Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Oley

Podłogowka oraz CO z kominka z płaszczem wodnym

Recommended Posts

Witam!!!

Planuję zrobic ogrzewanie. Zasilane ono bedzie kominkiem z plaszczem wodnym do ktorego chcialbym podpiąć 2 grzejniki bojler oraz okolo 15 m2 ogrzewania podlogowego. Mam zatem kilka pytań:

- jakie wybrać rury do instalacji ( pcv czy miedz) dodam ze instalację chcę zalać glikolem

- czy do ogrzewania podlogowego konieczne jest urzycie mieszalnika (czy wystraczy podlączyc podlogowke do powrotu), biorąc pod uwagę że bede mial instalację zalaną glikolem trudno mi bedzie domieszać zimny płyn grzewczy :/

- wiem ze obieg przy kominkach z pw musi byc otwarty, jak zrobic żeby glokol mi (za dużo) nie odparował, czy zrobic wogole dwa uklady z wymiennikiem ciepła??.

Dodam ze domek w którym zamierzam wykonać instalację w zimie może byc pozostawiony bez ogrzewania ( palania w kominku) ponad tydzien stąd zamierzam zalać instalaję glikolem

Bardzo prosze o jakies porady

Pozdro!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
witam
Zatem po koleji
zacznijmy od tego ze musisz wykonac dwa obiegi jeden od kominka otwarty drugi od grzejnikow i podlogowki cisnieniowy.
trzeb w tej sytuacji zastosowac wymiennik ciepla.wygladac to powinno w ten sposb ze zasilenie i powrot od kominka podlaczasz pod dwa wyjscia z wymiennika pamietajac oczywiscie o naczynu przelewowym montowany nad poziomem kominka na zasileniu w celu bezpeiczenstwa kominka w przypadku przegrzania. nastepnie pozostael dwa wyjscia wymiennika podlaczasz do podgrzewacza cieplej wody uzytkowej oraz grzejnikow. co do podlogowki to musisz zastosowac zaowr RTL instalowany na powrocie on ograniczy temperature wode w podlogowce. rury od kominka do wymiennika prponuje miedziane poniewaz maja wieksza wytrzymalosc na temperature oczywiscie chodzi tu o bezpieczenstwo instalacji reszta moze byc pcv kolejna sprawa sa pompy ktore musza byc dwie jedna na obiegu kominka pchajaca na wymiennik druga na obiegu cisnieniowym pchajaca na instalacje.natomiast glikol na naczyniu otwartym bedzie parowal na pewno i na to nic nie poradzisz trzeba poprostu od czasu do czasu do diolac tak aby przelal sie przez odplyw z naczynie otwartego. oczywiscie plyn z reszty instalacji nie powinien ubywac..w razie jakich kolwiek watpliwosci chetnie udziele jakis wskazowek pozdrwiam adam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Stworzylem schemat mojej instalacji mozesz żucić okiem i podpowiedzieć co nalezy zmienic, z gory dziękuję za sugestie!

Pozdro!!!

