Skocz do zawartości

Położenie kostki brukowej


Foryk

Recommended Posts

Nawierzchnia z kostki brukowej współpracuje z podłożem przenosząc na nie obciążenia dynamiczne, zatem jej trwałość w istotnym stopniu zależy od prawidłowo zaprojektowanej i wykonanej podbudowy. Zaleca się wykonywanie podbudowy z materiałów niespoistych na wcześniej zagęszczonym podłożu gruntowym. Jej grubość jest uzależniona od lokalnych warunków gruntowych oraz przeznaczenia nawierzchni.

Tam, gdzie nawierzchnia będzie obciążana wyłącznie ruchem pieszym i rowerowym wystarczy podbudowa grubości 15-20 cm. W przypadku obciążania nawierzchni ruchem kołowym warstwa ta nie powinna być mniejsza niż 30-40 cm.

Należy także uwzględnić warstwę mrozoodporną, której grubość dopasować należy do lokalnych warunków przemarzania gruntu. Projekt nawierzchni winien obejmować też odpowiednie zabezpieczenie przed wodami opadowymi i zapewnić możliwość jej swobodnego odprowadzenia z warstwy mrozoodpornej.

Bezpośrednio pod nawierzchnią z kostki brukowej należy wykonać warstwę podsypki piaskowej grubości 3-5 cm. Do podsypki wykorzystuje się miałki i sypki piasek. Wyrównując podsypkę należy pamiętać o zachowaniu projektowanego spadku poprzecznego oraz o uwzględnieniu ok. 1 cm ponad projektowany poziom warstwy na zagęszczenie.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

A jakich zasad trzeba przestrzegać łącząc kostkę z systemami odwodnień liniowych np. ACO?


Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.

Cytat

Co sprawia, że na kostce brukowej pojawiają się jasne wykwity? I jak je usunąć? A może reklamować towar?



Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"?



"Prawidłowe" to bardzo szerokie pojęcie. Na pewno dobre będzie wypełnienie spoin pomiędzy kostkami specjalną zaprawa żywiczną zapewniająca wodoprzepuszczalność ale też stabilność nawierzchni, brak chwastów i koniec z problemem wnoszenia piasku np. z tarasu do pomieszczeń.
Polecem stronę fugidobruku.pl
Jan Mazurkiewicz Edytowano przez fugidobruku.pl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 9 miesiące temu...
Cytat

Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"?



Są różne zaprawy do fugowania kostki brukowej - polecają żywiczne - ale bardzo drogie.
Ja znalazłam tanią zaprawę Baumit NaturFuge (22zł do 28 zł za 25 kg). Jest to piasek z jakąś substancją zlepiającą, ale nie jest to cement! Po zmoczeniu i wyschnięciu ładnie twardnieje, nie wyrasta na tym trawa, a jest przepuszczalna dla wody. Są 2 rodzaje: do fug wąskich (1-8 mm) i do fug szerokich. Kolor jasny, piaskowy (innych nie ma)
Ja do zafugowania 20 m2 tarasu z drobnej kostki Picola z wąskimi fugami zużyłam tylko 3 worki. Wygląda ładnie - polecam
Nota bene kupiłam aż 6 worków, więc mogę komuś odstąpić za bezcen 3 worki - jeśli sobie odbierze własnym samochodem (Zielonka k/Warszawy)[attachment=11503:Baumit_NaturFuge.pdf]

Baumit_NaturFuge.pdf

Baumit_NaturFuge.pdf

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

To jak ta hurtownia się nazywa gdzie można dostać towar za bezcen icon_biggrin.gif



Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.pl
Ale powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl.
Link do komentarza
Cytat

Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.pl
Ale powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl.




Obecnie ta cena wzrosła do 26,2 w sklepie ARTBUD i 28.89 w sklepie ICMARKET.

Zakup o, którym mowa był bardzo okazyjny. Albo mowa o cenie netto 21,30 (26,20 brutto).
Link do komentarza
Cytat

Pytanie mam o cenę usługi - położenia kostki brukowej i granitowej. Ile płacicie za metr i inne dodatki? ALbo ile powinno się płacić?




Cennik usługi kompletnej jedenj z firm w pobliżu Warszawy - jest juz jakiś punkt zaczepienia.

Tu natomiast cennik samego materiału. Z usługą wychodzi taniej niż towar + usługa oddzielnie.

Tu cena usługi

Proszę wyszukać na stronie sekwencję "Układanie kostki" 6. i 5. pozycja od dołu strony.

Tu jeszcze jeden cennik usług/produktów dla porównania. Ceny zbliżone.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Moje pytanie:
Mam podwórko gdzie leży ziemia polna,kamienista. Zrobiłem murek wokół okna piwnicznego wystający ok.20cm ponad powierznię gruntu na podwórku. Na wysokości tego murku (oczywiście odliczając grubość kostki) chcę ułożyć kostkę brukową. Jak powinienem przygotować podłoże? Jest człowiek, który mi wmawia, że muszę zerwać warstę ziemi, która jest teraz na podwórku i dopiero wysypać piasek lub żwir, tylko ile ja wydam pieniędzy żeby to wykonać? Przecież jak to zerwę to zrobi mi się warstwa 40cm - weź i to wysyp! Czy to ma sens? przecież ta ziemia jest ubita, jak wysypię 20cm piasku lub żwiru to nie wystarczy? Prosze o lojalną odpowiedź. Pozdrawiam!
Link do komentarza
Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.

1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.

2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.

3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.

Czy teraz łatwiej ogarnąć temat?
Link do komentarza
Cytat

Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.

1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.

2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.

3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.

Czy teraz łatwiej ogarnąć temat?



Rzeczywiście kałuża stoi w tym miejscu, ale myślalem, że podnosząc teren i robiąc spadek od domu w głąb podwórka ok.5m pozbędę się tej kałuży a i po kostce woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki. Jeśli chodzi o pkt.1 to dla mnie najrozsądniejsze. Akurat dom postawiony mam w dołku, dookoła teren się podnosi, fundament mam na 60cm, więc chciałem podnieść trochę teren przy fundamencie robiąc spadek w stronę, w mojej sytuacji, lasu.
Jak z tą warstwą ziemi? Należy ją zrywać mimo tego że chcę rozpocząć podłoże pod kostkę właśnie od tej wysokości, która jest teraz?
Link do komentarza
Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach icon_rolleyes.gif
Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach icon_rolleyes.gif
Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie icon_rolleyes.gif


Bardzo Ci dziękuję za te wyjaśnienia. Postaram się jeszcze dziś wrzucić zdjęcie mojego podwórka. Może z niego da się więcej wyczytać.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.



Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu.



Szanowni koledzy, co do nalotów = wykwitów - kwestia ta nie tylko jest regulowana przez producentów lecz przede wszystkim przez obowiązującą w Polsce i Unii Europejskiej normę 1338. Stoi w niej napisane że wykwity są uważane za nie istotne, gdyż nie mają wpływu na właściwości techniczne wyrobu. To tylko w celu sprecyzowania.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...