Skocz do zawartości

Ocieplam dom. Jakiej grubości powinien być materiał termoizolacyjny?


Recommended Posts

Odpowiedź eksperta: Teoretycznie im grubsze ocieplenie, tym mniejsze zapotrzebowanie na energię do ogrzewania domu. Jednak przy ocieplaniu w systemie BSO (styropian klejony do ściany i pokryty tynkiem) grubość izolacji nie powinna być większa niż 12-15 cm ze względu na możliwość wystąpienia uszkodzeń na elewacji pod wpływem zmian temperatury i obciążenia tynkiem.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/budowlane-abc/domy-energooszczedne-i-pasywne/porady/8161-ocieplam-dom-jakiej-grubosci-powinien-byc-material-termoizolacyjny

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
zakladajac 150 m2 sciany do ocieplenia i koszt plus 10/m2 to daje 1500zl a oszczednosci to 150 x 0.5-1 czyli 75-150 zalezy od paliwa.
Dalej z tych 1500 na lokacie mamy 50 zl a 'oszczednosc' 75 (150 to olej opalowy/prad) wiec wychodzi TYLKO 25zl/rok
60 lat = prawdziwy okres

A idac dalej 1500 wiecej wziete na kredyt to juz 120-180zl wyzsza rata roczna,to nawet nie pokrywa 'oszczednosci'.

Ludzie myslcie ! sa granice do ktorych warto ,a potem to tylko nagonaka medialno/handlowa
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Piotrze, niby masz rację, ale zbyt upraszczasz tę kwestię. Gdzieś się kończy granica rozsądku, dodatkowo jeśli dasz 60 cm styropianu (3 x cieplej :) ) to Ci mało słońca będzie wpadać do domu. Umiar to podstawa.
Link do komentarza
Cytat

Standard BBR2006 30 cm w podłodze 30 cm w ścianie i 50 cm w dachu, Lecz czy warto trzymać się minimum ? No chyba, że ktoś chce być sponsorem PEGENIGE, Putina...


Ciekawe, gdzie jest taki standard? Pan T.B to chyba na co dzień zamiast płaszcza nosi 30 cm styropianu. Wariat!


I co to jest "BBR2006"? Czyżby tajemne hasło, które wymyślił T.B?
Link do komentarza
Cytat

I co to jest "BBR2006"? Czyżby tajemne hasło, które wymyślił T.B?


Oto słynna tabelka z BBR2006 :
Brak obrazka
Z tej tabeli wynika tylko, że w Szwecji zalecają (dla mały domów o powierzchni do 100m2 powierzchni ogrzewanej) zróżnicowane normy dla budownictwa mieszkaniowego i ogólnego (pierwsza kolumna w tabeli) i dla obiektów ogrzewanych bezpośrednio energią elektryczną (druga kolumna w tabeli).
Dla większych obiektów takie zalecenia nie wystarczą - robi się obliczenia podobne do OZC i oblicza sezonowe zapotrzebowanie na ciepło, które nie moze przekroczyć określonych wartości.
Brak obrazka
Pierwsza kolumna dotyczy południowej, a druga północnej części Szwecji.
Link do komentarza
Cytat

Standard BBR2006 30 cm w podłodze 30 cm w ścianie i 50 cm w dachu, Lecz czy warto trzymać się minimum ?



Bzdura, co do "standardu" BBR2006 – Pan T.B nie wie na co się powołuje.
Bzdura co do przeliczenia na grubość ocieplenia – ale matematyka nigdy nie była mocną strona Pana T.B


Pan T.B różnie to nazywa: norma, dyrektywa UE, a teraz standard – a wszystko dotyczy BBR2006.

A tymczasem jest to część przepisów prawa budowlanego, a ściślej rzecz ujmując części 9 Oszczędność energii, przywołana zgodnie z § 2, akapit pierwszy, oraz § 8 i § 10 akapit trzeci Szwedzkiego prawa budowlanego (6BVL i BVF).

