Skocz do zawartości

Dach przylegający do ściany


Recommended Posts

Witam,

Zastanawiam się jak wykonać połączenie dachu ze ścianą i ociepleniem aby uniknąć mostków termicznych. ( podsyłam zdjęcie projektu ) 
Strzałka pokazuje miejsce o którym mówię. 

Obecnie mamy na dachu pełne deskowanie i papę za tydzień może dwa wchodzi ekipa od dachu i teraz patrząc na projekt styropian oparty jest na deskowaniu/papie. Zastanawiam się czy nie lepiej byłoby odbić ostatnia deskę 10/15 cm po dalej długości dachu i wejść w dół styropianem do murłaty po między krokwiami ewentualnie wełna ? Pozniej klasycznie tynk i obróbka blacharska jak na murze ogniowym. 

Czy nie bawić się i dac jak w projekcie styro na papę wcześniej ewentualnie zapianowań szczelinę powstałą pomiędzy dachem a ścianą.

 

7C71EF09-4010-4095-8754-40F98DF138D9.jpeg

Edytowano przez Maratoro (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, Maratoro napisał:

Zastanawiam się czy nie lepiej byłoby odbić ostatnia deskę 10/15 cm po dalej długości dachu i wejść w dół styropianem do murłaty po między krokwiami ewentualnie wełna ? Pozniej klasycznie tynk i obróbka blacharska jak na murze ogniowym. 

A gdzie masz ocieplenie dachu na tym projekcie - to jest dom mieszkalny?

Najlepiej połączyć ocieplenie ściany z ociepleniem dachu. Lub stropu, jeśli się da.

Link do komentarza

Tak jest to dom mieszkalny, ocieplenie dachu to również styropian 20 cm ( 10 między krokwiami i 10 na krokwiach ) jeżeli odbije  jakąś cześć desek 1 lub 2 to mam możliwość połączenia ocieplenia z ociepleniem dachu. Ewentualnie mogę starać się dobrze wypełnić szczeliny pianką do ociepleń. I wtedy nie odbijać desek. Niewiem co będzie lepsze. I czy nie zachowanie ciągłości ocieplenia będzie skutkowało mostkiem. 

Link do komentarza
2 godziny temu, Maratoro napisał:

czy nie zachowanie ciągłości ocieplenia będzie skutkowało mostkiem. 

Będzie :12_slight_smile:

Ale jeśli to tylko w miejscu styku kantu deski - to będzie niewielki.

Ale - z drugiej strony odsunięcie minimalne deski od ocieplenia zamiast oklejenia jej pianką chyba będzie zdrowsze dla deski.

Więc może warto tak odciąć deski wzdłóż, żeby wyrównać ocieplenie ściany i połączyć je z ociepleniem dachu - i minimalnie zdynsansować te deski od ocieplenia (dach zawsze troszkę się rusza - więc bezpośrednie połączenie ze styropianem nie jest najlepsze. Wg mnie.

 

Szkoda, żeś nie skrócił troszkę krokwi i nie podparl murłatą bliżej środka czy na prawej stronie muru, wtedy by tam było miejsce na termoizolację muru wyższego  az do tego podparcia - i krokwie też by nie wchodziły w ocieplenie ściany.

Link do komentarza

Dla zachowania prawie ciągłej warstwy izolacji termicznej możesz ocieplić pionowy element i wywinąć od spodu w tej wnęce w przybudówce - na zewnątrz ju "nie powalczysz". Tam gdzie jest murłata przybudówki tez widzę od środka pustkę, może tam da się XPS lub PUR. Wełna też jest dobrym rozwiązaniem ale nie może zamoknąć i by ja trzeba dodatkowo folią paroszczelną zabezpieczyć. Z XPS nie ma takiego problemu. Jest tam dostęp czy już musztarda po obiedzie?

Link do komentarza
3 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Ocieplenie powinno być na stropie dobudówki a nie na dachu. Poddasze raczej nieprzełazowe a bez wentylacji będzie narażone na zagrzybienie.

