Skocz do zawartości

Jaka grubość styropianu?


Recommended Posts

Kupując styropian uznanego producenta masz większe szanse że płyty będą trzymały wymiary.
O deklarowanym przez producentów styropianu współczynniku przewodzenia ciepła też dosyć głośno było w necie.
Nie zawsze ten faktyczny jest zgodny z deklarowanym.
Najlepiej po wybraniu producenta poszukać o nim opinii.
I znowu, jeśli to będzie jakiś producent lokalny może z tym być problem.

Ogólnie tak jak ze wszystkim... nie ma lekko icon_wink.gif

Tylko nie zrób sobie kuku kładąc ocieplenie tak jak na tym zdjęciu
cda0102ce2c0a0d28298e23cd2e45681_430x322.jpg

Link do komentarza
To może wrzucę kilka nazw z cenami i byście mi podpowiedzieli na co postawić (mamy 250m2 domu do ocieplenie, na styropian przeznaczyliśmy do 5tys, ewentualnie może do 6 byśmy dali radę ale nie więcej

ARBET EPS 40 FASADA - 129zł/m3 ( link )
AUSTROTHERM PłYTA STYROPIANOWA 40 FASADA - 152,52 ( link )
AUSTROTHERM EPS 70 FASSADA SUPER 038 - 149zł/m3 ( http://www.budowlanysklep.warszawa.pl/styr...pa_p_31504.html link )
GENDERKA EPS 040 Fasada 126,99zł/m3 (grubość styropianu jest cięta wg potrzeb klienta i nie wpływa na cenę)
SONAROL EPS 60-040 FASADA 135zł/m3 lub EPS 80-036 FASADA/DACH/PODŁOGA 15cm - 160zł/m3 ( allegro )
Płyty styropianowe Neographite Fasada 033 - 157,98zł/m3 (link allegro)
Styropian grafitowy 033 Neotherm fasada -169,99zł/m3 ( allegro)
TERMOORGANIKA STYROPIAN SILVER FASADA 040 - 161zł/m3 ( allegro )

z góry dziękuję
Link do komentarza
Sonarol zdarzyło mi się, że nie do końca trzymał wymiary, tzn. felc był źle docięty. Termoorganika na pewno lepiej, ale czy na tyle lepiej żeby płacić 161 złotych to nie wiem. Może Austrotherm, ale nie miałem doczynienia. W kazdym razie lepiej brać od kogoś kto sporo tego sprzedaje, zeby przypadkiem styropian nie był stary.
Link do komentarza
  • 5 tygodnie temu...
Cytat

My też stoimy przed wyborem styropianu, ostatecznie wybieraliśmy między 15cm genderką 0.032 a 15cm sonarolem 0.036, jednak patrząc na trochę więcej niż tysiąc zł różnicy przy zakupie genderki online a sonarolu lokalnie zdecydowaliśmy, że dopłacimy i jednak weźmiemy ten lepszy.



tu nie można gdybać - pasowałoby przeliczyć jakie stroaty przy jednym i 2 styropianie bedziesz miec
z tego co pamietam znacznie lepiej jest dac grubsza warstwe tanszego styropianu - niż ciensza styropianu z lepsza lambda (np wydajac taka sama kwote)
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
Witam

Nasz dom będzie z silikatów 24cm. Garaż jest w bryle domu od północnej strony, nad garażem poddasze docelowo przeznaczone na dodatkowy pokój. Wg projektu izolacja jest taka:
- ściany (całość łącznie z garażem): 15cm styropianu
- podłoga na gruncie: 10cm
- strop nad parterem: 10cm
- dach: 25cm wełny
- ściana między częścią mieszkalną a garażem: styropian 5cm
- ściany fundamentowe: styrodur 10cm.
- podcień wejściowy 300x125cm od spodu - 10cm styropianu
- balkon (loggia) 200x260cm: 10cm styropianu

Na całym parterze będzie podłogówka, dużo przeszkleń w całym domu(ok 31m2 nie licząc okien dachowych - 6szt), większość od południa. Dach dwuspadowy, bez lukarn. Planujemy wentylację mech. z reku. Ogrzewanie gazem.


