Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Wysokość rur drenażu w stosunku do wysokości ławy


Recommended Posts

Witam. W końcu zabieram się za drenaz i mam dylemat. Wiadomo że spód (dno) rury drenarskiej nie powinien być niżej od spodu ławy gdyz może to grozić podcinaniem ławy. A czy góra rury może być powyżej góry ławy która równa się górze posadzki piwnicy? Bo jeśli ława ma 35 cm wysokości a rura ma 10cm średnicy to mamy tylko 25 cm spadku. Skoro u mnie łączna długość ścian wynosi 480cm to licząc spadek 0,5% mamy różnicę wysokości pomiędzy początkiem a końcem drenażu równe 24 cm. Więc na styk?

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego liczysz na około domu? Zaczynasz robić spadek w jednym rogu domu i na dwóch ścianach masz 12cm, nie 25cm zachowując 0.5% spadku, a na drugim rogu po przekątnej domu masz studzienkę czy łączenie do odprowadzenia.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Aaa ok. Z tym że u mnie 3 ściany będą szły jednym kierunku a 4ta w drugim. W każdym bądź razie chodzi mi o to czy góra rury drenarskiej nie może być wyżej posadzki piwnicy? Odstęp osi rury drenarskiej o średnicy 10cm od ławy to 25 cm? A jeśli w końcowym odcinku dno rury zbliża się do dna ławy i jest tylko 3 cm powyżej dna ławy to czy można to miejsce zalac betonem żeby woda nie podcinała? 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Betonem będzie najlepiej, nawet czymś w rodzaju szkła wodnego, nie znam się na tym, jakiś środek do iniekcji, przynajmniej w części gdzie będziesz łączył to z ławą. Najważniejsze żebyś zachował tam płaszczyzne, bo 0.5% to tyle co nic. Robisz studzienki? Ja mam wątpliwości. Koleś od koparki twierdzi że nie dawałby, że zwykły peszel w otulinie według niego wystarczy. Ja raczej na każdym rogu będę dawał studzienkę. Ja mam 8% spadu, także ja mam problem z głowy. Jak robisz betonem, to zastanowiłbym się czy w ogóle nie wykopać o 10cm głębiej, podsypać 5cm suchego betonu, zalać to jakimś preparatem do iniekcji przy ławie i wtedy będziesz miał o 5cm na końcu ławy poniżej. Ale tylko tak gdybam, bo kopanie poniżej ławy to jest raczej ryzyko. Kopiesz wszystkie 4 ściany na raz? Ile masz ziemi nad fundamentem?

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zalalbym betonem ten odcinek to raczej na dotyk z ławą. Nie musze nic odkopywać bo nie mam zasypane jeszcze od zeszłego roku. Jest zasypane tylko ok 10 cm powyżej dna lawy żeby nie wypłukało spod lawy. Studzienki mam w 3 rogach. W jednym nie dawałem bo jest taras.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W sumie nie przyszło mi do głowy że dom dopiero budujesz. Jak masz ławy prawie na wierzchu to raczej nie bardzo masz się co objawiać. Ja bym zrobił tak jak piszę, 5cm poniżej ławy na końcu ściany, na początku miałbyś tylko 5-6cm nad ławą i to będzie najlepsze według mnie, ale specjalistą nie jestem i kogo nie spytam to inna wersja. I tak zanim chałupe postawisz to wszystko siądzie tak jak trzeba.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przecież rurę drenarską można nieco odsunąć od ław. Ona ma zbierać wodę z pobliża budynku, nie musi się z nim stykać. Podstawowe pytanie to jednak dokąd będzie odprowadzana woda z drenażu? I raczej unikałbym używania pompy do jej odprowadzenia, przynajmniej pompy o dużym przepływie. Ruch wody powinien być możliwie spokojny, żeby nie wymywać drobnych cząstek gruntu.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ale ja nie mówię ze rura bedzie dotykać lawy. Wg. podręcznika jaki mam rura 10cm ściąga wodę z 20 cm dookoła niej i tyle musi być odsunięta od law. A jak bedzie woda odprowadzana tego jeszcze nie wiem. Drenaz mi zajmie ok 2 tygodni 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

"Słabe miejsca w budynkach" Tom III. Piwnice, drenaże. wydanie z 1982 r.

