Skocz do zawartości

Trzy źródła grzewcze


sinesium

Recommended Posts

Napisano
Witam, na wstepie chcialbym zaznaczyc, iz w tematach hydrauliki i ogrzewania jestem zupelnym laikiem, zatem prosze o spora doze wyrozumialosci.
Zastanawialem sie nad wykorzystaniem trzech zrodel grzewczych dla potrzeb co oraz cwu. (oczywiscie w celach niskich kosztow uzytkowania)

W moim pomysle wykorzystuje:
a) kociol dwufunkcyjny (lub jedno, co lepsze w tym przypadku?)
b) kociol na paliwo stale (np: trociny)
c) instalacja solarna
Na moim prymitywnym schemacie widac zarysy koncepcji.
Nie wiem czy jest mozliwa do zrealizowania i jakie moze miec wady.
Zasobnik 300L (Akumulator) z dwiema wezownicami wykorzystuje jako akumulator:
a) zima - piec na paliwo stale ogrzewa wode (lub wode z glikolem?) i "laduje akumulator" - duza pojemnosc cieplna wody w zbiorniku pozwala na utrzymanie ciepla po wygasnieciu pieca (czas wypalania sie paliwa ok 4h); solarka wlasciwie nie wcale nie pracuje
b) lato - instalacja solarna ogrzewa wode w Akumulatorze; piec uzywany sporadycznie lub wcale

CO: Woda z Akumulatora zasila cieplem wymiennik ACV do przygotowania cwu a dalej podgrzana przez piec gazowy trafia do grzejnikow (za posrednictwem zaworow sterowanych elektronicznie); nastepnie wychlodzona trafia do Akumulatora.

CWU: woda z obiegu CO podgrzewa zimna wode uzytkowa w ACV na potrzeby CWU.
Po uruchomieniu przeplywu wody funkcja CWU pieca gazowego pogrzewa wode o "brakujace" kilka stopni.

Jakie widze wady i niejasnosci:
a) wymiana ciepla z pieca na paliwo stale: obwod Akumulator-wymiennik_plytowy - czy tam potrzebne sa jakies urzadzenia (naczynie przeponowe, itp), gdyz ten mini obwod jest obwodem zamknietym. -??
b) Funkcja CO pieca gazowego moze byc dosc mocno uzytkowana (zasila CO oraz posrednio CWU)
c) brak mozliwosci "zabijania legionelli w wymieniku ACV" (?)
d) jakie wystepuja temperatury przy instlacji CO zasilajacej grzejniki (?) - czy nie bedzie za duza do podgrzewania CWU
e) czy w tym przypadku lepszy piec jedno czy dwufunkcyjny i czy kondensacyjny bedzie tu mial racje bytu?
f) czy w instalacji CO moze byc zamiast wody uzywana mieszanina wody i glikolu?
g) czy 25tys zł wystarczy na wybudowanie tego typu kotlowni?
h) duza pojemnosc cieplan ukladu - "dlugi start"

Prosze o fachowa ocene tego "projektu" - dzieki temu bede mogl sie chociaz czego nauczyc (konstruktywna krytyka, tak sie to chyba nazywa).