Co o tym sądzicie? Co ew. poprawić? Myślałam na zamianą zwykłego styro na ten z lambda 0,32, żeby zachować grubość ocieplenia (dom mamy wyrysowany 4m od granicy działki).
Czy 10cm pod podłogą wystarczy do podłogówki?


Co radzicie? Edytowano przez kocyk (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Witam

Nasz dom będzie z silikatów 24cm. Garaż jest w bryle domu od północnej strony, nad garażem poddasze docelowo przeznaczone na dodatkowy pokój. Wg projektu izolacja jest taka:
- ściany (całość łącznie z garażem): 15cm styropianu
- podłoga na gruncie: 10cm
- strop nad parterem: 10cm
- dach: 25cm wełny
- ściana między częścią mieszkalną a garażem: styropian 5cm
- ściany fundamentowe: styrodur 10cm.
- podcień wejściowy 300x125cm od spodu - 10cm styropianu
- balkon (loggia) 200x260cm: 10cm styropianu

Na całym parterze będzie podłogówka, dużo przeszkleń w całym domu(ok 31m2 nie licząc okien dachowych - 6szt), większość od południa. Dach dwuspadowy, bez lukarn. Planujemy wentylację mech. z reku. Ogrzewanie gazem.


Co o tym sądzicie? Co ew. poprawić? Myślałam na zamianą zwykłego styro na ten z lambda 0,32, żeby zachować grubość ocieplenia (dom mamy wyrysowany 4m od granicy działki).
Czy 10cm pod podłogą wystarczy do podłogówki?


Co radzicie?



ja bym dał więcej...szczególnie podłoga na gruncie i dach...na sciany też dałbym o wyższej lambdzie jak nie możesz zwiększyć grubości....dom ci się odwdzięczy niższymi rachunkami...
Link do komentarza
Cytat

Pod dach 30cm wełny?

Z podłogą będzie problem, bo jak zwiększę grubość warstw podłogi, to mi się wysokości parteru nie zgodzą... Jak to rozwiązać?


Wylać ślepą posadzkę niżej o różnicę grubości styropianu.
Ja bym jeszcze wywalił te okna dachowe a jeżeli jest możliwość dałbym większe fasadowe a dachowe to tylko tam gdzie już musisz.
Wrzuć projekt tego domku to można będzie jeszcze bardziej pogdybać icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Okien dachowych nie uniknę - są konsekwencją dachu dwuspadowego bez ani jednej lukarny.

Postaram się zaraz wrzucić rzuty.



ej....ja mam dach dwuspadowy bez ani jednej lukarny i nie mam żadnego okna dachowego - 4 zwykłe....
nie dajmy się zwariować....
Link do komentarza
Tu są rzuty:

Brak obrazka

Brak obrazka

Wjazd do domu jest od strony zachodniej lekko kopniętej w kier północy, czyli przeszklony narożnik salonu wypada na południowy wschód - to najbardziej nasłoneczniona strona działki u nas.
Jestem zdecydowana część okien zrobić nieotwieralnych: okna w garażu, okno frontowe w salonie, okno kuchenne (to koło zlewu), okno w łazience.

Link do komentarza
Cytat

Co u mnie wymaga największej poprawy: izolacja ścian, podłogi czy okna? A może wszystko jest ok i nic nie zmieniać poza ociepleniem dachu?


Kocyk, masz super ściany... mieć - silikatowe. Te 15cm ocieplenia ścian - jeśli byś dała 20cm to byłoby lepiej. Ale to de facto już wedle uznania. I istotna jest lambda.
W dach 30cm - uważam że to obowiązek.
A okna - jak masz dużo pieniędzy to kup energoposzczędne.
W podłogę moim zdaniem 10cm ocieplenie jest za mało, skoro ma być ogrz.podłogowe, ale to tylko gdybanie, bo tu nie potrafię policzyć na ile więcej styopianu pod podłogą zmniejsza rachunki za ogrzewanie. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Indywidualny, a jakie to ma znaczenie?