Odpowiada to naszemu Rozporządzeniu w sprawie WT, Dział X Oszczędność energii i izolacyjność cieplna, oraz Rozporządzeniu w sprawie metodologii……
Porównanie najbliższe, bo można to również określić (BBR) jako „katalog” wymagań dla projektantów, przy czy w naszym ustawodawstwie nie ma takiego szczegółowego zbioru – jest to rozproszone w różnych aktach, w tym także w tych wymienionych wyżej.

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że podstawowe są maksymalne wielkości (w zależności od regionu) przyjęte dla kWh/m2 (Punkt.9.2)
czyli od 110 do 130kWh/m2 lub dla budynków (mieszkań) ogrzewanych bezpośrednim ogrzewaniem elektrycznym od 75 do 95kWh/m2.
Wartości te nie są obliczane, tylko wynikają z pomiarów z 12 m-cy. Co ciekawe jest tam zapis że pompa ciepła powietrzna nie może mieć mniejszy COP niż 2, oraz UWAGA, że energia cieplna „wyprodukowana” przez solary i pompy ciepła nie jest wliczana do tych wartości.

I teraz najciekawsze. (punkt 9.4) Jako alternatywne (tu orginalny zapis):
Cytat

9:4 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där


uznaje się spełnienie powyższych warunków jeżeli przegrody spełniają określone wartości, przyjmowane do obliczeń – czyli te na które powołuje się Pan T.B.

Powyższy dokument określa również maksymalne U dla przegrody nie większe niż 0,5W/m k –czyli wyższy niż u nas.
Link do komentarza
Cytat

A tymczasem jest to część przepisów prawa budowlanego, a ściślej rzecz ujmując części 9 Oszczędność energii, przywołana zgodnie z § 2, akapit pierwszy, oraz § 8 i § 10 akapit trzeci Szwedzkiego prawa budowlanego (6BVL i BVF).
Odpowiada to naszemu Rozporządzeniu w sprawie WT, Dział X Oszczędność energii i izolacyjność cieplna, oraz Rozporządzeniu w sprawie metodologii……

Widzę, że biegle poruszasz się nie tylko w polskim prawie budowlanym icon_biggrin.gif .
Link do komentarza
Widzi Pan Panie Henryku, co to znaczy izolacja termiczna bez "reszty elementów" Wszystko musi grać!. Domy ich (Szwedów) przy tak dobrej izolacji zużywają więcej niż norweskie, bo w Szwecji jeszcze dziś przy takiej izolacji montują archaiczne systemy centralne a nawet pompy ciepła.
Dom energooszczędny poza izolacją jak w dyrektywie BBR 2006
MUSI mieć rekuperator i niecentralny system ogrzewanie wody i pomieszczeń. Ale co się dziwić, jak nawet Pan niby po studiach w tym kierunku nie potrafi tego zrozumieć.
Link do komentarza
Cytat

Domy ich (Szwedów) przy tak dobrej izolacji zużywają więcej niż norweskie, bo w Szwecji jeszcze dziś przy takiej izolacji montują archaiczne systemy centralne a nawet pompy ciepła.

Jakoś nadal nie mogę się od Pana doczekać konkretnych danych o tych rewelacyjnych norweskich domach.
Swoją drogą to ciekawe. Skąd zatem takie zainteresowanie Norwegów pompami ciepła w ostatnich latach :
pompy_wykres2_800.jpg
Biorąc pod uwagę liczbę ludności Norwedzy w 2007 r. kupowali więcej pomp ciepła niż Szwedzi.
Znowu Pan sądził, że nikt tego nie sprawdzi ?
Link do komentarza
Szkoda, że tak Pan zacofany w budownictwie i wrogo nastawiony do oszczędzania energii. Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków. Pan zapomni o tych swoich niby studiach, przecież to wstyd tak nic nie umieć! Jak można mając podstawową wiedzę wkładać pompę ciepła do izolowanego domu???
Pan napisze, bo nie wiem, czy nie uczyli Pana tego, czy robi Pan to ze wzgledów komercyjnych?
Link do komentarza
Cytat

Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków.