W starej części domu nie mamy poddasza dach jest naszym sufitem ponad 3m wysokości. Specjalnie zdjęliśmy strop który był na dwuteownikach. Aby uzyskać taką wysokość. 
 

4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Dla zachowania prawie ciągłej warstwy izolacji termicznej możesz ocieplić pionowy element i wywinąć od spodu w tej wnęce w przybudówce - na zewnątrz ju "nie powalczysz". Tam gdzie jest murłata przybudówki tez widzę od środka pustkę, może tam da się XPS lub PUR. Wełna też jest dobrym rozwiązaniem ale nie może zamoknąć i by ja trzeba dodatkowo folią paroszczelną zabezpieczyć. Z XPS nie ma takiego problemu. Jest tam dostęp czy już musztarda po obiedzie?

Tak naprawdę powalczyć mogę wszędzie dostęp jest jeszcze praktycznie do każdego miejsca. W starej części domu były ściany dwuwarstwowe ale tylko do wysokości sufitu. Wyżej już tylko 1 warstwa gazobetonu. Miejsca gdzie nie było drugiej warstwy wsadziliśmy 15cm wełny która sięga aż do końca murłaty ( na to paroizolacja tak szczelnie jak to było możliwe napewno nie w 100% )  Następnie na suficie między krokwiami jest styropian. Który również dochodzi do końca krokwi i murłaty. Wiec ciągłość izolacji w starym domu mamy zachowana. Natomiast zostaje ona przerwana na kilka max kilkanaście cm przy połączeniu z nowobudowaną częścią budynku przez ( przestrzeń wentylacyjną nad styropianem ok 4cm deska 2,5cm papa. I teraz zastanawiam się czy nie zdjąć ostatniej deski 10cm po całej długości dachu żeby był dostęp do styropianu którym mamy ocieplony sufit i połączyć jedno z drugim. Na tyle na ile to możliwe. 

Link do komentarza

Generalnie chodzi o to żeby ściana na styku przybudówka-dom i sufit w przybudówce (już tej nazwy się trzymam) był ocieplony z zachowaniem ciągłości. Poza tym przyda sie "odrobinę" wentylacji w przestrzeni stop-połać dachu. Jeżeli masz dostęp do tych powierzchni i możesz tam prowadzić prace ociepleniowe - jesteś na dobrej drodze. Nie polecam łączyć różnych materiałów ociepleniowych. Ja bym się już trzymał jednego rodzaju produktu - chyba, że nie da się go "upchać" bo się np. pokruszy.

Link do komentarza
14 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Ocieplenie powinno być na stropie dobudówki a nie na dachu. Poddasze raczej nieprzełazowe a bez wentylacji będzie narażone na zagrzybienie.

 

11 godzin temu, Maratoro napisał:

W starej części domu nie mamy poddasza dach jest naszym sufitem ponad 3m wysokości. Specjalnie zdjęliśmy strop który był na dwuteownikach. Aby uzyskać taką wysokość. 

 

Chodzi chyba o tą część z tym przylegającym dachem do ściany.

Rzeczywiście tam powinno się ocieplić strop, a izolacja powinna zejść po ścianie (również tej dobudowanej, na której jest oparty dach) do stropu.

 

Tak jak narysowałem niebieską linią:

 

image.png.dd82703c97b5b59d249f28123645f58c.png

Link do komentarza
9 godzin temu, zenek napisał:

 

 

Chodzi chyba o tą część z tym przylegającym dachem do ściany.

Rzeczywiście tam powinno się ocieplić strop, a izolacja powinna zejść po ścianie (również tej dobudowanej, na której jest oparty dach) do stropu.

 

Tak jak narysowałem niebieską linią:

 

image.png.dd82703c97b5b59d249f28123645f58c.png

Wg mnie prawie OK, tyle, ze z lewej strony bym doszedł do samej murłaty i tutaj dobił pianką. Czym to będziesz w końcu izolował?

