Skocz do zawartości

Pompa ciepla- porady praktyczne


ED36

Recommended Posts

Napisano
Witam,
trafilem tu nie calkiem przypadkiem, bo temat ten mnie interesuje od wielu lat i widze tez coraz wieksze zainteresowanie pogubionych inwestorow, ktorym sie wciska rozne informacje.
Ja to przerabialem ten temat kilanaście lat temu i wlasnie wybralem PC..
Koszt instalacji jest coraz nizszy. Producentow pomp jest coraz wiecej. Pompa ciepła jest urzadzeniem ograniczonym prawami fizyki i istnieje bardzo prosta zasada: im nizsza temperatura odbioru gornego zrodla tym wyzsza sprawnosc pompy ciepła. W calym systemie nie jest wazna pompa tylko zrodlo z jakiego chcemy czy mozemy czerpac energie oraz zrodlo ktore bedzie to cieplo odbierac. Ogrzewanie podlogowe daje inne cieplo i jest zarazem dobrym buforem ciepla(nie potrzeba dodatkowych zbiornikow)
cdn...
Pozdrawiam
Napisano
Witam ponownie:)

Załóżmy ze mamy dom o pow. 150 m2;, dobrze ocieplony Z naszych obliczen wynika ze potrzebna moc grzewcza wynoisi 150x0,5x1,2 = 9 KW. Niektorzy moze beda sie upierac, ze jest to za duza moc pompy jak na taka powierznie, ale z wlasnego doswiadczenia wiem ze lepiej jest dobrac troche wieksza pompe bo nie kosztuje ona duzo wiecej, a po drugie jesli chcemy wykorzystac taryfe nocna to jest to jak najbardziej wskazane. Nie zapomninajmy, że to co policzylismy jest zapotrzebowaniem na energię cieplną dla naszego domu ekstremalnie niskiej temp. zewnętrznej. Z naszych założeń wynika, że nasza pompa ciepła, przy ekstremalnie niskich temperaturach zewnętrznych utrzymujących się przez dłuższy czas musi pracowac caly czas. W praktyce jednak tak nie jest. Pomimo wszystko musimy to zalozyc, zeby sie nie zdziwic ze nie ma zalozonego efektu.
Mozliwosci co do dolnego zrodla jest wiele w zaleznosci od wielkosci naszej dzialki. Mozemy wybrac pomiedzy kolektorem poziomym, pionowym albo ukladem 2 studni. Najmniej kosztownym i najbardziej efektywnym zrodlem jest wlasnie ta ostatnia opcja, wiec poszukiwania rozpoczalbym wlasnie w tym kierunku. Jezeli sie nie powioda, bo jest np. za malo wody to studnie zawsze moge wykorzystac do innych celow. Niektorzy twierdza iz studnia ma mala zywotnosc. Moze i maja racje ale jezeli studnia nie bedzie wydajna po paru latach mozna ja zawsze poglebic albo wykopac nowa, bo nie jest to az tak wielki wydatek. Glebokosc studni jest uzalezniona od poziomu wody gruntowej moze to nawet byc to tylko pare metrow. Jezeli jednak woda znajduje sie zbyt gleboko to musimy zrezygnowac z tej opcji gdyz czerpanie ze zbyt duzej glebokosci podnosi koszty biezace, ktore dla nas sa wazne. W praktyce przyjmuje sie ze studnia do 15m bedzie dla nas ekonomiczna. Wydajnosc takiej studni musi byc rzedu 1,5 m³/ h, jednak nie mozemy w ciagu doby przekroczyc 5 m3 poboru wody bo bedzie nam potrzebne pozwolenie wodnoprawne.
Jeżeli jednak sie wody tak czy tak na naszej działce nie ma to musimy pomyslec nad innym rozwiazaniem. Jezeli mamy odpowiednia wielkosc dzialki min 2x wieksza niz powierzchnia naszego domu to radzilbym wykonac kolektor poziomy. Pmimo iz niektorzy twierdza ze jednak najbardziej niezawodny jest kolektor pionowy bo tam jest jednakowa temperatura przez caly rok, nie zapomnijmy ze medium krazace w rurach odbiera temperature z gorotworu, wiec chcac czy nie chcac ona sie obniza. A mozliwosci regeneracji kolektora pionowego sa duzo mniejsze niz poziomego, no chyba ze w lecie bedziemy ten gorotwor ogrzewac mechanicznie. Takie kombinacje sa przy malych inwestycjach niewskazane. Mozna ta metode wykorzystac przy jedynie duzych budowlach w kombinacji z np. kolektorami slonecznymi. Na system mieszany tzn kolektory+ pompa ciepla radzilbym sie nie decydowac chyba ze ktos nie ma za duzo pieniazkow. A nam wlasnie chodzi o to zeby jak najmniej wydac i jak najmniej pozniej placic;) skoro juz zesmy zainwestowali.
Powracajac do tematu dolnego zrodla z naszych obliczen wynika ze do naszych 150 m² potrzebna nam bedzie wielkosc dzialki min 300 m². Zakladamy ze dysponujemy ta powierznia. Teraz w zaleznosci od tego czy moze bedziemy potrzebowac podniesc jej poziom czy akurat nie, pozostaje nam wybor albo kolektor plaski gdzie rozkladamy rury PE na calej powierzchni wedlug okreslonego schematu albo wykonujemy kolektor spiralny w postaci rowow kopanych na glebokosc w zaleznosci od strefy klimatycznej srednio 1,5 m.
Wykonanie kolektora spiralnego jest o wiele prostsze i nie wymaga az takiego nakladu pracy, bo nie musimy odkrywac calej powierzni gruntu i pozniej jej zasypywac. No chyba ze tak jak juz wspomnialem mamy w planie podniesc poziom dzialki, wtedy jak najbardziej to jest wskazane.
Dla naszej pompy bedzie nam potrzebne w zaleznosci od rodzaju gruntu 4 do 5 takich rowow. W kazdym rowie zakopujemy rure PE o dlugosci 100 mb. Laczymy je w calosc rozdzielaczem w studzience. Kazda pentlapowinna miec zawor tak aby byla mozliwiosc w razie awarii ja zamknac. Koszta tej inwestycji sa stosunkowo niewielkie w porownaniu z kolektorem pionowym. Dla naszych 150 m² bedziemy potrzebowac ok. 200 m otworu. Mozemy wykonac kilka iotworow ale i tak kosztow nie pomniejszymy bo cena za metr jest ciagle taka sama czyli jesli nam sie uda i sie doczekamy to zaplacimy ok. 100 zl za mb. Wiec latwo nam policzyc. To my jestesmy inwestorami i do nas nalezy decyzja:)
Pozdrawiam

