Skocz do zawartości

Czy można "przeizolować" dom?


Recommended Posts

Cytat

raczej nie można, spójrz na domy pasywne, zaizolowane na maksa w profesjonalny sposób, fundamenty na 20-30cm styropianie, ściany ze styropianem po 30 cm, okna z potrójnymi szybami icon_biggrin.gif


mozna przesadzic i to łatwo i klimat w takim domu bez urzadzen dodatkowych takich jak klima ,wentylacja nie da sie przezyc ,a co do temp latem to fakt ze bedzie trzeba dogrzewac w jakies chłodniejsze i mało słoneczne dni ,ale nie dajmy sie zwariowac 10-15cm styropianu na sciany ,około 30 na stropy wełny trwardej i normalne zycie a nie jak akwarium
Link do komentarza
Cytat

mozna przesadzic i to łatwo i klimat w takim domu bez urzadzen dodatkowych takich jak klima ,wentylacja nie da sie przezyc ,a co do temp latem to fakt ze bedzie trzeba dogrzewac w jakies chłodniejsze i mało słoneczne dni ,ale nie dajmy sie zwariowac 10-15cm styropianu na sciany ,około 30 na stropy wełny trwardej i normalne zycie a nie jak akwarium


Zgadza się, 10-15 cm styropianu itd. to norma, ale jak czytam posty na tym forum to mam wrażenie, że ludzi ogarnęło jakieś bezmyślne szaleństwo ocieplania.

Jednak polityka Unii przynosi rezultaty tylko niekoniecznie właściwe i prowadzi do "fanatyzmu ociepleniowego". Jak sobie myślę o swoim domu: ściany 25cm (porotherm) + 12 cm styropianu, dach 20 cm wełny, podłoga 8 cm styropianu. I czuję się, jakbym mieszkał w szałasie z patyków.
Link do komentarza
Cytat

Zgadza się, 10-15 cm styropianu itd. to norma, ale jak czytam posty na tym forum to mam wrażenie, że ludzi ogarnęło jakieś bezmyślne szaleństwo ocieplania.

Jednak polityka Unii przynosi rezultaty tylko niekoniecznie właściwe i prowadzi do "fanatyzmu ociepleniowego". Jak sobie myślę o swoim domu: ściany 25cm (porotherm) + 12 cm styropianu, dach 20 cm wełny, podłoga 8 cm styropianu. I czuję się, jakbym mieszkał w szałasie z patyków.


Ale przynajmniej grzyby cię nie wykończą ! icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Cytat

mozna przesadzic i to łatwo i klimat w takim domu bez urzadzen dodatkowych takich jak klima ,wentylacja nie da sie przezyc ,a co do temp latem to fakt ze bedzie trzeba dogrzewac w jakies chłodniejsze i mało słoneczne dni ,ale nie dajmy sie zwariowac 10-15cm styropianu na sciany ,około 30 na stropy wełny trwardej i normalne zycie a nie jak akwarium


Jak dom ma dobrą izolację to nie ma problemu ani z nadmiernym wychłodzeniem ani z przegrzaniem, szczególnie jeżeli warstwa nośna jest z ciężkiego materiału (silikat, cegła). Tam po porostu temperatura jest stabilna.
A wentylacja nie ma nic wspólnego z izolacją lub jej brakiem. Dom może mieć fatalną izolację i równie fatalną wentylację.
Link do komentarza
Cytat

Jak dom ma dobrą izolację to nie ma problemu ani z nadmiernym wychłodzeniem ani z przegrzaniem, szczególnie jeżeli warstwa nośna jest z ciężkiego materiału (silikat, cegła). Tam po porostu temperatura jest stabilna.
A wentylacja nie ma nic wspólnego z izolacją lub jej brakiem. Dom może mieć fatalną izolację i równie fatalną wentylację.


Zgadza się. Chyba całe zamieszanie bierze się z tego, że kiedyś domy były nieszczelne (okna drzwi), potem pojawiła się szczelna stolarka ale niektórzy zapomnieli, że mając nowe okna też trzeba zapewnić dopływ świeżego powietrza do domu. Kiedyś nawet bez kanałów wentylacyjnych i nawiewów wentylacja i tak była, a teraz przy innym sposobie budowania trzeba o nią celowo zadbać (zaplanować), a nie cieszyć się, że wszystko jest szczelne, to i będzie cieplej.
Link do komentarza
Cytat

mozna przesadzic i to łatwo i klimat w takim domu bez urzadzen dodatkowych takich jak klima ,wentylacja nie da sie przezyc ,a co do temp latem to fakt ze bedzie trzeba dogrzewac w jakies chłodniejsze i mało słoneczne dni ,ale nie dajmy sie zwariowac 10-15cm styropianu na sciany ,około 30 na stropy wełny trwardej i normalne zycie a nie jak akwarium


