Skocz do zawartości

gniazdka w kuchni


Recommended Posts

Sorry, że piszę, bo nie jestem fachowcem z "elektrycznym dyplomem", ale nie mogłem się powstrzymać icon_smile.gif Według mojej wiedzy nie ma żadnych przepisów nakazujących! O tym, na jakiej wysokości montowane będą gniazda, decyduje projektant lub inwestor oraz... odrobina zdrowego rozsądku.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Cytat

A tu kilka modeli gniazd bryzgoszczelnych



Panie Karolu. to chyba lekka przesada. Nie w kuchni.
Pralnie, łazienki tak, bo to pomieszczenia o dużej wilgotności.

cytat z artykułu
Jarosław Pawłowski KONTAKT SIMON
ze strony MURATORplus.pl

"Kuchnia
Ze względu na fakt, że większość szafek kuchennych ma około 80 centymetrów, gniazda w kuchni instaluje się na wysokości ponad 85 cm ponad podłogą, najczęściej około 115 cm. Wskazany stopień ochrony większy niż IP20, przynajmniej w miejscach bardziej narażonych na wilgoć


Łazienki i pralnie
W tym przypadku gniazda umieszcza się na wysokości 140 cm. W łazience wyposażonej w wannę lub brodzik i natrysk wydzielono cztery strefy ochronne: 0, I, II i III. W dwóch pierwszych, czyli tam, gdzie występuje największe ryzyko zawilgocenia osprzętu, unika się montowania jakichkolwiek urządzeń, a jeśli okazuje się to bezwzględnie konieczne, muszą mieć one bardzo wysoki stopień ochrony.

Strefa II wyznacza przestrzeń szerokości 0,6 m wokół wanny lub kabiny natryskowej oraz strefy I. W jej obrębie mogą być zastosowane elektryczne podgrzewacze wody oraz oprawy oświetleniowe w II klasie ochronności (z podwójną izolacją). Wymagany stopień ochrony urządzenia to IPX4 - z obudową odporną na rozbryzgi wody.

Strefa III to przestrzeń o szerokości 2,4 m otaczająca poprzednie strefy. Tutaj mogą być instalowane gniazda wtykowe z bolcem ochronnym z odpowiednio zabezpieczonymi obwodami zasilającymi. Wymagany stopień ochrony urządzeń to co najmniej IPX1, czyli z obudową odporną na spadające krople wody. Również w strefie III najlepiej jednak instalować gniazda bryzgoszczelne o stopniu ochrony IP44.

Wtyczki pralki raczej nie wyjmuje się z gniazda po skończonym praniu, dlatego warto zainstalować dodatkowe gniazdo dla suszarki do włosów, golarki czy lokówki"

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Gość stach
Cytat

I chyba dobrze, gdyby nie było przepisów niejeden miałby gniazdo w wannie czy w kabinie (strefa zero) bo przecież łatwiej tak włączyć lokóweczkę czy suszarkę.

.....trochę drastyczny przykład icon_biggrin.gif


I chyba trochę przesadzony przykład icon_eek.gif
Takich idiotów sobie nie potrafię wyobrazić icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

gniazdko w wannie...


A jacy zadowoleni z siebie icon_smile.gif .
To głupota do potęgi n-tej, wiele rzeczy widziałam, ale to...
I teraz przekonajmy dzieci żeby nie wchodziły na słupy wysokiego napięcia, nie suszyły włosów w wannie, jak przykład idzie z góry. Swoją drogą ciekawe ile wcześniej wypili bo na trzeźwo chyba takie pomysły do głowy nie przychodzą?! Mam nadzieję.
Link do komentarza
Gość stach
Od dziś potrafię sobie takich idiotów wyobrazić!!! icon_confused.gif
Swoją drogą, jeśli mają odpowiednio wykonaną i sprawną instalację el., to zabezpieczenie wyłączy napięcie, zanim tym panom stanie się nieszczęście icon_twisted.gif
Link do komentarza
Cytat

icon_eek.gif nie wiem o co chodzi icon_eek.gif co za czuły punkt icon_eek.gif czyj czuły punkt icon_eek.gif
Może rozwiej moje wątpliwości icon_confused.gif??:



nie lubię wdawać się dyskusje nie wnoszące nic do tematu,

jeden raz zrobię wyjątek;

z pana wypowiedzi można wnioskować, że jest pan murarzo-hydrauliko-elektrykiem ( i dodatkowo urażonym moją pierwszą wypowiedzią -którą traktowałem jako żart, co zresztą nie było do pana) lub grabarzem icon_biggrin.gif ( co wynikło z ze zbędnej i jednocześnie absolutnie jałowej dyskusji) icon_biggrin.gif

