Skocz do zawartości

Gładź szpachlowa – kilka podstawowych faktów


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Często gubimy się w natłoku różnych nazw: gładź gipsowa, masa szpachlowa, gładź szpachlowa, szpachlówka gipsowa, tynk gipsowy cienkowarstwowy. Dotyczą one tego samego produktu, który jest różnie nazywany przez wykonawców i producentów.

Głównym składnikiem gładzi szpachlowej jest gips, ale mieszanina zawiera także dodatki kredy, dolomitu i innych substancji dodatkowych.

Gips, jako spoiwo znany jest od starożytności. Stosowano go już w starożytnym Egipcie przy przygotowywaniu ścian grobowca grobowcach Tutenhamona do ozdobienia ich malowidłami, które do dziś nas zachwycają. Popularny był również w starożytnej Grecji (pałac Knossos) i Rzymie.

Już starożytni znali liczne zalety tego spoiwa. Jedną z nich jest minimalny skurcz wysychania, często występujący przy stosowaniu produktów cementowych. Prace z produktami gipsowymi ułatwia krótki czas wiązania i twardnienia - po 24 h spoiwo to uzyskuje około 40% swojej wytrzymałości maksymalnej. Wyjątkowym produktem pod tym względem jest gotowa gładź szpachlowa Prefix Finish. Wstępne, powierzchniowe wyschnięcie i stwardnienie podłoża następuje po 4 godzinach, a całkowite utwardzenie po około 12 godzinach. Ponadto gips cechuje dobra przyczepność do wielu materiałów budowlanych, trzeba jednak pamiętać, że nie nadaje się do bezpośredniego użycia na murze z betonu komórkowego. Powierzchnia pod gładź musi być sucha, odpylona i nieprzemarznięta. Gładź nie może też stykać się bezpośrednio z elementami metalowymi, czy stalowymi, chyba, że zostały zabezpieczone przed korozją np. ocynkowane, chromowane czy niklowane.

Gips, dzięki regulacji wilgoci, tworzy swoisty mikroklimat, przez co ma też dobre oddziaływanie zdrowotne; posiada również dobre właściwości cieplne i jest ognioodporny.

Jest też dobra wiadomość dla ekologów: gips jest czysty ekologicznie, a do jego wytwarzania nie potrzeba dużych nakładów energetycznych (niskie temperatury wypalania).

Trzeba jednak pamiętać, że gładź nie jest materiałem wykończeniowym, który można stosować w miejscach takich jak łazienka, o dużym stopniu wilgoci. Nie nadaje się też do stosowania na zewnątrz budynku, ponieważ nie jest odporny na działanie wilgoci, wody czy mrozu. Pod wpływem wody bowiem produkty gipsowe rozmiękają i tracą swoje właściwości.



Edytowano przez PREFIX (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...