nie można przesadzić, jeśli jest odpowiednia wentylacja, a najlepiej jeśli jest wentylacja mechaniczna to dom może być szczelny. Znam ludzi, którzy mają porządnie ocieplone domy i płacą 2-4 razy mniej za ogrzewanie i wcale nie czują się jak w akwarium. To jest przecież normalny dom, tyle, że dużo tańszy w ogrzewaniu, poza tym słowa janekluki to jest takie stereotypowe myślenie osób, które nie mają pojęcia o nowoczesnym budownictwie.
Link do komentarza
Cytat

nie można przesadzić, jeśli jest odpowiednia wentylacja, a najlepiej jeśli jest wentylacja mechaniczna to dom może być szczelny. Znam ludzi, którzy mają porządnie ocieplone domy i płacą 2-4 razy mniej za ogrzewanie i wcale nie czują się jak w akwarium. To jest przecież normalny dom, tyle, że dużo tańszy w ogrzewaniu, poza tym słowa janekluki to jest takie stereotypowe myślenie osób, które nie mają pojęcia o nowoczesnym budownictwie.


no powinienes sie zastanowic zanim cos napiszesz i do kogo .....akurat jesli chodzi o budownictwo i wszelkiego rodzaju instalacje w nim nie stanowią kompletnie zadnej tajemnicy dla mnie ,a tak sie składa ze oprócz tego ze kilkanąscie lat siedze w budownictwie to jeszcze miałem przyjemnosc lub nie w róznych bodownictwach i nowych i przedwojennych i roznie ocieplanych to musze stwierdzic ze najgorsze warunki jesli chodzi o wilgotnosc i klimat mają te smieszne jak dla mnie technologie jak 24cm muru w postaci cegły ,suporeksu czy tez innych materiałów i na to z 15 cm styropian ,o ile zimą jeszcze da sie przezyc bez wentylacji tak w pozostałych porzach roku jest niedosniesienia ,dos dobre warunki w pomieszczeniu daje izolacja robiona z wełny i na to tynk strukturalny ,a najlepsze sa budynki wtechnologi lat 80 ktore murowane sa dwuwarstwowo i faktycnie jesli jest dobrze wymurowany to nic leprzego sie nie znajdzie ,zreszta cały czas w tej chwili mamy przyjemnosc robic instalacje u ludzi którzy budują w tej technologi tylko zamiast pustki powietrznej na 12-15cm wkłada sie 10cm wełny twardej ,klienci twierdza ze nawet jesli ich nie ma dłuszszy czas w domu i wszytkie instalacje wentylacji oraz kliamtyzacji sa wyłaczone to mikoklimat praktycznie sie nie zmnienia czego nie mozna powiedzie o akwarium w stylu 24cm muru i 15 styropianu tam bez wentylacji oraz klimatyzacji to podstawowe parametry jak wilgotnosc ,temp ,są niedozniesienia mino ze na ogrzewanie wydamy mniej to na prace wszelkich urzadzen niestety wiecej i tu nalezy sie zastanowic co chcemy osiągnąc ,
Link do komentarza
Cytat

mino ze na ogrzewanie wydamy mniej to na prace wszelkich urzadzen niestety wiecej i tu nalezy sie zastanowic co chcemy osiągnąc ,


to nie wszelkie urządzenia tylko wentylacja mechaniczna, to jedno urządzenie i jakoś np. w Niemczech buduje się tak już od kilkunastu lat, nikt nie ma problemów z domami i płacą naprawdę kilak razy mniej za ogrzewanie, pomimo teko, że muszą wydawać pieniądze na działanie rekuperatora to nie podwyższa to ostatecznych kosztów, teraz dobre rekuperatory ciągną po 17W na pierwszym biegu, to nie jest dużo zważywszy na to iż tv lub dvd na czuwaniu potrafią brać po 7-12W.

P.S.
nie mówię o docieplaniu starych budynków, tylko o nowych budynkach, piszesz, że dla Ciebie śmieszne jest ocieplanie warstwą 15cm styropianu muru 24 cm, ale to przecież nie o to chodzi, wystarczy wymienić okna na plastiki i drzwi na jakieś dobre no i w domu jest 0 obiegu powietrza. Dlatego nie ważne jest tak bardzo ile cm styropianu wlepimy na ściany, ważna jest prawidłowa wentylacja pomieszczeń. Bez prawidłowej wentylacji pomieszczeń nawet nieocieplony dom może być nieprzyjemny i zagrzybiały i zakładając prawidłową wentylacje pomieszczeń nie ma sensu mówić o przeizolowaniu domu, a jedynie o ekonomicznych aspektach ocieplania. Możesz pisać co chcesz, ale przez ściany wychodzi maksymalnie do 3% całego strumienia pary wodnej usuwanej z domu, z tego powodu Twoja teza o zapewnianie ściana jak największej paroprzepuszczalności kosztem izolacji jest nieuzasadnione, dowodem są budynki budowane od kilkunastu lat na zachodzie, ocieplane nawet 30cm warstwą styropianu, w których nie występują żadne problemy, ani niedogodności.
Link do komentarza
Cytat

