Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

ABC instalacji elektrycznej


Recommended Posts

Urządzenia elektryczne w naszym otoczeniu są wszechobecne. Dlatego dobrze wykonana instalacja elektryczna, to coś, bez czego nie da się wygodnie mieszkać. A dobra instalacja to taka, która jest dostosowana do obecnych potrzeb, a równocześnie daje duże możliwości łatwej rozbudowy za kilka czy kilkanaście lat.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/elektryka/4987-abc-instalacji-elektrycznej

Link to postu
Gość elpapiotr
""Jeśli elektryk zmienia przeznaczenie żyły przewodu na inne, niż wynika z koloru jego izolacjii (co czasem jest konieczne), to powinien końce takiej żyły oznaczyć taśmą izolacyjną odpowiedniego koloru."" - Nic nie powinien. Tylko paprok tak robi, nie elektryk
Link to postu
  • 2 tygodnie temu...

ANALIZA ARTYKUŁU

 

Wstęp.

Artykuł jest sygnowany określeniem "Baza wiedzy", dlatego nie powinien zawierać stwierdzeń czy też informacji nieostrych albo wątpliwych. A ma ich trochę. Zajmijmy się niektórymi po kolei.

 

I. Po co nam prąd?

Cytat

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista - zależnie od tego, jakie urządzenia mają pracować w domu, inaczej trzeba wykonać instalację elektryczną wewnątrz budynku, przyłącze łączące go z siecią i zawrzeć z zakładem inną energetycznym umowę.

 

Podkreślenie w tekście moje. A powinno być napisane największymi literami! Bo w dzisiejszych czasach trudno o instalację elektryczną powtarzalną. Każda ma swoje niuanse, tak jak ludzie różnią się od siebie i mają różne potrzeby. Wielu montuje później fotowoltaikę, wielu próbuje zabezpieczyć się przed awariami sieci, dodatkowym zasilaniem z agregatu elektrycznego. A wtedy instalacja wewnątrz budynku musi być do tego przygotowana! I nie mówmy przy tym  o awaryjnym podłączaniu agregatu do któregoś z gniazdek w domu, gdyż BAZA WIEDZY nie powinna być jej profanowaniem. Powinna promować i wskazywać właściwe rozwiązania. Bezpieczne i zgodne z prawem.

 

Cytat

Warto skonsultować się przy tym z elektrykiem, 

 

Trzeba powiedzieć jasno. Amator, czy dyletant po kursie jednodniowym, w żadnym razie nie jest w stanie wykonać poprawnie współczesnej instalacji elektrycznej w domu jednorodzinnym. Może wykonać jedynie ersatz instalacji. I o tym trzeba głośno mówić i wyraźnie pisać. Bez uników. Czasy dwóch przewodów, dwóch żarówek i trzech gniazdek w domu, dawno się skończyły. Więc jeśli ktoś "oszczędza" na elektryku, niech się później nie tłumaczy, że nie wiedział.

 

Cytat

Piece akumulacyjne dobiera się tak, by ich łączna moc wynosiła ok. 1,5 zapotrzebowania budynku na ciepło. Z założenia pracują one tylko w czasie obowiązywania tzw. II tańszej taryfy za energię, w pozostałym czasie oddają zaś zgromadzone ciepło.

 

Wszelkie informacje o tzw. II taryfie należy dawkować bardzo ostrożnie. Bo to już właściwie przeszłość. W dobie państwowych manipulacji w bilansowani energii produkowanej przez coraz większą liczbę prosumentów, wszystko, z dnia na dzień, może brać w łeb. Dlatego byłbym ostrożny w promowaniu tego wariantu.

 

c.d.n.

Link to postu

II. Przyłącze.

Cytat

 Do czasu zakończenia budowy wprawdzie nadal będziemy rozliczani według niekorzystnej taryfy budowlanej, 

 

 

To jest bezprawie przeniesione wprost z dawnych Zakładów Energetycznych. Obecnie nie ma podstaw prawnych takie rozwiązanie sankcjonujących, jeśli budowa jest realizowana w celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych i prowadzona systemem gospodarczym. Sytuacja opisywana na forach internetowych. Brak zgody odbiorcy i żądanie podstaw prawnych stosowania "taryfy budowlanej", przeważnie od razu zmusza dostawcę do zastosowania taryfy G11.

 

 

III. Jaka taryfa?

 

Tę część należałoby zupełnie przepracować. II taryfy są obecnie rzadziej spotykane niż miks prosumencki. Dlatego całość zalatuje nieco naftaliną.

