Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Zmiana pieca z węglowego na gazowy porady dot. użytkowania


Recommended Posts

Witam jestem z wielkopolski 27 października uruchomiłem po wymianie z węglowego mój pierwszy piec gazowy. Padło na immergas vitrix terra 24kw. W domu mam instalacje w miedzi i kaloryfery aluminiowe. Do tego zamontowany został zasobnik wody cwu 100l firmy immergas. Chałupa to dwukondygnacyjne 147m budynek oddany do użytku w 2007r jednak budowa zaczęła się w latach 90. Ściany ocieplone góry styropian 15 dół 10. Strych nieogrzewany na stropie betonowym wyłożona wata mineralna 20cm. Okna plastikowe dwuszybowe. Kilka dni temu wymienilem stolarkę drzwiowa bo od drzwi wejsciowych mocno wialo w wiatrołapie było zimno a byl tam zamontowany jeden maly kaloryfer. Po 30 dniach odnotowałem zużycie gazu na poziomie 214 m3. Sterownik ustawiony na temp 21.6 od godz. 13-21 dzienna nocna byla 19.5. W godz. 21-13. Woda na piecu ustawiona początkowo 45 stop po ok 3 tyg przestawiłem na 50 stopni. Woda cwu ustawiona na 55 stop

czy to zuzycie jest rozsadne? Co ewentualnie zrobic aby je poprawic? Moze zwiekszyc temp cieczy? Lub jakies inne zabiegi? 
z gory dziekuje za wyrozumialosc jesli temat sie powtarza i porady

Link to postu

Jeżeli wszystko działa tak jak trzeba, jesteś zadowolony z komfortu cieplnego, masz dobrze ocieplony cały dom, wilgotność nie przekracza 45%, bo wbrew pozorom to też wpływa na odczucie ciepła, to nic według mnie więcej nie zrobisz. Według mnie masz trochę za duży kocioł, bo w Twoim przypadku 15kw wydaje się być max, ale ze zużyciem nie ma to nic wspólnego, może trochę częściej taktować. Bo jak wszystko dobrze ustawione, a piszesz że tak jest, to nic więcej nie zrobisz. A inwestycja w jakiejś rekuperatory czy inne wynalazki zwróci się za naście albo więcej lat. Nie wiem jak się mają m3 gazu do wysokości rachunku, bo krzyczą że będzie dużo gorzej, ale brat w zasadzie przypadkowo jak to brat, zmienił na kocioł gazowy z groszkowego za darmo, bo 3 lata temu zwracali 100% i płaci 20% mniej za gaz niż za groszek przez te 3 lata. Także jakby nie liczył, (...) ma zwykle więcej szczęścia niż rozumu. Biorąc pod uwagę przede wszystkim to, że przy dobrze dobranych parametrach i kominie można spokojnie mieć 100% sprawności przy gazie, a przy węglu max 70%, a zwykle jest to 50-60%.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link to postu

Lepiej ustawić najniższą możliwą temperaturę zasilania, przy której w domu jest wystarczająco ciepło. Wtedy kocioł ma nieco wyższą sprawność i pracuje w dłuższych cyklach. Podnoszenie temperatury wody w obiegu jest więc niewskazane. Oczywiście, nie będą to jakieś zasadnicze różnice w zużyciu gazu. Decydującym czynnikiem są straty ciepła występujące w budynku.

Link to postu

Orientacyjna jednostkowa moc grzewcza to ok. 50 W/m2 przy dość wysokich  temp. zewnętrznych  (powyżej 0 st C) czyli dość duża, ale zależy jaki udział w zużyciu gazu ma podgrzanie c.w.u. Uwaga. Wyliczenia dla gazu wysokometanowego : w Wielkopolsce są instalacja na gaz niskometanowy i wtedy moc jednostkowa będzie znacznie mniejsza.

