Skocz do zawartości

Czy przy wykonywaniu fundamentów można wylać beton bezpośrednio w wykopie?


Recommended Posts

Czy przy wykonywaniu fundamentów można wylać beton bezpośrednio w wykopie?, a jego izolację cieplną i przeciwwilgociową wykonać później, po częściowym ich odkopaniu. Czy to prawidłowe działanie?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/porady/6226-czy-przy-wykonywaniu-fundamentow-mozna-wylac-beton-bezposrednio-w-wykopie

Link do komentarza
1. Jeśli można wylewać fundamenty bezpośrednio w gruncie, w tym ściany fundamentowe, to czy nie będzie wtedy (przy grubości np. 25cm) nadmiernego odprowadzenia wody i mleczka cementowego z betonu z warstwy stykającej się z gruntem, co doprowadzi do osłabienia takiego fundamentu - podważając dopuszczalność wykonywania fundamentów w ten sposób?

2. Dlaczego fundamenty betonowe nie muszą być chronione przez zawilgoceniem, jeśli nawet beton ma takie właściwości że wilgoć mu nie szkodzi, to jak będzie w przypadku takiego fundamentu - gdy zimą po odwilży złapie mróz, to czy woda wewnątrz fundamentu zamarzając nie spowoduje jednocześnie jego rozsadzania?
Link do komentarza
Grunt raczej stabilizuje wilgotność dojrzewającego betonu a nie odciąga wody, natomiast mleczko cementowe zbiera się na powierzchni, a więc nie ma żadnego wpływu na wytrzymałość betonu.

Prawidłowo wykonany beton jest materiałem mrozoodpornym - płyty chodnikowe czy krawężniki raczej nie ulegają destrukcji po zamarznięciu.
Link do komentarza
Mam jeszcze pytanie do experta, a mianowicie:

1. jeśli gruntem będzie np. glina to faktycznie nie pochłania wody z betonu ale jeśli będzie to piasek to przecież pewna ilość wody z betonu zostanie odprowadzona do piasku więc w tym przypadku nie rozumiem jak ta stabilizacja wilgotności się odbywa, czy mógłbyś to trochę szerzej wyjaśnić?

2. I jeszcze jedno: z wcześniejszych odpowiedzi experta wynika że izolacja pionowa ściany fundamentowej czy to betonowej czy murowanej z bloczków betonowych nie jest potrzebna, czy w takim razie przez analogię izolacja pionowa ściany powyżej poziomu terenu np. z bloczków betonowych (wys. ponad teren np.60cm) też nie jest potrzebna i wystarczy np wykonać na niej tylko tynk cementowy?
Link do komentarza
W suchym piasku nie da się wylać fundamentów bo wykop się obsypie.

Ponad powierzchnią terenu fundament z reguły izoluje się cieplnie metodą BSO lub poprzez wymurowanie 2-3 górnych warstw ścian fundamentowych z elementów ciepłochronnych (pustaki izolacyjne, bloczki keramzytowe). Na wierzchu ścian fundamentowych układa się izolacje poziomą przeciwwilgociową połączona z izolacją podpodłogową podłogi na gruncie.
Link do komentarza
A osobiście nie zgadzam się artykułem odnośnie izolacji przeciwwilgociowej i termicznej. Uważam że należy izolować z zewnątrz ściany fundamentowe do samej ławy. Wiem co prawda że obecnie idzie się w kierunku izolowania 0,5 m p.p.t, ale jaką różnice stanowi to następne 0,5 m ? A śpimy spokojniej.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Gość mireczek 1959
osobiście uważam ,ze powinniśmy odchodzić już od takich rozwiązań to jest już w wielu krajach nie stosowana technologia i droga praco czaso chłonna pozytywnym przykładem może być fundament firmy sundolitt
Link do komentarza
  • 10 lata temu...
Cześć, mamy pytanie odnośnie fundamentu robionego w folii. Jeśli fundament zostaje tak wykonany, to gdzie idzie bednarka/uziom? Gdzie powinno się go wykonać w chudziaku pod folią? W zbrojeniu nie można go zrobić.
Link do komentarza

Jeżeli jest to tylko folia to uziom fundamentowy i tak robi się w dolnej części ławy. Folia nie jest na tyle skutecznym izolatorem, żeby tu coś zepsuć. Za to warstwa otuliny z betonu zabezpiecza bednarkę lub pręty uziomu przed korozją.

Natomiast w fundamentach, których ławy także od spodu otula się XPS (polistyrenem ekstrudowanym) uziom z bednarki można ułożyć w wykopie obok ław fundamentowych.

Link do komentarza
Czyli jak prawidłowo powinien wyglądać wykonany uziom jeśli fundament jest w folii? Folia, zbrojenie i w zbrojeniu robiona normalnie bednarka/uziom? tylko gdzie wyprowadzić ten uziom ? Musiałabym przebić się przez folię co spowodowałoby zmieszanie betonu z gruntem. Czy nie lepiej zrobić uziom w chudziaku, na to dać folię i dopiero wylać fundament ??
Link do komentarza

Przecież przez izolację fundamentu, ew. podłogi na gruncie i tak trzeba będzie się gdzieś przebić do wnętrza domu. Otwór w folii będzie niewielki i nie jest problemem. Chociaż uziom w warstwie chudziaka też będzie dobry. Jednak żeby wejść uziemieniem do wnętrza domu i tak musimy gdzieś przebić folię.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...