliny.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Polecono mi wykonanie spoin epoksydowych w kuchni - przy kuchence i na podłodze z ogrzewaniem podłogowym.
Mają być trwalsze i ładniejsze od zwykłych fug.
Wiem jednak, że są sporo droższe od zwykłej zaprawy do spoinowania. I to dla mnie duży minus.
Czy warto inwestować w fugę epoksydową w moim przypadku?



Bardzo Słusznie Ci polecono fugę epoksydową , pamiętaj ,że inwestujesz na lata. Owszem wydasz więcej ale gwarantuję , że będziesz zadowolony. Spoina epoksydowa nigdy się nie wykruszy , brud jaki będzie się na niej osadzał będzie tylko powierzchowny i przy systematycznym myciu po latach fuga będzie wyglądała tak samo jak tuż po położeniu. Jest to szczególnie istotne przy jasnych kolorach fug i w miejscach intensywnie użytkowanych. W strefach mokrych , wilgotnych też uważam , że warto zainwestować w epoksyd , jest wodoszczelna , odporna na grzyby i pleśń. Co do ogrzewania podłogowego , to fuga powinna być elastyczna ,a większość epoksydów na rynku nie jest .
Napisano
Nie każdy glazurnik poradzi sobie z ułożeniem fugi epoksydowej, która klei się i szybko zasycha. Błędy wykonawcze nie są rzadkością. W ich wyniku spoina epoksydowa traci swoje właściwości - twardość, odporność chemiczną, odporność na zagrzybienie.

Aplikacja fugi epoksydowej różni się od techniki nakładania spoiny cementowej. Wymaga szybkości i staranności. Konieczne jest też użycie odpowiednich narzędzi. Najlepiej nie eksperymentować, tylko powierzyć ją profesjonaliście.

Zaprawa stanowi mieszaninę żywicy epoksydowej (wypełniacza) i utwardzacza, niekiedy również piasku kwarcowego. Po połączeniu tych składników, jest około pół godziny na wykorzystanie masy. Potem zacznie twardnieć - czemu towarzyszyć będzie nieznaczny wzrost jej temperatury.

Gdy powierzchnia okładziny jest duża, fugę należy rozrabiać porcjami (dlatego lepiej kupić dwa małe opakowania, niż jedno duże) albo pracować we dwie osoby. W ciągu kilku dni od nałożenia, za pomocą acetonu technicznego, można usuwać jedynie niewielkie zabrudzenia z płytek i narzędzi.

Jeśli natomiast ktoś dysponuje dużym (5 kg) opakowaniem i chce wykorzystać część materiału, powinien pamiętać o zachowaniu pierwotnych proporcji składników (utwardzacz i wypełniacz).
Napisano
Cytat

A czy łatwo się wykonuje spoiny epoksydowe?


Największa trudność to chyba polega na doczyszczeniu tego cholerstwa i trzeba się narobić ile wlezie i jeszcze trochę.
Jakieś małe powierzchnie i coś w rodzaju mozaiki, można samemu próbować, ale coś większego i duże płyty - nie radzę.
Napisano
Cytat

A czy łatwo się wykonuje spoiny epoksydowe?
SŁyszałem, że powinien robić to profesjonalista... hmm...
Robił to ktoś samodzielnie???


Jjak ma sie jako takie pojęcie to żadna filozofia. Abyś tylko przestrzegał zaleceń producenta przy rozrabianiu i kładzeniu fugi.
Jeżeli chodzi o zabrudzenia to ciepła woda i zmywasz do zera, czekając kilka dni to tylko szlifierka kątowa usunie fugę z niepożądanych miejsc.
Musisz tez zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, bo bez tego nie ujedziesz.
Co do wielkości opakowań to innych nie widziałem jak 3 kg i 5 kg.
Co do rozrobienia fugi to należy tyle rozrobić aby w ciągu 0,5 kg po rozrobieniu (im cieplejsze otoczenie tym fuga utrzymuje dłużej swoją plastyczność) ją zużyć, nie ma sensu rozrabiać całej zawartości wiaderka.
Fugę epoksydową wciskasz w szczelinę przy większych płytkach, przy mozaice rozciągasz po całości.
Napisano (edytowany)
Do wykonania fug epoksydowych potrzebna jest twarda gumowa paca. W miejscach trudno dostępnych przyda się natomiast silikonowa szpachelka.

Do zmywania ciepłą wodą gotowej okładziny, potrzebna jest twarda gąbka z włókniny.
Do ostatecznego wyprofilowania fug posłuży gąbka wiskozowa.