no powinienes sie zastanowic zanim cos napiszesz i do kogo .....akurat jesli chodzi o budownictwo i wszelkiego rodzaju instalacje w nim nie stanowią kompletnie zadnej tajemnicy dla mnie ,a tak sie składa ze oprócz tego ze kilkanąscie lat siedze w budownictwie to jeszcze miałem przyjemnosc lub nie w róznych bodownictwach i nowych i przedwojennych i roznie ocieplanych to musze stwierdzic ze najgorsze warunki jesli chodzi o wilgotnosc i klimat mają te smieszne jak dla mnie technologie jak 24cm muru w postaci cegły ,suporeksu czy tez innych materiałów i na to z 15 cm styropian ,o ile zimą jeszcze da sie przezyc bez wentylacji tak w pozostałych porzach roku jest niedosniesienia ,dos dobre warunki w pomieszczeniu daje izolacja robiona z wełny i na to tynk strukturalny ,a najlepsze sa budynki wtechnologi lat 80 ktore murowane sa dwuwarstwowo i faktycnie jesli jest dobrze wymurowany to nic leprzego sie nie znajdzie ,zreszta cały czas w tej chwili mamy przyjemnosc robic instalacje u ludzi którzy budują w tej technologi tylko zamiast pustki powietrznej na 12-15cm wkłada sie 10cm wełny twardej ,klienci twierdza ze nawet jesli ich nie ma dłuszszy czas w domu i wszytkie instalacje wentylacji oraz kliamtyzacji sa wyłaczone to mikoklimat praktycznie sie nie zmnienia czego nie mozna powiedzie o akwarium w stylu 24cm muru i 15 styropianu tam bez wentylacji oraz klimatyzacji to podstawowe parametry jak wilgotnosc ,temp ,są niedozniesienia mino ze na ogrzewanie wydamy mniej to na prace wszelkich urzadzen niestety wiecej i tu nalezy sie zastanowic co chcemy osiągnąc ,


no wwsztystko sprowadza sie do tego samego ze bez wentylacji mechanicznej nic sie nie zrobi co za tym idzie klimatyzacji tez ,co do tych 3 % przez sciany no w przypadku styropianu napewno wiecej sie nie przecisnie ,
okna i wszelkiego rodzaju drzwi to oczywiste ze po wymianie czy tez montazu to powietrze cyrkulacji zadnej nie ma ,co do przeizolowania domu a konkretnie scian miałem na mysli to ze nie ma sensu isc w niewiadomo jak grubą izolacje gdzyz ciepło idzie zawsze do góry i nalezy sie supiac w takich przypadkach na d stropem koncowym czy tez stropodachem gdzie nalezałoby ułozyc min 30-40cm twardej wełny ,i odpowiednio na sciany 12-15cm styropianu czy tez 10wełny co z powodzeniem zachowuje wszelkie wspołczynniki przenikania ciepła ,a po co wiecej????????
albo jak ktos kładzie 20cm styropianu na podłoge bo znam takie przypadki a na dach 12cm styropianu ,a to ze mozna przesadzic i dan naprawde za duzo styropianu to znam i do tego na tyle małe okna ze słońce nie moze dogrzac powmieszczen to znam i naprawde mija sie to z celem w naszym klimacie ,ale kazdy buduje dla siebie wiec niech buduje tak zeby mało płacił i czuł sie dobrze ,ja własnie tak sie czuje u siebie gdzie na stropo dachu mam około 40cm wełny nowe okna ,dom z 79r nieocieplony z nową stolarką i za gaz rachunek od 10-02 do 3-06 jest 1680zł za 320m powierzchni ogrzewanej do tego 3mp drewna ,a za prąd wiecej nie przychodzi niz 240zł na dwa miesiace ,ale mimo ze robie systemy wentylacyjne cały dom jest na grawitacji ,takie zestawienie obrazuje ze stara technologia budowy tez moze byc ekonomiczna bezwielkich nakładów ,i gdybym jeszcze miał przyjemnosc sie budowac to napewno tak jak moi inwestorzy budowałbym w takiej technologi muru wielowarstwowego z dodatkowa wełną w srodku muru i ogromem wełny na stropodachu co daje naprawde wieeeeelkie oszczednosci a podejzewam ze dokładajac jeszcze kilka duzych okien od południa pewnie mozna by juz powiedziec o domie pasywnym
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Nie sposób porównywać zupełnie różnych budynków np. kościoła z przed kilkuset lat ze współczesnym domem jednorodzinnym. Inna technologia, proporcje, materiały, po prostu dwa różne światy.
Co do wentylacji to faktycznie przenikanie pary wodnej przez ściany to zaledwie kilka procent w porównaniu z wymianą powietrza dzięki wentylacji. Czy izolacja będzie z wełny czy ze styropianu to już drugorzędna sprawa, barierą jest przede wszystkim sam mur.
Zawsze z resztą powtarzam, że przeniikanie dużej ilości wilgoci przez ścianę doprowadziłoby do zawilgocenia izolacji i wcale nie jest pożądane.
Podstawowy problem wynika chyba z tego, że niektórzy wymieniają np okna na całkowicie szczelne o wentylacji wcale nie myśląc. A dom razem z instalacjami tworzy całość.
Link do komentarza
No to wreszcie zdecydujmy, czy chodzi o przeizolowanie w sensie technicznym czyli ewentualnych problemów, które może powodować bardzo skuteczna izolacja domu, czy chodzi o przeizolowanie w sensie ekonomicznym, czyli przkroczenie granic opłacalności?
To dwie zupełnie różne sprawy. Bo np. zastosowanie 15-20 cm warstwy ocieplenia na elewacjji rodzi pewne problemy przy jej wykańczaniu, ale mimo wszystko może być jak najbardziej opłacalne. Za to w typowym domu obniżenie U dla okien z 1 do 0,8 przy dużym wzroście kosztów jest już mocno wątpliwą finansowo inwestycją.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Czyli jaki jest ostateczny wniosek?
Jeśli przeizolowanie jest możliwe, to tylko w aspekcie ekonomicznym?

