Skocz do zawartości

Wodna podłogówka - koszty


klaczek

Recommended Posts

Coraz bardziej skłaniam się do ogrzania domku tylko i wyłącznie wodnym ogrzewaniem podłogowym. Powierzchnia użytkowa 140m2, piec dwufunkcyjny kondensacyjny, jakieś proste sterowanie, gaz będę miał z gazociągu. Na podłogach deski w salonie, plytki kuchnia+łazienka+wiatrołap, reszta oszczednościowo wykładzina/terakota. Garażu w domku brak.

Jak na razie jestem w trakcie zbierania ofert od różnych ludzi/instalatorów. Na razie mam dwie oferty diametralnie różne. Od jednego na sam materiał czyli kotłownia + rury, rozdzielacze itp. mam cenę jakieś 18tyś a u innego wyszło 37tyś.

Ciekawostką jest że:
1.Pan tańszy planuje położenie 600 m rurek pex/alu/pex
2.Pan droższy planuje położenie 1300 m rurek pex/alu/pex a ponad to wmawia mi że potrzebny jest mieszacz bo rzekomo pompa od pieca nie wydoli bo duże opory tłoczenia wody i wogóle cuda na kiju

Moje pytanie kieruje do ludzi którzy mają u siebie na podobnej powierzchni zamontowane ogrzewanie podłogowe:
1.Ile tak naprawde cała zabawa Was kosztowała: a)koszt kotlowni + b)koszt polozenia systemu rurek, w tym zalanie wszystkiego do poziomu posadzek + c) robocizna --- lub wszystko razem
2.Wasze subiektywne odczucia, czy to była dobra decyzja, ew. co bym zrobił/zrobiła inaczej/lepiej
3.Jeśli można na priv troche dokładniejsze info jak marka/rodzaj/moc kotła, zastosowane materiały - producent.
4.Jeśli jest ktos z okolic Zielona Góra/Nowa Sól/Sulechów/Świebodzin to może poleci kogoś, wykonawce czy projektanta, z którego jest nadzwyczaj zadowolony

Z góry dziekuję za wszelką pomoc
Kłaczek
Link do komentarza
Jestem uzytkownikiem systemu podlogowego od ponad 15 lat, a sam wykonuje podlogowki do 5 lat.
Ilosc weza jaki proponowalbym u Pana, to 140m2 * 7m= 980 m weza do podlogowki.
Dlaczego tyle i dlaczego 7m na 1m2?

Kiedys jakis madry gosc, ktory zjadl wszystkie rozumy uczyl mnie jak ukladac podlogowke - mowil ze wystarczy 4-5m
W katalogach Rehau i Purmo proponowano ukladanie rury od ogrzewania co 15cm, a to wychodzi okolo 7m na kazdy 1m2 podlogi. Uwazam ze taka ilosc w zupelnosci wystarcza i jest odpowiednia.

Tak wlasnie robie u swoich klientow i nikt jeszcze nie narzekal, ze sa miejsca zimniejsze i cieplejsze.

Ostatnia instalacja jaka robilem:
-Dom o powierzchni 170 m2 (wszedzie podlogowka + drabinki w 3 lazienkach)
-Kominek z plaszczem wodnym grzejacy wode kotlowa oraz wode uzytkowa
-Kolektory słoneczne (19,2m2 powierzchni calkowitej)
-zasobnik kombinowany (zasobnik cwu 300l wbudowany w bufor 1200l) - sprzeglo hydrauliczne

Koszt tej inwestycji to kwota 61.500zl (na kwiecien zeszlego roku, gdyz wtedy byla podpisywana umowa).
Teraz moze to byc okolo 65-68tys zlotych.

Klienci sa zadowoleni gdyz w blizniaczym domu, sasiedzi nie maja kolektorow, ale maja kociol na LPG przez co zaplacili o 15000 mniej, ale sa juz po 2 tankowaniach butli gazowej.
Moj klient obliczyl, ze po 3 latach roznica w kosztach sie zwroci - a to cieszy nie tylko jego, ale i mnie.

To chyba tyle.
Pozdrawiam
Maciej Płokarz
Link do komentarza
Przewaznie uzywa sie 16mm.
Ja ukladalem z Rehau, Giacomini, Kissan i teraz z Prefexim.
W sumie ta ostatnia najtansza, a wyglada i wlasciwosci ma takie same jak Kissan.
Rehau i Giacomini ciezko sie uklada, ze wzgledu na to ze sprezynuja.
Kissan i Prefexim sa to rury wielowarstwowe z Al w srodku. Tak jak wygniemy, tak zostaje.