Bo gdyby był gotowy to by każdy zaglądnął w necie i dokładnie go prześwietlił icon_biggrin.gif
Mnie nurtują te okna dachowe, jak dla mnie za dużo ich,a pamiętaj że każde okno to dziura w dachu przez którą ciepło ucieka zima a latem ciepło wpada.
Link do komentarza
Cytat

My też stoimy przed wyborem styropianu, ostatecznie wybieraliśmy między 15cm genderką 0.032 a 15cm sonarolem 0.036, jednak patrząc na trochę więcej niż tysiąc zł różnicy przy zakupie genderki online a sonarolu lokalnie zdecydowaliśmy, że dopłacimy i jednak weźmiemy ten lepszy.


Ludzie czyśta powariowali ? , jaka to różnica cztery tysięczne ? , toż to tyle co nic . Wam ta lambda to się chyba na mózg rzuciła .
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Ludzie czyśta powariowali ? , jaka to różnica cztery tysięczne ? , toż to tyle co nic . Wam ta lambda to się chyba na mózg rzuciła .


O każdą kWh walczę jak lew ;)
Ja tam mam 20cm z lambdą 0,031 icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

A okna - jak masz dużo pieniędzy to kup energoposzczędne.
W podłogę moim zdaniem 10cm ocieplenie jest za mało, skoro ma być ogrz.podłogowe, ale to tylko gdybanie, bo tu nie potrafię policzyć na ile więcej styopianu pod podłogą zmniejsza rachunki za ogrzewanie.



No własnie z kasą musze ostrożnie, bo budujemy w dużej części na kredyt, więc chcę dobrze wszystko przemysleć - z jednej strony liczy się każda wydana złotówka, a z drugiej strony każda zaoszczędzona złotówka na ogrzewaniu zaprocentuje w przyszłości... Trzeba znaleźć rozsądny ekonomicznie kompromis i dlatego prosze was o pomoc icon_smile.gif

Robiłam wstępne rozeznanie co do wyceny okien w Oknoplaście - za zwykłe z U=1,3 policzyli mi ok 15tys, a za Winergetic Premium z U=0,8 + ciepły montaż 25tys. Nie wydaje mi się, żeby 10 tys był możliwe do zwrócenia się na ogrzewnianu gazem w jakimś rozsądnym czasie...


OZC nie robiłam. Edytowano przez kocyk (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Te tysięczne wartości na lambdzie przekładają się na setne, a w przypadku zamiany grubości nawet na dziesiąte współczynnika przenikania ciepła "U"
To z kolei przekłada się na konkretne kWh energii cieplnej zaoszczędzonej na ogrzewaniu.
Idąc dalej tym torem... tu następuje zmiana jednostek... przekłada się to wymierne korzyści w złotówkach icon_wink.gif

Cytat

Robiłam wstępne rozeznanie co do wyceny okien w Oknoplaście - za zwykłe z U=1,3 policzyli mi ok 15tys, a za Winergetic Premium z U=0,8 + ciepły montaż 25tys. Nie wydaje mi się, żeby 10 tys był możliwe do zwrócenia się na ogrzewnianu gazem w jakimś rozsądnym czasie...


Okna są tylko częścią składową przegrody zewnętrznej (i to zawsze najzimniejszą) i samymi oknami się nie nadgoni, choć przeszkleń masz całkiem sporo.
Ale ciepłe okna + ciepły montaż... tu już sprawa wygląda zdecydowanie lepiej.
Dlatego decydując się na dom energooszczędny warto walczyć o każdy element składowy izolacji cieplnej.
A rozsądny termin zwrotu inwestycji... hmm, kredyt na 20-30 lat też wydaje się nierozsądny, a jednak ludzie go zaciągają święcie wierząc że będą mieli siły i zdrowie go przez ten okres spłacać.
Link do komentarza
Cytat

Bajki to możesz dzieciom opowiadać i zachęcać ludzi z kredytami na karku do wydawania jeszcze większej kasy , której nie mają .
Zapewne też zaraz policzysz ile prawdy jest w tej Twojej prawdzie . Koszmar jakiś .


