Skocz do zawartości

Dom na prąd + fotow./ Pytanie o moc przyłączeniową


Marcin86

Recommended Posts

Mam projekt domu parterowego 135m2, 

ogrzewanie podłogowe na prąd + CWU na prąd (boiler+grzałka) + kuchnia indukcyjna + rekuperacja, 6 osobowa rodzina. + fotowoltaika 7-10kWp w zależności o tech budowy

Firma projektowa w moim imieniu złożyła wniosek i dostałem warunki przyłącza na 12kW i zabezpieczenie 3x20A, ale na moje to za mało jak czytam różne artykuły. Proszę o pomoc czy mam wnioskować o większą moc? jak czytam różne porady to min to 25kW, ale może 30? a może jednak te 12 starczy skoro ma być fotowoltaika? 

 

technologia budowy jeszcze nie wybrana - przy tradycyjnym budownictwie wyjdzie zapotrzebowania ok 60 kWh/m2*rok, w szkieletowym ok 25 kWh/m2*rok (na 90% będzie tech. szkieletowa, aby tej fotowoltaiki starczyło na zapotrzebowanie na prąd i rachunki były niskie)

Edytowano przez Marcin86
dodanie słowa boiler+grzałka (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Moim zdaniem 12 kW to zupełnie wystarczająca moc przyłącza. Załóżmy, że uruchomisz w zimie pompę ciepła, która odda max 13 kW a pobierze max 6kW. Masz jeszcze nadwyżkę 7 kW. Przy takim domku wystarczy jednak mniejsza pompa ciepła - pewno max 11 kW i to z przygotowaniem CWU. Dodatkowo włączysz TV, 3 komputery + płytę grzewczą i jeszcze masz zapas mocy.

 

Link do komentarza

W zimie może być za mało, fotowoltaika niewiele doda właśnie wtedy, gdy potrzeba najwięcej energii (grzanie domu, światło rano i po południu do nocy, kupa komputerów itp, TV ), dlatego  - póki dom jeszcze na papierze - warto przeanalizować zainstalowanie pompy ciepła... w lecie klimatyzację podgoni razem z panelami...

Link do komentarza
16 godzin temu, Marcin86 napisał:

ale nie mam w projekcie pompy ciepła

A OK, nie wiem, co ja z ta pompa wyskoczyłem. W takim razie musisz zerknąć na zapotrzebowanie na ciepło w projekcie. Załóżmy, że będziesz grzał z mocą 6 kW z podłogówki, to i tak są dla porównania 3 grzejniki po 2 kW i w 2 godziny nagrzejesz + cwu w szycie 2 kW przez godzinę. I tak masz jeszcze 4kW zapasu na przyłączu, ale tak jak wspomniał Przedmówca, w zimę z samych paneli może nie dać rady. I tak nie dasz rady grzać w trybie off-grid i będziesz musiał nadwyżki wypracowane latem brac z sieci zimą. Czyli moim zdaniem instalacja da radę, ale jak wspomniał Ekspert Cezary - lokalny dostawca prawdę ci powie. Zapytaj sąsiadów jaki mają przydział mocy?

 

Link do komentarza

sąsiedzi mają gaz więc ja jestem pionierem jeśli chodzi o prąd + panele. Dlatego pytam na forum bo jak czytam różne artykuły to głupieje. Pompy ciepła nie chce - wg mnie ogrzewanie na prąd + panele to najbardziej optymalne rozwiązanie (ale rozumiem ze każdy może mieć inne zdanie)

 

"Dla domu jednorodzinnego ze standardowym oświetleniem, podłączeniem urządzeń RTV i AGD oraz z licznikiem trójfazowym przyjmuje się minimalną moc rzędu 12 kW. W przypadku poszerzenia instalacji o kuchenkę elektryczną należy wnioskować o 16 kW przyłącze. Jeśli ogrzewanie domu oparte jest na systemie elektrycznym, moc przyłączeniowa nie może być niższa niż 25 kW"

 

"Zwykle przyjmuje się, że dla domu jednorodzinnego, w którym energię elektryczną używa się jedynie do oświetlenia i zasilania urządzeń, moc przyłączeniowa powinna wynosić 10-12 kW. Natomiast w przypadku korzystania z ogrzewania elektrycznego, podgrzewaczy do wody, czajników elektrycznych, kuchenki lub piekarnika na prąd wartość ta musi być odpowiednio wyższa (15-30 kW)"

 

zapytałem enea operatora to wysłali mi tez ogólną formułkę.