Zatem zastraszająco rośnie ilość zabytków w Norwegii.
Tylko nijak się to ma do innego wykresu pochodzącego z tego samego artykułu w BD :
Pompy ciepła grzeją Europę ....
pompy_wykres3_800.jpg
Wynika z niego wyraźnie, że pompy ciepła w Norwegii stosuje się głównie w segmencie nowych budynków.
Link do komentarza
Cytat

Szkoda, że tak Pan zacofany w budownictwie i wrogo nastawiony do oszczędzania energii. Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków. Pan zapomni o tych swoich niby studiach, przecież to wstyd tak nic nie umieć! Jak można mając podstawową wiedzę wkładać pompę ciepła do izolowanego domu???
Pan napisze, bo nie wiem, czy nie uczyli Pana tego, czy robi Pan to ze wzgledów komercyjnych?


Jak się palnie głupstwo, to w cywilizowanym świecie, przeprasza się za nie. Pan widać, raczej woli stosować inwektywy.

Szanowny Panie T.B. Posługuje się Pan zwrotami (określeniami) na chybił trafił – licząc na „debilizm” czytających.

W tym przypadku (BBR 2006) zaczerpnął Pan z ulotki reklamowej ISOVER (producenta wełny) w wersji oryginalnej, przeznaczonej dla odbiorcy szwedzkiego, tabelkę która ma stanowić przykład obowiązujących w tym zakresie norm (a są to „tylko” wytyczne).

Ale jak zwykle „chybił” Pan, albowiem jest to alternatywa i dotycząca tylko domów małych (nowych).
Natomiast zgodnie z definicją obowiązująca w Szwecji – dom mały to taki, którego powierzchnia podłóg nie przekracza 100m2.

Wszystkie inne (nowe) domy (mieszkalne) muszą spełniać wymagania bardziej restrykcyjne (też określone w rzeczonej ulotce) dotyczące zużycie energii na m2 powierzchni. Zużycie energii dostarczonej do domu – na wszystko, czyli ogrzewanie, CWU, klimatyzację, gotowanie, AGD i oświetlenie – przy czym przelicza się na kWh inne nośniki energii (gaz, olej, paliwa stałe) bez „odejmowania” ich sprawności, co niesie za sobą dość poważne ograniczenia.

W całym swoim pokrętnym tłumaczeniu „zapomina” Pan wspomnieć również o tym, że dla budynków ogrzewanych tylko energią elektryczną wprowadzono bardziej rygorystyczne wymagania.

Natomiast prawdą jest, że wspomniane tu „wytyczne” nakazują w domach o powierzchni ponad 60m2 stosowanie rekuperacji.

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Gość Mariusz
Panowie trzeba spojrzeć na budynek w całości a nie skupiać się tylko na grubości izolacji, a z tej prostej przyczyny że 15 cm styropianu nic nie daje jeśli mamy duże straty na mostkach i wentylacji grawitacyjnej to po pierwsze, po drugie na jaka cholerę mam wydawać 60 tyś na pompę ciepła nie lepiej zrezygnować w ogóle z ogrzewania dążąc do budownictwa pasywnego lub nawet zero energetycznego dodatkowo eliminuję pomieszczenie na pompę.
Link do komentarza
Gość Mariusz
No właśnie a jaką grubość masz na myśli bo mogę ci udowodnić że 15 cm w pewnych warunkach będzie droższe niż 30 cm. Jeszcze raz nie skupiajcie się tylko na grubości styropianu na ścianach czy dachach trzeba spojrzeć na całość obiektu . No bo nie ma sensu dawać więcej styropianu niż 10 cm jeśli masz wentylacje grawitacyjną , jednakże przy rekuperacji może się okazać że opłaci ci się dać 30 cm . Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie. Polecam również przeczytać o materiałach zmiennofazowych PCM.
Link do komentarza
Cytat

