Skocz do zawartości

Z jakiego kabla wykonać wlz?


Recommended Posts

itajcie, planuję wybudować halę która potrzebuje zasilania prądem elektrycznym. Złożyłem wniosek o wydanie warunków przyłączeniowych do ZE, (PGE woj. lubelskie)
Poniżej zamieszczam skrót z warunków od ZE.
Długość kabla od ZK w linii ogrodzenia do ściany budynku jest około 250m
Moje pytanie jest takie, z jakiego kabla należy wykonać WLZ? Jaki przekrój, ile żył, dla miedzi i aluminium?

Zapomniałem dodać, od ZK do budynku kabel ma być podziemny

Załączniki:

Wycinek z warunkow.png

Link do komentarza

To wymaga wyliczenia dla rodzaju żył - miedź lub aluminium. Orientacyjnie kabel typu YKY  np. 4x16 - 20 mm2 w miedzi lub z YAKXS 4x 50 - 80 mm2 w aluminium - do ustalenia przez instalatora z uprawnieniami. 

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
56 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przy tak długim przewodzie celowałbym raczej w aluminium (YAKY) 4×35 mm2. Cena będzie co najmniej o połowę niższa, a i spadek napięcia mniejszy.

 

A jak kryzys minie i przyjdzie rozwijać firmę? Dałbym o wiele większy zapas przekroju. Różnica w cenie metra nie jest tak wielka w stosunku do ogólnych kosztów inwestycji,. I oczywiście, że aluminium. Zwolennikom miedzi przypominam, że oprócz kosztów, miedź trochę sobie waży. I do układania grubego, miedzianego kabla, trzeba dźwig wynajmować.

Link do komentarza
Dnia 11.09.2022 o 10:26, Karolok napisał:

 planuję wybudować halę która potrzebuje zasilania prądem elektrycznym
z jakiego kabla należy wykonać WLZ? Jaki przekrój, ile żył, dla miedzi i aluminium?

Na wszystkie prace powinien  być wykonany projekt i to projektant powinien zadecydować  o kablach, przekrojach itd.  znając jakiej mocy urządzenia będą zainstalowane. 

Na oko jeden powie ci, że powinien to być min. YKY 5x 25mm^2 i zabezpieczenia 125A a inny, że za mały.

Dnia 11.09.2022 o 10:26, Karolok napisał:

Zapomniałem dodać, od ZK do budynku kabel ma być podziemny

Jedyna pociecha, że obciążalność prądowa długotrwała dla kabla ułożonego w ziemi jest większa.

Link do komentarza

Hej, dziękuję za tak bardzo dużo odpowiedzi w moim temacie ;-)

I bardzo dziękuje za to że każda z nim jest merytoryczna.

 

Czyli podsumowując, kabel na pewno 4 żyłowy, i raczej aluminiowy, bo inaczej były by to duże koszty.

To że kabel 4 żyłowy rozumiem że wynika z typu sieci TN? i z tego że zasilanie złącza jest kablem 4 żyłowym ? Więc piąta żyła nie ma zastosowania ?

 

 

 

Czyli jesteśmy wstępnie w okolicy YAKXS 4x 50 - 80 mm2  dzięki temu wiem jak nastawić się na to finansowo mniej więcej.

 

Pytanie teraz kolejne. Jeżeli chciałbym na dachu tego budynku zainstalować instalacje PV o mocy 30kW, i w większości ja będę konsumował energię z paneli to należy dodatkowo jeszcze powiększyć przekrój przyłącza ?

 

edit.

YAKY a YAKSX ta różnica ma duże znaczenie ?

Edytowano przez Karolok (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
51 minut temu, Karolok napisał:

 Czyli podsumowując, kabel na pewno 4 żyłowy, i raczej aluminiowy, bo inaczej były by to duże koszty.

To że kabel 4 żyłowy rozumiem że wynika z typu sieci TN? i z tego że zasilanie złącza jest kablem 4 żyłowym ? Więc piąta żyła nie ma zastosowania ?

 

1. Na pewno 4-ro żyłowy i na pewno aluminiowy. Cała energetyka, z wyjątkiem sytuacji specjalnych, pracuje na kablach aluminiowych. Widocznie nie bez powodu. Mniejsze koszty są ważnym czynnikiem, ale nie jedynym. Ważna jest też m.in. mniejsza masa i łatwość kształtowania łuków oraz zarabianie końcówek. Miedź w większych przekrojach jest bardzo sztywna. 

2. Tak, wynika to z typu sieci TN-C. Oraz zasad bezpieczeństwa które mówią, że przewód PEN dzielimy na przewód PE i przewód N możliwie blisko miejsca użytkowania energii, a właściwie uziemianie przewodu PE musi odbywać się jak najbliżej takiego miejsca. Dlatego prowadzenie oddzielnych przewodów PE i N oraz uziemianie przewodu PE daleko od miejsca które ma być chronione, jest bezprzedmiotowe. Nie daje żadnych korzyści a tylko koszty dodatkowej żyły. 

 

1 godzinę temu, Karolok napisał:

edit.

YAKY a YAKSX ta różnica ma duże znaczenie ?

 

Ten drugi ma bardziej nowoczesną konstrukcję izolacji.

 

1 godzinę temu, Karolok napisał:

 Pytanie teraz kolejne. Jeżeli chciałbym na dachu tego budynku zainstalować instalacje PV o mocy 30kW, i w większości ja będę konsumował energię z paneli to należy dodatkowo jeszcze powiększyć przekrój przyłącza ?

 

Nie widzę powodu. Chyba, że znów wybiegniemy daleko w przyszłość i zaplanujemy przyszły rozwój.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...