Link to postu
12 godzin temu, Mike1901 napisał:

Witam jestem z wielkopolski 27 października uruchomiłem po wymianie z węglowego mój pierwszy piec gazowy. Padło na immergas vitrix terra 24kw. W domu mam instalacje w miedzi i kaloryfery aluminiowe. Do tego zamontowany został zasobnik wody cwu 100l firmy immergas. Chałupa to dwukondygnacyjne 147m budynek oddany do użytku w 2007r jednak budowa zaczęła się w latach 90. Ściany ocieplone góry styropian 15 dół 10. Strych nieogrzewany na stropie betonowym wyłożona wata mineralna 20cm. Okna plastikowe dwuszybowe. Kilka dni temu wymienilem stolarkę drzwiowa bo od drzwi wejsciowych mocno wialo w wiatrołapie było zimno a byl tam zamontowany jeden maly kaloryfer. Po 30 dniach odnotowałem zużycie gazu na poziomie 214 m3. Sterownik ustawiony na temp 21.6 od godz. 13-21 dzienna nocna byla 19.5. W godz. 21-13. Woda na piecu ustawiona początkowo 45 stop po ok 3 tyg przestawiłem na 50 stopni. Woda cwu ustawiona na 55 stop

czy to zuzycie jest rozsadne? Co ewentualnie zrobic aby je poprawic? Moze zwiekszyc temp cieczy? Lub jakies inne zabiegi? 
z gory dziekuje za wyrozumialosc jesli temat sie powtarza i porady

Sprawdź, czy przy tych ustawieniach temperatury medium na kotle i wartości na termostacie "na salonach"kocioł - nie piec  tak formalnie :) pracuje bez pauz. Jeżeli ma przestoje to możesz zmniejszyć temp dla CO na kotle, jeśli nie daje rady to zwiększasz o 2-3 stopnie. Jesli chcesz mieć spokój i nie latać co chwila do kotłowni, to zamontuj czujnik pogodowy w odpowiednim miejscu na elewacji i wtedy na podstawie zadanej krzywej pogodówka będzie "myślała" za ciebie. Obserwuj zuzycie gazu i cóż tu więcej dodać. Bez pogodówki trzeba się trochę nabiegać i przy spadku temperatury na zewnątrz obserwowac pracę kotła. Cała filozofia moim zdaniem. Był tu podobny temat w poprzednim sezonie grzewczym i chyba nawet chodziło o Immergas lub Viessmann - nie pamiętam - marka kotła mniej ważna - ważna jest zasada, że jak się nie nabiegasz, to się nie dowiesz. Na samym końcu masz ten wymarzony komfort cieplny, o którym tak dużo się ostatnio mówi i pisze. Ja bym jeszcze dodał jeden istotny parametr - optymalne zużycie gazu.

Link to postu
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Sprawdź, czy przy tych ustawieniach temperatury medium na kotle i wartości na termostacie "na salonach"kocioł - nie piec  tak formalnie :) pracuje bez pauz. Jeżeli ma przestoje to możesz zmniejszyć temp dla CO na kotle, jeśli nie daje rady to zwiększasz o 2-3 stopnie. Jesli chcesz mieć spokój i nie latać co chwila do kotłowni, to zamontuj czujnik pogodowy w odpowiednim miejscu na elewacji i wtedy na podstawie zadanej krzywej pogodówka będzie "myślała" za ciebie. Obserwuj zuzycie gazu i cóż tu więcej dodać. Bez pogodówki trzeba się trochę nabiegać i przy spadku temperatury na zewnątrz obserwowac pracę kotła. Cała filozofia moim zdaniem. Był tu podobny temat w poprzednim sezonie grzewczym i chyba nawet chodziło o Immergas lub Viessmann - nie pamiętam - marka kotła mniej ważna - ważna jest zasada, że jak się nie nabiegasz, to się nie dowiesz. Na samym końcu masz ten wymarzony komfort cieplny, o którym tak dużo się ostatnio mówi i pisze. Ja bym jeszcze dodał jeden istotny parametr - optymalne zużycie gazu.

Ustawieniach temp. Medium? Jak to rozumieć? Mam ustawic najniższe zasilanie co i zobaczyć jaka jest temp w domu i czy mi odpowiada? Czy przy niskiej temp zasilania kocioł zdola mi wygrzać pomieszczenia w domu? Bo rozumiem ze powinien dobijac do zadanej temp i sie wylaczac a nie chodzic caly czas tak? 