 

 

Link do komentarza

Niebieska linia to styropian,  ale są jeszcze ścianki ( chyba mówi się na nie kolankowe )  na około które będę izolował a dokładniej izoluje wełną 15cm. 

Ściany zewnętrzne to wełna lub styro jeszcze decyzja nie podjęta ale mam bardzo dużo wełny z rolki o dobrych parametrach o zastanawiam się cały czas czy jej nie wykorzystać również na elewacje 

Link do komentarza

Tak jak wspomniałem - wełnę trzeba zabezpieczyć przed zamoknięciem i zapewnić odprowadzenie ewentualnego kondensatu. Poza tym jakos nie widzę rulonów w pionie całkowicie. Mam obawy, że "zjadą" niczym tapeta od góry. Może za bardzo "panikuję" ale takie łatanie tym co sie ma zamiast dedykowanymi produktami - płyty elewacyjne z wełny - jakoś mnie nie przekonuje.

Link do komentarza

Mam to na uwadze i dlatego napisałem ze jest to jeszcze do przemyślenia ale wełna jest naprawdę gęsta 80 kg m3 robiłem nią ostatnio ścianki i naprawdę niema szans żeby ona zjechała mam problem żeby ją upchnąć jak dotnę 5 cm więcej. Jest naprawdę mocno zbita. 
 

Nie jestem osoba która rzeźbi tylko żeby było chce to zrobić raz a dobrze. 

Link do komentarza

Deska na ruszcie. Niewiem jeszcze tylko czy pełne deskowanie czy będzie ze szczelinami ogólnie bardziej chyba podoba nam się opcja deska np 7 cm i szczelina 1 cm ale boje się o wodę w takim wykonaniu. 


 

Jak już tu tak rozmawiamy to zejdę trochę z tematu bo mnie trochę to zastanawia. 
 

Jak to jest z tym oporem cieplnym wiadomo ze jeden materiał ma większy inny mniejszy ale patrząc np na specyfikacje mojej wełny ma ona wyszczególnione parametry od np lamda 0,35 przy chyba 10*C 0,36 przy 15 itd. 

Natomiast przy styropianie widzę tylko np. 0,30 zero informacji w jakiej temperaturze uzyskany jest ten wynik. 

Edytowano przez Maratoro (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

O jakim styropianie mowa, jakiego producenta? Prawdopodobnie 10 stopni Celsjusza. Przecież będziesz ocieplał a nie pisał doktorat z fizyki budowli. Zaufaj deklaracji producenta i zapomnij o metodzie badań. Ciesz się wynikiem i ceną :)

Apropos  0.30 - coś pomieszałeś 0,031 lamda a nie 0.30. Jedno zero trzeba przecinek przesunąć.

Deklarowany współczynnik przewodzenia ciepła λdekl. w temp. 10°C0,031 W/(m*K) dla Termonium Plus Fasada

https://termoorganika.pl/termonium-plus-fasada

Link do komentarza

To jeżeli mamy różnice między wełna a styropianem 0,05 na korzyść styropianu to jest się nad czym zastanawiać ?

3 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

O jakim styropianie mowa, jakiego producenta? Prawdopodobnie 10 stopni Celsjusza. Przecież będziesz ocieplał a nie pisał doktorat z fizyki budowli. Zaufaj deklaracji producenta i zapomnij o metodzie badań. Ciesz się wynikiem i ceną :)

 

Link do komentarza
14 minut temu, Maratoro napisał:

To jeżeli mamy różnice między wełna a styropianem 0,05 na korzyść styropianu to jest się nad czym zastanawiać ?

 

Moim zdaniem nie jest to przesądzające - bo jest jeszcze kwestia grubości - a ta na ścianie powinna być min. 20 cm.

 

Z wełną celowałbym w ocieplenie połaci dachowej, ewentualnie podłogi (np między legarami)  w wytłumienie ściany (jeśli trzeba).