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ale po co ten wymiennik?Nie bardzo rozumiem sens jego instalowania.Zrobiłem kilka kominków z płaszczem wodnym oddających ciepło tylko na podłogówkę i działają elegancko w systemie otwartym.
Jakieś podmieszanie na podłogówki przy kominku być musi.
A co do wyparowywania wody z naczynia wzbiorczego,to są to ilości śladowe,których nawet nie warto brać pod uwagę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kilka sygesti i zmian bym wprowadzil ale ogolnie nie jest najgorzej. po pierwsze zbiorniczek przelewowy ma dwa wyjscia z boku jedno na dole drugie na gorze oraz wyjscia na samej gorze na srodku to gorne sluzy do ewentualnego parowanie cieczy natomiast to dolne z boku sluzy do podlaczenie zasilenia kominka a to gorne do ewentualnego przelania sie cieczy w razie zwiekszenie sie objetosci cieczy poprzez podgrzanie wiec warto by bylo sprowadzic ta gorna rurke z boku do jakiegos pomieszczenia z pojemnikiem na ta przelana ciecz w celu ponownego jej odzyskania i dolania spowrotem do instalacji.kolejna sprawa jest taka ze nie ma potrzeby dawania zaworu grawitacyjnego poniewaz tak czy inaczej nie bedziesz mogl palic w kominku bez pracy pomp czyli bez pradu poniewaz nawet jezeli pompa na obiegu kominka stanie i zawor grawitacyjny pusci ta wode to i tak nie bedzie odbiory ciepla w wymienniku bo druga pompa tez stanie i po chwili woda w kominku niebezpiecznie wzrosnie ale oczywiscie nic zlego sie nie stanie bo zwikeszy tylko swoja objetosc i przeleje sie przez naczynie przelewowe tak czy inaczej nie zalecam palenia w kominku bez pradu.nastepna sprawa o ktorej powinienies pamietac to to ze podlaczenie wymiennika powinno byc wykonane po przekatnej czyli gdy zasilenie kominka wchodzi po lewej stronie na gorze to zasilenie drugiego obiegu powinno byc po prawej na dole w celu lepszej wymiany ciepla.kolejna sprawa jest podlogowka widze ze chcesz zastosowac grupe pompowa ale wedlug mnie jest to niepotrzebny wydatek poniewaz jest to mala instalacja i w zupelnosci wystarczy zwykle zawor termostatyczny zwnay RTL na powrocie podlogowki.wytlumacze ci zasade tego dzialania zasilenie wpada sobie bezposrednio do obiegu podlogowki ale gdy przejdzie juz caly obieg RTL na powrocie kontroluje jego temperature i w momencie odebrania sygnaly ze woda wzrosla juz w obiegu zaluzmy do 40 stopni zamknie go czyli wiecej cieplej wody nie wpadnie lecz pojdzie na reszte instalacji gdy sie wychlodzi znowu go otworzy i kolejna dawka cieplej wody znajdzie sie w podlogowce.zbiorniczek przoponowy moze byc ale nie musi poniewaz nie wiem jak bys musial napailic w kominku zeby byla jakas obawa przegrzania sie wody w instalacji cisnieniowej.nie wiem tylko za bardzo po co laczysz zasilenie z powrotem przed ta pompa z termostatem ktorej ja bym wogole nie dawal w tej grupe pompowej laczy sie powort z zasilenie w celu domieszyania wody w celu jej schlodzenie ale z tego rysunku to nie wiem zbytnio czy to o to chodzil. tak czy inaczej ja bym nigdzie nie laczyl powortu z zasilenie poprzez zadne urzadzenia poniewaz dal bym zwyklego RTL.to by bylo na tyle z mojej strony jezeli jeszcze masz jakies pytania sluze rada
pozdrawiam adam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ale po co ten wymiennik?Nie bardzo rozumiem sens jego instalowania.Zrobiłem kilka kominków z płaszczem wodnym oddających ciepło tylko na podłogówkę i działają elegancko w systemie otwartym.
Jakieś podmieszanie na podłogówki przy kominku być musi.
A co do wyparowywania wody z naczynia wzbiorczego,to są to ilości śladowe,których nawet nie warto brać pod uwagę.


Rozumiem, że zalecasz jeden obieg otwarty??? Tylko że u mnie nie będzie woda z naczynia wzbiorczego parowala lecz glikol :/

Adam z tą pompa u mnie w podlogowce to jest tak że ja zamierzam kupić gotowy zestaw do podłogówki icon_smile.gif a pompa ta jest w zestawie więc ja tam umieściłem. Tak samo jest odnoście podłączenia zasilania z powrotem jest po połaczenie że się tak wyraże awaryjne gdy temperatura zabardzo wzrośnie ZT (zawór termiczny) zamknie obieg na podłogowkę.

