Pomocnik Napisano 23 grudnia 2008 Udostępnij #1 Napisano 23 grudnia 2008 Poddasze użytkowe wymaga zamontowania ocieplenia na połaciach dachowych, a w przypadku mocowania sufitu poddasza na jętkach – ułożenia izolacji cieplnej na tzw. ślepym stropie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/318-ocieplenie-poddasza Link do komentarza
Gość Kamil Napisano 23 grudnia 2008 Udostępnij #2 Napisano 23 grudnia 2008 Witam, podobają mi się Pańskie artykuły na temat ocieplania i wentylacji poddaszy. Niestety mam pewiem niedosyt informacji na temat wentylacji dachu pokrytego papą; a mianowicie interesuje mnie wykonanie (opis , rys.) wlotów i wylotów powietrza do przestrzeni między wełną mineralnąm, a odeskowaniem z papą. Dodam, że w moim przypadku budynek jest już gotowy, a tylko chcę zaadaptować poddasz na oddziekne mieszkanie. Zanim została wykonana blachodachówka dom kilka lat stał tylko z odeskowaniem i papą - kalenica również była szczelnie pokryta papą - stąd główny problem z wylotem powietrza wentylującego. Proszę o odpowied lub informację gdzie szukać. Pozdrawiam. Kamil Link do komentarza
Redakcja Napisano 5 stycznia 2009 Udostępnij #3 Napisano 5 stycznia 2009 Technologia ocieplenia polega na utworzeniu pustki powietrznej od strony pokrycia deskami poprzez zamocowanie folii paroprzepuszczalnej odsuniętej ok. 3 cm od deskowania. Można to uzyskać mocując folie do boków krokwi, a następnie układa się wełnę mineralna i kolejne warstwy jak przy typowym ociepleniu. Dla zapewnienia cyrkulacji powietrza w przestrzeni poddachowej konieczne będzie wycięcie deskowania w kalenicy na szerokość ok. 5 cm z każdej strony. Szczelinę tą przykryją dachówki kalenicowe oraz tzw. wróblowka - taśma zapobiegająca zagnieżdżeniu się tam ptaków. Link do komentarza
kamiloos Napisano 5 stycznia 2009 Udostępnij #4 Napisano 5 stycznia 2009 Witam,Dziękuję za odpowieź, ale korzystając z wiedzy fachowców chciałbym jeszcze wyjaśnić kilka problemów; - sprawa przestrzeni wentylacyjnej pomiędzy odeskowaniem a wełną mineralną jest jasna - czy zanim ułożę wełnę koniecznie muszę zastosować dodatkowo folię paroprzepuszczalną, po co? - z opisu wynika że nie obejdzie się bez ingerencję w odeskowanie z papą, dobrze zrozumiałem-wycinam odeskowanie wzdłuż kalenicy po 5cm z obu stron?napomnę że już jest ułożona blachodachówka z kalenicą - jeszcze jedna myśl mi przychodzi, mianowicie gdyby ułożyć izolację(wełnę) od ścianki kolankowej do jętek(a nie do szczytu , jak planowałem) oraz pomiędzy jętkami - część powyżej jętek nie byłaby ocieplana - i wówczas w ścianach szczytowych zrobić otwory wentylacyjne - czy to mogłoby zastąpić wycinanie odeskowania? czy to nie wpłynie negatywnie na warunki komfortu w mieszkaniu?ponadto nad jętkami chcę ułożyć kanały systemy DGP; - i ostatnia sprawa - wloty powietrza, jak je wykonać, obecnie ściany zewnętrzne ocieplone są styropianem aż do odeskowaniaProszę o odpowiedźPozdrawiamKamil Link do komentarza
Redakcja Napisano 6 stycznia 2009 Udostępnij #5 Napisano 6 stycznia 2009 Folia paroprzepuszczalna utrzymuje dystans ocieplenia od deskowania, a jednocześnie chroni przed zawilgoceniem wełny w razie przecieków, kondensacji pary wodnej pod poszyciem. Oczywiście szczytową cześć poddasza można "odciąć" sufitem i na nim ułożyć ocieplenie. Wykonanie otworów wentylacyjnych w ścianach szczytowych nie powinno sprawiać problemów, natomiast trudniej będzie je zrobić w ścianie kolankowej.Jeśli pod okapami dachowymi nie ma podbitki pozostaje jedynie wywiercenie otworów o średnicy 2 - 3 cm od strony zewnętrznej (na wylot) w liczbie 2 - 3 na każdy odcinek między krokwiami. Link do komentarza
kamiloos Napisano 6 stycznia 2009 Udostępnij #6 Napisano 6 stycznia 2009 Witam,Podsumowując:- folia paroprzepuszczalna w celu osłony wełny przed skroploną wilgocią lub nieszczelnościami papy) - jaką zastosować?(równowaga między ceną a jakością),mogę prosićo jakieś propozycje?- odcięcie szczytowej częsci poddasza wełną między jętkami (czy 15cm spełni swoją rolę?)- wylot powietrza otworami w ścianach szczytowych - jakie powinny to być otwory (2 ściany szczytowe)- wlot powietrza przez wywiercone otwory (2szt. x 3cm średnicy / na każdą odległość między jętkami)- a co z przyszłą podbitką, ma zasłonić otwory?Bardzo dziękuję za powyższe odpowiedzi, nie chciałbym nadużywać Państwa czasu, ale chciałbym zrobić poddasze raz a dobrze.PozdrawiamKamil Link do komentarza
