Skocz do zawartości

Jaka moc powinna mieć pompa ciepła do domu energooszczędnego o powierzchni 150 m2?


Recommended Posts

Gość sjsar@poczta.onet.pl
Planuje dom 100 do 120m2 dla 2starszych osób. Rozumię potrz.pompa ciepła 3,6kw?Czy to znaczy że pompa tyle będzie pobierać prądu? Ico to jest c..w.u.? Czy inst. pompę ciepła nie potrzebne jest dodatkowe (inne) ogrzewanie domu.Proszę mi to wytłumaczyć-dziękuję Stefan Sarnowski..
Link do komentarza
Cytat

Planuje dom 100 do 120m2 dla 2starszych osób. Rozumię potrz.pompa ciepła 3,6kw?Czy to znaczy że pompa tyle będzie pobierać prądu? Ico to jest c..w.u.? Czy inst. pompę ciepła nie potrzebne jest dodatkowe (inne) ogrzewanie domu.Proszę mi to wytłumaczyć-dziękuję Stefan Sarnowski..



Nie można kalkulować wymaganych mocy urządzeń cieplnych opierając się wyłącznie na powierzchni użytkowej domu!
Nawet dla szacunków, nie można! O ile w domach z lat minionych - czyli nie należących do klasy energooszczędnych - jakiś szacunek dawał przybliżone rezultaty a błąd nie przekraczał 8%, to w obecnie projektowanych domach takie szacowanie daje błędy sięgające nawet do 40%. Zatem, nie ma sensu takie szacowanie zwłaszcza, że w obliczeniach popełnia się koszmarne błędy.
Otóż, w domach jednorodzinnych średnie zużycie c.w.u. wynosi 35 l/d osobę, zaś nie temperatura wody, a różnica temperatur pomiędzy zasileniem a poborem wynosi 45 C, co dla czterech osób daje moc cieplną wynoszącą (45 x 35 x 4,19 x 4)/(24 x 3600) = 0,31 kW.

Jak postępować? Każdy przypadek wymaga oddzielnego rozpatrzenia - nawet w fazie wstępnych analiz. Przecież już teraz, oprócz powierzchni użytkowej może Pan wskazać 2-3 projekty domów z katalogów, które Pana interesują. Dla nich łatwo można określić ekenomicznie uzasadnione wartości wspołczynników U poszczególnych przegród tracących ciepło a potem określić charakterytykę energetyczną każdego z tych domów. Wtedy Pan wybiera ostateczny projekt i dopiero wówczas wykonuje się analizy energetyczne i dobiera się wyposażenie domu w rządzenia energetyczne tak, aby relacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych była najbardziej zbliżona do optymalnej. Tylko wtedy osiągnie się najniższe koszty inwestycyjne przy najniższych kosztach eksploatacyjnych i tylko wtedy dom będzie posiadał określoną klasę energooszczędności. Więcej znajdzie Pan w naszym serwisie BDB w dziale Domy energooszczędne

Co do zapytań Pana Sarnowskiego:
Skrót c.w.u. oznacza ciepłą wodę użytkową, która powinna mieć temperaturę przy odbiorze w zakresie 45-55 C.
Moc pomy ciepła, to eksploatacyjna moc osiągana, zaś moc poboru en. elektrycznej należy zmniejszyć dzieląc tę moc przez wsp. sprawności COP (dla danej wielkości i typu pompy).
Pompa ciepła jest źródłem ciepła i jej zastosowanie dyskryminuje pozostałe instalacje grzewcze w całym domu. Bez analiz i konkretnego projektu tylko wpędzi się Pan w koszty nie znając efektów. Mam wiele przypadków, gdzie instalacje z pompą ciepła nie osiągają oczekiwanych rezultatów, jak też i przypadki gdzie moce są mocno przewymiarowane (ku uciesze sprzedawców), a sprawność efektywna daleko odbiega od katalogowej. Za poważna decyzja, żeby opierać się wyłącznie na zapewnieniach wykonawców, bo ci z reguły nie wykonują pomiarów sprawdzających "swego dzieła" w eksploatacji, a te są często szokujące!

Pozdrawiam,
Jerzy Zembrowski
Link do komentarza
  • 11 lata temu...

W moim domu zapotrzebowanie na ciepło wynosi 46W/m2 do ogrzewania w ok 90% sezonu grzewczego wystarczy pompa ciepła o mocy 2,9kW

 

CWU przygotowuje powietrzna pompa ciepła o pojemności 300l i mocy grzewczej 1,8 kW. 

 

Jak wynika z moich doświadczeń to przy doborze mocy pompy ciepła należy wziąć po uwagę zyski bytowe oraz moc cieplną jaka jest potrzebna w większości sezonu grzewczego dla danej lokalizacji. W moim przypadku w 7 miesięcznym sezonie grzewczym 6,5 miesiąca ma średnią temperaturę +3 *C i dom potrzebuje wtedy 2,3 kW mocy grzewczej. Dobieranie źródła ciepła do marginalnych temperatur któe występują rzadko i krótko jest negatywne, Takie pompy nie pracują efektywnie i ulegają szybkiemu zużyciu. 

