Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

optymalizacja ustawień kondensata


wojtaszekm

Recommended Posts

Jestem posiadaczem kotła beretta kompakt grenn 16 S e.s.i. Dom z poddaszem użytkowym 173m2 kubatura ok. 430 m3. Ściany suporex 24 ocieplone 10cm styropianu. Zasobnik c.w.u. 120l ustawiony na 43 stopnie. Czas działania cyrkulacji dostosowany do obecności w domu. Zastanawiam sie nad optymalizacja ustawień kotła. tzn.
1. jaką krzywą grzewczą mu ustawić (fabrycznie ma 20 (2.0))
2. jaką temperaturę zasilania co, aby zużycie gazu było sensowne.
To będzie mój drugi sezon - w tamtym roku chodził na ustawieniach fabrycznych, bo wygrzewałem dom - temp. 18 w dzień i 17 w nocy. Palił ok 10m3 gazu
( może on ma tyle palić a ja się czepiam - chociaż można poeksperymentować przecież)
Kocioł ma zewnętrzną sondę temperatury (instalator mówił że to pogodówka), Mam tez podłączony do niego regulator pokojowy Auraton 2005 TX plus.

Mam małe dziecko wiec ustawienia na regulatorze są następujące: noc od 23 do 6 - temperatura 20 st. dzień od 6 do 23 temperatura 21 st.
Link to postu
ja się podpinam pod pytanie. Kocioł mam inny (die dietrich) ale narazie tez eksterymentujemy... ustawilismy temperaturę wody najpierw 55 st i było wsciekle gorąco, teraz 45 st. (dalej mocno ciepło..) nie mamy jeszcze sterownika temperatur ale zamontujemy lada dzień. Tez mam małe dzieci ale w związku z tym że zalezy mi na ich odporności icon_cool.gif na noc bedzie 18 st na dzien 19 lub 20 max.
Link to postu
Cytat

Jestem posiadaczem kotła beretta kompakt grenn 16 S e.s.i. Dom z poddaszem użytkowym 173m2 kubatura ok. 430 m3. Ściany suporex 24 ocieplone 10cm styropianu. Zasobnik c.w.u. 120l ustawiony na 43 stopnie. Czas działania cyrkulacji dostosowany do obecności w domu. Zastanawiam sie nad optymalizacja ustawień kotła. tzn.
1. jaką krzywą grzewczą mu ustawić (fabrycznie ma 20 (2.0))
2. jaką temperaturę zasilania co, aby zużycie gazu było sensowne.
To będzie mój drugi sezon - w tamtym roku chodził na ustawieniach fabrycznych, bo wygrzewałem dom - temp. 18 w dzień i 17 w nocy. Palił ok 10m3 gazu
( może on ma tyle palić a ja się czepiam - chociaż można poeksperymentować przecież)
Kocioł ma zewnętrzną sondę temperatury (instalator mówił że to pogodówka), Mam tez podłączony do niego regulator pokojowy Auraton 2005 TX plus.

Mam małe dziecko wiec ustawienia na regulatorze są następujące: noc od 23 do 6 - temperatura 20 st. dzień od 6 do 23 temperatura 21 st.


no spalanie jak spalanie przy takich temp jak masz teraz ustawione to powinno palic ok 13m bo na zwykłym pali ok 13-14m na dobe a co do krzywych to ustawiaj tak zebys nie zmarzł cyli min i od tego korekta w góre wtedy uzyskasz optimum
Link to postu
Cytat

no spalanie jak spalanie przy takich temp jak masz teraz ustawione to powinno palic ok 13m bo na zwykłym pali ok 13-14m na dobe a co do krzywych to ustawiaj tak zebys nie zmarzł cyli min i od tego korekta w góre wtedy uzyskasz optimum



ok 13m na dobę przy tych temepraturach - to gdzie tu oszczędności z kondnesata??? Mam nadzieję ze do moich warunków tempereturowych i powierzchniowych da się ustawic piec tak, żeby palił mniej
Link to postu
Cytat