Przy pracach tego typu gąbki szybko się zużywają, dlatego należy mieć zapas. Podczas zbierania nadmiaru zaprawy wykorzystuje się również stare bawełniane t-shirty. Edytowano przez Budujemy Dom - otoczenie domu (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Przy pracach tego typu gąbki szybko się zużywają, dlatego należy mieć zapas.


Nie tyle co się zużywają co z powodu składników fugi epoksydowej gąbki się sklejają, pomimo że dobrze się je wypłucze w ciepłej wodzie to za kilka dni można je tylko wyrzucić.
Jeżeli kładzie się fugę z dnia na dzień to jedna gąbka wytrzyma.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Widoczność łączeń zależy bardziej od układającego, nie tylko od tapety. Raufazy przeglądałeś?   Są takie raufazy, które układa się na powierzchni pokrytej grubo klejem. Rolka jest sucha i lekka. Spokojnie dajesz radę układać dwumetrowej szerokości rolkę.  one są z włókna szklanego. Nierozciągliwe.   Ale przy wysokiej temperaturze druga osoba jest niezbędna, bo klej na ścianie (suficie) bardzo szybko wysycha. W praktyce to tempu układania zależy od szybkości pokrywania powierzchni klejem. Układanie tapety idzie szybciej.
    • Taka ciekawostka w temacie, okazuje się, ze jedną z poważnych przyczyn ostatniego blackoutu w Hiszpanii było właśnie nieskompensowanie przesyłanie dużej ilości energii biernej, która tak wpłynęła na obciążenie sieci, ze zabezpieczenia kolejno "puściły" i system energetyczny Hiszpanii padł. Temat będzie teraz analizowany we wszystkich krajach europejskich i nie tylko.
    • Przeszukałem cały internet w poszukiwaniu jakiejś tapety białej na sufit, ale nic nie znalazłem.   Szukam takiej, gdzie nie będzie widać łączeń i miała delikatny wzór. Tak jak ta, ale niestety nie ma jej już na rynku:     Widział ktoś może coś ciekawego?
    • Sprawdzona metoda zabezpieczenia domu z bala przed UV bez efektu żółknięcia. Używam zestawu OSMO: WR Aqua 4001, 429 Naturalny Efekt i 420 UV-Ochrona – daje świetny, surowy wygląd i trwałość. Pełny opis tutaj: [link]
    • Przypominam podsumowanie mojego poprzedniego wpisu - wiążąca jest dopiero interpretacja przepisów wydana przez sąd, jego wyrok w konkretnej sprawie. Niestety, tak jak w tym przypadku przez dewelopera, bywa to wykorzystywane do tworzenia dość karkołomnych interpretacji. Chociaż i sądom też zdarzają się dość dziwne oraz wzajemnie sprzeczne wyroki.  Proszę spojrzeć jeszcze raz na brzmienie § 308. Podano w nim liczbę kondygnacji (przynajmniej 2 nadziemne), jako obligujące do zastosowania dalszych zapisów. Nie ma tam zawężenia do budynków wielorodzinnych. Najwyraźniej prawodawca nie miał więc intencji zastosowania takiego zawężenia, Tym bardziej, że w wielu innych przepisach tego samego rozporządzenia jest wyrażone wprost rozróżnienie na budynki wielorodzinne i jednorodzinne.  Argument o zmianie przepisów lub ich interpretacji od 2022 r. także jest nietrafiony. Ta część rozporządzenia (§ 308), brzmi tak samo od momentu przyjęcia jego pierwotnej wersji jeszcze w roku 2002, czyli 20 lat wcześniej. Fakt, że budynek został oddany do użytkowania , zaś nadzór budowlany nie wnosił uwag wcale nie znaczy, że wszystko wykonano prawidłowo. Jego przedstawiciele mogli czegoś nie sprawdzić, nie zauważyć itd.  Wreszcie mamy kwestię zasadniczą, czyli przywołany już § 146. 1.    § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308.   Proponuję zacząć od zadania deweloperowi pytania (na piśmie) jak w takim razie realizowany jest obowiązek wynikający z tego przepisu? Na jakiej podstawie twierdzi, że wystarcza do tego ruchoma drabina? Jeżeli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca następnym krokiem powinno być zwrócenie się z tymi samymi pytaniami do nadzoru budowlanego.    Osobiście uważam, że w tym przypadku powinno być zapewnione wejście na dach od zewnątrz, po drabinie stałej. Słusznie Pan zauważył, że wejście na dach przez wyłaz, z jednego z domów tworzących budynek szeregowy, nie zapewnia faktycznie dostępu na dach w celach opisanych w § 146. 1.  Dlatego przypominam o cytowanym już § 101. 1.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.    Nie bardzo widzę w tej sytuacji możliwość obrony stanowiska, że drabina ruchoma jest wystarczająca. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...