Ależ po co to uniesienie. To jest powiedziałbym luźna dyskusja i nie widzę powodu do nerwowania się icon_biggrin.gif
Link do komentarza
tak sobie myślę .... można walczyć jak lew jak się ma dom energooszczędny z WM, rekuperacją ... ale przy standardowym domu z wentylacją grawitacyjną według mnie aż tak nie warto sie trząść nad 0,001 i żyłować za wszelką cenę icon_wink.gif
pomyśleć logicznie czy/kiedy sie tej jeden procencik zwróci , i przeliczyć czy i na co styknie kredytu ...
a może jest ktoś, kto potrafi udowodnić (konkretnie wyliczyć) , że może jednak warto?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Tak jest , w przypadku zmiany grubości z 20 cm na 2 .
Bajki to możesz dzieciom opowiadać i zachęcać ludzi z kredytami na karku do wydawania jeszcze większej kasy , której nie mają .
Zapewne też zaraz policzysz ile prawdy jest w tej Twojej prawdzie . Koszmar jakiś .


Różnica kosztów między grafitowym styropianem gr.20cm z lambdą 0,031 a zwykłym z lambdą 0,038 to w moim przypadku 1700zł na 33m3.
Różnica strat ciepła między tymi styropianami w sezonie grzewczym to 864kWh.
Przy grzaniu prądem roczna różnica w zł to 285zł,przy grzaniu gazem 216zł a przy pompie ciepła 114zł.
Oczywiście w przypadku podwyżek cen energii różnica ta diametralnie wzrośnie icon_smile.gif
Także jak najbardziej opłacalne jest inwestować w jak najsprawniejsze ocieplenie icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

tak sobie myślę .... można walczyć jak lew jak się ma dom energooszczędny z WM, rekuperacją ... ale przy standardowym domu z wentylacją grawitacyjną według mnie aż tak nie warto sie trząść nad 0,001 i żyłować za wszelką cenę icon_wink.gif
pomyśleć logicznie czy/kiedy sie tej jeden procencik zwróci , i przeliczyć czy i na co styknie kredytu ...
a może jest ktoś, kto potrafi udowodnić (konkretnie wyliczyć) , że może jednak warto?



Zgadzam się icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Artur ... a wentylację jaką masz?


Wentylacja nie ma tu nic do rzeczy,powyższe wyliczenia są tylko dla strat ciepła przez przegrody przy -20st.C +22st.C i oknach 0,8.
Straty ciepła na wentylację to osobny temat icon_smile.gif
Cytat

a przy grzaniu ekogrochem? pewnie mniej niż gazem ....


Pewno tak icon_smile.gif
kWh z ekogroszka jest zalezna od sprawności kotła i wynosi 0,13-0,18zł Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Wentylacja nie ma tu nic do rzeczy,powyższe wyliczenia są tylko dla strat ciepła przez przegrody przy -20st.C +22st.C.
Straty ciepła na wentylację to osobny temat icon_smile.gif



w takim razie te wyliczenia są o doope roztrzaś ... takie sobie teoretyzowanie ....
teoretycznie to ja mogę sobie chałupe extra ocieplić i teoretycznie powinno być git , jeno wietrzyć ten termos jednak trzeba bo jak nie to grzyb .... i cały misterny plan w piz..... bo jednak wentylacją grawitacyjną co ma wylecieć to i tak wyleci ...
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

w takim razie te wyliczenia są o doope roztrzaś ... takie sobie teoretyzowanie ....
teoretycznie to ja mogę sobie chałupe extra ocieplić i teoretycznie powinno być git , jeno wietrzyć ten termos jednak trzeba bo jak nie to grzyb .... i cały misterny plan w piz..... bo jednak wentylacją grawitacyjną co ma wylecieć to i tak wyleci ...


