Skocz do zawartości

Kiedy warto stosować fugę epoksydową?


Recommended Posts

Napisano
Polecono mi wykonanie spoin epoksydowych w kuchni - przy kuchence i na podłodze z ogrzewaniem podłogowym.
Mają być trwalsze i ładniejsze od zwykłych fug.
Wiem jednak, że są sporo droższe od zwykłej zaprawy do spoinowania. I to dla mnie duży minus.
Czy warto inwestować w fugę epoksydową w moim przypadku?
Napisano
Cytat

Polecono mi wykonanie spoin epoksydowych w kuchni - przy kuchence i na podłodze z ogrzewaniem podłogowym.
Mają być trwalsze i ładniejsze od zwykłych fug.
Wiem jednak, że są sporo droższe od zwykłej zaprawy do spoinowania. I to dla mnie duży minus.
Czy warto inwestować w fugę epoksydową w moim przypadku?


Oczywiście, że warto. Nad blatem kuchennym obowiązkowo fuga epoksydowa, natomiast na podłogę już nie.
Jakie masz szerokości fugi?
Napisano
Fugi epoksydowe rzeczywiście sporo kosztują - kilkakrotnie więcej niż produkty cementowe. Jednak w znacznie mniejszym stopniu ulegają zabrudzeniu, dlatego polecane są m.in. do spoinowania posadzek w kuchni, holu, garażu, oraz płytek przy kuchence.

Po zastygnięciu fug, żadna substancja do nich nie przeniknie – ani woda, ani kwasy i chemikalia. Nie ściemnieją od tłuszczu (przy kuchence), ani nie zaplamią się winem czy kawą. Są odporne na wysoką temperaturę. I bardzo gładkie - łatwo utrzymać je w czystości przy użyciu typowych środków myjących.

Spoiny epoksydowe nie są jednak polecane na posadzki silnie pracujące, np. z ogrzewaniem podłogowym. Pod wpływem ciepła płytki rozszerzają się, co może doprowadzić do popękania sztywnych fug, albo nawet do uszkodzenia lub odspojenia kafelków.

Pamiętajmy, że niektóre z fug epoksydowych, z uwagi na dodatek piasku kwarcowego, mają mniej wyraziste (poszarzałe) kolory.
Napisano
Cytat

Fugi szerokie na ok 4-5 mm.


Pytałem o szerokość fugi bo musisz kupić fugę do szerokości. Mapeia ma fugi epoksydowe już od 2 mm.
Napisano
Cytat

A to ciekawostka...


W jakim sensie ciekawostka? To, że Mapeia produkuje od 2 mm fugę epoksydową czy to, że fugę kupuje się do szerokości szczeliny.
Napisano
Nie wiem czy pytasz na serio czy sobie żartujesz, ale po coś chyba piszą na opakowaniu od jakiej szerokości są fugi.
A dlaczego np fugi od 3 mm nie za spoinujesz szczeliny 1 mm? Na pewno znajdziesz na to odpowiedź i będziesz wiedział dlaczego zwróciłem uwagę na szerokość fugi.
Napisano
Dla info powiem, że każda fuga, nie tylko epoksydowa ma podana wartość minimalnej szczeliny (fugi).
Napisano
Nie tylko minimalną ale i maksymalną również... oczywiście dla danego rodzaju fugi.
Wiąże się to z granulacją wypełnienia i zastosowaną chemią. Za wąska szczelinę nie zapełni się fugą, do której produkcji użyto wypełnienia o granulacji większej niż szerokość tej szczeliny, natomiast przy szczelinie dużo większej niż zalecana w karcie technicznej wystąpią spękania wypełnienia szczeliny.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Polecono mi wykonanie spoin epoksydowych w kuchni - przy kuchence i na podłodze z ogrzewaniem podłogowym.
Mają być trwalsze i ładniejsze od zwykłych fug.
Wiem jednak, że są sporo droższe od zwykłej zaprawy do spoinowania. I to dla mnie duży minus.
Czy warto inwestować w fugę epoksydową w moim przypadku?



