Skocz do zawartości

JAKI DOM? DREWNIANY CZY MUROWANY?


Recommended Posts

Niestety, dom z drewna nie będzie najtańszym rozwiązaniem. Domy drewniane z bala są obecnie dość modne i przez to drogie, domy drewniane w systemie kanadyjskim też kosztują sporo i do tego trzeba znaleźć dobrą, sprawdzoną ekipę, bo ten system bardzo łatwo zepsuć.
Najtańszą obecnie propozycją jest dom murowany, najlepiej z systemie jednowarstwowym (nie potrzeba ocieplenia np. ze styropianu czy wełny).
Pustaki jednowarstwowe robi na polskim rynku już sporo firm - są dość duze i ściana w zależności od producenta ma grubość od 36 do nawet 50 cm. Dodatkową zaletą jednowarstwowego muru jest to, że nie ttrzeba go od razu tynkować (styropian i wełnę trzeba zabezpieczyć od razu, a to podraża koszty).

Jest jednorodna, przy budowie prawie nie ma szans na zrobienie mostków cieplnych (mróz przechodzi przez ściany). Jeżeli jednak stryopian, to najlepiej systemowo ułozony w pustakach, a nie przymocowywany przez murarzy na budowie.
Domy ze styropianu, to tak naprawdę domy betonowo styropianowe. Układa się warstwę pustaków z samego styropianu - jak klocki lego, a następnie zalewa się je betonem. Problemem jest tu m.in. to, że od razu trzeba tynkować obie strony ściany, bo nie można zosatwić styropianu na dłuższy czas bez okładzin zewnętrznych.

Inną stroną wyboru jest to, jak ciepłe bedą ściany. Najcieplejsze będą przy grubej okladzinie z wełny lub styropianu - 10-15 cm. niestety, koszt takiej okładziny na murze zwróci się dopiero po kilkunastu latach i to biorąc pod uwagę ogrzewanie gazem. W przypadku kotłów np. węglowych czy na drewno, czas zwrotu w porównaniu ze ściana jednowarstwową jest jeszcze dłuższy.
Link do komentarza
Pod żadnym pozorem nie izolować domu z zewnątrz, mur stojący na fundamencie odprowadza ciepło pod dom. Masa powoduje, że b. trudne jest sterowanie dobowe. Ściany nie posiadające folii od środka oddychają (od oddychania jest wentylacja) co powoduje, że są mokre (wykres Moliera). Daj minimum 25-30 cm styropianu w podłodze, 30 wełny w ścianie i dachu zabezpieczonej hydroizolacją, załóż rekuperator i systemowe grzejniki elektryczne. Termy pojemnościowe różnej wielkości i krany z sensorem np. ORAS ELECTRA Taki dom zużywa około 40 kWh na metr kw. rocznie. A czy na zewnątrz dasz granit cegłę czy drewno nie ma znaczenia. Tylko nie daj się namawiać na gaz, olej czy pompy ciepła.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Cytat

Pod żadnym pozorem nie izolować domu z zewnątrz, mur stojący na fundamencie odprowadza ciepło pod dom. Masa powoduje, że b. trudne jest sterowanie dobowe. Ściany nie posiadające folii od środka oddychają (od oddychania jest wentylacja) co powoduje, że są mokre (wykres Moliera). Daj minimum 25-30 cm styropianu w podłodze, 30 wełny w ścianie i dachu


WOW ... tyle sie naczytałem o korzystnym oddychaniu ścian w Muratorze icon_smile.gif
Czyżby zmiana trendu ?
Dane na Twojej sa po niemiecku (nie radzę sobie tak dobrze)
Czy masz inne materiały ?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Dobrze i prawidłowo zbudowany dom z drewna na pewno nie będzie najtańszym rozwiązaniem, kiedyś myślałem o takiej technologii, lecz po analizie rynku wybrałem Praefa, ktoś już podał adres ich strony.