Redakcja Napisano 7 stycznia 2009 Udostępnij #7 Napisano 7 stycznia 2009 W uzupełnieniu:- folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne- izolacje na jętce lepiej pogrubić do 20 - 25 cm podwyższając krokwie przybitymi listwami lub kładąc druga warstwę wełny na krokwiach (gdy nie trzeba tam wchodzić).- otwory wentylacyjne w obu ścianach szczytowych o średnicy dostosowanej do typowych kratek wentylacyjnych o średnicy 130 -150 mm. - w podbitce montowane są co ok. 1m panele wentylacyjne (ażurowe) zapewniony więc będzie dopływ powietrza. Link do komentarza
kamiloos Napisano 8 stycznia 2009 Udostępnij #8 Napisano 8 stycznia 2009 Witam,Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi.PozdrawiamKamil Link do komentarza
Gość colombo Napisano 15 stycznia 2009 Udostępnij #9 Napisano 15 stycznia 2009 widzę odpowiedzi od ludzi zorientowanych w temacie ,więc i ja zapytam czy konieczna jest folia paro przepuszczalna w dachu o nachyleniu 30 st krytego płytą osb gr,22 mm i papą a docelowo gontem bitumicznym ,czy nie wystarczy pusta przestrzeń pomiędzy płytą a 2 warstwami wełny mineralnej (14 cm rolka i 6 cm płyta twarda z welonem )a potem oczywiście folia nieprzepuszczalna klejona do metalowego rusztu na taśmę dwustronną .będę wdzięczny za podpowiedź bo za 2 tygodnie rozpoczynam pracę . Link do komentarza
Redakcja Napisano 16 stycznia 2009 Udostępnij #10 Napisano 16 stycznia 2009 Folia paroprzepuszczalna pełni potrójną rolę – umożliwia odparowanie wilgoci przenikającej przez ocieplenie, chroni wełnę prze zawilgoceniem w przypadku wystąpienia przecieków, kondensacji pary wodnej pod pokryciem oraz zapobiega wydmuchiwaniu ocieplenia. Jak widać sama pustka wentylacyjna to nie wszystko. Link do komentarza
Gość dobre_folie Napisano 23 lipca 2009 Udostępnij #11 Napisano 23 lipca 2009 wybór dobrej folii na dach jest podstawową sprawą przy zabudowie poddasza - lektur na ten temat nie brakuje - brakuje tylko fachowców w marketach. Sam miałem do czynienia z takimi co mi doradzili tandetny materiał i przykre zjawiska jak skraplanie się pary wodnej .. grzyb w konsekwencji. Z zainteresowania zacząłem rozprowadzać - proszę sprawdzić moją ofertę: http://strefa-izolacji.pl/index.php?main=kategoria&kategoria=35 Link do komentarza
A.Korolev Napisano 4 września 2009 Udostępnij #12 Napisano 4 września 2009 Artykul fajny, ale tylko dla laikow.Najwiekszy "wielblad" tego artykulu to "folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne".Takie rzeczy to moga mowic dekarze ze stowarzyszen, czy sprzedawcy w hurtowniach, ktorzy zbijaja fortune na najtanszych produktach, ale nie eksperci w dziedzinie dachow.Juz tlumacze co mam na mysli. Mistrz dekarstwa nie moze pozwolic sobie na prace na slabym materiale bo niestety tanio = slabo. Przepuszczalnosc nie musi miec zadnych 3000 g/m2 na dobe, a jezeli tak piszemy to w jakich warunkach. Wiekszosc producentow osiaga taka wielkosc ale w roznych warunkach. Jedyna rzeczywista miara paroprzepuszczalnosci jest parametr sd a nie paroprzepuszczalnosc w gramach. Polskie folie czy chinskie produkty reklamowane szeroko na zeszlorocznych targach tez osiagaly 3000g/m2. I przy dobrych produktach nawet nie powinny stac!Otoz jakiej firmy folie wybrac ma kluczowe znaczenie, nie firma tu wazna ale jakosc jaka produkuje.Ja przed wycena dachu nie mam sumienia wciskac inwestorom "tanich a dobrych materialow" bo takich nie ma. A wiadomo, ze moglbym szukac tych tanich, zeby maksymalnie wydusic z nich kase. Na brak zlecen nie narzekam, wiec z czesci projektow wole zrezygnowac. To ze folia nie bedzie narazona na uszkodzenia mechaniczne nie ma takiego znaczenia. Pomijajac juz najtansze produkty, nawet te ze sredniej polki cena/jakosc, bardzo czestym zjawiskiem jest ze: najczesciej w okresie 2 miesiace - 1,5 roku czesc membran zanika i to przy prawidlowym wykonaniu dachu. Efekty tego sa rozne: wykruszenia membran, miejscowe stale ich przewilgocenia, marszczenie na granicach zakladowych, czy nawet zanikanie tak jak by membrana czy folia zanikła- najlepiej to wyglada jak pierwotnie jest ona wzmocniona i po jakims czasie zostaje sama siatka. Takie skutki sa spowodowane zlym procesem produkcyjnym. Cytowane slowa sugeruja, ze jak kupimy folie za np. 3 pln/m2 to bedzie ona tak samo dobra jak ta za 8 czy 10, poniewaz obie maja np. 3000 g paroprzepuszczalnosci. Artykul jest ogolnie niezly i zrozumialy dla laika, ale to komentowane stwierdzeenie w tym poscie, jest bardzo duzym splyceniem tematu i brzmi jak by bylo zaczerpniete z jakiegos poradnika w muratorze.Na uszczelnieniu nie powinno sie oszczedzac. Link do komentarza
Gość gosc44 Napisano 24 listopada 2016 Udostępnij #13 Napisano 24 listopada 2016 Ja polecam izolację masą aerogelową o grubości jedynie 1 mm Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się