Bardzo Słusznie Ci polecono fugę epoksydową , pamiętaj ,że inwestujesz na lata. Owszem wydasz więcej ale gwarantuję , że będziesz zadowolony. Spoina epoksydowa nigdy się nie wykruszy , brud jaki będzie się na niej osadzał będzie tylko powierzchowny i przy systematycznym myciu po latach fuga będzie wyglądała tak samo jak tuż po położeniu. Jest to szczególnie istotne przy jasnych kolorach fug i w miejscach intensywnie użytkowanych. W strefach mokrych , wilgotnych też uważam , że warto zainwestować w epoksyd , jest wodoszczelna , odporna na grzyby i pleśń. Co do ogrzewania podłogowego , to fuga powinna być elastyczna ,a większość epoksydów na rynku nie jest .
Napisano
Nie każdy glazurnik poradzi sobie z ułożeniem fugi epoksydowej, która klei się i szybko zasycha. Błędy wykonawcze nie są rzadkością. W ich wyniku spoina epoksydowa traci swoje właściwości - twardość, odporność chemiczną, odporność na zagrzybienie.

Aplikacja fugi epoksydowej różni się od techniki nakładania spoiny cementowej. Wymaga szybkości i staranności. Konieczne jest też użycie odpowiednich narzędzi. Najlepiej nie eksperymentować, tylko powierzyć ją profesjonaliście.

Zaprawa stanowi mieszaninę żywicy epoksydowej (wypełniacza) i utwardzacza, niekiedy również piasku kwarcowego. Po połączeniu tych składników, jest około pół godziny na wykorzystanie masy. Potem zacznie twardnieć - czemu towarzyszyć będzie nieznaczny wzrost jej temperatury.

Gdy powierzchnia okładziny jest duża, fugę należy rozrabiać porcjami (dlatego lepiej kupić dwa małe opakowania, niż jedno duże) albo pracować we dwie osoby. W ciągu kilku dni od nałożenia, za pomocą acetonu technicznego, można usuwać jedynie niewielkie zabrudzenia z płytek i narzędzi.

Jeśli natomiast ktoś dysponuje dużym (5 kg) opakowaniem i chce wykorzystać część materiału, powinien pamiętać o zachowaniu pierwotnych proporcji składników (utwardzacz i wypełniacz).
Napisano
Cytat

A czy łatwo się wykonuje spoiny epoksydowe?


Największa trudność to chyba polega na doczyszczeniu tego cholerstwa i trzeba się narobić ile wlezie i jeszcze trochę.
Jakieś małe powierzchnie i coś w rodzaju mozaiki, można samemu próbować, ale coś większego i duże płyty - nie radzę.
Napisano
Cytat

A czy łatwo się wykonuje spoiny epoksydowe?
SŁyszałem, że powinien robić to profesjonalista... hmm...
Robił to ktoś samodzielnie???


Jjak ma sie jako takie pojęcie to żadna filozofia. Abyś tylko przestrzegał zaleceń producenta przy rozrabianiu i kładzeniu fugi.
Jeżeli chodzi o zabrudzenia to ciepła woda i zmywasz do zera, czekając kilka dni to tylko szlifierka kątowa usunie fugę z niepożądanych miejsc.
Musisz tez zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, bo bez tego nie ujedziesz.
Co do wielkości opakowań to innych nie widziałem jak 3 kg i 5 kg.
Co do rozrobienia fugi to należy tyle rozrobić aby w ciągu 0,5 kg po rozrobieniu (im cieplejsze otoczenie tym fuga utrzymuje dłużej swoją plastyczność) ją zużyć, nie ma sensu rozrabiać całej zawartości wiaderka.
Fugę epoksydową wciskasz w szczelinę przy większych płytkach, przy mozaice rozciągasz po całości.
Napisano (edytowany)
Do wykonania fug epoksydowych potrzebna jest twarda gumowa paca. W miejscach trudno dostępnych przyda się natomiast silikonowa szpachelka.

Do zmywania ciepłą wodą gotowej okładziny, potrzebna jest twarda gąbka z włókniny.
Do ostatecznego wyprofilowania fug posłuży gąbka wiskozowa.

Przy pracach tego typu gąbki szybko się zużywają, dlatego należy mieć zapas. Podczas zbierania nadmiaru zaprawy wykorzystuje się również stare bawełniane t-shirty. Edytowano przez Budujemy Dom - otoczenie domu (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Przy pracach tego typu gąbki szybko się zużywają, dlatego należy mieć zapas.


Nie tyle co się zużywają co z powodu składników fugi epoksydowej gąbki się sklejają, pomimo że dobrze się je wypłucze w ciepłej wodzie to za kilka dni można je tylko wyrzucić.
Jeżeli kładzie się fugę z dnia na dzień to jedna gąbka wytrzyma.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...