koniec przekazu....... icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

To może grobowiec wymuruje fachowy grabarz icon_evil.gif



ja bym to ocenił jako bardzo trafny komentarz do trafnego opisu - być może nietrafnie wykonanej instalacji przy bardzo nietrafnie dobranych użytkownikach z IO niebotycznym .
ale pewnie dziwny jestem icon_smile.gif.
PRAGNĘ jednocześnie zaznaczyć to co wielu umknęło .
TO JEST PIERWSZY POST TB KTÓRY NIE POWODUJE WOJNY .
i choć pisałem kiedyś że mnie pan nie zdziwi to przyznaję się - tak bezdyskusyjny i na temat że aż w zdziwienie wpadłem
gratuluje gratuluję
Link do komentarza
Cytat

A jak jest twoim zdaniem? Dlaczego uważasz, że Integrator KNX nie ma racji?



Mam podobne zdanie jak MTW Orle.

PS. Post TB, a właściwie fotografia jest od dawna znanym zgrabnym montażem zrobionym na potrzebę fotografii. Możecie być pewni, że w przedłużaczach nie ma napięcia. Ani nie było. To nie jest historia, która realnie miała miejsce. To taki demotywator.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Odnośnie gniazdek w kuchni i wyłącznika różnicowo-prądowego:
Czy ktoś może mnie oświecić, które rozwiązanie jest lepsze?

1. Wyłącznik różnicowo prądowy 3-fazowy zabezpiecza zarówno kuchnię elektryczną, jak i inne obwody kuchni: czajnik, zmywarkę i obwody dodatkowe. podzielone między fazy.

2. Kuchnia 3-fazowa ma swój wyłącznik różnicowoprądowy trzyfazowy, a pozostałe obwody, wpięte w jedną fazę mają swój wyłącznik różnicowoprądowy jednofazowy.
Link do komentarza
Cytat

Odnośnie gniazdek w kuchni i wyłącznika różnicowo-prądowego:
Czy ktoś może mnie oświecić, które rozwiązanie jest lepsze?

1. Wyłącznik różnicowo prądowy 3-fazowy zabezpiecza zarówno kuchnię elektryczną, jak i inne obwody kuchni: czajnik, zmywarkę i obwody dodatkowe. podzielone między fazy.

2. Kuchnia 3-fazowa ma swój wyłącznik różnicowoprądowy trzyfazowy, a pozostałe obwody, wpięte w jedną fazę mają swój wyłącznik różnicowoprądowy jednofazowy.


Zdecydowanie polecam rozwiązanie drugie icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Rozwiązanie drugie jest trochę droższe jednakże znacznie ułatwia życie. Dobrze gdy wyłączony zostanie tylko jeden obwód a prace nie ulegną dezorganizacji. Przykładem niech będzie sytuacja gdy w domu niema nikogo kto potrafi zdiagnozować przyczynę braku prądu. W takiej sytuacji "padnie "tylko obwód czajnika a pozostałe urządzenia będą funkcjonować dalej, w szczególności lodówka(Powinna mieć obwód dedykowany).

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Witam.
Zasadniczym zadaniem wyłączników nadmiarowo-prądowych jest ochrona instalacji elektrycznej przed przeciązeniem obwodów które dane zabezpiecznie chroni.
Wyłączniki różnicowo-pradowe chronią domowników przed następstwami utraty izolacji urządzeń i pojawienia się na ich obudowie niapięcia zagrażającego życiu domowników.


Odpowiedzmy sobie na pytanie: Gdzie w naszym domu są urządzenia stale włączone wymagające ochrony?
-pralka
-lodówka
-chłodziarka
-zmywarka
-kuchnia elektryczna
-piekarnik
-czajnik

Czy powinny mieć oddzielne zabezpieczenia?
duże obciążenia- TAK
Czy na wszystkie powinniśmy mieć obwody dedykowane?
NIE

Dlaczego?
Gdyż w przypadku wyłaczenia wyłacznika nadmiarowo-prądowego wystarczy powyjmować wtyczki z gniazd danej grupy i metodą pojedyńczego załącznia wyeliminować uszkodzone urządzenia.
Jeżeli ktoś będzie czekał na elektryka (nawet kilka dni)on zrobi dokładnie to samo.
Najpierw wyłączy urządzenia z gniazd, a dopiero w przypadku jeśli wyłaczenie nie pozwoliło ponownie załaczyć różnicówki będzie szukał uszkodzenia w instalacji.
99% wyłączeń wyłączników nadmiarowych jak i nadprądowych jest wynikiem uszkodzeń urządzeń.
Bardzo rzadko w nowych instalacjach zdarzają się uszkodzenia urządzeń nie wykonujących pracy, a jeszcze rzadziej obwodów zasilajacych. Jeżeli więc wyłaczy się obwód z pacującą lodówką to zapewne ona będzie przyczyną wyłaczenia, a nie stojący obok czajnik.