DSC01446.jpg

Napisano
Pieniądze wydane na ogrzewanie nigdy się nie zwrócą! energooszczędne ogrzewanie to mit. Zrób ogrzewanie z 4000 zł a 21000 dołóż do izolacji, skutecznej wentylacji i nie będziesz patrzył, czy Putin zakręci, podniesie... W 95' był bum na olejowe (60 gr/l) a teraz?... 40kWh/m2 rocznie zawsze będzie dawało zyski!!
Napisano
25 tys. nie wystarczy,
ponadto kocioł dwufunkcujny przygotowuje c.w.u. przepływowo podczas czerpania tejże, do współpracy z podgrzewaczem pojemnościowym przeznaczone są kotły jednofunkcyjne,
podgrzewacze c.w.u. firmy ACV są to podgrzewacze typu "zbiornik w zbiorniku" i temperatura c.w.u. w takim zbiorniku ma temperaturę wody grzewczej - za wysoką w tradycyjnych układach grzewczych, obniżenie temperatury c.w.u. do wartości 50-55 st. C realizuje się przez zmieszanie z wodą zimną przez mieszacz trójdrogowy (termostatyczny najczęściej), z kolei wysoka temperatura w zbiorniku uniemożliwia rozwój bakterii legionelli,
w układach grzewczych, o których myślisz warto zastosować zbiornik typu kombi, tzn. zbiornik, który jednocześnie pełni funkcję akumulatora wody grzewczej i podgrzewacza c.w.u., zdecydowanie najlepszymi tego typu zbiornikami są zbiorniki ładowane warstwowo, ja poecam zbiorniki PARADIGMA OPTIMA (www.paradigma.pl),
niezależnie od typu ogrzewania, dom należy zaizolować - ma być ocieplony i szczelny oraz właściwie wentylowany, pieniądze przeznaczone na ten cel na pewno zwrócą się w postaci niższych kosztów ogrzewania
Napisano
Witajcie,
Co do Paradigmy, to interesowalem sie kiedys rozwiazaniami tej firmy , ktore sa na prawde kosmicze, jednak jak dla mnie stanowczo za drogie!

Zapytam zatem inaczej:
a) czy polecacie stosowanie jako dodatkowego zrodla ogrzewania pieca na paliwo stale?
(czy ma to sens w przypadku wykozystywania gazu z sieci i dobrze ocieplonego domu?)
b) Czy warto zastosowac osobny zasobnik na CWU zasilany z CO czy lepiej piec dwufunkcyjny zasilajacy osobno CWU w zasobniku ACV ?
c) czy w przypadku braku pieca na paliwo stale warto stosowac zbiorniki akumulacyjne (czy to cos pomoze przy piecach kondensacyjnych)???

Prosze, doradzce mi cos - jakies wlasne, dobrze srpawujace sie rozwiazanie grrzania CO i CWU ( + dobra izolacja domu oczywiscie), lub odradzce, cos na czym sie ktos z was mocno zawidol i czego w zadnym wypadku byscie nie polecali.

Co do ocieplenia: chce wybudowac dom z ocieplonych wewnatrz (w szczelinach bloku)styropianem bloczkow keramzytowych 36cm + warstwa welny mineralnej ... czy takie rozwiazanie dobrze sie sprawdzi?
(keramzyt: ŚCIANY ZEWNĘTRZNE - http://www.termat.pl/?act=oferta&oferta=SCIANY )


z gory WIELKIE dzieki za wszelka pomoc!
Napisano
Mam materiały do wysłania faxem, zadzwon z faxu na 22 5591081 lub podaj nr do siebie to wyślę i porównasz.
Napisano
Co do cen - to zasobniki c.w.u ACV też do najtańszych nie należą, ponadto wymagają rozbudowanej instalacji c.w.u.