No właśnie nie,do strat ciepła przez przegrody dochodzą straty ciepła przez wentylację czyli straty te się kumulują icon_smile.gif
Dlatego teorię trzeba pokryć z praktyką a wynikiem będzie dobry dom ;)
Link do komentarza
Cytat

a przy grzaniu ekogrochem? pewnie mniej niż gazem ....


przy ekogrochu podobnie jak przy PC icon_biggrin.gif

Cytat

w takim razie te wyliczenia są o doope roztrzaś ... takie sobie teoretyzowanie ....
teoretycznie to ja mogę sobie chałupe extra ocieplić i teoretycznie powinno być git , jeno wietrzyć ten termos jednak trzeba bo jak nie to grzyb .... i cały misterny plan w piz..... bo jednak wentylacją grawitacyjną co ma wylecieć to i tak wyleci ...



Daga, to nie tak, każdy dom trzeba wietrzyć, czy termos, czy nie termos.
przepisy bardzo jasno to precyzują icon_biggrin.gif icon_razz.gif
Link do komentarza
Cytat

No właśnie nie,do strat ciepła przez przegrody dochodzą straty ciepła przez wentylację czyli straty te się kumulują icon_smile.gif
Dlatego teorię trzeba pokryć z praktyką a wynikiem będzie dobry dom ;)



Ale czasem warto jednak włączyć też czysto zdroworozsądkowe podejście w tym wariactwie i pogoni za każdym straconym procencikiem ( i zamykaniem drzwi od razu za doopą bo ciepło ucieka) ... i przeliczyć to myślenie na kasę którą obecnie sie dysponuje (tym bardziej z kredytu) ...
za 10 lat zwrotu samego styropianu ( a to jest tylko jedna rzecz o której rozmawiamy , jest takich z tysiącpięćset w domu na których można powiedzieć, że nie warto oszczędzać i lepiej kupić teraz lepsze bo się zwróci) ... wiec za 10 lat może już nie będę w tym domu mieszkać , może się rozwiodę i sprzedam , może mi sie zachce nowy wybudować , może wejdą nowe , lepsze technologie i będzie można coś poprawić, zrobić inaczej , a może nadejdzie trąba powietrzna i szlag wszystko trafi ....
faktem jest , że energia tanieć nie będzie - i zgadzam się, żeby zrobić "ciepło" ... ale nie popadajmy w paranoję w tej gonitwie icon_wink.gif
oczywiście jest to tylko moje zdanie na ten temat .... nie każdy musi sie z nim zgadzać... icon_wink.gif



Cytat

Daga, to nie tak, każdy dom trzeba wietrzyć, czy termos, czy nie termos.
przepisy bardzo jasno to precyzują icon_biggrin.gif icon_razz.gif



wiem, wiem , ale mając WM i rekuperator (jak w domach energooszczednych) straty są znacznie mniejsze, prawda? i wtedy zasadna jest ta walka o każdy procencik w styropianie , bo o to z zasady chodzi w budowie takiego domu ...
a w domu z wentylacją grawitacyjną , otwieranymi oknami - to tak jakby traci już sens te 0,001 w styropianie ... co?
i tak cholerka ... jakoś takie mam przeświadczenie, że w tej pogoni za procencikami gdzieś zagubiła się już logika ...
Link do komentarza
Cytat

Różnica strat ciepła między tymi styropianami w sezonie grzewczym to 864kWh.
Przy grzaniu prądem roczna różnica w zł to 285zł,przy grzaniu gazem 216zł a przy pompie ciepła 114zł.



Nie wiem jak Ci wyszedł taki wynik. icon_eek.gif

Różnica w lambdzie rzędu 0,007, to różnica dla U=0,03W/m2K.
Czyli w całym sezonie grzewczym daje to dla ścian różnicę 2,7kWh/m2 powierzchni ściany i 1,35kWh/m2 powierzchni podłogi na gruncie.


