Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza użytkowego w starym budynku


Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

W najbliższym czasie planuję adaptację poddasza na użytkowego w budynku z lat 90. Dach jest pokryty bardzo grubą blachą trapezową, ale niestety nie ma żadnej folii między blachą a konstrukcją dachu. Planuje położyć taką folię od wewnątrz pomiędzy krokwie, według schematu z załączonego zdjęcia i ocieplić dach wełną. W związku z powyższym mam parę pytań : 

 

1. Czy w tym konkretnym przypadku, gdy szczelina wentylacyjna będzie spora, wymagane są górne listewki dystansowe? 

2. Jakiego rodzaju folii oraz wełny użyć żeby miało to ręce i nogi ? Zależy mi na dużej izolacji dźwiękowej (budynek blisko drogi)

3. Myślałem żeby ułożyć 30cm wełny w dwóch warstwach. Czy to będzie wystarczające ? 

4. Rozumiem, że ocieplenie ma wychodzić poza ściankę kolankową i łączyć się z izolacją zewnętrzną budynku ? 

 

Z góry dziękuje za podpowiedzi. 

embed.php-18.jpg

280378148_300472458803214_5647172697475696892_n.jpg

Link do komentarza

1. Latem blacha się nagrzewa, więc choć membrany dachowe są odporne na wysokie temperatury, to lepiej zachować dystans (np. 3 cm), żeby nie stykała się z blachą. Łaty widoczne na zdjęciu pewnie dają wystarczający odstęp.

Od strony poddasza membranę układa się tzw. metodą odwróconą, pasami prostopadłymi do krokwi, począwszy od kalenicy.

2. Folia wysokoparoprzepuszczalna, najlepiej jak najodporniejsza na wysoką temperaturę. Każda wełna do ocieplania poddasza będzie dobra.

3. tak

4. tak

Link do komentarza

Dziękuje za podpowiedzi. 

 

Czyli dodatkowe listewki nie są wymagane, odstęp stworzony przez łaty wystarczy ? 

 

Jestem nieco zaskoczony metodą układania membrany. Domyślam się, że taki wałek ma szerokość +- 1,5m, więc wyjdzie parę łączeń i więcej pracy. Rozumiem, że łączenia trzeba będzie zalepić jakąś specjalną taśmą? Tak z czystej ciekawości, to co zmienia i na co ma wpływ takie układanie membrany ? 

Link do komentarza

Proszę spojrzeć tutaj (punkt 10 i dalej + zdjęcia):

https://folnet.pl/pl/blog/membrany-dachowe-poradnik-1550744062.html#10. Montaż membrany przy adaptacji istniejącego poddasza - metoda odwrócna

Chodzi o to, żeby było szczelnie. W tym wariancie, z klejeniem zakładów, jest na to spora szansa. Przy mocowaniu membrany między krokwiami niekoniecznie.

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...

Witam serdecznie.

 

Chciałbym wrócić do tematu z jednym pytaniem. Izolacja wewnętrzna (wełna) ma się łączyć z izolacją zewnętrzną (styropian). Styropian pewnie nie idzie maksymalnie do góry, tylko kończy się na poziomie murłaty. Jak to w takim razie połączyć ? Można albo napchać wełny albo próbować nasztukować styropian maksymalnie do góry ?

 

Chcę się jeszcze upewnić co do szczeliny wentylacyjnej. Membrana będzie przylegać do krokwi oraz bezpośrednio do łaty. Jedyną wentylacją będą zęby blachy ponad łatą, które jak widać na zdjęciu przypadają 4 między dwie krokwie i mają wysokość 5cm. Czy to wystarczy ? 

Link do komentarza

Znacznie łatwiej będzie połączenie izolacji ściany i dachu w okolicach murłaty zrobić wełną. Jest elastyczna i sama się lekko rozpręża.

Przy tak wysokim profilu blachy trapezowej wentylacja będzie wystarczająca. Tylko trzeba pamiętać o zapewnieniu wlotu powietrza w okapie i wylotu w kalenicy. 

PS. W tym konkretnie przypadku można ułożyć folię dachową także pasami prostopadłymi do krokwi i zrobić jej łączenia na łatach, mocując ją zszywkami. Oczywiście z zakładem. 

Link do komentarza

Nawiążę do izolacji akustycznej - połać jest od strony ulicy czy ściana szczytowa? Grubość wełny - ja bym się skupił na izolacyjności termicznej - czyli wełna o jak najniższym współczynniku lambda. Izolacyjność akustyczna - między krokwie od środka - welon, a na krokwie od środka twardszą wełnę o lepszej izolacyjności akustycznej. Dodatkowo na izolacyjność akustyczna pozytywnie wpłyną płyty g-k. Więcej tu nie ugrasz - jak tylko przez przemyślany dobór materiałów.

Link do komentarza
Dnia 1.06.2022 o 16:46, Tomsven napisał:

Witam serdecznie,

w budynku z lat 90. Dach jest pokryty bardzo grubą blachą trapezową, ale niestety nie ma żadnej folii między blachą a konstrukcją dachu. Planuje położyć taką folię od wewnątrz pomiędzy krokwie,

Należy sprawdzić czy jest drożna, czyli zrobiona jakakolwiek wentylacja tej przestrzeni przed jej zamknięciem.

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...