Spotkałem się z takim przypadkiem. Znajoma zaizolowała dom z lat 70-tych styropianem gr. 15cm (od zewnątrz). Ponieważ zrobiła to na wiosnę, to zaraz potem zaczęła narzekać, że ma w pomieszczeniach zimno. Tak faktycznie było. Wcześniej jak zaczynało grzać mocniej słońce, to ogrzewało ściany zewnętrzne i wewnątrz robiło się cieplej. Jak przychodziły chłody to oczywiście rozpalała kocioł węglowy i to było dla niej oczywiste.
Teraz już nie narzeka. Przekonała się o ile mniej węgla zużywa w sezonie grzewczym i na ile krótszy jest dla niej okres kiedy musi palić w kotle. Jak przychodzą ciepłe dni, po prostu otwiera okna i temperatura się wyrównuje.
Po prostu dom dobrze zaizolowany jest innym domem i trzeba się nauczyć go obsługiwać.

Jeśli chodzi o aspekt ekonomiczny, to izolacyjność przegród budowlanych powinna być dostosowana do ceny energii zużywanej do ogrzewania domu. Można tu nieco "wybiec przed orkiestrę" zakładając wzrost cen energii w najbliższych latach, jednak lepiej sprawę przemyśleć i przekalkulować i zamiast na nadmierną izolację zainwestować pieniądze np. w lepszą wentylację, źródło tańszej energii, czy nawet zaprojektować instalację grzewczą w ten sposób, aby można łatwo zmienić nośnika energii zużywanej do ogrzewania. Możliwości jest naprawdę wiele.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Zgadza się w pełni. Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę to, czy dom zostaje oobmyślony i zaprojektowany od początku z przegrodami o wysokiej izolacyjności, czy jest to modernizacja istniejącego budynku, bo tu zawsze trafimy na istotne ograniczenia.
Ostatnio spotkałem się z pomysłem, by stary budynek obłożyć warstwą 30-40 cm izolacji. Pomijając wszysko innewyobraźcie sobie o ile mniej światła trafi do wnętrza takiego domu, gdy okno znajdzie się nagle te 40 cm dalej od lica muru!
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Moim zdaniem dom musi być przede wszystkim dostosowany do miejsca w którym stoi i tego jak jest użytkowany. Dlatego zawsze z rezerwą patrzę np. na dane z innych krajów nt. tego jaka izolacyjność jest najbardziej uzasadniona ekonomicznie, jaka technologia budowy jest dobra itp.
Zauważcie, że wystarczy inna proporcja dni słonecznych/pochmurnych w sezonie grzewczym, by np. duże okna od południa miały sens lub nie. Tym bardziej dotyczy to kolektorów.
Tak samo inne kwoty wchodzą w grę gdy mamy np. duży dom ogrzewany gazem ze zbiornika, albo mały z kotłem na węgiel lub drewno.
Znam też ludzi, którzy we własnym domu niewiele przebywają . Są już na emeryturze, dzieci się wyprowadziły, a oni od wiosny do jesieni są głównie w drugim domku na wsi. U nich koszty eksploatacji mają się nijak do 5 osobowej rodziny sąsiadów gdzie są małe dzieci i ciągle ktoś jest w domu, choć wielkość domów jest podobna.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...