Cytat

Wentylacja nie ma tu nic do rzeczy,powyższe wyliczenia są tylko dla strat ciepła przez przegrody przy -20st.C +22st.C i oknach 0,8.



I to w zasadzie wyjaśnia taki wynik.
Tyle, że średnioroczna delta „t” nie wynosi 42, tylko > 20, bo średnia temperatura w sezonie grzewczym to około +3 stopnie.
Link do komentarza
Cytat

wiem, wiem , ale mając WM i rekuperator (jak w domach energooszczednych) straty są znacznie mniejsze, prawda? i wtedy zasadna jest ta walka o każdy procencik w styropianie , bo o to z zasady chodzi w budowie takiego domu ...
a w domu z wentylacją grawitacyjną , otwieranymi oknami - to tak jakby traci już sens te 0,001 w styropianie ... co?
i tak cholerka ... jakoś takie mam przeświadczenie, że w tej pogoni za procencikami gdzieś zagubiła się już logika ...



tak, straty są mniejsze, ale jak dla mnie to wszystko trzeba przeliczyć....zaraz podam dane dla mojego domu...
wentylacja nawiewno wywiena z odzyskiem ciepła 10761kwh
wentylacja indywidualna naturalna 11801kwh
wentylacja indywidualna wywiewna 16364kwh
dane dla krotności wymiany powietrza n50=0,9 icon_biggrin.gif

zmieniłem krotnosc wymiany n50 na 4,0 (taka chyba jest domyslna wartosc)

wentylacja nawiewno wywiena z odzyskiem ciepla 11637 kwh
wentylacja indywidualna naturalna 11801 kwh
wentylacja indywidualna wywiewna 17269 kwh

trochę dziwne mi te wyniki wyszły....pamiętam, że jak kiedyś bawiłem się tymi obliczeniami, to korzyśc z zastosowania WM z reku wyliczyłem na około 3000kwh...
Link do komentarza
Cytat

wiem, wiem , ale mając WM i rekuperator (jak w domach energooszczednych) straty są znacznie mniejsze, prawda? i



Trochę zbyt duże uproszczenie. Wentylacja może zeżreć około 3.000kWh w ciągu roku.
Upraszczając obliczenia, bo o rząd wielkości tylko chodzi.

Rekuperacja może dać oszczędność 2.000kWh, ale wentylatory zeżrą około 350kWh, czyli zostaje około 1.700kWh oszczędności.
Czy się opłaca? W zasadzie tylko w przypadku drogiego paliwa np. prądu, bo to czysty zysk w granicach 1.000zł, ale w przypadku np. gazu już tak różowo nie jest, bo zaoszczędza się na paliwie około 500zł, ale za pracę wentylatorów trzeba zapłacić około 200zł, czyli zaoszczędza się około 300zł.

W przypadku kotła na paliwo stałe, można nawet dopłacić do tego interesu.

Dlatego rekuperacja, to bardziej komfort (w zimie nie pizga zimnem) niż uzasadnienie ekonomiczne – choć lekarstwa też kosztują. icon_cool.gif icon_biggrin.gif
Link do komentarza
czyli co ...
ogrzewający prądem - izolować jak bunkier i WM z reku,
ogrzewający gazem , trochę taniej - ale zdałoby się cieplej zaizolować coby z torbami nie pójść
ogrzewający węglem i PC - szkoda sie bić o 0,001 lambdy w styropianie

tak? icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif

p.s. dla porównania - skala "rzędu"
mam dom 120m, nieocieplony , ściana jednowarstwowa z BK , wentylacja grawitacyjna ... CO i CWU rocznie 4 tony ekogrochu - z prądem na pracę osprzętu kotła wychodzi około 3000zł

Link do komentarza
To nie tak. Zawsze opłaca się lepiej zaizolować i mieć WM z rekuperacją, tyle, że nie zawsze miernikiem jest „rachunek ekonomiczny”. Komfort, bezobsługowość, itp. to są wartości za które warto zapłacić, bez względu na powyższy „rachunek”.

