Skocz do zawartości

Obniżenie zwierciadła wody gruntowej


Recommended Posts

Witam
Przepraszam jeśli ten wątek już się kiedyś pojawiał ale nie mogę go namierzyć.
Mój ojciec razem z bratem rozpoczynają budowę domku letniskowego ale nie do końca , domek ma być murowany i ocieplony z kominkiem wymiar 6x8 m, więc jak się człowiek uprze to i zima będzie można pojechać. Mamy poważny problem z miejscem wyznaczonym przez geodetę,miły pan narysował iż domek ma stać w tym miejscu bo tyle od lasu tyle od sąsiada tylko zapomniał sprawdzić co siedzi pod ziemią. Niespodzianka piasek mieszany z torfem a później do 2,6 m sam torf,nie dość że grunt praktycznie nienośny to sąsiadka wykopała sobie oczko wodne jakieś 10 m od planowanego budynku i naruszyła jakąś żyłę wodną efektem jest do iż w wykopie pod płytę fundamentową ukazała się woda. Obniżenie w stosunku do poziomu terenu ok 10 cm ( usunięty humus + 50 cm gruntu rodzimego zasypane dwoma rodzajami żwiru jeden gruby, drugi troszkę drobniejszy ale taki do betonu. Woda podchodzi do tego stopnia iż w dołku zrobił basen, gdy troszkę obeschło próba zagęszczenia gruntu kończy się wybijaniem a raczej upłynnieniem gruntu.
Troszkę się pożaliłem a teraz do sedna.
Mam pytanie osób które wykonywały lub muszą wykonać drenaż w celu obniżenia zwierciadła wody gruntowej, czy nie wiecie z jakiego obszaru zbiera wodę drenaż. Mam pewne obawy iż opaska na około z rur drenarskich nie rozwiąże problemu i woda nadal będzie wybijać, planuję dac rury 80-100. Mam w tym całym ambarasie jedną dobrą sytuację iż jakieś 10 metrów od boku planowanego budynku jest rów melioracyjny do którego istnieje możliwość puszczenia tej wody.Jeśli macie może jeszcze jakieś pomysły jak dać sobie radę z tym bałaganem bardzo proszę o sugestie. Tak w nawiasie mówiąc skończyłem uczelnię o profilu budownictwo ale od lat nie pracuje w zawodzie i mniej więcej wiem gdzie dzwoni ale nie dokładnie w którym kościele.Sprawa rozbija się głównie o koszta i możliwość realizacji większości prac własnymi rękoma, na budowlańców nas nie stać.
Link do komentarza
Dziękuje za odpowiedź
Budynek a raczej budyneczek ma być posadowiony na płycie, problematyczne jest wykonanie samej płyty w momencie gdy w wykopie stoi woda. Dlatego też planuję ułożyć drenaż, po pierwsze powinno opaść lustro wody po drugie uda się bez większych problemów wylac płytę. Chciałbym wiedzieć czy mozna policzyć przekroje potrzebnych rur drenażowych oraz czy lustro opadnie na żadaną wysokość , nie chciałbym robić tego dwa razy.
Link do komentarza
masz dwie mozliwosci albo zrobienie drenazu i odpprowadzenie wody lub wykopanie studni i uzywanie wody do podlewania i nadmiar wylewac do rowu-kanalizacji itp
na pytanie jak daleko sciąga wode drenaz to odpowiem tylko tyle studnia wykopana na 6m i utrzymywanie poziomu wody na 5m od gruntu to w odległosci od studni 20m bedziesz miał wode w gruncie na 1,5m taka jest zaleznosc oczywiscie jeszcze zalezy od gruntu
dlatego proponuje takie rozwiazanie bo jest skuteczne
Link do komentarza
Do odwodnienia wykopu przy zalewaniu fundamentów należy zastosować raczej igłofiltry niż drenaż grawitacyjny. Napływ wody gruntowej może być tak duży że drenaż nie zdoła jej odprowadzić. Natomiast przy doborze rur drenarskich do drenażu opaskowego można skorzystać z diagramów opracowanych przez producentów tych rur.
Link do komentarza
Warto zwrócić uwagę na to, że płyty nie leje się w wykopie, tylko odsuwa się rodzimy grunt, wypełnia żwirem, piaskiem lub pospółką zagęszczając jednocześnie i płytę izolowaną od dołu min 10 cm styropianu wylewa ponad poziomem działki.
Wtedy też łatwo ją izolować i ocieplić z boku.
pozdrawiam
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Cytat

Dziękuję teraz już jestem bliżej rozwiązania tematu zadzwonię do pobliskiej hurtowni sprawdzić jakiego producenta rury posiadają.


No i problem rozwiązany ojciec umówił się z kolega na transakcje wiazaną on mu drenaż w zamian za istalacje w domu , zwierciadło wody opuszczone, płyta wylana. Dalej nie mogą ruszyć ale to juz nie mój problem. Teraz będę się budował na swoim kawałku ziemii.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...