no spalanie jak spalanie przy takich temp jak masz teraz ustawione to powinno palic ok 13m bo na zwykłym pali ok 13-14m na dobe a co do krzywych to ustawiaj tak zebys nie zmarzł cyli min i od tego korekta w góre wtedy uzyskasz optimum



pokombimuję sam - może ktoś coś napisze i zweryfikuje moje myślenie - ustawiłem krzywą 12,5 i temperatura max. ma kotle 53 st. - zobaczę jak się bezi nagrzewał dom i ile gazu zeżre
Link to postu
Cytat

my dziś ustawialiśmy
Temperatura wody 50 st
Na sterowniku temp 19 st noc, 20 st dzień, i 21 st na ranne wstawanie i wieczorną kapiel dzieci
Nie wiem ile zużywa ale w domu jest bardzo ciepło:)



kropeczka_ns sprawdź do jakiej temperatury temperetury nagrzewa Ci pomieszczenia??? Tylko do zadanej?? Bo u mnie grzeje o 0,25 st ponad i się wyłącza. Napisz jaka masz powierzchnię domu, kubaturę, no i ile gazu Ci pożera Twój kociołekprzy Twoich nastawach i obecnych temperaturach (może będziemy mieli jakieś punkty do porównań i bedziemy jkręcić dalej przy ustawieniach). Ja zmniejszyłem tepm z 53 do 51 st. na kotle
Link to postu
Cytat

ustawiłem krzywą 12,5 i temperatura max. ma kotle 53 st. - zobaczę jak się bezi nagrzewał dom i ile gazu zeżre


Krzywa oprócz nachylenia posiada również poziom, zmieniając nachylenie przy temperaturach takich jak teraz niewiele zmienisz gdyż wpływa ono znacząco na temperaturę zasilania kotła w okresach sporego mrozu. W okresie przejściowym należałoby posterować poziomem krzywej grzewczej.
Dla przykładu: jest to mój pierwszy sezon grzewczy, budynek jest aktualnie w trakcie ocieplania ( porotherm 30 + styropian 12cm). Powierzchnia do ogrzania to ~260m2 w tym 105m2 parteru a reszta to poddasze użytkowe. Aktualnie pracuje około 60m2 podłogówki + 10m2 ogrzewania ściennego na obiegu z mieszaczem + 9 grzejników. Kocioł to kondensat viessmanna z zasobnikiem C.W.U. 300l (120 litrów grzane przez kocioł i ustawione na 42 st.C.)
Sterowanie grzania pogodowo z ustawieniem temperatury normalnej 20 stopni i zredukowanej na noc 18 stopni. Podłogówki sterowane pogodowo bez czujnika temperatury wewnętrzej (nie do końca rozumiem jak to działa icon_wink.gif)
Krzywe grzewcze kotła ustawione przez panów instalatorów wyglądały następująco: dla obiegu grzejników 1.4 i poziom 0, dla obiegu podłogówek 0.6 i poziom 0. KOcioł grzał wodę zasilania do około 50-55 stopni, w domu było za ciepło a zużycie dobowe gazu wynosiło około 9 m3 (przy temperaturach zewnętrznych rzędu 2-5 stopni C w dzień)
Zacząłem się więc bawić w kodowanie kotła i po 3 dobach osiągnąłem zużycie dobowe gazu na poziomie 4.5-5.5 m3.
Aktualnie krzywe wyglądają tak: obieg grzejnikowy: nachylenie 1.1, poziom -5; obieg podłogówek: nachylenie 0.5, poziom -3. Temperatura na zasilaniu utrzymywana jest w okolicach 30 stopni ( teraz nawet mniej przy temp. zewnętrznej +6) a podłogi nie parzą icon_wink.gif Temperatura w pomieszczeniach utrzymuje się na poziomie 20-20,5 stopnia pomimo otwartej cały dzień bramy garażowej. Jak panowie skończą ocieplanie pobawimy się dalej icon_smile.gif
Link to postu
Cytat