Oryginał niemiecki był z 1978 r.

 

Musze poszukać mam, gdzies skany 

Tu pokazany odstęp od ławy. Zastanawia mnie co to za styropian nad ława, ten poziomo leżący. Cel jego?

IMG_20210512_141853.jpg

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, vlad1431 napisał:

Tak z ciekawości, co to za podręcznik? Sam bym się chętnie dowiedział cokolwiek, bo tak jak pisałem, co fachowiec to inna teoria.

Jakiś czas temu był do kupienia w księgarniach - cała seria książek  - "słabe miejsca w budynku".

Moim zdaniem b. dobre fachowe wydanie.

Dnia 17.05.2021 o 15:03, dedert napisał:

A czy góra rury może być powyżej góry ławy która równa się górze posadzki piwnicy?

Nie możesz podnieść podłogi piwnicy kilka cm?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z jakiego obszaru rura odprowadzi wodę to zależy głównie od rodzaju gruntu. Na tym rysunku pokazano chyba jedynie, że warstwa przepuszczalnej zasypki musi mieć przynajmniej 20 cm. 

A całą zabawę z robieniem drenażu trzeba zaczynać od ustalenia jak i gdzie będzie odprowadzana woda. bez dobrego odpływu drenaż nie ma sensu. Wręcz szkodzi, go w pobliżu rur drenarskich, a więc i blisko fundamentu robimy sobie basen. Tam grunt jest najbardziej przepuszczalny i tam spływa woda.

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

są na allegro po 30 zł, ja chyba kupie.

Co do podłogi to nie bardzo, chudziak już wylany na równi z górą ławy a poza tym piwnica ma tylko 235 cm od chudziaka wiec jak podwyższę to będę czuł się jak w czołgu :P

Czy wiadomo co to za styropian poziomo na ławie leży? Ja chciałbym go dać oraz dodatkowo do lica ławy czyli tak:

f90dbf2573e7de6bgen.jpg

 

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
47 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

A całą zabawę z robieniem drenażu trzeba zaczynać od ustalenia jak i gdzie będzie odprowadzana woda. bez dobrego odpływu drenaż nie ma sensu. Wręcz szkodzi, go w pobliżu rur drenarskich, a więc i blisko fundamentu robimy sobie basen. Tam grunt jest najbardziej przepuszczalny i tam spływa woda.

Oczywiście - drenaż ścąga wodę "z okolicy" drenu, jak jest odpływ, to ją odprowadza, jak nie ma - to ściągnie i może jeszcze bardziej zawilgocić, gdy w drenie woda będzie stała.

I podstawa to poziom odprowadzenia - najlepiej jak sie ma teren pochyły skarpę - żeby był łatwy odpływ.

Pompa to zawsze ryzyko i kłpoty.

32 minuty temu, dedert napisał:

są na allegro po 30 zł, ja chyba kupie.

Kup - są ponadczasowe - nawet, jeśli są nowe technologie czy materiały - zasady się w zasadzie nie zmieniają .

30 zł - ja wcale ich taniej nie kupowałem chyba ze 20 lat temu w księgarni - chyba nawet drożej - biorąc pod uwagę ówczesne realia. Sam zobaczę, bo coś mi tam brakuje. Ale musze znowu znaleźć bo u mnie remont.

38 minut temu, dedert napisał:

piwnica ma tylko 235 cm

No to masz jeszcze zapasu z 10 cm - tylko że już msz niżej izolację poziomą fundamentu - ale można to obejść 

Jednak spróbuj dokłądniej wypoziomować, zobacz jeszcze co tam piszą nt tego procentu spadku drenu, może coś jeszcze utargujesz.

Choć niestety tak jest - że dren psługuje się naturalnym spadkiem, nie wymuszonym - i nie da się obejść warunkow.

Jest to też dużo zależne od ilości wody, jaką tam masz - jeśli to jest stała woda gruntowa (nie okresowa, np w okresie deszczów) - to te warunki się zaostrzają.

 

Ja bym podniósł troche poziom wnętrza - nawet 5 cm może cię uratuje.