 

Cytat

Warto zainteresować się też, jakie stawki opłat i taryfy obowiązują u różnych dostawców - zgodnie z obowiązującym prawem dostawcę energii możemy zmienić. A niektórzy z nich mają np. specjalne taryfy weekendowe.

Nie od rzeczy byłoby przypomnieć, że przy zużyciu energii na poziomie  Kowalskiego, oszczędności związane z wyborem bywają groszowe, a wpakować się na minę, podłożoną przez nieuczciwe firmy, jest nie tak trudno. A potem spłacamy raty latami, jak za cudowne kołdry, nabyte podczas pielgrzymki do Lichenia.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link to postu

 

IV. Gniazda, łączniki, lampy.

 

Cytat

Warto przemyśleć wykonanie zaślepionych puszek na gniazda, oczywiście z doprowadzonymi przewodami, które będzie można wykorzystać w przyszłości.

 

Odradzam. Normalne gniazdo niewiele wystaje ze ściany, nie tak dużo kosztuje, a przynajmniej starzeje się wraz z innymi i nie stwarza problemów przy obowiązkowym, okresowym sprawdzaniu instalacji.

 

Cytat

Łączniki powinny być tak rozmieszczone, byśmy znajdywali je odruchowo. Standardowo umieszcza się je na wysokości 1,4 m

 

Nie ma takiego standardu. Dawniej stosowano taką wysokość po to, aby nie prowokować dzieci do zabawiania się światłem. Ze względów bezpieczeństwa. Dzisiaj dzieci "elektryka" nie interesuje, mają ciekawsze pomysły. Dlatego ja doradzam umieszczanie łączników na wysokości opuszczonej swobodnie dłoni, co przekłada się na ok. 90 cm. Ale to nie jest standard. "Standardem" jest umieszczanie łączników na wysokości dogodnej dla użytkownika. 

 

V. Prąd na zewnątrz.

 

Brakuje mi tu informacji z podkreśleniem, że instalacje na zewnątrz, w części wkopanej w ziemię, wykonuje się z użyciem kabli. Przewody instalacyjne do tego się nie nadają.

 

 

c.d.n.

Link to postu

VI. Układanie instalacji

 

Cytat

Przewody elektryczne układa się wzdłuż linii pionowych i poziomych.

Tradycyjny, schematyczny błąd, a właściwie niedopowiedzenie. Bo jak na poddaszu? Jak ułożyć przewody na ścianie skośnej, skoro nie da się poprowadzić pionowo, bo pionowej ściany nie ma? 

 

Cytat

Dzięki temu będziemy mieć w przyszłości pewność, że nie uszkodzimy przewodów, np. wiercąc otwory na kołki do powieszenia obrazów lub przy wymianie okien.

 

Jeśli ktoś hołduje dawnym metodom, to można. Ale przy instalacji bezpuszkowej, trudno o przewód w miejscu nieznanym.

 

Cytat

Uwaga! Przewody muszą zostać pokryte przynajmniej 0,5 cm warstwą tynku, dlatego jego całkowita grubość powinna wynieść 1,5-2 cm.

 

W łazience nieco więcej, a tej informacji nie ma.

 

 

 

c.d.n.

Link to postu

VII. Obwody i rozdzielnica

Cytat

 

W montażu rozdzielnicy obowiązuje kilka ważnych zasad:

powinna znaleźć się w pobliżu wejścia do budynku, w widocznym miejscu i nie wyżej niż na wysokości wzroku dorosłego człowieka. To bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa, bo pozwala w razie zagrożenia, np. pożaru, szybko wyłączyć napięcie. Umieszczenie rozdzielnicy wysoko, powyżej drzwi, jest fatalnym pomysłem, utrudniającym czy wręcz uniemożliwiającym do niej dostęp - szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym;

 

 

Dodałbym jeszcze wyraźnie, że rozdzielnicę należy umieścić w miejscu, które nie będzie zastawiane! Bo wielokrotnie widziałem drzwiczki rozdzielnicy "zamaskowane" np. dużym lustrem. Albo znajdujące się w przedpokoju za szafką, którą postawiono celowo, aby te drzwiczki zasłonić. By "nie psuły" poczucia estetyki gospodarzy. A przecież tu chodzi o swobodny i szybki dostęp, w razie konieczności.

 

c.d.n.

 

 

Link to postu

VIII. Zabezpieczenia

Uziemienie

 

Cytat

W dużym uproszczeniu zadaniem uziemienia jest odprowadzenie do gruntu przez tzw. uziom niebezpiecznego napięcia, które może się pojawiać np. na metalowej obudowie urządzeń elektrycznych (pralki, lodówki itp.). 