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Gość T cap

Dom 220m2 jakiej mocy powinna być pompa ciepła dom zmodernizowany z lat 80

 

Grzejniki aluminiowe 100%

 

Proponowana jest pompa t cap 12kw 3 fazy obliczenia ozc są wymagane gdzie mozna to zrobić

Link do komentarza

do domu energooszczędnego Tcap 12kW będzie za mocny...chyba, że do nie jest za bardzo energooszczędny - modernizowany w latach 80...ciężko powiedzieć...

OZC jak ktoś chce, to trzeba znaleźć odpowiedniego audytora

przybliżone, całkiem dobre wyniki daje poniższa stronka

https://cieplo.app/start

wpiszesz dane, to wklej tutaj linka z wynikiem...do nowych domów wyliczone zapotrzebowanie dosyć dobrze pokrywa się z rzeczywistością, jednak im starszy dom, tym dane bardziej się rozjeżdzają...

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
Czy do domu 280 metrów gdzie zapotrzebowanie w -20 Jest na poziomie 12,5KW gdzie 30 procent to podłogowka I w całym domu 15 grzejników panelowych pompa 12kw tcap nie będzie za duża? Czy będzie taktowala w ciepłe dni
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Witek.
Witam serdecznie mam dom o powierzchni 240 m kw , dedykowana pompa ciepła to 12 KW poboru energij elektrycznej . Obecna cena kw to 85 gr za godzinę co daje 10 zł 20 gr x 24 godziny na dobę = 244 zł 80 gr x 30 dni w miesiącu = 7.334 zł razy średnio w roku 5 miesięcy = 36.720 zł. Pozostałe miesiące, ciepła woda dla 6 osób 2 kw x 85 gr=1 zł 70 gr średnio po 10 godzin na dobę = 17 zł x 7 miesięcy po 30 dni = 210 dni x 10 godz dziennie 210 X 17 zł =3.570 zł Ogólny koszt roczny ogrzewania CO + CWU pompą ciepła wynosi 36.720 + 3.570 = 40.290 zł. Taki wyliczono średni koszt ogrzewania CO-CWU domu 240 m 2 + 6 osób. Pytanie czy ten koszt zaznaczam średni jest autentyczny do wyliczeń specjalisty.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość Grzegorz J.
Wszystko fajnie, tylko że te 6 kW mocy grzewczej pompa ciepła powinna mieć przy temperaturze na zewnątrz na poziomie minus 20 st.C, z drobną odchyłką na plus albo minus w zależności od strefy klimatycznej. Ta moc nie ma nic wspólnego z mocą pomp deklarowaną przez producentów w folderach reklamowych albo w nazwach pomp. Zachęcam zawsze patrzeć przed wyborem pompy do wytycznych dla projektantów, gdzie znajdują się szczegółowe wykresy zależności mocy pompy od temp. zewnętrzej. Inaczej można się nieźle zdziwić i w mroźne dni chodzić po nowym domu w kożuchu.
Link do komentarza

Patrzeć można, nikomu nie zaszkodzi i dobrze mieć świadomość, że moc pompy ciepła spada wraz z obniżającą się temperaturą, ale warto też pamiętać, że w te kilka najmroźniejszych dni w roku pompa ciepła będzie wspomagana innym źródłem, najczęściej grzałką i uwzględnia się to w momencie doboru. Nie ma więc sensu obawiać się że się będzie chodziło w kożuchu

Link do komentarza
Zachęcam do skorzystania z naszego kalkulatora, który można pobrać w sekcji "Materiały dla profesjonalisty" na naszej stronie internetowej: https://www.viessmann.pl/pl/informacje-dla/projektanci-i-architekci.html
 
Kalkulator jest bardzo prosty w obsłudze. Można wpisać dane dot. swojego domu i porównać koszty ogrzewania dla różnych źródeł ciepła
 
280376690_151483207416306_2299349211599645580_n.thumb.png.0bc5e680f19795308453b36f96422eb2.png
Było dziś dwóch młodych kolesi, nie ważne z jakiej firmy, rozmawialiśmy na temat PC. Nie wiem jakim cudem, ale jak liczyłem kiedyś zapotrzebowanie na ciepło, wydaje mi się że, a jestem prawie pewien, że kiedyś wyszło mi coś w okolicach 14kw, teraz wychodzi 7.6kw. Według Waszego kalkulatora dla PC koszt roczny wychodzi 5.5tys zł, według tych kolesi przy pompie Kasai 8kw wychodzi 3tys. Teraz pytanie, te 5.5tys to jest przy Waszej pompie 16kw? 160477d58a0628d93a20a9c79822ae52.jpgf6d360ed451a63e7b0940097828f8f81.jpg

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka


Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Powietrze jest płynem więc metry sześcienne ogrzewamy. 30 W ciepła na ogrzanie metra sześciennego powietrza. 150m^2(jeśli wszędzie grzejesz) x 2,6m. I nie mylmy mocy cieplnej z elektryczną. COP 4 oznacza, że biorąc z sieci 1kWh i 3kWh ze źródła(np. PC Gruntowa) dasz do obiegu 4kWh ciepła.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...