Natomiast ścianę z zewnątrz bym ocieplał albo wełną do tego produkowaną, albo styropianem.

Link do komentarza

Różnica 0,05 dotyczy współczynnika lambda materiału czy współczynnika U przegrody albo konkretnej grubości materiału? Bo wiem, że często z ich myleniem jest spore zamieszanie. AA jeszcze po drodze pojawia się tu opór cieplny R , czyli odwrotność współczynnika U (U = 1/R). A i producenci potrafią namieszać, bo podają np. U dla różnych grubości materiału. 

Dla rozjaśnienia tematu proponuję spojrzeć jak te współczynniki mają się do siebie i jak je wzajemnie przeliczać.

https://budujemydom.pl/stan-surowy/sciany-i-stropy/porady/8294-jak-obliczyc-izolacyjnosc-sciany

Link do komentarza
22 minuty temu, Maratoro napisał:

Jaki kątownik do montażu elewacji drewnianej dokładniej mocowania łat.

Zaskoczyłeś mnie trochę.

Takie parametry chyba trzeba wziąś pod uwagę:

1.

Grubość izolacji (+szczelina wentylacyjna 3 cm) - i grubość łat(drewniane, alu, blaszane?) (z rezerwą na pionowanie i dystansowanie od ściany (wełny) +- 1.5 cm (chyba że masz bardziej nierówną ścianę (ale zawsze możesz użyć dodatkowy dłuższy, lub dociąć, kątownik.

2.

Mocowanie co 0.5 - 0.6 mb chyba (bo drzewo sie odkształca) -  chyba ze łaty będą stalowe. lub aluminiowe, to wtedy rzadziej. Musisz popatrzyć na systemy ociepleń w necie.

Zawsze, im szerszy i grubszy ocynkowany kątownik (w rozsądnych granicach) - tym lepszy, bo lepiej będzie niosł obciążenie i nie odksztalci się.

Z tych podanych przykładów jednak wydaje mi się , że są za słaby i za mocny.

Coś po środku - jeśli mocowanie co 0.5 m

3.

Ciężar desek (grubość rodzaj drewna)

Do tego też dobieramy łaty i ich rozstaw i silę kątowników.

4.

Rozstaw łat - też popatrz w systemach - chyba w granicach co 50 - 60 cm.

 

 

Rozumiem, że wejdziesz na kilka stron producentow takich systemów - i tam sie doszkolisz :12_slight_smile:

Możesz wpisać "ocieplenie wełną mineralną budynku ze szczeliną wentylacyjną", albo "fasady wentylowane z wełny mineralnej" , albo "system ocieplenia murow(ścian) welna mineralną" - co tam jeszcze wymyślisz....

 

Ale weź pod uwagę ważną rzecz -im więcej kątowników, im grubszych i szerszych - tym więcej mostkow zimna.

 

Dlatego też wolę styro + tynk lub okładzina :12_slight_smile:.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

To w takim razie chyba lepszy będzie ten szeroki 172x105x90 niby grubość 3mm ale myśle ze wystarczy 

Jakieś systemowe kątowniki kosztują szt. Ok 16 zł a wcale nie są lepiej zrobione nawet wydają się bardziej chwiejne. Te wychodzą 6zł więc ponad 1000 w kieszeni na jednej ścianie. 

50 minut temu, zenek napisał:

Ale weź pod uwagę ważną rzecz -im więcej kątowników, im grubszych i szerszych - tym więcej mostkow zimna.

 

Link do komentarza
4 godziny temu, Maratoro napisał:

Z drugiej strony systemowe rozwiązania są zarówno wielkości tych mniejszych jak i większych kątowników. 

pewnie zależy od ciężaru okładziny i grubości izolacji + gwarancja bezpieczeństwa dla wykonawstwa.

Pewnie kosztem mostkow.

 

Dźwignia (kątownik obciążony osłoną): Ciężar x ramię = siła, jeśli dobrze pamiętam.