Możesz podać stronę kosztową przedsięwzięcia ?
Jakie elementy maja istotny wpływ na cene ?
Do jakiego stanu firma zbudowała Ci dom ?
Link do komentarza
NOTO wejechałes Brzęczkowskiemu z MURATOREM on od wieków się z nimi procesuje i uważa że prokuratura powinna go zamknąć z urzędu! Bo ON musi oszukiwać.
Sprawa jest prosta.
Masz określoną gotówkę na dom i wyżej nie podskoczysz (sytuacja 99% budujących sie) Murator żyje z reklam, Brzęczkowski radzi zrobić tanie grzanie (elektryczne) a droższą skuteczną , zdrową izolację i wentylacje. Poprostu wyzsze koszty wytworzenia ciepła prądem skompensowac izolacją i rekuperatorem. Poniważ to się sprawdziło, nie tylko klientom Brzęczkowskiego ale i w Skandynawi, czy Francji,dlatego jest taki groźny i wywołuje tyle agresji.
NOTO wyobraź sobie, że przenosisz (nie tylko ty) swoje wydatki na dom z ogrzewania na izolację, a izolacją (styropian, wełnę) kupujesz niezależnie od reklam najbliżej budowy. To kto zapłaci 40000 zł za jdnorazową stronę w MURATORZE. Policz kto zostanie do drogich reklam jak system ogrzewania na dom będzie kosztował 3000 zł.?
Ale wiem po sobie, że mozna dobrze i tanio.
A człowiek, który pisze, ze konstukcja sie zawali niech zadzwoni go producentów YTONGA POROTERMU itp to go z błędu wyprowadzą.
Są domy trzy warstwowe, i ściana zwenętrzna się sie rozlatuje.
Link do komentarza
Cytat

NOTO wyobraź sobie, że przenosisz (nie tylko ty) swoje wydatki na dom z ogrzewania na izolację, a izolacją (styropian, wełnę) kupujesz niezależnie od reklam najbliżej budowy. To kto zapłaci 40000 zł za jdnorazową stronę w MURATORZE. Policz kto zostanie do drogich reklam jak system ogrzewania na dom będzie kosztował 3000 zł.?
Ale wiem po sobie, że mozna dobrze i tanio.  


icon_smile.gif
Idea mi sie podoba. Ale chciałbym ją dokładniej zrozumieć. Obecnie ma dom ocieplony, ale zamierzam go jeszcze DOCIEPLIĆ wełną na poddaszu. Obecnie jest tam TYLKO 15 cm wełny na podwieszanym suficie.
Ale wracając do tematu. Za mało jest informacji w zrozumiałym języku aby samemu dojść do pewnych wniosków. Szukam więc dalej informacji - jeśli macie jakieś linki to podrzućcie.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Odnośnie domu drewnianego to spotkałem się z opinią użytkownika na innym forum. Twierdził, że sam dom ok., tylko cały czas ma obiekcje odnośnie bezpieczeństwa p.poż. w końcu to drewno, a nie beton. Wspominał również, że oczywiście dom został odpowiednio zaimpregnowany. Mieszka z małym niepokojem i obawami.
icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Odnośnie domu drewnianego to spotkałem się z opinią użytkownika na innym forum. Twierdził, że sam dom ok., tylko cały czas ma obiekcje odnośnie bezpieczeństwa p.poż. w końcu to drewno, a nie beton.  


Pali się tak naprawdę wyposażenie domu ... no chyba że ogień nieżle poszaleje. Ale wtedy buduje sie nowy z polisy.