Krzywa oprócz nachylenia posiada również poziom, zmieniając nachylenie przy temperaturach takich jak teraz niewiele zmienisz gdyż wpływa ono znacząco na temperaturę zasilania kotła w okresach sporego mrozu. W okresie przejściowym należałoby posterować poziomem krzywej grzewczej.
Dla przykładu: jest to mój pierwszy sezon grzewczy, budynek jest aktualnie w trakcie ocieplania ( porotherm 30 + styropian 12cm). Powierzchnia do ogrzania to ~260m2 w tym 105m2 parteru a reszta to poddasze użytkowe. Aktualnie pracuje około 60m2 podłogówki + 10m2 ogrzewania ściennego na obiegu z mieszaczem + 9 grzejników. Kocioł to kondensat viessmanna z zasobnikiem C.W.U. 300l (120 litrów grzane przez kocioł i ustawione na 42 st.C.)
Sterowanie grzania pogodowo z ustawieniem temperatury normalnej 20 stopni i zredukowanej na noc 18 stopni. Podłogówki sterowane pogodowo bez czujnika temperatury wewnętrzej (nie do końca rozumiem jak to działa icon_wink.gif )
Krzywe grzewcze kotła ustawione przez panów instalatorów wyglądały następująco: dla obiegu grzejników 1.4 i poziom 0, dla obiegu podłogówek 0.6 i poziom 0. KOcioł grzał wodę zasilania do około 50-55 stopni, w domu było za ciepło a zużycie dobowe gazu wynosiło około 9 m3 (przy temperaturach zewnętrznych rzędu 2-5 stopni C w dzień)
Zacząłem się więc bawić w kodowanie kotła i po 3 dobach osiągnąłem zużycie dobowe gazu na poziomie 4.5-5.5 m3.
Aktualnie krzywe wyglądają tak: obieg grzejnikowy: nachylenie 1.1, poziom -5; obieg podłogówek: nachylenie 0.5, poziom -3. Temperatura na zasilaniu utrzymywana jest w okolicach 30 stopni ( teraz nawet mniej przy temp. zewnętrznej +6) a podłogi nie parzą icon_wink.gif Temperatura w pomieszczeniach utrzymuje się na poziomie 20-20,5 stopnia pomimo otwartej cały dzień bramy garażowej. Jak panowie skończą ocieplanie pobawimy się dalej icon_smile.gif


OK zdzich44 - super mi to wyjaśniłeś, załapałem o co chodzi z krzywymi grzewczymi. Powiedz tylko w jakich cyklach (jeżeli w ogóle icon_biggrin.gif ) pracuje Twój kociołek??? Przy temperaturze zasilania ok 30 st. musi chyba sobie pracować długo.
Link to postu
Nie obserwuję załączeń palnika icon_razz.gif Kocioł utrzymuje w miarę stałą temperaturę wody, włącza się raczej często i na krótko a woda krąży w ciągłym obiegu. Grzejniki są ciągle chłodne lub lekko ciepłe.
Wydaje mi się, że o to właśnie chodzi, taniej jest chyba utrzymać 30 stopni na zasilaniu niż cyklicznie ogrzewać od np. 18 do 60 stopni?
Link to postu
Cytat

Nie obserwuję załączeń palnika icon_razz.gif Kocioł utrzymuje w miarę stałą temperaturę wody, włącza się raczej często i na krótko a woda krąży w ciągłym obiegu. Grzejniki są ciągle chłodne lub lekko ciepłe.
Wydaje mi się, że o to właśnie chodzi, taniej jest chyba utrzymać 30 stopni na zasilaniu niż cyklicznie ogrzewać od np. 18 do 60 stopni?