Zwracam uwagę na fakt, że wykorzystanie wyłączników różnic.-prądowych 3-faz. pozwala na wmiarę równomierne rozłożenie obciążenia zasilania domu bez konieczności badania obciązenia poszczególnych obwodów.

Może warto przy dużej ilości tych urządzeń podzielić je pomiędzy dwa wyłączniki róznicowo-prądowe?

Oczywiście potrzebne są obwody dedykowane, ale należy robić to z głową i mając na uwadze dobro inwestora a nie własne "ambicje" wykonania pięknej rozdzielni. icon_smile.gif

Moje doświadczenie zawodowe nakazuje mi polecić rozwiązanie pierwsze, jako tańsze i tak samo skuteczne w praktyce.
Link do komentarza
Oczywiście się zgadzam że dedykowanie linii dla każdego gniazda to lekki bezsens. jednakże dzielenie gniazd w pomieszczeniu na np. dwa linie to nie jest ani zbytek ani naciągactwo. Kwestia nadmiarowo prądowych to jest jasna. W Kwestii różnicowo-prądowych mamy chyba różne zdania .W kuchni dałbym trzy. Jedną dla pieca (kuchenki) drugą jednofazową dla gniazd + lodówka oraz gniazda drugiego obwodu. Nasze poglądy mogą się różnić, ale zawsze można zmienić je, jeśli druga strona ma dobre argumenty. Pozdrawiam

DSC01446.jpg

Link do komentarza
To wiele wyjaśnia. Rozwinę pytanie:

trzymając się wariantu 1, czyli jedna różnicówka 3-fazowa i pod nią podpięte: kuchnia oraz podzielone na fazy obwody czajnika, zmywarki, i innych obwodów (wraz z lodówką).

Przyjąłem moc kuchni 3x3400W. Myślę, że jest to z dużym zapasem
Moc czajnika przyjąłem 2400W.

Maksymalne obciążenie fazy z czajnikiem wyniosłoby lekko ponad 25A
Czy w związku z tym zabezpieczenie różnicowoprądowe 30mA, 25A jest wystarczające? Czy lepiej dać 30mA 40A?
Link do komentarza
Cytat

To wiele wyjaśnia. Rozwinę pytanie:

trzymając się wariantu 1, czyli jedna różnicówka 3-fazowa i pod nią podpięte: kuchnia oraz podzielone na fazy obwody czajnika, zmywarki, i innych obwodów (wraz z lodówką).

Przyjąłem moc kuchni 3x3400W. Myślę, że jest to z dużym zapasem
Moc czajnika przyjąłem 2400W.

Maksymalne obciążenie fazy z czajnikiem wyniosłoby lekko ponad 25A
Czy w związku z tym zabezpieczenie różnicowoprądowe 30mA, 25A jest wystarczające? Czy lepiej dać 30mA 40A?



Witam.
zobaczmy jak można obciązyć zabezpieczenie nadprądowe 25A- przy napięciu 240V pozwala nam max 6000W (dla jednej fazy)

jednak kuchenka wymaga 16A dla każdej z faz -czyli 3840W dla jednej fazy
pamiętajmy, że kuchnia elektryczna mimo, że jest zasilana 3-ema fazami to elementy wbudowane (grzałki) są jednofazowe, o różnej mocy
,czyli aby kuchnia elektryczna pracowała z max. obciązeniem musi być wszystko w niej wykorzystane jednocześnie-wszystkie paliniki, piekarnik-wszystko -bardzo rzadka sytuacji

wróćmy do wył. różnic-prąd.
Dobór wyłącznika różnicowo-prądowego uzależniony jest od wartości maksymalnej prądu jaki może popłynąc w instalacji, i nie ma wpływu na nadprądowe zależności ochrony instalacji. Chyba, że wyłącznik różnicowo-prądowy ma wbudowany człon nadprądowy.
Wartość znamionowa IN określa jakia wartości prądu może max. przepływać przez wyłącznik długotrwale.
Dlatego jeżeli zabezpieczenie przedlicznikowe w naszym domu ma wartość 3x25A to wyłącznik 25A/30mA spełni w 100% swoje zadanie. Wykorzystanie do tego celu 40A/30mA nie zmieni nic, tylko wydamy więcej pieniędzy.
Link do komentarza
Cytat