Po co dorabiać na siłę, ideologię ekonomiczną dla danego rozwiązania ?

Czy dopłata do klimatyzacji w samochodzie, kiedykolwiek się „opłaci” ?
Link do komentarza
Oczywiście nie ma sensu bić się o każdą setną lambdy za wszelką cenę. Ale jeśli przy niedużej różnicy kwotowej np 10% można mieć lepsze ocieplenie to warto się zastanowić. Każdy musi policzyc na co go stać.

Lepiej mieszkać w gorzej ocieplonym domu, niż nie móc mieszkać w super ocieplonym domu który jest wiecznie w budowie bo brak kasy
Link do komentarza
Z większością z was się zgadzam na temat zdroworozsądkowego podejścia do tematu icon_smile.gif

Jak się ma kasy bez ograniczeń, to można zrobić w chałupie WM z reku, GWC, PC, solary, instalację do zbierania deszczówki, a w ogrodzie postawić dwa wiatraki. A jak sie buduje na kredyt, to każdą złotówkę ogląda się dwa razy - ale z drugiej strony mając na uwadze konieczność spłacania tego kredytu dobrze wybudować taki dom, żeby koszty jego utrzymania nie pochłonęły połowy miesięcznego budżetu, prawda?


Nie umiem niestety tego policzyć, ale na zdrowy rozum wydaje mi się, że 10tys wydane na wypaśne okna o wsp U o 0,5 niższym, niż tradycyjne nie zwróci mi się za mojego życia, nie wspominają już o tym, kiedy te okna miałyby zacząć przynosić korzyści... Nie wiem, ile mogłabym "oszczędzić" w ten sposób złotówek na ogrzewaniu - 200zł rocznie? To możliwe? Nawet przy takim założeniu zwrot środków będzie po 50 latach... Owszem, ceny gazu idą w górę, więc niech będzie, że po 30 latach się to zwróci - tylko, że okna tyle nie wytrzymają z pewnoscią i wcześniej będa wymienione na inne.


Ale co ze ścianami? Czy możecie przełożyć swoją wiedzę na konkretną poradę: jest sens dawać u mnie 15cm styro o lambdzie np 0,032 zamiast 0,042? Jak policzyć, ile zaoszczędzę na ogrzewniaiu po zmianie izolacji na lepszą?
A może pilniejsza jest podłoga?



P.S. Akurat u mnie decyzja o went mech z reku podyktowana była w 40% chęcią oszczędzania ciepła i wymiarem czysto ekonomicznym tego zagadnienia, a w 60% tym, że znam siebie icon_smile.gif Wiem, że gdy na zewnątrz będzie -10 st C, to zamiast wietrzyć i wpuszczać zimno, zabarykaduję sie w szczelnym domku, a potem będę się wkurzać, że w nocy się nie wyspałam, bo w domu zaduch i nad ranem łeb boli...
A nawiew wstępnie ogrzanego powietrza rozwiąże ten problem icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Ale co ze ścianami? Czy możecie przełożyć swoją wiedzę na konkretną poradę: jest sens dawać u mnie 15cm styro o lambdzie np 0,032 zamiast 0,042? Jak policzyć, ile zaoszczędzę na ogrzewniaiu po zmianie izolacji na lepszą?
A może pilniejsza jest podłoga?