 

To naprawdę uproszczenie ogromne. Od dawna bardzo rozpowszechnione ale sęk w tym, że kompletnie nieprawdziwe. Ja bym proponował inne uzasadnienie istnienia uziemienia obiektu budowlanego, nie posiadającego instalacji odgromowej. Otóż tym podstawowym zadaniem jest skuteczne wyrównywanie potencjałów wszelakich instalacji obiektu, oraz odprowadzanie energii przepięć, występujących w sieciach energetycznych. Również na skutek oddziaływania bliskich wyładowań atmosferycznych.

Ponadto można dodać zapewnienie niezawodnego działania instalacji elektrycznej; spełnienie wymagań instalacyjnych dotyczących ochrony życia ludzi; oraz odprowadzania doziemnych prądów zwarciowych i upływowych.

 

Wyłączniki różnicowoprądowe

 

Cytat

Wyłączają obwód, gdy nastąpi upływ prądu do ziemi

 

Nie tylko do ziemi. Upływ prądu poza obwód chroniony. 

 

Cytat

Każdy wyłącznik różnicowoprądowy reaguje dopiero wtedy, gdy zostanie przekroczona pewna graniczna wartość upływu prądu

.

Ja bym napisał "przekroczona pewna graniczna wartość "prądu upływu".


 

Cytat

 

Bardziej czułymi zaś niekiedy zabezpiecza się obwody na zewnątrz domu, bo gdy stoimy na gruncie, porażenie jest bardziej niebezpieczne.

 

 

Moim zdaniem ważniejsze jest zabezpieczanie np. obwodów jacuzzi w  łazience, obwodów na basenach, czy innych miejscach, gdzie ewentualny kontakt człowieka z obwodem uszkodzonym, następuje na dużej powierzchni ciała. Bardzo tragiczne są śmiertelne porażenia młodych osób podczas kąpieli w wannie, występujące przez to, że podłączony do ładowarki telefon, wpadł im do wody.  

A wszystko przez ładowarkę, posiadającą nieseparowany prostownik. W warunkach poza wanną, nawet stojąc gołymi stopami na ziemi, poczuli by najwyżej niewielkie szczypanie w miejscu kontaktu ze stykami ładowarki.

 

Ograniczniki przepięć

 

Cytat

Mają za zadanie zabezpieczenie instalacji i przyłączonych do niej urządzeń przed przepływem prądów o bardzo wysokim napięciu

 

Gdyby ktoś pytał, to prądy nie mają napięcia. Żadnego.

 

c.d.n.

Link to postu
Cytat

Czasem nieświadomie zwiększamy zagrożenie, podłączając urządzenie wymagające uziemienia, którego wtyczkę dostosowano do gniazda "z bolcem", do przedłużacza z gniazdami bez styków ochronnych.

 

Bywa też odwrotnie. Nadgorliwy użytkownik podłącza przewód ochronny do urządzenia klasy II. w którym tego robić nie wolno!

Urządzenia takie są oznaczane najczęściej symbolem dwóch kwadratów, jeden w drugim.

 

image.png.929db0c0620a816fabda5ff27527478d.png

Natomiast przewód ochronny jest wymagany w zasilaniu urządzeń klasy I

Są one tak oznaczane

 

image.png.d3d9119ceb66d695d8af64456ac65e32.png

Link to postu
22 minuty temu, vlad1431 napisał:

Przy okazji mam pytanie. Ze względu na brak przewodu ochronnego można (czy może trzeba) mostkować w gniazdkach bolec z przewodem zerowym? 

 

To zależy. Przede wszystkim od typu instalacji. Od układu sieci. Bo czasem można, czasem trzeba, a czasem... nie wolno tego robić!

I wcale nie żartuję. Układ sieci powinien być podany w umowie z (potocznie) Zakładem Energetycznym. Ale czy na pewno taki jest w realu? Czy jakiś domorosły Poprawiacz nie wsadził tam paluchów i nie narobił bigosu? To trzeba sprawdzać. Zawsze! 