A do sterowania.
Uzywam zwyklych programatorow pokojowych (radiowych). Albo Euroster albo Auraton (czy cos takiego).
Jesli chodzi o podmieszanie czyli wyregulowanie temperatury jaka ma wchodzic do rozdzielacza, urzadzenia nie montuje w skrzynce rozdzielaczowej, ale przy buforze C.O. lub przy kotle.
Pompa ciagnie z zaworu podmieszujacego.
Do zaworu wchdoza dwa przewody, cieply i zimny. Na zaworze ustawiamy temp. jaka ma byc po wyjsciu. I taka temperature tloczy pompa do rozdzielaczy.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Podłogówka to bardzo dobry wybór.Nawet bym się nie zastanawiał.
A co do..
Cytat

2.Pan droższy planuje położenie 1300 m rurek pex/alu/pex a ponad to wmawia mi że potrzebny jest mieszacz bo rzekomo pompa od pieca nie wydoli bo duże opory tłoczenia wody i wogóle cuda na kiju


Trudno dokładnie wyliczyć ilość rurek na podłogówkę,więc trochę mnie dziwią te wyliczenia.Jakkolwiek przychylam się opinii kolegi że będzie to ok.1000m.
Do takiej ilości rury na pewno będzie potrzebna mocna pompa i ta w kotle nie ma szans tego ruszyć.Polecał bym taką o parametrach 25/80.Mieszacz też byłby konieczny.
Na jeden obwód nie powinno wyjść więcej niż 70-90m rury 16,dlatego w większych pomieszczeniach trzeba wyłożyć kilka obwodów.
Znam podłogówki wykonane w sposób totalnie niezgodny z zasadami a jednak działające od lat bez problemów.Np. obwody po 150m na 16-tce,bez mieszacza,na zwykłym kotle węglowym i z temperaturami ''jak leci''.Jestem w tym budynku kilka razy w tygodniu,po parę godzin czasem, i nigdy nie było tam za gorąco,lub za zimno.
Nie pasuje mi to do mojej wiedzy,ale działa.
A tak w ogóle to polecał bym do tego układu kocioł pulsacyjny.Produkuje go tylko f-ma Auer.Potrafi pracować na 22st i podłogówkę można z niego zasilić bez żadnych mieszaczy.
A kondensuje w każdej temperaturze a nie tak jak zwykle kondensaty tylko do 50-55st.
Tylko drogi trochę,bo ponad 12 tys.
Link do komentarza
No dobra a co mają zrobić ludzie którzy nie mają gazu? Pompa ciepła za droga icon_sad.gif Więc wymyśliłem piec na drewno – jakiś ATMOS ze sterowaniem, do niego zbiornik jakieś 500l do podgrzania wody a ta woda do ogrzewania podłogówki. Zapale w piecu, po kilku godzinach woda będzie gorąca, w piecu wygaśnie a ja dalej mam wodę gorącą (70-80 stopni w zbiorniku) do ogrzewania podłogówki, puszczoną przez mieszacz (ogranicznik temperatury). Teraz znalazłem piec PALLETS PLUS (http://www.kostrzewa.com.pl/prezentacja-video-kotla.html#tof), który sam się rozpala. Taka namiastka pieca gazowego. Jak temperatura wody do podłogówki osiągnie za niską temperaturę to piec rozpali pallets, podgrzeje wodę i się wyłączy. Tylko czy to wszystko może współpracować? Podłogówka w całym domu – 170m – parter. Proszę o radę czy aby dobrze myślę. Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

A tak w ogóle to polecał bym do tego układu kocioł pulsacyjny.Produkuje go tylko f-ma Auer.Potrafi pracować na 22st i podłogówkę można z niego zasilić bez żadnych mieszaczy.
A kondensuje w każdej temperaturze a nie tak jak zwykle kondensaty tylko do 50-55st.
Tylko drogi trochę,bo ponad 12 tys.