Link to postu

Z wielu wpisów na różnych forach i doświadczenia wiem, że najlepszy komfort jest kiedy kocioł chodzi cały czas. Oczywiście może działać pulsacyjnie i dla spokojniejszej głowy płacącego za rachunki może się wydawać że jak cyknie i podgrzeje, a nie będzie grzał cały czas to będzie taniej. Jeden wpis na kilkaset widziałem że komuś wyszło taniej. Temperatura zasilania powinna być jak najniższa, bo wtedy wytrąca się najwięcej kondensatu. Czyli na chłopski rozum, lepiej grzać maluśkim ogieńkiem cały czas i utrzymywać cały czas ciepłe grzejniki niż cykać dużym ogniem co chwilę.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link to postu

Ok w takim razie biore sie za test :) kocioł ustawiłem na 40 stop ponizej tej temperatury nie wiem czy jest sens przy grzejnikach bo nie mam podlogowki… zobacze jaka temperature zdołam osiagnac w pomieszczeniach przy ciaglym paleniu i jak to przelozy sie na zuzycie gazu  :) 

Edytowano przez Mike1901 (zobacz historię edycji)
Link to postu

tak instalacja dział i nic nie fiksuje… tylko wcześniej mialem na kotle zadana wyższa temp przez co kocioł był mniej sprawny z tego co zrozumialem co napisałes i bral tym samym więcej gazu… teraz obniżyłem temp cieczy i wydluzylem cykl grzania i chce sprawdzić jak to przełoży sie na zużycie gazu i temperatury jakie osiagne 

Link to postu

Sprawdziłem jak to wyglada na podstawie 1 godz. użytkowania 

 

1 godz pracy na 40 stop c.o. = 0.644 m3 gazu

 

1 godz pracy na 45 stop c.o. = 0.711 m3 gazu

 

w trakcie nie używałem cwu jednak nie jestem w stanie stwierdzić na 100 proc czy akurat kocioł nie dogrzewał zbiornika cwu. 
 

Temp na zewnątrz -1  

czy takie zużycie  jest rozsądne? 

Link to postu
4 minuty temu, Mike1901 napisał:

na podstawie 1 godz. użytkowania 

???

Co można powiedzieć po JEDNEJ GODZINIE??? i to jeszcze z takimi wątpliwościami co do cwu...

 

Sprawdź jurto o tej porze, potem pojutrze, i po tygodniu będziesz miał zarys zużycia, po miesiącu przeanalizujesz zużycia dzienne i tygodniowe - i wtedy można jakieś wnioski wyciągać...

 

Możesz bawić się z zapisywaniem - jeśli nie masz np. ciągłej rejestracji - co godzinę... a cooo... masz brak zajęć... można...

Link to postu

Tak spodziewałem się tego ze to malo miarodajny okres i zrobie to tak jak radzisz w skali tygodniowej i miesiecznej :) ciekawilo mnie jak zmieni sie zapotrzebowanie na gaz przy tych 5 stop na c.o. różnica nie wyszła jakaś kolosalna w tym wypadku

Link to postu
6 minut temu, Mike1901 napisał:

 . różnica nie wyszła jakaś kolosalna w tym wypadku

 

Różnica będzie bardziej zależała od pojemności cieplnej ścian. Bo tylko niejaki T.B. (kiedyś i tu na forum) głosił teorię, że idealny dom to taki ze ścianami o zerowej pojemności cieplnej.  Ale jak mu doradzałem, żeby w takim razie zamieszkał w chacie o ścianach z polutowanej blachy ocynk, grubości 0,55 mm, to nie chciał.

Link to postu
Dnia 30.11.2021 o 21:11, Mike1901 napisał:

Witam  mój pierwszy piec gazowy. Padło na immergas vitrix terra 24kw. W domu mam instalacje w miedzi i kaloryfery aluminiowe.

Odważnie, wyszło ogniwo, instalacja z Cu,  kaloryfer Al, różnica potencjałów duża, dla instalacji. Al (elektroda aluminiowa) ma potencjał minus 1,66 V, a CU (elektroda miedziana) plus 0,521 V. 

W dodatku grzejniki aluminiowe, przekazują energię głównie przez konwekcję, a grzejniki, które w znacznym stopniu przekazują ciepło przez promieniowanie, skuteczniej pracują w niższych temperaturach wody grzewczej.

Link to postu
2 godziny temu, animus napisał:

Odważnie, wyszło ogniwo, instalacja z Cu,  kaloryfer Al, różnica potencjałów duża, dla instalacji. Al (elektroda aluminiowa) ma potencjał minus 1,66 V, a CU (elektroda miedziana) plus 0,521 V. 

W dodatku grzejniki aluminiowe, przekazują energię głównie przez konwekcję, a grzejniki, które w znacznym stopniu przekazują ciepło przez promieniowanie, skuteczniej pracują w niższych temperaturach wody grzewczej.