 

Dodam - ja dawałem naokoło wykopu geowłókninę  - i cały wykop wypełniłem kamieniem, przy drenie (rura pcv) dałem drobny gryz (1 -2 cm) i przy XPS przy ścianie) i od dołu (z tym że od dołu mało zostawiłęm miejsca, chyba w porywach przy wylotowej studni z 5 cm - ale a mam specyficzne fundamenty)0 i starszy budynek - warunki zastane) - natomiast powyżej tego kamyczka dałem do samej góry grubszy kamień i na wierzch geowłókninę.

 

Nie owijałem rur geowłókniną - bo założyłem łatwe przpłukanie drobin z kamienia co jakiś czas. A geowłoknina na obrzeżu i dnie wykopu (od gory też) nie dopuści szlamu z zewnątrz. Na razie jest OK!!!!

Szerokość wykopu mam na 50 cm na dole (+ XPS 8 cm - trochę mało - jeszcze uzupenie do głębokości ok 50cmna 15 cm)) i u góry ok 65 cm. Wys od 80 cm(bez piwnicy) do 150 - gdzie piwnica.

Ale ja mam wodę napływową i dom stoi na lekkim pochyleniu + potem skarpa ok 2 m.

Więc z odpływem nie mam kłopotu.

 

Z jednej strony domu na razie jeszcze nie ma drenu, bo tam akurat nie byl niezbędny (czasu brak) - ale studzienki mają otwory przygotowane.

 

 Studzienki betonowe na każdym rogu - więc schodzę w dół i w razie czego wpuszczam weża do rury i przepłukuję - te dreny co mam (bo kawałeczek jeszcze brakuje - nie czyściłem, tylko sudzienki (osadnik) - raz w ciągu chyba 8 lat.

I piwnica sucha - a byla mocno mokra. I jest bez izolacji poziomej na poziomie podłogi piwnicy (dopiero jest izolacja na poziomie parteru). I nie zrobię tej izolacji - bo nie ma miejsca, am też filary. 

Ale - jak napisałem - piwnica sie osuszyła po drenach, woda była (jest napływowo-okresowa), glina wokół - więc bez tej izolacji podłoga może być betonowa (lekko filtrująca wilgoć od spodu, to samo ściany) - ta odrobina naturalnej wilgoci sama paruje i jest ok. Resztę załatwiają dreny i wentylacja.

 

Tak więc b. wiele zależy od tego jaka ta woda jest wokół, jaka gleba - i jak ukształtowany jest teren.  

I albo musimy zastosować wszelkie rygory - albo coś tam można ulżyć. 

 

1 godzinę temu, dedert napisał:

Czy wiadomo co to za styropian poziomo na ławie leży? Ja chciałbym go dać oraz dodatkowo do lica ławy czyli tak:

Ja dawałem XPS (na zakładkę) pionowo i folię kubełkową na niego kubełkami do XPS (ale nie do samego dolu). Ale książka nie nakazuje tej folii. Można drobny kamień sypać na XPS. wcześniej zaimpregnowałem beton ściany fundamentu lepikiem, ale bez rozpuszczalnika - już zapomniałem, jakim. A lekko przykleiłem lepikiem na gorąco - punktowo, żeby i nie odpadał od ściany, a folie zamocowałem gwoździami (potem je usunąłem)  przed przysypaniem.

 

Pracochłonne. szczególnie w pojedynkę :)

Specjaliści od tego mają szybsze procedury :), byle nie na skroty....

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A jakieś to ma znaczenie? Naporu ziemi od środka na ściany piwnicy nie ma. Jedynie trzeba uważać by nie wykopać poniżej ław tak mi się wydaje, czy mylę się?

