Skocz do zawartości

Formalności przy kilku przeróbkach.


Recommended Posts

Witam

Nabyłem stary dom, który chcę odnowić i zastanawiam się nad pewnymi przeróbkami.

Mam wątpliwości odnośnie formalności jakich musiałbym dopełnić w przypadku poszczególnych prac. Im więcej staram się znaleźć w internecie, tym mniej wiem, zwłaszcza że natykam się na sprzeczne informacje

Przejrzałem dział na rok wstecz i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania.

Proszę o pomoc i o informację, co można robić bez formalności, co na zgłoszenie, a co na pozwolenie:

1. Chcę odkopać fundament i wykonać jego hydroizolację pionową i ocieplenie.

2. Likwidacja murowanych kominów wentylacyjnych (obecne zaczynają się "sypać")

3. Wykonanie wentylacji w miejscu dawnych kominów (bez murowania, same rury wentylacyjne)

4. wykonanie sufitu obniżanego w łazience i kawałkiem w salonie.

5. Zmiana funkcji użytkowej pomieszczenia (łazienka w dotychczasowym pokoju)

6. Montaż kominka i systemu kominowego (czyli dostawiany byłby komin w gotowym systemie w miejscu w którym dotychczas nie było komina). Nad miejscem w którym znalazłby się kominek, jest strop.

 

Z góry dziękuję za pomoc

Link do komentarza
9 godzin temu, retrofood napisał:

 

Czy to jest obiekt zabytkowy?

To bardzo dobre pytanie - jeśli był wpisany na listę obiektów będących pod opieka konserwatora lub jako zabytek to oprócz przepisów Prawo Budowlane (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940890414/U/D19940414Lj.pdf) obowiązują "paragrafy" z Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031621568

Wracając do Prawo Budowlane - trzeba "odkopać" i na obok lubki w dokumencie pdf wpisać frazę "zmiany istotne".

 

Link do komentarza
Dnia 21.03.2022 o 23:12, retrofood napisał:

 

Czy to jest obiekt zabytkowy?

Dom nie jest zabytkiem, ani nie znajduje się na obszarze zabytkowym.

 

22 godziny temu, Budujemy Dom - podstawa domu napisał:

Jeżeli dom jest wpisany do rejestru zabytków, potrzebne będzie pozwolenie na budowę. Prace, które nie wymagają pozwolenia wymienione są w art. 29 ustawy Prawo budowlane: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940890414/U/D19940414Lj.pdf

Dziękuję za link, ale nie do końca znalazłem tam odpowiedź na moje pytania.

Według ustawy nie muszę zgłaszać prac polegających na ociepleniu budynku o wysokości do 12m, ale nie wiem np. czy fakt że muszę odkopać fundament coś zmienia w tej kwestii. 

 

Biorąc pod uwagę że jestem laikiem, prosiłbym jednak o odpowiedź na poszczególne punkty mojego postu. 

 

18 godzin temu, podczytywacz napisał:

Co to z grubsza za budynek? Z czego stawiany, jak wysoki? Jakie stropy?

 

Napisz coś o budynku, jego położeniu i rodzaju podłoża/ziemi na działce...

 

 

 

Jaki jest dach i w jakim stanie więźba dochowa?

Czy też do wymiany?

 

Dom poniżej 10m

Budowany z cegły i bloczków.

Strop wylewany.

Więźba i pokrycie zostają (blacha). Uzupełniającym tylko otworu w pokryciu po kominach. 

Na ziemi to ja się nie znam, ale grunt jest dość twardy, a w okolicy nie ma "piaszczystej" gleby. 

Z trzech stron fundament jest w odległości ponad 4 metrów od granicy działki, z czwartej strony jest około metra od granicy (3 metry od budynku jest chodnik a dalej droga powiatowa.

 

Edytowano przez pp22 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
12 godzin temu, retrofood napisał:

 

No to nic nie musisz. Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

 

10 godzin temu, podczytywacz napisał:

To jest BARDZO WAŻNA UWAGA!!!

To powinien - bez pośpiechu - zrobić ktoś, kto wie jak takie operacje, prawidłowo i bezpiecznie, się wykonuje...

 

Wykop nie będzie robiony na pełną głębokość. Dodatkowo biorę do tego człowieka, który nieraz się tym zajmował.

A co z sytuacją że wykop robię jeszcze na swojej działce, ale koparka jeździ co prawda po trawniku którym to ja się zajmuję, ale mieści się już w pasie drogowym (dom 3-4 metry od chodnika sąsiadującego z drogą powiatową. Muszę składać papiery o zajęcie pasa drogowego na czas prac?

 

Pytanie jeszcze co z resztą punktów.

 

Moje wątpliwości dalej budzi:

1. Rozbiórka murowanych kominów, których nie odtwarzam do tego samego stanu (bo puszczam same rury wentylacyjne i rurę pieca gazowego).

2. Montaż kominka i systemu kominowego do tego kominka. To by było w innym miejscu niż dotychczasowy komin. Co prawda umiejscowiłbym go tak, żeby ominąć więźbę dachową, ale muszę się przebijać przez odlewany strop.

Edytowano przez pp22 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
30 minut temu, podczytywacz napisał:

Wydaje mi się, że chodzi również o długość wykopu, który nie powinien jednorazowo obejmować całej długości ściany budynku...

 

Jeżeli zajmie się tym ktoś z głową na karku, to będzie wiedział.

1 godzinę temu, pp22 napisał:

 A co z sytuacją że wykop robię jeszcze na swojej działce, ale koparka jeździ co prawda po trawniku którym to ja się zajmuję, ale mieści się już w pasie drogowym (dom 3-4 metry od chodnika sąsiadującego z drogą powiatową. Muszę składać papiery o zajęcie pasa drogowego na czas prac? 

 

Jaka to droga? Kto jest jej administratorem?

1 godzinę temu, pp22 napisał:

  Pytanie jeszcze co z resztą punktów.

 

Moje wątpliwości dalej budzi:

1. Rozbiórka murowanych kominów, których nie odtwarzam do tego samego stanu (bo puszczam same rury wentylacyjne i rurę pieca gazowego).

2. Montaż kominka i systemu kominowego do tego kominka. To by było w innym miejscu niż dotychczasowy komin. Co prawda umiejscowiłbym go tak, żeby ominąć więźbę dachową, ale muszę się przebijać przez odlewany strop.

 

Nikomu nie musisz tego zgłaszać, chociaż dla swojego bezpieczeństwa powinieneś uzyskać akceptację kominiarską po zakończeniu robót. A jeszcze lepiej wcześniejszą akceptację projektu zmian.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...