 Czyli ze coś jest nie tak ? Nie jestem hydraulikiem nie posiadam wiedzy fachowej na ten temat

Link to postu

Chałupa jest z rynku wtórnego ja tylko do istniejącej już instalacji podłączyłem piec gazowy (a raczej mój hydraulik) nie miał żadnych obiekcji do instalacji poza tym w 90 procentach domów których przebywałem tak wyglądają instalacje 😂 więc chyba w pl nie ma hydraulika z „wiedzą” 😁 jeżeli ktoś bedzie uprzejmy i na chłopski rozum wytłumaczy co jest źle jak to się ma do grzania o jak to poprawić będe wdzieczny 😁

Edytowano przez Mike1901 (zobacz historię edycji)
Link to postu

Przecież to w grzaniu przeszkadzać nie będzie. Majster piec załączy i będzie ciepło. Dlatego kasę dasz mu z pełnym przekonaniem.

To dopiero z czasem zorientujesz się, że instalacja jest spaprana. Dlaczego? Znajdź w necie hasło "korozja elektrochemiczna", bo na chłopski rozum to się w jednym poście nie da. Ale wujek google powie wszystko.

Link to postu

Juz chyba wiem o co chodzi :) ale przekopując sie przez forma i opinie w teorii fakt nie jest to zalecane jednak nie ma to poparcia w praktyce i chyba cos w tym jest moja instalacja juz pare lat istnieje i kompletnie nic sie z nia nie dzieje. Grzejniki byly demontowane i czyszczone i szczerze nie zauważyłem ani kapki korozji. Po ponownym montażu instalacja zalana asekuracyjnie inhibitorem. Ludzie wskazuja na to ze alu i tak nie ma styku z miedzia poniewaz zawory montowane na grzejnikach sa z innych materialow i te dwa materialy nie maja bezposredniego styku

Link to postu
16 minut temu, Mike1901 napisał:

  jednak nie ma to poparcia w praktyce i chyba cos w tym jest moja instalacja juz pare lat istnieje i kompletnie nic sie z nia nie dzieje.  

 

Mylisz się. Bo to się nie dzieje z dziś na jutro, ale po kilkunastu latach różnice odczujesz naocznie. Ja miałem na instalacji wodnej zamontowane na przemian elementy ocynkowane z mosiądzem. Ale to były inne czasy, pustki w sklepach, więc brało się to, co udało się zdobyć. I tak było, że po kilkunastu latach musiałem wymienić wszystko. Zaledwie kilkanaście lat! To były zawory, manometr i łączniki, więc przepływu tam nie było juz niemal wcale, a jak hydraulik chciał zdemontować i wyczyścić, to wszystko zaczęło się sypać.

Będziesz miał to samo. 

A hydraulicy wiedzą, ale milczą, a dlaczego, to chyba wiesz.

 

Przed laty, w listopadzie, spacerowałem ze znajomą po Moskwie i ujrzałem drogowców naprawiających ubytki w jezdni. Wylewali asfalt prosto na lód zamarzniętej kałuży. Pytam jej co oni robią. Gorący asfalt na nieoczyszczoną powierzchnię? A ona mi na to, że dzięki temu, u nich nie ma bezrobocia. Bo na wiosnę wiadomo, że trzeba będzie robić jeszcze raz. 

Twoi hydraulicy tez to wiedzą. Dzięki temu nieźle zarabiają.

Link to postu

Moze i masz racje ale przez te pare ladnych lat nie widac nic co by popieralo ta teorie … wiec raczej nie bede sie tym na chwile obecna przejmowal. Jezeli skroi sie w przyszlosci jakis remont to rozwaze wymiane grzejnikow jednak na ten moment nie ma to wiekszego sensu :) 