Może w doborze odpowiedniej krzywej i jej poziomu leży klucz do oszczędnego grzania - no ale ja musze grzać powyżej 20 st w nocy ,bo mam małeg synka...
Link to postu
Cytat

ok 13m na dobę przy tych temepraturach - to gdzie tu oszczędności z kondnesata??? Mam nadzieję ze do moich warunków tempereturowych i powierzchniowych da się ustawic piec tak, żeby palił mniej


dla temperatur jakie sobie załozyłes ,
a co ty myslałes ze te 4% oszednoosci to jakos szczególnie odcujesz ? mając kondensata?
Link to postu
Cytat

dla temperatur jakie sobie załozyłes ,
a co ty myslałes ze te 4% oszednoosci to jakos szczególnie odcujesz ? mając kondensata?



czytając różne wpisy na tym forum można zauważyć znaczące rozbieżności w zużyciu gazu do ogrzewania nawet w podobnych warunkach (metraż, kubatura, docieplenie), więc..... skoro można zużywać 5 czy 6 m gazu na dobę to ja tak chcę zamiast 8 czy 10ciu osiągając ten sam komfort cieplny.....
Link to postu
Cytat

Może w doborze odpowiedniej krzywej i jej poziomu leży klucz do oszczędnego grzania - no ale ja musze grzać powyżej 20 st w nocy ,bo mam małeg synka...


Po pierwsze dzieci nie należy przegrzewać icon_wink.gif a po drugie przy obecnych temperaturach dom się w nocy nie wychładza, pomimo nocnej temperatury ustawionej na 18 stopni mam ciągle 20. Zobaczymy co będzie jak przyjdą mrozy...
Link to postu
Cytat

Po pierwsze dzieci nie należy przegrzewać icon_wink.gif a po drugie przy obecnych temperaturach dom się w nocy nie wychładza, pomimo nocnej temperatury ustawionej na 18 stopni mam ciągle 20. Zobaczymy co będzie jak przyjdą mrozy...



w jakim wariancie kocioł zużyje mniej gazu dla osiagniecia zadanej tempertury - dłuższe cykle pracy przy niższej temp zasilania czy wyższa temp na wyjściu a krótsze grzenie
Link to postu
Nie do końca rozumiem pytanie gdyż temperatura na wyjściu zależy od ustawionej krzywej grzewczej a kocioł automatycznie moduluje zapotrzebowanie na moc. Pompa obiegowa pracuje w trybie ciągłym przy minimalnej (zależnej od krzywej) temperaturze zasilania. Po mojemu "cykl pracy" kotła to moment pracy palnika. Mam wrażenie, że myślisz o czym innym.
Link to postu
Cytat

ok 13m na dobę przy tych temepraturach - to gdzie tu oszczędności z kondnesata??? Mam nadzieję ze do moich warunków tempereturowych i powierzchniowych da się ustawic piec tak, żeby palił mniej



doświadczalnie pogrzebałem w ustawieniach kociołka i na razie jest zadowalajaco - 6 m3 gazu na dobę. Powiedzcie mi jeszcze jaka jest zależność i ewentualny wpływ regulatora pokojowego na pogodówkę (czy w ogóle istniej między nimi jakaś korelacja i wpływ jednego na drugie)
Link to postu
Cytat

@wojtaszekm - jak tam kombinacje z kotłem?



ostatecznie wyszło tak - krzywa 1,0 poziom 0 (na razie), na regulatorze pokojowym 21 w dzień, 20,5 w nocy, c.w.u = 44 st.C, cyrkulacja włączana wtedy kiedy potrzebna ) włącznik dobowy odpowiednio zaprogramowany, rurki zasilania i powrotu przy zasobniku zaizolowane otuliną. Przy temperaturach z ostatnich dni (spisywałem wiernie stan gazomierza o 7 i 19 odczytując temperaturę zewnętrzną z sondy kotła) miałem takie zużycia gazu: np: 27.10 - temp rano i wieczorem 9 st. - zużycie dobowe 3,27 m3, 28.10 - temp rano 6 a wieczorem 4 st. C - zużycie dobowe 5,45 m3. Jak na razie jestem zadowolony biorąc pod uwagę zadaną temperaturę w pomieszczeniu , metraż i kubaturę mojego domu. Fakt - przyjdą mrozy zużycie wzrośnie, ale nie pali teraz 8, czy 9 m3 przy porównywalnych temperaturach tak jak w ubiegłym roku
Link to postu