Różnica w lambdzie 0,01 daje przy tej grubości styropianu, daje różnicę w U=0,06W/m2K, co daje różnicę w całym sezonie grzewczym dla 1m2 ściany około 5,4kWh/m2, a dla podłogi 2,7kWh/m2
Link do komentarza
Cytat

No właśnie nie,do strat ciepła przez przegrody dochodzą straty ciepła przez wentylację czyli straty te się kumulują icon_smile.gif
Dlatego teorię trzeba pokryć z praktyką a wynikiem będzie dobry dom ;)



Cytat

Ale czasem warto jednak włączyć też czysto zdroworozsądkowe podejście w tym wariactwie i pogoni za każdym straconym procencikiem ( i zamykaniem drzwi od razu za doopą bo ciepło ucieka) ... i przeliczyć to myślenie na kasę którą obecnie sie dysponuje (tym bardziej z kredytu) ...
za 10 lat zwrotu samego styropianu ( a to jest tylko jedna rzecz o której rozmawiamy , jest takich z tysiącpięćset w domu na których można powiedzieć, że nie warto oszczędzać i lepiej kupić teraz lepsze bo się zwróci) ... wiec za 10 lat może już nie będę w tym domu mieszkać , może się rozwiodę i sprzedam , może mi sie zachce nowy wybudować , może wejdą nowe , lepsze technologie i będzie można coś poprawić, zrobić inaczej , a może nadejdzie trąba powietrzna i szlag wszystko trafi ....


Nie raz już o tym pisałem... dom to organizm złożony i jako taki należy go postrzegać.
Nie ma sensu rozwodzić się nad jednym elementem, skoro pozostałe pozostawia się same sobie.
Okna w standardzie pasywnym prawie nic nie dadzą, a na pewno nie spełnia oczekiwań związanych z wyłożoną dodatkowo kasą przy izolowaniu normowym.
Obniżenie współczynnika "U" dla ścian poprzez zastosowanie styropianu z lepszą lambdą bez pochylenia się nad izolacją podłogi od gruntu, o stropie nie wspominając - podobnie.
Takich zależności można mnożyć.
Założenia i kalkulacje czy dom ma stanąć w standardzie energooszczędnym podejmuje się przed "wbiciem łopaty".

Fundusze jakimi dysponujemy, a przeznaczone na budowę, w tym kredyt, nie są z gumy.
Nie da się ich rozciągać w "nieskończoność".. to fakt.
Ale... być może kredyt będzie nam łatwiej spłacać skoro koszty utrzymania domu uda się znacznie obniżyć.
Przesunięcie danej kwoty z puli wykończeniówki na elementy stałe budynku zdecydowanie łatwiej w późniejszym terminie wyrównać (tu osławione już chyba przykłady kosztu paneli, czy standardu mebli).
Masz Daga rację, że zdroworozsądkowe podejście do tematu jest najważniejsze, ale też perspektywiczne powinno być.
Nikt nie zaciągnąłby kredytu na 20-30 lat wychodząc z założenia że przypadłości jakie podałaś zdarzą się za lat 10.
Zresztą dołożę do nich jeszcze jedną.
Za 10 lat pogorszy nam się stan zdrowia przez co obniżą się znacznie dochody.
Taka sytuacja może się zdarzyć w życiu każdego, a rozwód tyko w przypadku tych co pozostają w stałym sformalizowanym związku icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Warto oszczędzać na kosztach budowy, warto inwestować też w rozwiązania energooszczędne i chroniące środowisko. Warto wyrobić sobie też nawyki, które pomogą nam oszczędzać pieniążki i środowisko. Ale nie popadajmy w paranoję!!!

Nie będę przez cały dzień zbierał zamówienia od rodziny na produkty z lodówki, aby wyjąć wszystko za jednym otwarciem drzwiczek. Ale nie zostawie otwartych drzwiczek bo za godzinę znów będę musiał zajrzeć do lodówki.

Tak samo nie będę kąpał całej rodziny, do tego psa i kota, mył naczynia i prał ciuchy w raz napełnionej wannie. Z drugiej strony nie musi lać się woda cały czas myjąc zęby czy się kąpiąc.

Budynku też nie wybuduję sobie z plandeki tirowej i zebranego gruzu aby było tanio w budowie, ale również nie będę budował go z ekstra super kosmicznych materiałów super extra hiper energooszczędnych.

Trzeba znaleźć złoty środek, który dla jednego jest bardziej przesunięty w jedną stronę a dla drugiego w drugą.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...