Skocz do zawartości

Przyłącze wodociągowe - wspólne z sąsiadem


Joghurt

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam działkę budowlana na której obecnie nie planuję jednak nic budować, może za parę lat jak zgromadzę odpowiednie środki na taką inwestycję. Jednakże za moją działką, na kolejnej w ciągu, sąsiad już się buduje tj. zaczyna robić fundamenty. Sprawa dotyczy instalacji wodociągowej, gdyż sąsiad sugeruje, abym się dołożył do tej instalacji, która zresztą ma przechodzić koło ogrodzenia mojej działki na naszej wspólnej drodze (mamy równe udziały). Jestem wstępnie zdecydowany dołożyć się do tej inwestycji, ale nie znam się na prawie budowlanym i nie wiem czy to ma sens w sytuacji jak ja się nie buduję i nie wiem, gdzie będą w przyszłości przyłącza wodociągowe. Nie chciałbym sytuacji w której współfinansuję tą inwestycję sąsiadowi, któremu zależy na podciągnięciu wody i ma już gotowy projekt tej instalacji (pewnie nie uwzględnił przyłącza w mojej działce), a ja w przyszłości i tak będę musiał kopać od nowa. Proszę o wskazówki i poradę Państwa, którzy budowali takie instalacje na spółkę w praktyce na co zwrócić mam uwagę i jak to załatwiać. Czy była/będzie nowelizacja przepisów, która zobowiąże gminę do samodzielnego podłączenia takiej instalacji?

Pozdrawiam forumowiczów
Napisano
Ja bym się nie dokładała ...
za kilka lat ,gdy pan będzie potrzebował tej wody przepisy się mogą pozmieniać,
Ale wcześniej bym zasięgneła jakiejś wiedzy w gminie/wodociągach ( zakładam,że ta woda jest własnością gminy/spółki wodnej).
Napisano
To ja podam taki przykład, w moim rzędzie jest pięć działek moja jest pierwsza od drogi gminnej, w której przebiega rura z wodą, teoretycznie i praktycznie mogliśmy się podłączyć sami, ale sąsiad, który ma działkę jako ostatnią przy drodze, która jest naszą współwłasnością (wszystkich właścicieli działek), prosił byśmy wszyscy (niektórzy będą rozpoczynać budowę za dwa lata), wspólnie zrobili projekt itp każdy pertycypując w kosztach odpowiednio do długości rurociągu doprowadzającego wodę do ich działki, każdy płacił tyle samo za projekt (czyli 1/5) i za studzienkę z wodomierzami. Teraz wodociąg już zdaliśmy zakładowi i w razie jakiejś awarii mamy spokój.
Koleżanka miała podobną sytuację, ale właśnie jedna pani nie chce się jeszcze budować (z sąsiedniej działki) i powiedziała, ze nie będzie się dokładać, więc reszta postanowiła nie zdawać rurociągu i jak pani się będzie chciała podłączyć to będzie musiała no właśnie ciekawe co wtedy zrobi, warunków na drugie podłączenie do głównego rurociągu nie dostanie( a jeśli nawet to projekt będzie musiała zapłacić w całości sama), a jak będzie chciała się podłączyć do ich rurociągu to i tak będzie musiała zapłacić i to nie wiadomo czy nie więcej.
Więc lepiej złożyć się z sąsiadami zaznaczając jednocześnie, żeby na pana działce również umieścić studzienkę z licznikami ( w czasie budowy będzie jak znalazł).
Napisano
Cytat

Więc lepiej złożyć się z sąsiadami zaznaczając jednocześnie, żeby na pana działce również umieścić studzienkę z licznikami ( w czasie budowy będzie jak znalazł).



No to jest nawet logiczne, ale pozostaje pytanie gdzie taka studzienka miała by się znaleźć skoro nawet jeszcze nie do końca wiem jaki dom będę stawiał. Przy granicy działki w drodze gdzie przechodziły by rury czy na działce? Rozumiem, że w takiej sytuacji projekt pewnie powinien uwzględniać tą dodatkową studzienkę/przyłącze?