a jak z eknomicznoscia takiego kotla ?? czy zuzywa on mniej/wiecej/tyle samo gazu w porownaniu ze zwyklymi piecami kondensacyjnymi ??
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
każda podłogówka powinna być wyliczona,
i nie ma czegoś takiego że na 1 m2 wychodzi 7 mb rury
wychodzi dokładnie tyle ile powinno być wyliczone,
a tak dokładnie to rozstaw od 10 cm w strefie brzegowej do 30 cm w dużych ocieplonych pomieszczeniach,
a maksymalna długość rur fi 16 w jednym obwodzie, wg przeważającej większości producentów tych rur to 120 m
Link do komentarza
a nie trzeba brać czasami pod uwagę też jak dom jest ocieplony ? bo jeśli mamy dobrze ocieplony dom a np. jeszcze dojdzie nam do tego rekuperator to chyba dużo mniej rurek jest potrzebnych ? nie znam się na tym ale wydaje mi się że wówczas była by to nie potrzeba inwestycja, gdyż można by zużyć zamiast np. 1000m jakieś 700 m icon_smile.gif mam jeszcze pytanie, sterowanie każdą strefą za pomocą zdalnego sterowania np. auratonem to czujnik dajemy w pomieszczeniu a sterowanie odbywa się na skrzynce rozdzielczej, mam racje ? Jak jest ze szczelnością tych instalacji, zdarzyły sie komuś jakieś wycinki ?
Link do komentarza
Nie powinno się wyliczać instalacji grzewczej ''na styk''.Lepiej dołożyć do każdego obwodu te kilka metrów,niż potem mieć za chłodno.
Cytat

mam jeszcze pytanie, sterowanie każdą strefą za pomocą zdalnego sterowania np. auratonem to czujnik dajemy w pomieszczeniu a sterowanie odbywa się na skrzynce rozdzielczej, mam racje ?


Tak.Właśnie w ten sposób się to odbywa.Aby obniżyć koszty,nie ma sensu instalować termostatu w każdym pomieszczeniu.Wystarczy jak pogrupuje się pomieszczenia o podobnych temperaturach i do jednego termostatu podłączy kilka siłowników.
Czyli,np. mamy dwie łazienki,ale termostat dajemy tylko w jednej,i podłączamy pod niego dwa siłowniki.Potem tylko trzeba dopasować opory hydrauliczne poszczególnych obwodów,po to,by w obu łazienkach mieć taką samą temperaturę.
Cytat

Jak jest ze szczelnością tych instalacji, zdarzyły sie komuś jakieś wycinki ?


Jak się rury nie przewierci przy jakimś wierceniu w podłodze,to nic się nie dzieje.Nawet,jak trzeba dosztukować jakiś kawałek rury i potem zalać połączenie.
Link do komentarza
Cytat

No dobra a co mają zrobić ludzie którzy nie mają gazu? Pompa ciepła za droga icon_sad.gif Więc wymyśliłem piec na drewno ? jakiś ATMOS ze sterowaniem, do niego zbiornik jakieś 500l do podgrzania wody a ta woda do ogrzewania podłogówki. Zapale w piecu, po kilku godzinach woda będzie gorąca, w piecu wygaśnie a ja dalej mam wodę gorącą (70-80 stopni w zbiorniku) do ogrzewania podłogówki, puszczoną przez mieszacz (ogranicznik temperatury). Teraz znalazłem piec PALLETS PLUS (http://www.kostrzewa.com.pl/prezentacja-video-kotla.html#tof), który sam się rozpala. Taka namiastka pieca gazowego.




pomysł przedni i nawet sprawdzony. zapraszam na pomorze, zbudowalismy tu już kilka kotłowni w oparciu o kotły zgazowujące ATMOS DC 25 i32 S z akumulatorami ciepła i pełną instalacja podłogową w domu. tylko jedna sprawa 500 l bufora spełni jedynie rolę wyrównania pracy kotła-na uzyskanie pełnego efektu akumulacji ciepła jest on po prostu za mały. Pełną akumulację uzyskujemy w akumulatorach 1000-2000 litrów. do tego jeden bufor zamiast pełnej emalii powinien posiadać zbiornik wbudowany ok 220 l lub kołnież na wężownice C.W.U. i wtedy efekt akumulacji odziaływuje w pełni na C.O. jak i C.W.U.

odnośnie mniejszego buforu -500 l sugeruję kocioł automatyczny na pellet's (lecz raczej nie kostrzeba) wtedy akumulator ciepła zwiększa sprawność sytemu wydłuża żywotność kotła i palnika.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...