Dom za 450 zł icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 6 lata temu...
  • 1 rok temu...
Stałem dokładnie przed takim samym wyborem w marcu tego roku i .... Po ogarnięciu tematu, setkach maili do wykonawców domów szkieletowych bądź z bala i porównaniu z kosztami domów technologii murowanej (nie istotne czy cegła ceramiczna czy ytong) okazało się, że taniej zbudować dom murowany. Szkieletowy szybciej ale zdecydowanie drożej wychodzi. A do tego dochodzi jeszcze jeden plus na korzyść domu murowanego - tutaj zwiększenie powierzchni o 10/20 m2 nie robi podwyższenia kosztów a w szkieletowym i owszem.
Link do komentarza
Cytat

A do tego dochodzi jeszcze jeden plus na korzyść domu murowanego - tutaj zwiększenie powierzchni o 10/20 m2 nie robi podwyższenia kosztów a w szkieletowym i owszem.



icon_eek.gif a to ci nowosc. idac tym torem, powinno wyjsc na to, ze nie ma znaczenia, czy budujemy dom bez garazu, czy z jednostanowiskowym garazem (srednio maja okolo 20m2). wyjasnisz mi zatem dlaczego roznice w kosztorysach siegaja okolo 30 000 zl?
Link do komentarza
Cytat

icon_eek.gif a to ci nowosc. idac tym torem, powinno wyjsc na to, ze nie ma znaczenia, czy budujemy dom bez garazu, czy z jednostanowiskowym garazem (srednio maja okolo 20m2). wyjasnisz mi zatem dlaczego roznice w kosztorysach siegaja okolo 30 000 zl?


Garaż to jakby inna inszość - nie jest moim zamysłem wywoływanie jakiejś ogromnej dyskusji ale proszę popatrz ile kosztuje dom szkieletowy o pow. powiedzmy 80m2 i porównaj z podobnym projektem 100m2 a teraz zrób proszę to samo z domami murowanymi. Do tego jeśli na etapie adaptacji projektu powiedzmy wydłużysz ściany o jakieś 0,5m to ile drożej Ci wyjdzie budowa. Sprawdź a potem krytykuj.
Link do komentarza
Cytat

Garaż to jakby inna inszość - nie jest moim zamysłem wywoływanie jakiejś ogromnej dyskusji ale proszę popatrz ile kosztuje dom szkieletowy o pow. powiedzmy 80m2 i porównaj z podobnym projektem 100m2 a teraz zrób proszę to samo z domami murowanymi. Do tego jeśli na etapie adaptacji projektu powiedzmy wydłużysz ściany o jakieś 0,5m to ile drożej Ci wyjdzie budowa. Sprawdź a potem krytykuj.



to trzeba bylo napisac, ze koszt powiekszenia domu murowanego bedzie nizszy, niz domu szkieletowego, a nie, ze nie bedzie to generowac zadnych kosztow. przewaznie ekipy budowlane licza stawke za m2, do tego dochodzi cena materialow (od fundamentu po dach), wiec bedzie to "COS" kosztowac (oczywiscie w zaleznosci od projektu, rejonu kraju, komplikacji takiego powiekszenia, itp).

Link do komentarza
Cytat

Stałem dokładnie przed takim samym wyborem w marcu tego roku i .... Po ogarnięciu tematu, setkach maili do wykonawców domów szkieletowych bądź z bala i porównaniu z kosztami domów technologii murowanej (nie istotne czy cegła ceramiczna czy ytong) okazało się, że taniej zbudować dom murowany. Szkieletowy szybciej ale zdecydowanie drożej wychodzi. A do tego dochodzi jeszcze jeden plus na korzyść domu murowanego - tutaj zwiększenie powierzchni o 10/20 m2 nie robi podwyższenia kosztów a w szkieletowym i owszem.



tez sporo czytałem na ten temat, ale był to akurat okres, że ceny galopowały....gdzieś okolice 2007 - Daga się budowała wtedy pamiętam icon_biggrin.gif
przeglądałem ceny na necie, i gdzie nie zadzwoniłem, to okazało się że ceny nieaktualne...jak dostawałem ceny na teraz, to już nie okazywały się atrakcyjne, a dodatkowo, zdawałem sobie sprawę że technologia ta jest u nas trochę egzotyczna....
zdecydowałem się na murowany ze względu na koszty...jak to wtedy liczyłem, to wychodziło mi taniej murowany....
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...