Link to postu

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zrobiłem podłączenie i mam kolejny problem. Przy włączonym okapie, powietrze odbija się w kominie i powoduje, że nieczystości wlatują przez kratkę wentylacyjną. Podłączenie zrealizowane jest jak na zdjęciu: - po lewej kratka wentylacyjna której używam - na dole kratka wentylacyjna, u góry - wlot z okapu - po prawej widok z boku. Przewód wentylacyjny z okapu nachodzi na górną część kratki (czarna linia pionowa to ściana)   Pewnie pasowałoby zrobić wylot z kratki do góry w kominie, ale nie wiem jak to zrobić. Kratka wentylacyjna po stronie wewnętrzenej nie ma żadnej tulei żeby można było coś nałożyć. Jakieś podpowiedzi?
    • Witam,   Chcę zamontować używany zlewozmywak stalowy. Wycięcie w blacie jest. Pod zlewozmywakiem jest uszczelka, która jest już jednak mocno wysłużona.   I teraz moje pytanie. Jak ten zlew zamontować? Myślałem żeby usunąć starą uszczelkę i po prostu zasilikonować go na około silikonem sanitarnym i pod spodem dociągnąć "łapkami" które były w komplecie. Czy jest jakaś inna koncepcja? Co z uszczelką pod spodem? Myślę ją usunąć - powoduje, że zlew lekko (milimetr) się ugina, więc myślę żeby zasilikonować bez niej. Czy słusznie?
    • Dobry wieczór.   Mam pytanie odnośnie dachów które są zdefiniowane u mnie w MPZP jako "dachy dwu lub czterospadowe, symetryczne o nachyleniu połaci 35°- 45°". Jak powinienem rozumieć tą interpretacje? Rozumiem, że jak z dachu będzie wystawać jakis element np wykusz, badź dach będzie z jednej strony troche dłuższy niż z drugiej to wtedy nie spełnia warunków? Przeglądałem projekty z różnych stron i znalezienie domu parterowego z takimi parametrami(w tym garaż 2-stanowiskowy) jest niemożliwe, więc zastanawiam sie co jest tutaj nie tak... Prośba o pomoc w temacie.   Pozdrawiam.
    • Dzień dobry chcę wybudować dom znalazłem projekt w miarę przypadający do gustu ponieważ szukałem projektu bez słupów z betonu komórkowego z wiązarami o wymiarach 12 x 9,5 i było ciężko. Na etapie adaptacji projektu. 1. Czy mogę dowolnie obracać projektem na działce uwzględniając nieprzekraczalną linię zabudowy czyli jeżeli na projekcie wejście jest od drogi czyli zachodu czy mogę zmienić je od północy obracając projektem. 2.Projekt posiada dach o kącie 25st miejscowy plan zagospodarowania posiada chyba 40 nie znam się czy mogę zmienić ten kąt: 3. czy mogę całkowicie zmienić ścianki i układ pomieszczeń okien i drzwi jeżeli projekt jest parterowy ściany nośne tylko zewnętrzne plus dach z wiązarów ze stropem drewnianym gdzie ścianki działowe nie mogą dotykać stropu. 15. Teren o symbolu 12c MJ,U z przeznaczeniem na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczalną funkcją usługową 2) Ustalenia funkcjonalne a) Funkcja podstawowa – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. b) Funkcja dopuszczalna – zabudowa usługowa nieuciążliwa. 3) Ustalenia kompozycji i form zabudowy a) Tereny zabudowy jednorodzinnej wolnostojącej. b) Istniejąca zabudowa do zachowania, modernizacji i przekształceń. c) Maksymalna wysokość nowej zabudowy - 2 kondygnacje, w tym jedna kondygnacja jako poddasze użytkowe, do 10,0 m od poziomu terenu do kalenicy. d) Dachy dwuspadowe o kącie nachylenia głównych połaci dachu 40°. e) Maksymalna powierzchnia zabudowy działki 35%. f) Powierzchnia terenu usług do 30% powierzchni zabudowy. g) Obowiązująca linia zabudowy wg rysunku zmiany planu. 4) Zasady podziału terenu a) Dopuszcza się podział na działki o powierzchni minimum 1000m² z frontem działki minimum 30 m. b) Każda nowo wydzielona działka musi mieć dostęp do drogi 06KD lub 08KD. 5) Ustalenia z zakresu ochrony środowiska a) Powierzchnia biologicznie czynna minimum 50% powierzchni działki. b) Od dróg dojazdowych i wzdłuż granic działek należy wprowadzić zieleń izolacyjną lub ozdobną. 6) Ustalenia wynikające z ochrony dóbr kultury Część terenu wg rysunku zmiany planu objęta jest strefą W-III ograniczonej ochrony archeologicznej stanowisk nr 3, 4, 5, 6, 8, 10. Obowiązują ustalenia wg § 6 ust. 1niniejszej uchwały.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...