Tu masz dwie ważne siły:

1. wyrywającą dźwignię ze sciany (zależy od szerokości kątownika) to mocowanie powinno być szerokie.

2. skręcającą dźwignię 

3. 3 trochę inna - to wiatr ruszający trochę tą osłoną, szczególnie od nawietrznej. 

 

Może są jakieś elementy mocujące z tworzywa, energooszczędne, albo listwy blaszane ze wspornikami pod łaty? Wtedy tylko listwy byś pionował na ścianie podkładkami pod wełną. Albo elementy wspornikowe z trójkąta pod łaty -  wtedy przekrój może być pocieniony.

 

Można by też podkładać między ścianę a pionową listwę twardy xps i to mocować na kołkach do ściany i dopiero na tym osłonę (to by minimalizowało mostki) - ale to pracochłonna zabawa.

 

Mimo wszystko jednak najlepiej przystosować istniejący system - przynajmniej coś sprawdzonego w praktyce.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

W jednym dzienniku budowy znalazłem coś takiego, typowo pod deskę elewacyjną i wełnę. 
 

systemowe kątowniki odpadają cena z kosmosu a jakość taka sama jak zwykłych kątowników. 
 

Są również systemy z wstawką z tworzywa która przecina metal,

dzięki temu nie powstają mostki ale znowu cena zaporowa. 

58A60CFC-08D8-4874-9432-4C66B55053D8.jpeg

Link do komentarza

W istniejących gotowych systemach są takie podkładki izolacyjne pod konsole.

 

Może zastosować tak jak mówiłeś twardy xps lub jest jeszcze takie cudo jak aerogel. Tam już izolacyjnosc kosmiczna ale nie trzeba tego dużo kupować. I zrobić 0,5cm grubości podkładki pod kątownik. Myśle ze to zda egzamin. 

Link do komentarza
Dnia 2.03.2021 o 16:47, Maratoro napisał:

systemowe kątowniki odpadają cena z kosmosu

oczywiście - pisząc o dostosowaniu systemu miałem na mysli podpatrzenie parametrów, wymiarów - a nie konkretne elementy fabryczne. Podobne pospolite będą o wiele tańsza.

Dnia 2.03.2021 o 16:47, Maratoro napisał:

Są również systemy z wstawką z tworzywa która przecina metal,

dzięki temu nie powstają mostki ale znowu cena zaporowa. 

 I znowu trzeba by zobaczyć, co to za plastik - może można takie podkładki podłożyć między kątownik a ścianę

Może twardy XPS, taki pod parking. 3 cm grubości by wystarczyło o wymiarze powiedzmy 2-3 cm większym niż ramię kątownika. To komplikuje trochę robotę niestety.

Ja tak osadzalem rolety - na takich dystansach - akurat mam 6 cm XPS, co prawda nie pod parking, ale podłogowy. 2 sztuki mam osadzone bezposrednio na ścianie, potem wpadłem na pomysł dystansu. I następne dwie osadzilem na dystansach. Choć oczywiście bezpośrednie osadzenie naścianie jest pewniejsze.

 

Z drugiej strony trzeba by przeliczyć, czy te straty od kątowników są rzeczywiście znaczące?. 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 2.03.2021 o 16:31, zenek napisał:

....

 

Dźwignia (kątownik obciążony osłoną): Ciężar x ramię = siła, jeśli dobrze pamiętam.

Tu masz dwie ważne siły:

1. wyrywającą dźwignię ze sciany (zależy od szerokości kątownika) to mocowanie powinno być szerokie.

2. skręcającą dźwignię 

3. 3 trochę inna - to wiatr ruszający trochę tą osłoną, szczególnie od nawietrznej.

........

tak gwoli ścisłości

ciężar to siła, siła na ramieniu to moment

możemy mówić o momencie zginającym, skręcającym, a dodatkowo o sile tnącej i sile normalnej (ta trochę inna) w takim elemencie

 

o ile ja dobrze kojarzę :)

 

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...