Cdn...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeżeli to mata w typie Mapei MAPEGUARD WP 200, to ją można układać pod płytkami. Tzn. na podłoże daje się warstwę kleju, potem matę, znów klej i płytki. Jako akcesoria są systemowe taśmy, narożniki itp. Chociaż ja bym sprawdził czy nie da się ułożyć przy ścianach dwuwarstwowo i wywinąć po prostu na ścianę. Tak najpewniej da się też ukształtować przejście spod płytek pod brodzik.  W wersji, gdy mata trafia bezpośrednio na OSB nie bardzo rozumiem w czym ma być lepsza od dobrej jakości folii stosowanej w podłogach na gruncie. Oczywiście, tu potrzebna byłaby jeszcze płynna folia i taśmy pod płytkami. Ewentualnie specjalny klej do płytek, który pełni także funkcję uszczelnienia pod płytkami.  Niezależnie od wybranego wariantu pozostaje pytanie na jakim stropie to wszystko robimy? Co tam było wcześniej? Jeżeli to strop drewniany to czy nie uwięzimy w nim wilgoci, układając od góry takie warstwy. 
    • Jest zasadnicza różnica pomiędzy systemem kominowym wykonanym z tworzywa sztucznego oraz rurą kanalizacyjną. W przypadku tej drugiej nikt nie bada jej odporności na działanie spalin, trwałości tworzywa i uszczelek w takich warunkach. Taka instalacja nie powinna przejść odbioru kominiarskiego. Szanujący się instalator kotłów też nie powinien tego tak wykonać.  
    • Szanowny Panie,   Pragniemy zapewnić, że każde zgłoszenie traktujemy indywidualnie i nie korzystamy z gotowych szablonów. Dokładamy wszelkich starań, aby dostarczyć Panu wszelkich niezbędnych informacji technicznych związanych z produktem, jego odpowiednim zastosowaniem i montażem, a także staramy się pomóc w ramach naszych możliwości. Rozumiemy, że jest Pan świadomy zaleceń dotyczących postępowania z blachą z antykondesatem. W związku z tym, nasza pomoc w tym zakresie może być już ograniczona. Nie możemy wypowiadać się w kwestii oceny jakości przeprowadzonych prac montażowych. W Pana przypadku, mając dodatkowo do czynienia z profilem trapezowym firmy Blachotrapez, zachęcamy do skorzystania z pomocy technicznej producenta lub skontaktowania się z niezależną jednostką organizacyjną – Polskim Stowarzyszeniem Dekarzy (PSD).   W celu konsultacji lub inspekcji na budowie, która może skutkować wystawieniem opinii technicznej, zachęcamy do kontaktu z odpowiednim dla Pana lokalizacji oddziałem Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy. Inspekcja ta odbywa się bezpośrednio na miejscu, a orzecznik PSD po przeprowadzeniu oględzin może wydać zalecenia wskazujące, co należy poprawić. Link do zamówienia opinii technicznej: https://www.dekarz.com.pl/zamow-opinie-techniczna  
    • Najpierw usuń samosiejki i śmieci z działki, potem wyrównaj teren i sprawdź ziemię – leśna gleba bywa kwaśna, więc może trzeba będzie dodać trochę ziemi ogrodowej albo wapna. Jak już uporządkujesz wszystko, możesz wysiać trawę (najlepiej cieniolubną) albo zrobić żwirowe ścieżki i kawałek miejsca do siedzenia. Nie musisz wszystkiego robić od razu – działaj etapami, będzie łatwiej ogarnąć.
    • Jak duży jest to budynek? Jaki jest spadek tego dachu? W dachach o małym spadku głównym czynnikiem zapewniającym wymianę powietrza pod pokryciem jest działanie wiatru. Czy ta taśma w kalenicy to taśma dekarska przeznaczona do układania w kalenicy? Bo takie są paroprzepuszczalne.  Czy te wąskie okienka-szczeliny w ścianach są czymś wypełnione, czy nimi wnika swobodnie powietrze? Im lepsza będzie wymiana powietrza w tym budynku, tym mniejsze będzie ryzyko kondensacji. Proszę sprawdzić czy do niej nadal dochodzi, gdy w tym budynku pozostawi się lekko uchylone wszystkie wejścia.  Natomiast samą blachę można próbować ratować usuwając zaprawę na styku z blachą przy zewnętrznych krawędziach (linie okapów) oraz zapewniając przepływ powietrza pod kalenicą (szczelina pod gąsiorem kalenicowym, nawet bez żadnej folii lub innego uszczelnienia). 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...