Skocz do zawartości

Mieszkanie w bloku przegrzewa się - termoizolacja od środka


Recommended Posts

Mam mieszkanie w bloku z 53 roku. Budynek z cegły, elewacja z betonu imitującego kamień. Elewacja nagrzewa się przez co w lato potrafi być bardzo gorąco. Ściany od południa mają 2 grubości - część 60cm (część nośna) a część około 25cm (wypełnienie między konstrukcją nośną), Mam więc pewnego rodzaju wnęki w ścianie od południa. Rozważam aby te wnęki zaizolować od środka, jako, że na termoizolację budynku nie mamy co liczyć ponieważ budynek jest zabytkiem. Czym byście to zaizolowali i w jakiej grubości? Myślałem o bloczkach Multipooor 6-10cm. Co sądzicie? Dodam, że we wnękach (w cieńkich ścianach) jest okno, a ja sam planuję także montaż klimatyzacji mono, więc zależy mi na ograniczeniu kosztów energii elektrycznej. Dodam też, że w zimę jest ciepło w mieszkaniu bo sam pion CO grzeje i mieszkanie znajduje się pomiędzy innymi mieszkaniami. Potrzebuję izolacji od ciepła, nie zimna. 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Dnia 3.05.2023 o 22:42, animus napisał:

A klimatyzacja?

Klimatyzacja będzie. Ale jeśli mogę coś zrobić aby ograniczyć jej użycie to po pierwsze poprawia komfort przebywania w pomieszczeniu (klima tworzy niefajny mikroklimat) a po drugie pozytywnie wpłynie na stan mojego portfela (rachunki za energię elektryczną). 

 

Dnia 4.05.2023 o 08:45, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Latem pomieszczenia nagrzewają się głównie przez okna, na skutek operacji słońca. Poddasza tu pomijam.

Przede wszystkim warto osłonić okna od zewnętrznej strony. Prowizorycznie mogą być nawet maty, takie jak te na szyby samochodowe. 

Na pewno będę miał rolety ale wewnętrzne. Kupię takie z folią odbijającą światło od zewnątrz. Okna są na południowy wschód wiec. 
 

Zastanawiam się czy jeszcze coś robić. Szczególnie, że obawiam się że ta elewacja z betonu może oddawać ciepło i czy czasem nie odizolować dodatkowo ścian czymś jeszcze. 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Najważniejsze jest skuteczne przesłonięcie okien. Natomiast izolowania ścian od środka w takiej sytuacji bym nie polecał. Tracimy wtedy zalety wynikające z dużej stateczności cieplnej ciężkiego muru. Nawet niewielka porcja ciepła pochodzącego od promieniowania słonecznego błyskawicznie podnosi nam temperaturę w pomieszczeniu. Natomiast jakiekolwiek ochłodzenie powietrza napływającego z zewnątrz  też błyskawicznie ochładza wnętrze. Ciężki mur ze swoją dużą zdolnością do pochłaniania i oddawania ciepła stabilizuje temperaturę we wnętrzach. Izolowanie go od środka tę zdolność osłabia. 

Nieprzypadkowo stare normy różnicowały wymaganą izolacyjność cieplną ścian, właśnie w zależności od ich masy.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Najważniejsze jest skuteczne przesłonięcie okien. Natomiast izolowania ścian od środka w takiej sytuacji bym nie polecał. Tracimy wtedy zalety wynikające z dużej stateczności cieplnej ciężkiego muru. Nawet niewielka porcja ciepła pochodzącego od promieniowania słonecznego błyskawicznie podnosi nam temperaturę w pomieszczeniu. Natomiast jakiekolwiek ochłodzenie powietrza napływającego z zewnątrz  też błyskawicznie ochładza wnętrze. Ciężki mur ze swoją dużą zdolnością do pochłaniania i oddawania ciepła stabilizuje temperaturę we wnętrzach. Izolowanie go od środka tę zdolność osłabia. 

Nieprzypadkowo stare normy różnicowały wymaganą izolacyjność cieplną ścian, właśnie w zależności od ich masy.

Rozumiem, ale co w miejscach gdzie ten mur jest cienki (pod parapetem około 15cm) i wnęka około 30cm. Bo tego który ma 60cm bym nie izolował, ale ten cienkie cos to myslałem aby zaizolować.... 

Link do komentarza
Dnia 12.05.2023 o 12:47, PawelRemont napisał:

Klimatyzacja będzie. Ale jeśli mogę coś zrobić aby ograniczyć jej użycie to po pierwsze poprawia komfort przebywania w pomieszczeniu (klima tworzy niefajny mikroklimat) a po drugie pozytywnie wpłynie na stan mojego portfela (rachunki za energię elektryczną). 

Bluszcz na elewację.

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Też mam mieszkanie które baaardzo mocno nagrzewa się w lato i również rozważałem instalację klimatyzacji. Jednak finalnie zakup kilku klasycznych wentylatorów rozwiązał (przynajmniej częściowo) problem - schładzam akurat to pomieszczenie w którym przebywam, wiatrak jest w każdym więc go włączam od razu po wejściu do danego pokoju/kuchni/łazienki.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...