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dobry wieczór.   Mam pytanie odnośnie dachów które są zdefiniowane u mnie w MPZP jako "dachy dwu lub czterospadowe, symetryczne o nachyleniu połaci 35°- 45°". Jak powinienem rozumieć tą interpretacje? Rozumiem, że jak z dachu będzie wystawać jakis element np wykusz, badź dach będzie z jednej strony troche dłuższy niż z drugiej to wtedy nie spełnia warunków? Przeglądałem projekty z różnych stron i znalezienie domu parterowego z takimi parametrami(w tym garaż 2-stanowiskowy) jest niemożliwe, więc zastanawiam sie co jest tutaj nie tak... Prośba o pomoc w temacie.   Pozdrawiam.
    • Dzień dobry chcę wybudować dom znalazłem projekt w miarę przypadający do gustu ponieważ szukałem projektu bez słupów z betonu komórkowego z wiązarami o wymiarach 12 x 9,5 i było ciężko. Na etapie adaptacji projektu. 1. Czy mogę dowolnie obracać projektem na działce uwzględniając nieprzekraczalną linię zabudowy czyli jeżeli na projekcie wejście jest od drogi czyli zachodu czy mogę zmienić je od północy obracając projektem. 2.Projekt posiada dach o kącie 25st miejscowy plan zagospodarowania posiada chyba 40 nie znam się czy mogę zmienić ten kąt: 3. czy mogę całkowicie zmienić ścianki i układ pomieszczeń okien i drzwi jeżeli projekt jest parterowy ściany nośne tylko zewnętrzne plus dach z wiązarów ze stropem drewnianym gdzie ścianki działowe nie mogą dotykać stropu. 15. Teren o symbolu 12c MJ,U z przeznaczeniem na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczalną funkcją usługową 2) Ustalenia funkcjonalne a) Funkcja podstawowa – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. b) Funkcja dopuszczalna – zabudowa usługowa nieuciążliwa. 3) Ustalenia kompozycji i form zabudowy a) Tereny zabudowy jednorodzinnej wolnostojącej. b) Istniejąca zabudowa do zachowania, modernizacji i przekształceń. c) Maksymalna wysokość nowej zabudowy - 2 kondygnacje, w tym jedna kondygnacja jako poddasze użytkowe, do 10,0 m od poziomu terenu do kalenicy. d) Dachy dwuspadowe o kącie nachylenia głównych połaci dachu 40°. e) Maksymalna powierzchnia zabudowy działki 35%. f) Powierzchnia terenu usług do 30% powierzchni zabudowy. g) Obowiązująca linia zabudowy wg rysunku zmiany planu. 4) Zasady podziału terenu a) Dopuszcza się podział na działki o powierzchni minimum 1000m² z frontem działki minimum 30 m. b) Każda nowo wydzielona działka musi mieć dostęp do drogi 06KD lub 08KD. 5) Ustalenia z zakresu ochrony środowiska a) Powierzchnia biologicznie czynna minimum 50% powierzchni działki. b) Od dróg dojazdowych i wzdłuż granic działek należy wprowadzić zieleń izolacyjną lub ozdobną. 6) Ustalenia wynikające z ochrony dóbr kultury Część terenu wg rysunku zmiany planu objęta jest strefą W-III ograniczonej ochrony archeologicznej stanowisk nr 3, 4, 5, 6, 8, 10. Obowiązują ustalenia wg § 6 ust. 1niniejszej uchwały.
    • Takie rzeczy najlepiej ostatnio Jackowski przewiduje. Nie da się dziś tego określić co będzie. Wszyscy stawiają na prąd, ale jak masz ograniczony budżet, ja bym został przy węglu i używanym kotle V klasy. Narazie najwięcej ma wujek Wołodia do powiedzenia.
    • Ja mam pompę Nexus od ponad roku, grzejniki działają super, woda zawsze ciepła, nawet za bardzo :-) Pompa 17 kw, zbiornik 300l, bufor 100l. Wszystko działa, jest ok. Oby tak dalej.
    • Ja mam pompę Nexus od ponad roku, grzejniki działają super, woda zawsze ciepła, nawet za bardzo :-) Pompa 17 kw, zbiornik 300l, bufor 100l. Wszystko działa, jest ok. Oby tak dalej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...