Skocz do zawartości

Dom z pompą ciepła po 3 latach użytkowania


Recommended Posts

Gość bankapolonia
Szanowny Panie Profesorze. Bardzo dziękuję za ten cenny naukowy artykuł. Znalazłam go,bo postanowiłam napisać do Departamentu Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery,by uwrażliwić decydentów wykazując zyski generowane przez użycie pomp ciepła w skali całego kraju. (Tylko w mojej gminie powstaje w tym roku ponad tysiąc nowych domów jednorodzinnych).Pozdrawiam Pana serdecznie.Fanka Pana wiedzy i postawy Naukowca.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 5 lata temu...
Pompa ciepła nieopłacalna? Tak jest w moim wypadku mieszkam w domu szkieletowym 127m2 (+85m2 piwnicy którą rzadki ogrzewam) od 2009r. Ogrzewanie rocznie to 2400-2900zł w cene wliczona jest CWU dla dwuosobowej rodziny. Do tej ceny należy doliczyć niecały metr przestrzenny drewna do kominka (kominek rozpalam do wina :-) lub po powrocie z dłuższego wyjazdu) Kocioł kondensacyjny Deditrich MCRII i podłogówka na całej powierzchni.

Porównując moje koszt z wyliczeniami producentów pomp ciepła co roku mam 200-900zł straty w stosunku do pompy. Zakładam ze koszt przeglądu kotła kondensacyjnego jest zbliżony do serwisowania pompy ciepła. Po 10 latach tracę 1 000-9 000 PLN, po 20 latach różnica wynosi 2 000 - 18 000 (zakładając bezawaryjna pracę urządzeń). Pytanie czy urządzenia wytrzymają tyle całkowita wymiana urządzeń zmienia czas zwrotu inwestycji na niekorzyść pompy ciepła.
Orientacyjna róznica w cenie urządzeń to 15 000 - 30 000
Pytanie czy gra jest warta świeczki?
Rożnica miedzy kotłem gazowym z zamkniętą komorą spalania a piecem kondensacyjnym dała mi zwrot nakładów po niecałych 3 latach (koszt ogrzewania podłogowego w stosunku do grzejników jest porównywalny).