a) kocioł na paliwo stałe, w którym można spalać różne odpady, stare buty, węgiel, drewno, itd. pozwoli zaoszczędzić na opłatach za gaz. Ekolodzy oburzą się.
Kocioł taki warto zainstalować jeśli lubisz brud, popiół, dodatkowy komin z sadzą, regularne czyszczenie i wizyty kominiarza, wolny czas lubisz spędzać w kotłowni i na gromadzeniu opału. Kocioł na paliwo stałe musi pracować w systemie otwartym, połączenie z instalacją c.o. pracującą w systemie zamkniętym najlepiej zrealizować poprzez wymiennik płytowy. Kocioł na paliwo stałe wytwarza zazwyczaj więcej ciepła niż potrzeba, warto więc zastosować zbiornik akumulujący to ciepło
b) stosowanie kotła dwufunkcyjnego, który przygotowuje wodę o zadanej temperaturze przepływowo na bieżące potrzeby, w połączeniu z zasobnikiem c.w.u. jest całkowice bez sensu, dodatkowo pojawia się problem doboru pompy ładującej zasobnik c.w.u. Poza tym jaki sens ma podgrzewanie w zasobniku już podgrzanej w kotle dwufunkcyjnym wody?
Kocioł dwufunkcyjny instaluje się w domach gdzie zużycie c.w.u. jest niewielkie (kuchnia + jedna łazienka) i odległość od kotła do punktów poboru wody jest niewielka.
Kocioł dwufunkcyjny jest tańszy niż kocioł jednofunkcyjny i zasobnik c.w.u. (ale droższy niż podobny kocioł jednofunkcyjny), jednak zaletą drugiego rozwiązania jest możliwość zgromadzenia dużych ilości wody zapewniających możliwość komfortowego korzystania w tym samym czasie przez wielu mieszkańców (kilka łazienek), dzięki możliwości zastosowania cyrkulacji c.w.u. punkty poboru mogą być znacznie oddalone od źródła ciepłej wody, którą mamy od razu po otwarciu zaworu. Niestety poza większymi kosztami inwestycyjnymi, większe są też koszty eksploatacyjne (straty ciepła, energia el. zasilania pompy ładującej zasobnik c.w.u. i pompy cyrkulacyjnej).
c)stosowanie zbiorników akumulacyjnych w przypadku kotłów kondensacyjnych jest całkowicie bez sensu - niepotrzebne straty ciepła. Moc kotła kondensacyjnego powinna być tak dobrana, żeby zapewnić ciepło bez nadwyżek.

Warto maksymalnie ocieplić i uszczelnić dom niezależnie od zastosowanego systemu grzewczego.
Napisano
Jakie zapotrzebowanie cieplne ma ten dom. Jaka powierzchnia. Bo czuję , że dom jest mały i instalacja bedzie za duża- za skomplikowana.
Napisano
Dom ma miec powierzchni uzytkowej (pow. h>1,9m) 150-160m2.
Co do kotlowni to przemyslalem temat,
poczytalem na forach i okazuje sie, ze instalacja solarna zupelnie sie nie bedzie oplacac (jesli panstwo nie dotuje montazu). Wymyslilem wiec uzycie kotla kondensacyjnego dwufunkcyjnego IMMERGAS ZEUS (wbudowany zasobnik cwu 54L). CO bedzie dogrzewane w razie potrzeby z pieca na paliwo stale (ŻUBR) z akumulatorem wodnym (700L) - cieplo przekazywane z akumulatora do CO wymiennikiem plytowym.

Planuje wykonac ogrzewanie podlogowe-grzejnikowe (obieg podlogowy w czesci dziennej; obieg grzejnikowy w czesci nocnej i wspracie w dziennej).
Rozumiem ze do sprzegniecia instalacji z instalacja pieca ŻUBR wystarcza jakies termoregulatory nie pozwalajace na przegrzanie podlogowki i grzejnikow w instalacji zamknietej i cofanie sie ciepla do akumulatora?.


Co sadzicie o takim rozwiazaniu?

[ Dodano: 2006-01-22, 01:58 ]
oto schemat instalacji.
mam oczywiscie pytania do was co do szczegolow technicznych:
a) Czy sa termoregulatory pozwalacjae na dopasowanie wskazanej temeratury z obiegu goracego (pieca na stale) do temperatury w obiegu glownym (kotla gazowego)?
b) Czy podlogowke mozna dogrzewac z obiegu pieca ?
c) Czy lepiej "dosilić" cieplem z pieca powrót czy dojscie ciepla z kotla ?
d) czy dwa wymienniki plytowe czy jeden (jesli dosilamy i grzejniki i podloge)?

Czekam na wszlekie uwagi co do zagadnien technicznych tego typu hybrydowych instalacji. Dziekuje z gory z pomoc.

DSC01446.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...