Skocz do zawartości

rośliny na skarpę


Recommended Posts

Prosze o propozycję roślin na skarpę przy samym domu. Nie mają być rosnące w górę- bo będa pod samymi oknami- tylko płożące, raczej niskie, i takie które będą "trzymać" skarpę, które nie sa jakieś ekstremalnie wymagające (bo mam mało czasu) i nie bardzo drogie:) widziałam taki płożący się gatunek sosny np- bardzo ładny- zna ktoś?
Link do komentarza
Wybierając rośliny na skarpę trzeba pamiętać głównie o tym, że ziemia na wzniesieniu szybko wysycha, dlatego rośliny powinny być więc odporne na suszę.

Skarpa daje możliwość fajnego wyeksponowania roślin. Można ją różnie obsadzić. Ładnie wygląda jeśli wysieje się na niej trawę i posadzeni pojedyncze rośliny. Można gęsto obsadzić ją roślinnością, a nawet założyć skalniak.
Link do komentarza
Z liściastych polecam np. barwinek, trzmieliny pnące (np. Sunspot lub Emerald'n Gold), bluszcz, irgę Dammera (na duże skarpy o w miarę małym nachyleniu)...
Z iglastych przede wszystkim Jałowce płożące (zerknij tu Juniperus horizontalis)- mają małe wymagania, a są wyjątkowo niskie i dobrze pokrywają teren. Jest ich dużo odmian, ale ja wymienię tylko te standardowe (od razu z linkami do zdjęć i szerszych opisów) np.
Jałowiec płożący 'Wiltoni' - chyba najbardziej znany jałowiec zadarniający, ma niebieskawy kolor i dość szybko rośnie (wys. ok.10 cm);
Jałowiec płożący 'Prince of Wales' - trochę mniej znany, ale chyba najlepiej pokrywający powierzchnię (rozrasta się na wszystkie strony, a nie puszcza pojedynczy pęd w jednym kierunku - nawet bez przycinania) jest soczyście zielony, wys. ok 15 cm;
Jałowiec płożący 'Golden Carpet' - w miarę nowa odmiana, choć już bardzo rozpowszechniona, ma też ok 10 cm wysokości, jest żółty, rośnie znacznie wolniej niż te dwa wymienione wcześniej
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Wszelkiego rodzaju jałowce płożące - to idzie w setki odmian (zielone, zółte, niebieskie, pstrokate)
sosna kosodrzewina (pinus mugo var. pumilo)
Róże okrywowe, pomarszczona, mieszance pomarszczonej (Rosa x rugotida)
Irgi (dammera, pozioma, szwedzka) - również w cieniu
mikrobiota - również w cieniu
zadrzewnia (diervilla)
bluszcz, hortensja pnąca - w cieniu
berberys Thunberga "Green Carpet"
śliwa karłowa (Prunus pumila var.depressa)
dereń rozłogowy "Kelsey" - miejsca wilgotne
szczodrzeniec płożacy - miejsca słoneczne i suche
trzmielina Fortune'a - również cień
pięciornik "Marrob"
Tawuła japońska "Walbuma"
tawulec pogięty "Crispa" - miejsca wilgotne
śnieguliczka "Hancock"

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...