Wnioski:
1.Pompy ciepła nadal są stanowczo za drogie
2.Liczmy z głową, dobrze jest gdy koszt inwestycji zwraca się w czasie obowiązywania gwarancji (minimalizacja ryzyka)
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
A może ktoś mi pomoże i powie mi jak mam ustawić pompę ciepła, żebym miała ciepło w domu,bo górę mam wogole nie dogrzaną, mam pompę nateo Smart i za cholerne nie wiem jak ustawić hisereze, nachylenia,temperaturę max i min co.dom ma 180 m, pomocy
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Gość Radek
@sasq. Wszystko wskazuje na to, że padłeś ofiarą pseuda fachowców od wszystkiego. Na pewno masz źle dobrane urządzenie. Nie piszesz czy masz grzejniki czy podłogówkę. Różnica jest zasadnicza bo przy grzejnikach wodę grzejesz do parametru 55 stopni a przy podłogówce do 35 max. Przez to spada wydajność a za tym koszty. Druga sprawa, że nawet jeśli nie ogrzewasz piwnicy to ona i tak sobie to ciepło odbiera. Także przy zapotrzebowaniu na ciepło budynku trzeba ją uwzględnić. Nie piszesz czy masz powietrzną pompę czy solankową. Jeśli powietrzną to wydajność jest mniejsza, koszty eksploatacji są wyższe a koszty inwestycji niższe. Jeśli masz gruntową to najważniejsza sprawa to odwiert/kolektor poziomy. Pompa ciepła to nie urządzenie które grzeje a urządzenie które transportuje ciepło. Musi mieć skąd to transportować. Jeśli dolne źródło zostanie wykonanie źle lub jest źle dobrane to odbija się to oczywiście na rachunkach i wydajności. W skrajnym przypadku możesz zamrozić ziemię i unieruchomić urządzenie. Kolejną sprawą jest utrzymywana temperatura w pomieszczeniach. Im wyższa tym wydajność mniejsza i rachunki wyższe. Kolejną sprawą jest to, że masz dom szkieletowy. Tam nie ma co akumulować ciepła i przez to urządzenie musi dłużej pracować. Nastepna sprawa to okładziny. Najlepiej oddają ciepło płytki, dalej odpowiednie panele, parkiety i dywany są najgorsze. Kolejna bardzo istotna sprawa to wentylacja. Jeśli masz wentylację grawitacyjną to nawet 40% ciepła ucieka w największe mrozy (a przy małej różnicy temp ta wentylacja po prostu nie działa). Te straty ciepła trzeba uzupełnić a co najmniej uwzględnić przy doborze pompy. Następna sprawa to właściwa izolacja ale nie materiały a jakość wykonania (nawet najlepszy materiał izolacyjny + bylejakość typu zapychanie szczelin w izolacji zaprawą, nieszczelne okna, brak odpowiedniej izolacji fundamentu). Ważna jest też cwu. To trzbe ustawić logicznie. 60 stopni nie ma sensu z wielu powodów: dogrzewa do tej temp grzałką, w takiej temperaturze sie i tak człowiek nie wykąpie (nawet 40 to już za gorąco), bardzo maleje wydajność. Nie piszę tego wszystko tylko z teorii. Sam mam pompę ciepła gruntową. Wiem, że od strony wentylacji mój dom jest kiepski bo wiem, że 45 % ciepła się marnuje (wcisnęli mi grawitacyjną ale planuje mechaniczną-bardziej ze względu na komfort niż na oszczędności). Ale wiem, że mam bardzo dobrze wykonaną izolację, dobre okna, właściwą orientację budynku (zyski słoneczne) a przede wszystkim urządzenie wyliczone do zapotrzebowania budynku. Moje roczne rachunki za ogrzewanie i cwu wynoszą 1300 zł. Przez cała zimę córka biega na bosaka a my jak w upały latem. Myślę, że na pewno wiele z rzeczy o których pisałem pasuje. Napisz jeszcze po ilu latach trzeba wymienić kocioł. 10-15? Mojemu znajomemu już po 5 latach padł.

Wnioski:
1)pompę powinni montować tylko ludzie którzy mają o tym pojęcie
2)nielogiczny lobbing jest szkodliwy
2)normy na 2017 i 2021 całkowicie zmienią rynek i dla nowych budynków kryteria będą spełniały jedynie pompy ciepła i kotły na biomasę. Cała reszta aby spełnić kryteria straci uzasadnienie ekonomiczne.

pozdrawiam
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 10 miesiące temu...
29 minut temu, Pomocnik napisał:

Moim głównym hobby jest działalność zawodowa. Jednak drugim stał się ekologiczny dom wykorzystujący odnawialne źródła energii, a równocześnie bardzo tani w budowie i eksploatacji. Józef Piotrowski.

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/a/521-dom-z-pompa-ciepla-po-3-latach-uzytkowania

Ten artykuł to koszmarny bełkot. A mógł być źródłem konkretnych informacji,

Link do komentarza
Dnia 3.03.2017 o 22:10, Gość reality napisał:

1,67kw na godzinę :-). Mocą czajnika elektrycznego ogrzaliście dom? ciekawe;-)

nie ma w tym nic dziwnego...jak swego czasu sprawdzałem pobór mojej PC (moc nominalna 7,6kw - dla parametrów 0/35) to miała też coś koło tego...tyle, że temperatura DZ była wtedy sporo wyższa

 

PeZet - faktycznie mało to czytelne...od razu przypomniał mi się kolega, hobbysta elektronik i konstruktor który ma solary, ogniwa fotowoltaiczne, 2 wiatraki i PC u siebie. (duży wkład własny)  Z czego (jeśli dobrze pamiętam) PC (6kw) używa tylko do CO od października/listopada do Lutego i chyba w tym okresie do CWU (bo słońca mało wtedy) Dom starszy i instalacja w większości grzejnikowa(!)