Teraz mam dylemat, jeden obieg czy dwa?
Dzięki za sugestie i zainteresowanie!
Pozdro!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nic ci ie będzie parowało.Żeby z naczynia wyparowywała woda musiało by ono być podgrzewane.Montowałem nieraz naczynie 2-3m nad kotłem ale ciepło nigdy tam nie dociera.
Sprawę pompy i podmieszania podłogówki załatwi ci ten kompletny zestaw.Na grzejniki musisz dać drugą pompę.
Można też dać trzecią do ładowania boilera z ciepłą wodą.Trochę jest wtedy zabawy ze sterowaniem tym wszystkim.
Ja,dodatkowo,kiedy podłączam kominek z płaszczem wodnym robię takie wstępne podmieszanie zaraz za kominkiem.
Wykonuje się to w ten sposób,że do rury zasilającej (np.28) wychodzącej z kominka podłączam na trójniku także powrót na rurce 15,ale nie z rury powrotnej,tylko z drugiej strony.Zwykle kominki mają po dwa gwinty na zasilaniu i powrocie,więc jednym jest wpięty główny powrót 28 a z drugiego gwintu powrotu właśnie ciągnę tą 15-tkę i wpinam ją tak ok. 20-40cm od wyjścia zasilania z kominka na rurę zasilającą.
To świetnie działa,ale najlepiej sprawuje się,kiedy pompa jest na zasilaniu.Wtedy ssie gorącą wodę z zasilania rurą 28 i trochę zasysa też przez 15-tkę z powrotu.W ten sposób na instalację idzie już nieco wymieszana i schłodzona woda.Różnica jest wyczuwalna,bo kiedy chwyci się dłońmi rurę przed i za trójnikiem,to przed rura parzy a za jest tylko mocno ciepła i taka też idzie na instalację.
Koniecznie też zainstaluj na wlocie powietrza zasysanego do kominka z zewnątrz elektroniczną przepustnicę.Ustawiasz sobie wtedy na sterowniku kominka np. 50st i przepustnica otwiera się lub zamyka w zależności od temperatury.
To bardzo ułatwia opanowanie niełatwego w paleniu źródła ciepła jakim jest kominek.
Np. firma ''Kratki'' ma takie w ofercie za trochę ponad 200zł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zrobiłem schemat wg Twoich sugesti, żuć okiem i powiedz czy o to Tobie chodziło, czy będzie to działało??
Czy przy moim schemacie ogrzewania kominek z płaszcem wodnym o mocy 10kW wystarczy??
Dodam że być moze w przyszłości podlącze jeszcze 2 grzejniki po około 15 żeberek. Dotychczasowe grzejniki jakie zamierzam podłączyć bedą miały po 10. Podlogowki będzie około 15 m2 czyli jakieś 120 mb rurki 16x2.
Jeśli schemat mam ok to teraz chciałbym abyście mi pomogli dobrać średnice rur. Z kominka calowa potem na 3/4 i następnie na 1/2??? Tzn na 3/4 za rozgałęzieniem na 2 grzejniki a 1/2 za rozgałęzieniem do cwu? Dobrze kombinuje ? icon_smile.gif
Co do elektronicznej przepustnicy to nie wystarczy sterowanie szybrem ( ręczne)?
Poszę o jakies sugestie!
Pozdro!!!

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Podłogówkę wpiął bym przed pierwszą pierwszą pompą.Przed obie pompy trzeba założyć zawory zwrotne (najlepiej klapowe,tyle że one pracują tylko w poziomie),po to,żeby jedna pompa nie podsysała drugiej.
Zasilanie boilera dobrze by było wpiąć przed trójnikiem,który podłączony jest do powrotu.Boiler można grzać gorętszą wodą,więc tam podmieszanie nie potrzebne.Boiler też wymagał by osobnej pompy,chyba,że będzie wisiał powyżej kominka.Wtedy pójdzie grawitacyjnie bez pompy.
Nie bardzo łapię po co jest to połączenie pomiędzy pompą podłogówki a powrotem z boilera.
Nie wiem jaki jest metraż do ogrzania,ale kominek z płaszczem wodnym powinien być większy niż wynika z zapotrzebowania mocy na metraż.Jeśli potrzebujesz 10kW,to daj kominek 15kW.
Chodzi o to,że większa pojemność wodna kominka jest pewnego rodzaju buforem przejmującym nadmiar ciepła.Kominek mniejszej mocy jest dość narowisty i czasem trudny do opanowania.
Sam szyber,to czasem za mało.Trudno go ciągle uchylać i przymykać.Elektroniczna przepustnica robi to za nas,a szyber można przymknąć dodatkowo.
Stopniowanie rur OK,z tym,że w miedzi to będzie 28,22 i 18.
Gdzie będzie zbiornik wyrównawczy?
Czy jest tam piętro?Jeśli nie,to zawór różnicowy (grawitacyjny) nic nie da,bo i na grawitacji to i tak nie pójdzie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zrobiłem tak jak radziłeś. Mam nadzieje, ze jest ok. Boiler bedzie wyżej od kominka wec pompy nie daję. Odnośnie tego podłączenie pomiędzy pompa podłogowki a powrotem boilera to wstawiam schemat gotowej instalacji do ogrzewania podłogowego który zamierzam zakupić:
http://www.okazje.info.pl/okazje/dom-i-ogr...h-zestaw-s.html
Schemat jest inny bo na tej stronce słabo go widać :/ ale zawór upustowy różnicy Ciśnien występuje w obu.
Co do zapotrzebowania to chatka ma około 60 m2 w tym podłogówki bedzie około 15 m2. Jest to domek jednopoziomowy bez pietra jednakże w przyszłości zamierzam zagospodarować poddasze na którym będą 2 grzejniki po 15 żeberek (jakieś 50 m2). Zbiorniczek wyrównawczy umieszcze na poddaszu nad kominkiem jakies 3m ( oczywiście powyżej grzejnikow które zamontuje w przyszłości).