Cytat

... więc reszta postanowiła nie zdawać rurociągu ...



Można coś więcej na temat zdawania rurociągu, jak to wygląda realnie?
Napisano
Cytat

No to jest nawet logiczne, ale pozostaje pytanie gdzie taka studzienka miała by się znaleźć skoro nawet jeszcze nie do końca wiem jaki dom będę stawiał. Przy granicy działki w drodze gdzie przechodziły by rury czy na działce? Rozumiem, że w takiej sytuacji projekt pewnie powinien uwzględniać tą dodatkową studzienkę/przyłącze?


Studzienka musi znajdować się (z tego co pamiętam z naszego projektu) metr od granicy działki (na działce) miejsce można wyznaczyć pi razy oko biorąc pod uwagę istniejące warunki zabudowy, oraz to że ponosimy koszt rurociągu do przyłącza (studzienki). Projekt oczywiście musi uwzględniać takie przyłącze i wtedy koszt projektu można rozłożyć na dwa (czy ilu tam inwestorów jest), tak samo jak robociznę itp - zawsze wyjdzie taniej.

Cytat

Można coś więcej na temat zdawania rurociągu, jak to wygląda realnie?


Nie bardzo się orientuje bo to ten ostatni sąsiad wszystko załatwiał i za wszystkim łaził, myśmy tylko podpisywali, zapłaciliśmy naszą część i braliśmy udział w wyborze firmy, która potem ten rurociąg wykonywała. Z tego co wiem to nikt zmusić nie może do zdawania rurociągu na majątek zakładu, ale w razie awarii trzeba usunąć ją samemu, lub zapłacić za naprawę.
A sąsiadka mojej znajomej ma problem bo jest druga w kolejności od głównej rury więc zamiast płacić tylko za swój odcinek przyjdzie pewnie zapłacić jej za całość nie wspominając juz o takim aspekcie, że projekt rurociągu przewiduje jakieś obciążenie i może się okazać za mały przekrój itp. Naprawdę lepiej żyć w zgodzie z sąsiadami i wspólnie ponosić koszty, których i tak uniknąć się nie da.
Napisano
Cytat

Witam,

Mam działkę budowlana na której obecnie nie planuję jednak nic budować, może za parę lat jak zgromadzę odpowiednie środki na taką inwestycję. Jednakże za moją działką, na kolejnej w ciągu, sąsiad już się buduje tj. zaczyna robić fundamenty. Sprawa dotyczy instalacji wodociągowej, gdyż sąsiad sugeruje, abym się dołożył do tej instalacji, która zresztą ma przechodzić koło ogrodzenia mojej działki na naszej wspólnej drodze (mamy równe udziały). Jestem wstępnie zdecydowany dołożyć się do tej inwestycji, ale nie znam się na prawie budowlanym i nie wiem czy to ma sens w sytuacji jak ja się nie buduję i nie wiem, gdzie będą w przyszłości przyłącza. Nie chciałbym sytuacji w której współfinansuję tą inwestycję sąsiadowi, któremu zależy na podciągnięciu wody i ma już gotowy projekt tej instalacji (pewnie nie uwzględnił przyłącza w mojej działce), a ja w przyszłości i tak będę musiał kopać od nowa. Proszę o wskazówki i poradę Państwa, którzy budowali takie instalacje na spółkę w praktyce na co zwrócić mam uwagę i jak to załatwiać. Czy była/będzie nowelizacja przepisów, która zobowiąże gminę do samodzielnego podłączenia takiej instalacji?

Pozdrawiam forumowiczów


ja bym się dołożył. Chyba że ktoś ma ochotę być traktowany jako jednostka antyspołeczna. Tak czy owak dołożysz się do uzbrojenia Twojej działki, więc stracić nie stracisz.
Napisano
Cytat

ja bym się dołożył. Chyba że ktoś ma ochotę być traktowany jako jednostka antyspołeczna. Tak czy owak dołożysz się do uzbrojenia Twojej działki, więc stracić nie stracisz.




Również bym się dołożył.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...