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
Do "Gość reality" mylisz pojęcia. 1,67kw jest nie na ogrzanie, a na działanie sprężarki. Ogrzenie jest darmowe dzięki wymianie temperatur. Tak jak szybkowar, pod ciśnieniem, za pomocą tej samej energii, skróci ci czas przyrządzenia potrawy - tak pompa ciepła, pod ciśnieniem, skróci czas wymiany ciepła... Problemem w PC jest punkt graniczny działania sprężarki (okolo -5 stopni) wtedy załącza się grzałka - i WTEDY ogrzewa powietrze wstępnie, na prąd. Ale są sposoby, żeby to obejść - hybrydowe PC - gdy ponieżej temperatury pow. załącza się gaz... Dodatkowo cale działanie instalacji można zasilić w ciągu dnia bateriami słonecznymi - i wtedy masz darmowe działnie popomy za dnia. Dodatkowo możesz w ciągu dnia podgrzewać zbiornik wody z nadmiaru energii z baterii. Dodatkowo możesz zainwestować w rekuperator - wentylacje mechanicząm żeby zatrzymywał ciepło w domu i wymieniał powietrze... Praw fizyki pan nie zmienisz - ale możesz zacząć wreszcie z nich korzystać...
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 11 miesiące temu...
Gość Grzegorz

Mam zrobioną przez siebie PC z klimatyzatora 7kW Haier pobór elektryczny 1955 Wmax (cena całkowita ok 5000 zł). Skrplacz: wymiennik płytowy 1,5 m2. wpięty bezpośrednio w podłogę w domu 150 m2. Max temp wody jaką podałem na podłogę to 28 st.C. Pompa ciepła pracuje w 2 taryfie mam G12W. Przy pracy całodobowej tj sobota i niedziela w domu mam 22-23 st.C. Dom izolacyjnie bardzo ciepły mała akumulacja ciepła w wylewce i ścianach wewnętrznych z gazobetonu. Dogrzewam też dom klimatyzatorami w układzie multisplit x5. Wentylacja - rekuperator Tywent 450 m3/h za 3500 zł. Moje zużycie tylko na grzanie to 1372 kWh za 3 miesiące 10,11,12.2019 r. Czas pracy to głownie 2 taryfa za ok 0,3 zł koszt 411 zł/3 m-ce. czyli za miesiąc 140 zł. Mam straty ciepła przez tragiczne okna. Pompa ciepła jest bardzo dobra dla domów z akumulacją ciepła,(murowane), dobrze docieplonych i uszczelnionych. J mam budę ze styropianu i tylko na parterze ściany z gazobetonu. Reszta to lekka zabudowa.Podsumowując jest dobrze do poprawki okna.

 

Do gościa Bzdura. Raczej nie masz wiedzy ani doświadczenia w temacie PC. Podaj źródło krytyki i jakie przeliczniki zastosujesz. Autor podaje w rzeczywiste zużycia energii elektrycznej. Jest coś takiego jak COP lub EER czyli efektywność urządzenia chłodniczego. Dla grzania COP w PC woda/woda to ok 3,5-4. Jak autor podaje pobór energii 1,8 kW to współczynnik energetyczny dla COP 3,5 = 6,3 kW. Dla domów pasywnych lub niskoenergetycznych zapotrzebowanie na ciepło jest na poziomie 30W/m2. Dla przykładowego domu 250 m2 x 30W/m2=7,5 kW. Było by to zgodne z opisem. U mnie przy COP 2,8 x 2 kW(max)=5,6 kW. U mnie zapotrzebowanie na 1 m2 = 5600W/150m=37,3 W/m2 Patrząc na zużycie 1372 kWh x COP 2,5=3430 kWh Zapotrzebowanie sezonowe na te 3 miesiące 3430 kWh/90 dni/24h/150 m2=10 w/m2. Różnica to max pobór sprężarki inwertorowej zarejestrowanej przez rejestrator. N to składa się krótkotrwała praca podczas odzysku oleju. Ale sezonowo wygląda to dobrze.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...