Skocz do zawartości

Wybór drewna do budowy tarasu


Recommended Posts

Buduję taras który będzie z jednej strony podparty na ścianie a z drugiej na filarach z poprzeczną belką. Odległość od ściany do filarów to 3 metry i w tą stronę będzie spadł natomiast długość tarasu to 6 m. Chciałbym się dowiedzieć czy mogę zastosować do niego drewno iglaste które niestety jest świeże nie suszone, czyli prosto spod piły. Jest to drzewo iglaste gdyż jak producent twierdzi jest ono z jakichś lasów koszalińskich.
Chciałem do tego celu zastosować 11 krawędziaków 3-metrowych o przekroju 7 x 14 z których każdy podparty będzie na końcu. Czyli krawędziaki będą ułożone co 60 cm pod delikatnym kontem, gdyż dach ma służyć również jako taras po którym będzie się chodzić. Na tych krawędziakach będą leżeć deski o grubości 2 cm i papa. Moje pytanie jest takie czy taka konstrukcja z świeżego drzewa która będzie w naturalny sposób wysłychała, nie zacznie się wyginać i prężyć oraz czy przekrój belki 7 x 14 długiej na 3m opartej o prostopadłą belkę w dwóch skrajnych punktach oraz położona w częstotliwości co 60 cm wystarczy żeby dach nie wyginął się od chodzenia po nim?
Mam jeszcze opcję żeby zastosować krawędziaki 5 na 15 i w tej sytuacji powiedzmy co 40 cm. Choć być może są one niewystarczające i mogą się wyginać. Pytanie które lepsze, czy wystarczające żeby nie uginać się w łuk do środka od chodzenia po tarasie i czy nie będą się wyginać w dół z samego faktu że są nie wysuszone?

Link do komentarza
29 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Moim zdaniem drewno musi być sezonowane i miec określony poziom wilgotności. Zapytaj w pierwszym lepszym tartaku. Generalnie to max 23% w zależności od gwarantowanej klasy wytrzymałości.

http://fachowydekarz.pl/drewno-konstrukcyjne-suche-czy-mokre-impregnowac-czy-nie/

Dzięki za info. No domyślałem się że powinno być wysuszone, natomiast w tej chwili jest taki problem na rynku że nigdzie nie ma drzewa suszonego bo drożeje strasznie i wszyscy sprzedają bieżączke  jeszcze mokrą spod Piły... Pytanie, czy jeśli po tym zadaszeniu nikt nie będzie chodził przez pierwsze kilka lat póki w sposób naturalny drzewo wyschnie i dopiero później chciałem używać górnej części jako taras. Czyli póki drzewo nie wyschnie nikt nie będzie po nim chodził. Będzie na nie

 działał tylko ciężar własny no i oczywiście te deski z papą... I teraz pytanie czy w tej sytuacji można kłaść świeże drzewo... No i kolejna sprawa z wytrzymałością. Czy belki 7 na 14 kładzione co 60 cm albo 5 na 15 kładzione co 40 cm wytrzymają docelowo nacisk gdy będą użytkowane jak taras?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...