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie teoretycznie jasne jak słońce i mam to samo zdanie, że jak od strony piwnicy nie ma naporu ziemi to nie ma co wypchnąć fundamentu. Ale w okolicy były dwa przypadki. Nie znam szczegółów, jak głęboko kopali, ale jeden i drugi dom odkopany był w całości, w jednym pękła ściana, w drugim zaczęło pękać do tego stopnia, że na szybkiego zamówili kilka gruszek i zalali wszystko co było odkopane betonem.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Mocno były popękane te ściany? U mnie sa takie pęknięcia, chyba ze 3 w 3 różnych pomieszczeniach prawie idealnie na środku ściany czyli pomiędzy ławami. Kierownik mowi ze to od osiadania budynku i całkiem normalne, tu też ktoś to potwierdził. Zauwazylem to w zeszłym roku, raczej się nie pogłębia. Pęknięcie zaczyna sie od samego dołu i leci pionowo do góry a kończy się na 3 najwyższych bloczkach czyli pod stropem juz nie ma. Zastanawiam się też czy wplyw na to może mieć fakt ze murowane bylo na papie 5.2mm? I bloczki się po prostu ułożyły, docisly pape 114484686c7279c0gen.jpg

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Tu szczegóły z dzisiejszego komunikatu NFOŚiGW:   Wycofanie dotacji na kotły węglowe, zwiększenie progów dochodowych uprawniających do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz poszerzenie listy kosztów kwalifikowanych o kotły na pellet o podwyższonym standardzie – to trzy nowości w programie „Czyste Powietrze”, które zaczną obowiązywać już od 1 lipca 2021 r.   Wytyczne Komisji Europejskiej, zapisy Krajowego Planu Odbudowy oraz Polskiego Ładu, a także obowiązujące uchwały antysmogowe w poszczególnych województwach, które nakazują wymianę starych kotłów węglowych i ograniczają możliwość stosowania paliwa stałego (węgla) – te czynniki zdeterminowały zapowiadane już wcześniej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmiany w programie „Czyste Powietrze”. Znamy datę ich wprowadzenia, będzie to 1 lipca 2021 r. Koniec dotacji na piece węglowe Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić i zamontować to źródło ciepła a dodatkowo potrzebna jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.). Wyższe progi dochodowe Kolejna nowość w „Czystym Powietrzu”, to podwyższenie progów dochodowych w drugiej części programu. Zmiana ma na celu ujednolicenie progów dochodowych programów „Czyste Powietrze” i „Stop Smog”, dzięki czemu więcej osób skorzysta z podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu”, czyli otrzyma bezzwrotną dotację wynoszącą do 37 tys. zł. Od 1 lipca 2021 r. dla gospodarstw jednoosobowych próg dochodowy wzrośnie o 229 zł niż obecnie, czyli do kwoty 2 189 zł. Z kolei dla gospodarstw wieloosobowych próg dochodowy podwyższy się o 164 zł niż obecnie, czyli do poziomu 1 564 zł na osobę. Wyższe dotacje na kotły na pellet o podwyższonym standardzie Zgodnie z dotychczasowymi zapisami w programie „Czyste Powietrze”, począwszy od 1 lipca 2021 r. możliwe będzie ubieganie się o wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. To szansa na dotacje do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) w podstawowym poziomie dofinansowania. W podwyższonym dotacja ta wynosi do 12 tys. zł (nie więcej niż 60% kosztów). Szczegóły w tym zakresie określają załączniki nr 2 i 2a do programu „Czyste Powietrze”, dostępne na stronie czystepowietrze.gov.pl (zakładka Weź dofinansowanie/Czyste Powietrze, materiały do pobrania), gdzie w poz. nr 12 mowa jest o zakupie i montażu kotła na pellet drzewny z automatycznym sposobem podawania paliwa, o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3.
    • Gość Karpiuk Stanisław
      Proszę wyprowadzić mnie z błędu ….. Drewno , węgiel , gaz itd, …to jest energia uzyskujemy ją przez spalanie i ogrzewamy budynek Pompa ciepła energii nie wytwarza ….to jest urządzenie …..podwyższające temperaturę nośnika /powietrza/ zużywając prąd Pozdrawiam
    • tia, super artykuł, takie rzeczy to tylko w erze i w większości w teorii a przede wszystkim nie mieszaj NN i nN,, bo Ci słabo to wyjdzie
    • Są specjalne wkręty konstrukcyjne CPW do zbrojenia drewna, żeby drewno mogło przenieść większy ciężar, takimi wkrętami można poskręcać murłaty w obrębie szpilek.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...