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak paczem i myślem. icon_rolleyes.gif
Lepiej dać pompę na powrót.Jak będzie na zasilaniu mogą być problemy z grawitacyjnym grzaniem boilera.Byłby grzany tylko wtedy,jak pompa by stała.Pracująca pompa będzie zasysać wodę z zasilania boilera i będzie on grzany wodą powrotną z grzejników,a przecież nie o to chodzi.
Pompa na powrocie wtłoczy wodę na grzejniki i na boiler.Przy pompie na powrocie nie trzeba instalować zaworów zwrotnych.A jak będziesz chciał zagrzać boiler w lecie,to pójdzie i bez prądu.
Automatyczne odpowietrzniki na rozdzielaczu będą,przy niewielkim ciśnieniu, raczej zasysać powietrze,niż wydalać.Lepiej dać tam ręczne.Po początkowym okresie odpowietrzania i tak są potem nie przydatne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Adam jak już wszystko wykonam to oczywiście napisze jak działa lub czy wogóle działa:) Ale narazie jest to dopiero okres przygotowawczy z pracami zamierzam ruszyć gdzies w maju wiec to jescze z cała pewnością trochę potrwa.

Adamis pisałeś wczesniej o podmieszaniu, że najlepiej jak pompa na zasilaniu. Czy teraz jak dam pompę na powrocie to podmieszanie bedzie miało sens?? i co z drugą pompa przy podłogowce pompa na powrocie nie będzie jej podsysac ??icon_smile.gif
Pozdro!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeszce mam kilka pytań odnośnie firm i sprzętu. Adamis wyżejh wymieniona firma przez Ciebie "Kratki" czy to jest dobra firma bo zamierzam u nich zakupić wklad kominkowy:
http://www.kratki.com/product_info.php?cPa...roducts_id=1047
oraz wspomnianą przepustnice ze sterowaniem elektroniczym, koncentrat do zalania instalacji oraz awaryjny zasilacz.
Co sądzicie otym wkladzie kominkowym ?? oraz o produktach które oferuje ta firma?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Adamis pisałeś wczesniej o podmieszaniu, że najlepiej jak pompa na zasilaniu. Czy teraz jak dam pompę na powrocie to podmieszanie bedzie miało sens?? i co z drugą pompa przy podłogowce pompa na powrocie nie będzie jej podsysac ??icon_smile.gif
Pozdro!


Po przełożeniu pompy na powrót podmieszanie będzie,jednak nie jestem pewny czy w takim stopniu jak na zasilaniu.Dopiero od niedawna trochę z tym eksperymentuje.
Nie powinno być tego zasysania.Trochę trudno mi odpowiadać autorytatywnie na takie pytania,bo schemat jest dość prosty,ale potem dojdzie tam trochę różnych elementów,które zmieniają czasem znacznie oporu hydrauliczne instalacji.Jak robię coś sam,to wszystko mam w wyobraźni i nie potrzebuję rysunków.Tak na odległość,nie znając realiów,to dość trudne.Nie bierz moich porad na tyle dosłownie,by nie skonfrontować ich z wiedzą jakiegoś fachowca,który oceni to naocznie.
Co do kominków ''Kratki'',to uznaję ich za jednego z najlepszych producentów w tej branży.Polecam.
Daleko mieszkasz od Katowic?Może bym wpadł,gdyby było w mirę blisko?Doradzam za darmo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Daleko mieszkasz od Katowic?Może bym wpadł,gdyby było w mirę blisko?Doradzam za darmo.



Niestety Adamis mieszkam daleko od Katowic bo pod Białystokiem:/ Jednakże dziękuję Ci bardzo za wyrażenie chęci.
Zastanawiam się nadal jednak nad tym podmieszaniem co ono tak naprawdę daje?? Czy w ten sposob uniknę nadmiernego przechłodzenia czynnika i co za tym idzie korozji od wilgotnych spalin? Martwi mnie że może to będzie wręcz odwrotnie?
Ogólnie to cenię sobie bardzo Twoje rady i dziękuję, że odpisujesz:)
Odnośnie matarialu wykonania wkladu co lepsze: żeliwo czy stal kotłowa 4 mm?
Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...