Witam.
zobaczmy jak można obciązyć zabezpieczenie nadprądowe 25A- przy napięciu 240V pozwala nam max 6000W (dla jednej fazy)

jednak kuchenka wymaga 16A dla każdej z faz -czyli 3840W dla jednej fazy
pamiętajmy, że kuchnia elektryczna mimo, że jest zasilana 3-ema fazami to elementy wbudowane (grzałki) są jednofazowe, o różnej mocy
,czyli aby kuchnia elektryczna pracowała z max. obciązeniem musi być wszystko w niej wykorzystane jednocześnie-wszystkie paliniki, piekarnik-wszystko -bardzo rzadka sytuacji

wróćmy do wył. różnic-prąd.
Dobór wyłącznika różnicowo-prądowego uzależniony jest od wartości maksymalnej prądu jaki może popłynąc w instalacji, i nie ma wpływu na nadprądowe zależności ochrony instalacji. Chyba, że wyłącznik różnicowo-prądowy ma wbudowany człon nadprądowy.
Wartość znamionowa IN określa jakia wartości prądu może max. przepływać przez wyłącznik długotrwale.
Dlatego jeżeli zabezpieczenie przedlicznikowe w naszym domu ma wartość 3x25A to wyłącznik 25A/30mA spełni w 100% swoje zadanie. Wykorzystanie do tego celu 40A/30mA nie zmieni nic, tylko wydamy więcej pieniędzy.


Dobrze, ze jest na forum ktoś kto wie co i jak z tym prundem icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Odnośnie gniazdek w kuchni i wyłącznika różnicowo-prądowego:
Czy ktoś może mnie oświecić, które rozwiązanie jest lepsze?

1. Wyłącznik różnicowo prądowy 3-fazowy zabezpiecza zarówno kuchnię elektryczną, jak i inne obwody kuchni: czajnik, zmywarkę i obwody dodatkowe. podzielone między fazy.

2. Kuchnia 3-fazowa ma swój wyłącznik różnicowoprądowy trzyfazowy, a pozostałe obwody, wpięte w jedną fazę mają swój wyłącznik różnicowoprądowy jednofazowy.




A moim zdaniem najlepsza jest 1 opcja. Oczywiście jeśli ta różnicówka zabezpiecza wszystkie obwody w samej kuchni a nie całym domu.
Niby dlaczego ma być oddzielna różnicówka tylko dla kuchenki? Jak się wyłączy prąd z powodu płyty to się go włączy, a brak prądu przez 5 minut dla czajnika czy krajalnicy niczym strasznym nie grozi (i mniej strasznym też icon_smile.gif ).

Ostatnio zauważam, że zaczyna się przesadzanie w niektórych sprawach. Wszyscy się tak boją tego wyłączenia różnicówki.
Toż ona znając życie wyłączy pewnie raz na 10 lat bo ktoś chlapnie wodą do gniazda.

Urządzenia w kuchni to nie respirator w szpitalu. Jak się w sytuacji awaryjnej coś wyłączy to nikt nie zginie. Można sobie tą lodówkę ewentualnie na oddzielnym obwodzie podłączyć i zostawiać ją włączoną jak się wyjeżdża na urlop, ale równie dobrze można czajnik i mikrofale wyłączyć z gniazda i też sama zostanie w tym obwodzie.

W końcu dojdzie do tego, że każde gniazdo będziemy zabezpieczać oddzielnym wyłącznikiem nadprądowym i różnicowoprądowym. Na ścianie braknie miejsca dla przewodów, a rozdzielnica będzie miała rozmiar szafy.
Już teraz rozdzielnica małego domku jednorodzinnego czasem jest bardziej rozbudowana niż szafa z automatyką w niejednym zakładzie... Przeważnie bez potrzeby. Jak najbardziej jestem zwolennikiem raczej większej liczby obwodów niż mniejszej, ale zachowajmy umiar.

Jak ktoś boi się, że mu w pokoju komputer wyłączy awaria w innej części domu, to niech kupi UPS. Wyjdzie taniej niż różnicówka do każdego gniazda. Wyłączenie prądu w jakiejkolwiek innej części domu nie jest groźne. Kocioł się wyłączy, na ekogroszek po prostu stanie, no chyba, że to jest zwykły śmieciuch, to jego najlepiej w ogóle nie zabezpieczać przez RCD.

Bardziej radzę skupić się na selektywności zabezpieczeń nadprądowych. Chodzi tu głównie o to, żeby nie dopuścić do założenia przez ZE w złączu jako zabezpieczenie przedlicznikowe zwykłej eSki co jest niestety nagminne (bo tania) ale zwykłych wkładek topikowych albo wyłącznika selektywnego (ale droższy niż zwykły). Przez te eSki w złączu wystarczy spalenie się żarówki, żeby cały dom i reszta działki pozostała bez prądu w środku zimowej nocy a piec w kotłowni eksplodował.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...