No właśnie a jaką grubość masz na myśli bo mogę ci udowodnić że 15 cm w pewnych warunkach będzie droższe niż 30. Jeszcze raz nie skupiajcie się tylko na grubości styropianu na ścianach czy dachach trzeba spojrzeć na całość obiektu . No bo nie ma sensu dawać więcej styropianu niż 10 cm jeśli masz wentylacje grawitacyjną , jednakże przy rekuperacji może się okazać że opłaci ci się dać 30 cm . Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie. Polecam również przeczytać o materiałach zmiennofazowych PCM.



termomodernizacja nie polega tylko na dociepleniu ścian czy dachów, chyba że mówimy o częściowej co jest mało efektywne. zgodzę się z Tobą jak najbardziej odnośnie wentylacji, straty ciepła od wentylacji są największe w całym bilansie strat, a mało kto przywiązuje do tego uwagę
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość Sylwestro
Ocieplam dom i nie chcę dawać tynku.Chcę tylko zrobić przecierke klejem, zagruntować farbą gruntującą pod tynk i pomalować.CZY ŚCIANY NIE ZACZNA PĘKAĆ CZY JEST TO WYTRZYMAŁE?....
Link do komentarza
Cytat

na jaka cholerę mam wydawać 60 tyś na pompę ciepła nie lepiej zrezygnować w ogóle z ogrzewania dążąc do budownictwa pasywnego lub nawet zero energetycznego dodatkowo eliminuję pomieszczenie na pompę.

Jak już wybudujesz ten dom pasywny lub nawet zero energtyczny, to nie zapomnij pochwalić się jego kosztami na tym Forum icon_smile.gif .
Link do komentarza
Cytat

Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie.

Te 25kWh/m2 rocznie to energii pierwotnej, czy końcowej? Jakie masz źródło ciepła w domu?
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

po przekroczeniu pewnej grubości styropianu, nakład finansowy jest większy od przewidywanych oszczędności co mija się z celem


Witam.Czytam rady kilku osób i niedowierzam.Ktoś kto mówi że gubośc styropianu jest nieistotna albo,ze wystarczy 10cm niezna się i jest dyletantem,a stwierdzenie,ze największe ubytki ciepła są poprzez wentylację i dotego grawitacyjną to SF.Już mówię dlaczego.W naszyn kraju występują różne materiały do budowy ścian osłonowych i te materiały posiadają odrębne własciwości wytrzymałościowe,inną nasiąkliwośc,inne współczynniki przenikania ciepła itp;dlatego też niema jednej miary do wszystkich materiałow.Częśc producentów systemów dociepleń posiada tabulatory,gdzie znajdują się:materiał użyty do budowy ścian,ich grubośc oraz grubośc styropianu dostosowana do konkretnej opcji.takie informacje posiada również osoba projektująca docieplenie,ponieważ musi ona dostosowac do współczynnika przenika ciepła materiałów zastosowanych do budowy domu,grubośc styropianu ze współczynnikiem,który spełni polskie normy.Co do drugiego wątku to nie wentylacja "marnuje" w największym stopniu nasze ciepło,te największe ubytki występują:posadzką parteru/stropami, stropem ostatniej kondygnacj nawet wtedy gdy poddasze jest ocieplone,nieocieplonym lub słabo ocieplonym fudamentem,nadprożami,obrzeżami okien,przy parapetach,narożami budynku i oczywiscie wentylacją, jeżeli umożliwimy jej to poprzez otwarcie dopływu powietrza do domu lub nieszczelne okna,dzwi.To co napisałem wynika z mojego doświadczenia nabytego w termomodernizacji ponad 100 domow
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...