Skocz do zawartości

Pękające ławy fundamentowe - POMOCY!


Gość

Recommended Posts

Kilka miesięcy temu wprowadziłem się do swojego nowego (jakże wymarzonego domu). Miesiąc temu zaczęły pojawiać się pęknięcia na ścianach nośnych. Obecnie pęknięcia mają od 2 do 5 mm. Człowiek od nadzoru budowlanego twierdzi, że pękły ławy fundamentowe (wylany był chudy beton a następnie ława, gdzie została postawiona ściana fundamentowa z bloczków). Inżynier nadzoru powiedział, że wzdłuż tej ściany może istnieć żyła wodna co powoduje usuwanie się gruntu spod fundamentu.
Proszę o pomoc, w jaki sposób można temu zaradzić i jakich materiałów użyć do napraw fundamentów?
Link do komentarza
Pęknięcia ścian nośnych zdarzają się w nowych domach na skutek osiadania gruntu pod fundamentami. Jeśli przed przeprowadzeniem robót ziemnych nie zostały wykonane badania gruntu i nie dobrano odpowiednio sposobu fundamentowania do konkretnych warunków, mogą zdarzyć się takie uszkodzenia jak opisane powyżej. Jednak nie zawsze oznacza to konieczność wykonania poważniejszych napraw fundamentów, gdyż budynek naciskając na grunt powoduje jego zagęszczenie a więc jednocześnie zwiększenie nośności. Dlatego przede wszystkim trzeba określić, czy pęknięcia nie ulegają z czasem poszerzeniu co świadczyłoby o bardzo niestabilnym podłożu i konieczności zmiany sposobu posadowienia domu. W celu stwierdzenia, czy rysy nie ulegają powiększeniu należy w kilku miejscach wzdłuż ich przebiegu przykleić placki zaprawy gipsowej. Jeśli po kilku miesiącach - a zwłaszcza po sezonie zimowym - na gipsie nie widać pęknięć to można uznać, że fundament ustabilizował się i wystarczy tylko zaszpachlować rysy. W przypadku gdy gips pęknie, a szczeliny wyraźnie się poszerzą konieczne będzie wzmocnienie fundamentów. Sposób przeprowadzenia takiej operacji zależy od przyczyny określonej przez badania geologiczne i może polegać na podbiciu ław fundamentowych warstwą betonu, wykonaniu palowania gruntu w pobliżu ławy, wykonaniu żelbetowej płyty fundamentowej.
Wybór sposobu naprawy fundamentów oraz nadzór nad prowadzonymi pracami należy powierzyć specjaliście, gdyż niewłaściwie wykonywane roboty mogą doprowadzić do katastrofy budowlanej.
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Do tematu. Jestem na etapie stawiania ścian. Robi to mój znajomy (to również jest problem przed którym przestrzegałbym czytelników; ale niekompetentny znajomy, który nie może wywiązać się w terminie z danego słowa to temat na zupełnie inną opowieść), który traktuje moją budowę jak wypełnienie czasu między innymi zleceniami.

Wszystko zaczęło się tak jak powinno. Wykopy, deskowanie, zbrojenia, zalewanie fundamentów betonem z mieszalni (więc nie tu tkwi błąd). Potem wyciąganie bloczkami do stanu zerowego (1m) i wypełnienie całej powierzchni domu(120 m2) piachem. Kilka tygodni tak to wszystko stało i nagle straszne odkrycie. Pęknięta ściana od fundamentów w górę (idealnie pionowo, nie spoiną). Potem kolejne pęknięcia. Poprzez kilka tygodni było już ich 5. Każde w innym miejscu. Z biegiem czasu napór wypełnienia (piachu) powodował poszerzanie się pęknięć do szerokości około 4 centymetrów i przemieszczanie się ścian fundamentowych ( rodzaj wybrzuszenia) na ławach. Całe te zdarzenie spowodowało zatrzymanie prac budowlanych do chwili usunięcia wad ( czyli odkopywanie ścian fundamentowych, rozbiórka i murowanie na nowo )

Pytając o przyczynę, kilku budowlańców stwierdziło, że piach napierający na ścianę fundamentową powoduje jej pękanie. Problem by nie istniał gdyby:

1.po wysypaniu fundamentów piachem (około 150metrów sześciennych ) nie powinno się obficie zagęszczać samą wodą piachu na niezbyt przemakalnym podłożu gdyż woda nie miała zbyt dobrego odpływu i powodowała mocny napór na ściany fundamentowe;

2.nie powinno się zbyt długo zwlekać z murowaniem ścian i stawianiem stropu gdyż powodowałyby większy nacisk zewnętrzny na ściany fundamentowe i zamknięcie konstrukcji domu;

Wniosek jest taki: opieszałość na budowie nie popłaca, a wynajmowanie niekompetentnych osób to tylko niepotrzebnie zszarpane nerwy.
Link do komentarza
Z tego co piszesz piach był "wsypany tylko do środka ? - jeśli dobrze zrozumiałem.

Jak obsypiesz ściany fundamentowe z obu stron to ten problem nie powinien wystąpić.

Jeżeli miałeśobsypane z obu stron - to na pewno nie jest to ten powód.

Ściany fundamentowe powinno się obsypywać z obu stron równocześnie warstwami do 30-40cm i zagęszczać (następną warstwę sypać po zagęszczeniu poprzedniej). Nie zalecam zagęszczania wodą (przynajmniej dużą ilością) - układ warstw gruntu w podłożu może być taki, że może to zaszkodzić całości.
Link do komentarza
W przekazanym przez Ciebie problemie, który jest bardzo poważny jest dużo aspektów.
Po pierwsze - na budowie zatrudniłeś niefachową siłę roboczą. Twoją budowę traktował jak to sam przyznajesz jako odskocznie od innych fuch.

Po drugie - piszesz o tym, że piasek był obficie polewany wodą. Nie ma się, co dziwić, że ci ściany pękały. Parła na nie masa kilkuset ton.
Na pewno przeraża cię ta ilość, ale przy budynku o powierzchni jak piszesz 120 m2 oraz przy wysokości zasypki 1 m jest to objętość 120 m3
1 m3 namoczonego piasku wynosi około 2,5 tony.
Czyli ciężar napierający na ściany to 300 ton.
Ściana z bloczków jest niezbrojona i na pewno największe uszkodzenia były w środkowej części rozpiętości.
Uniemożliwienie odpływu wody było nie tylko szkodliwe dla ścian fundamentowych, które popękały, ale również dla ławy fundamentowej, pod którą grunt mógł ulec rozmyciu (uplastycznieniu)

Po trzecie - dlaczego nie obsypywałeś ścian również od zewnątrz. Wtedy by do takich szkód nie doszło.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...