Skocz do zawartości

Rury z tworzywa


Recommended Posts

Na tej stronie:
http://www.plastech.pl/wiadomosci/artykul_...ntaktach-z-woda

znalazłem taki fragment:
Jest rzeczą powszechnie znaną i udowodnioną, że głównym przyczynkiem do skażenia ciepłej wody bakteriami legionella jest niewłaściwe projektowanie instalacji. Namnażanie siê bakterii najintensywniej zachodzi w tych częściach układu, gdzie zastój wody jest zbyt długi, a jej temperatura wynosi ok. 37 st. C. Tym samym więc należy unikać występowania w instalacji martwych odgałęzień, długich zastojów wody, przewymiarowania instalacji i zakresu temperatur 25 - 50oC. Zgodnie z ostatnim raportem holenderskiego instytutu badawczego KIWA Water Research nie stwierdzono istotnych różnic pomiędzy wszystkimi stosowanymi materiałami instalacyjnymi w formowaniu się biofilmu i namnażaniu bakterii legionella.

Tak więc opowieści o "strasznych" rurach z tworzywa, to zwykłe bajki.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Czy to prawda, że przy rurach z tworzywa istnieje niebezpieczeństwo nadmiernego mnożenia się bakterii w domowej instalacji wodociągowej?


Wszystkie rury i kształtki (systemy) do instalacji do wody pitnej muszą posiadać atest PZH (Państwowy Zakład Higieny), atest ten jest dopuszczeniem systemu do stosowania w instalacjach służących do przesyłania wody do spożycia. Rury i kształtki tworzywowe (PVC, PE czy PP) są stosowane w instalacjach do wody pitnej od kilkudziesięciu lat w Europie i producenci posiadają dopuszczenia wydawane przez PZH.
Link do komentarza
To się nazywa odpowiedzieć na pytanie w taki sposób, aby nie odpowiedzieć icon_smile.gif Jan_13 nie pytał o atesty i dopuszczenia, tylko o pojawiające się informacje o nadmiernym mnożeniu się drobnoustrojów w instalacjach tworzywowych. Chyba, że ewentualne drobnoustroje zabija się pokazując im atest PZH i tłumacząc, że nie powinno ich być icon_smile.gif Po tak znanej i cenionej firmie należałoby się spodziewać poważnego potraktowania pytania.
Link do komentarza
"Stosowanie rur z tworzyw sztucznych w kontakcie z wodą pitną nie stanowi większego zagrożenia związanego z rozwojem bakterii niż z wykorzystaniem innych materiałów.
Jeżeli system instalacji wodociągowej jest poprawnie zaprojektowany , wykonany przez instalatora to nie ma żadnych zagrożeń zdrowotnych.
Należy jednak pamiętać aby:
- nie dopuszczać do tworzenia martwych stref w instalacji (z braku cyrkulacji wody dochodzi tam do zużycia wolnego chloru, który zabezpiecza przed rozwojem bakterii znajdujących się w wodzie. Po takim zużyciu bakterie znajdujące się w wodzie mogą zacząć się intensywnie rozwijać. Dotyczy to nie tylko materiałów z tworzyw ale również metali.)
- w instalacjach wody zimnej panowała temperatura niższa niż 25stC
- w instalacjach ciepłej wody użytkowej panowała temperatura min. 60 stC. Jeśli temperatura niższa niż 60 stC (wg Polskich wymagań min. 55 st C) to należy stosować dezynfekcję termiczną całej instalacji. Szczegółowe dane można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie Warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

W wielu studiach naukowych i intensywnych badaniach dopuszczających, zostało udowodnione, że rury z tworzyw sztucznych nie wpływają na jakość wody pitnej i spełniają z dużym marginesem bezpieczeństwa różne surowe wymogi dotyczące ludzkiego zdrowia. Dotyczy to wszystkich rodzajów wody pitnej, niezależnie od wartości pH wody i innych aspektów jej jakości.

Według KIWA (www.kiwawaterresearch.eu) i badań wykonanych przez Ofi (www.ofi.co.at) praktycznie nie ma istotnych różnic pomiędzy poszczególnymi materiałami stosowanymi do budowy instalacji ciepłej i zimnej wody tak w przypadku tworzyw sztucznych jak i innych materiałów.

Szczegółowe informacje można znaleźć na w/w stronach oraz na stronie Polskiego Stowarzyszenia Producentów Rur i Kształtek z Tworzyw Sztucznych (PRIK), na której to znajduje się biuletyn informacyjny wydany przez PRIK i TEPPFA pt." Tworzywa sztuczne bezpiecznym i trwałym materiałem w instalacjach ciepłej i zimnej wody oraz centralnego ogrzewania." (www.prik.pl/publikacje.php)".

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 4 miesiące temu...
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...