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link to postu

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zrobiłem podłączenie i mam kolejny problem. Przy włączonym okapie, powietrze odbija się w kominie i powoduje, że nieczystości wlatują przez kratkę wentylacyjną. Podłączenie zrealizowane jest jak na zdjęciu: - po lewej kratka wentylacyjna której używam - na dole kratka wentylacyjna, u góry - wlot z okapu - po prawej widok z boku. Przewód wentylacyjny z okapu nachodzi na górną część kratki (czarna linia pionowa to ściana)   Pewnie pasowałoby zrobić wylot z kratki do góry w kominie, ale nie wiem jak to zrobić. Kratka wentylacyjna po stronie wewnętrzenej nie ma żadnej tulei żeby można było coś nałożyć. Jakieś podpowiedzi?
    • Witam,   Chcę zamontować używany zlewozmywak stalowy. Wycięcie w blacie jest. Pod zlewozmywakiem jest uszczelka, która jest już jednak mocno wysłużona.   I teraz moje pytanie. Jak ten zlew zamontować? Myślałem żeby usunąć starą uszczelkę i po prostu zasilikonować go na około silikonem sanitarnym i pod spodem dociągnąć "łapkami" które były w komplecie. Czy jest jakaś inna koncepcja? Co z uszczelką pod spodem? Myślę ją usunąć - powoduje, że zlew lekko (milimetr) się ugina, więc myślę żeby zasilikonować bez niej. Czy słusznie?
    • Dobry wieczór.   Mam pytanie odnośnie dachów które są zdefiniowane u mnie w MPZP jako "dachy dwu lub czterospadowe, symetryczne o nachyleniu połaci 35°- 45°". Jak powinienem rozumieć tą interpretacje? Rozumiem, że jak z dachu będzie wystawać jakis element np wykusz, badź dach będzie z jednej strony troche dłuższy niż z drugiej to wtedy nie spełnia warunków? Przeglądałem projekty z różnych stron i znalezienie domu parterowego z takimi parametrami(w tym garaż 2-stanowiskowy) jest niemożliwe, więc zastanawiam sie co jest tutaj nie tak... Prośba o pomoc w temacie.   Pozdrawiam.
    • Dzień dobry chcę wybudować dom znalazłem projekt w miarę przypadający do gustu ponieważ szukałem projektu bez słupów z betonu komórkowego z wiązarami o wymiarach 12 x 9,5 i było ciężko. Na etapie adaptacji projektu. 1. Czy mogę dowolnie obracać projektem na działce uwzględniając nieprzekraczalną linię zabudowy czyli jeżeli na projekcie wejście jest od drogi czyli zachodu czy mogę zmienić je od północy obracając projektem. 2.Projekt posiada dach o kącie 25st miejscowy plan zagospodarowania posiada chyba 40 nie znam się czy mogę zmienić ten kąt: 3. czy mogę całkowicie zmienić ścianki i układ pomieszczeń okien i drzwi jeżeli projekt jest parterowy ściany nośne tylko zewnętrzne plus dach z wiązarów ze stropem drewnianym gdzie ścianki działowe nie mogą dotykać stropu. 15. Teren o symbolu 12c MJ,U z przeznaczeniem na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczalną funkcją usługową 2) Ustalenia funkcjonalne a) Funkcja podstawowa – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. b) Funkcja dopuszczalna – zabudowa usługowa nieuciążliwa. 3) Ustalenia kompozycji i form zabudowy a) Tereny zabudowy jednorodzinnej wolnostojącej. b) Istniejąca zabudowa do zachowania, modernizacji i przekształceń. c) Maksymalna wysokość nowej zabudowy - 2 kondygnacje, w tym jedna kondygnacja jako poddasze użytkowe, do 10,0 m od poziomu terenu do kalenicy. d) Dachy dwuspadowe o kącie nachylenia głównych połaci dachu 40°. e) Maksymalna powierzchnia zabudowy działki 35%. f) Powierzchnia terenu usług do 30% powierzchni zabudowy. g) Obowiązująca linia zabudowy wg rysunku zmiany planu. 4) Zasady podziału terenu a) Dopuszcza się podział na działki o powierzchni minimum 1000m² z frontem działki minimum 30 m. b) Każda nowo wydzielona działka musi mieć dostęp do drogi 06KD lub 08KD. 5) Ustalenia z zakresu ochrony środowiska a) Powierzchnia biologicznie czynna minimum 50% powierzchni działki. b) Od dróg dojazdowych i wzdłuż granic działek należy wprowadzić zieleń izolacyjną lub ozdobną. 6) Ustalenia wynikające z ochrony dóbr kultury Część terenu wg rysunku zmiany planu objęta jest strefą W-III ograniczonej ochrony archeologicznej stanowisk nr 3, 4, 5, 6, 8, 10. Obowiązują ustalenia wg § 6 ust. 1niniejszej uchwały.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...