 

"W odpowiedzi na zgłoszenie uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa elektrykiem w celu określenia odpowiedniej mocy przyłączeniowej.

Na naszej stronie mogą Państwo znaleźć propozycję wskazanych mocy pod adresem: https://www.operator.enea.pl/dladomu/przylaczeniedosieci/procedurazprzylaczeniowakrokpokroku

 

Określenie mocy przyłączeniowej

Aby określić moc przyłączeniową szacujemy jakie urządzenia mogą być włączone jednocześnie (określamy ich moc)

Przykłady z sugerowaną mocą przyłączeniową:

1.    Mieszkanie (urządzenia tradycyjne) - licznik 1-fazowy, do 5 kW.

2.    Dom lub mieszkanie (urządzenia tradycyjne) - licznik 3-fazowy -  min. 12 kW.

3.    Jeśli jest planowany zakup np. kuchenki elektrycznej o mocy 10 kW wówczas proponujemy - min. 16 kW.

4.    Dom jednorodzinny lub mieszkanie do 200 m2 (urządzenia tradycyjne + elektryczne ogrzewanie akumulacyjne + kuchnia elektryczna + bojler lub przepływowy podgrzewacz wody) - licznik 3-fazowy - min. 25 kW (z przekaźnikiem priorytetowym).

5.    Dom jednorodzinny od 200 do 250 m2 (urządzenia jak wyżej) - licznik 3-fazowy, - min.31 kW (z przekaźnikiem priorytetowym).

 

 

z powyższych punktów wynika że powinienem mieć przyłącze 25kW, ale projektant zaproponował 12kW i stąd moje pytanie czy projektant się nie pomylił?

Link do komentarza

Wszystko zależy od tego jakie będzie maksymalne zapotrzebowanie budynku na ciepło, występujące przy największym mrozie, czyli przy temperaturze zewnętrznej ok. -20°C.

Jeżeli budynek będzie rzeczywiście miał niskie straty, np. 30 W/m2, to do ogrzania całości wystarczą raptem 4 kW. Równocześnie przy 0°C wystarczy połowa tej mocy grzewczej. Ale taki wynik bardzo trudno osiągnąć, nawet przy świetnej izolacji i wentylacji z rekuperatorem. 

A jest jeszcze taka możliwość, że ogrzewanie podłogowe będzie akumulatorem ciepła - grubą wylewkę nagrzewamy w nocy, w czasie obowiązywania drugiej taryfy.

Dlatego trzeba zdecydować się na konkretny projekt i znać straty ciepła występujące w budynku, policzone dla każdego pomieszczenia. To co innego niż roczne wartości zapotrzebowania na energię w przeliczeniu na 1m2. Inaczej nie ustalimy jaka ma być moc przyłączeniowa, bo po prostu nie wiemy jaka moc będzie potrzebna.

Link do komentarza

Ok zdecydowałem na zwiększenie mocy na 25kW, to "tylko" jednorazowo 700 zł więcej a będę miał spokój i czystą głowę, dojdą sprzęty ogrodowe, dzieci zaczną grać na gitarze, wzmacniacze, konsole, może niedługo auto na prąd i cała zabawa by mnie mocno stresowała. 

dzięki za odpowiedzi.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Tak naprawdę wiele zależy od ogrzewania jakie będzie użyte. Jeżeli zdecydujesz się na zwykłe maty grzewcze to biorąc pod uwagę wszystko co wymieniłeś, czyli sprzęty ogrodowe, wzmacniacze, konsole, sprzęt agd i rtv, pompa lub bojler na wodę + włączone maty grzewcze w każdym z pomieszczeń, to moc przyłączeniowa może być zbyt niska (przyjmując, że większość tych sprzętów będzie włączona jednocześnie), natomiast przy bardziej energooszczędnym rozwiązaniu jakim są folie na podczerwień moc możliwe, że by wystarczyła. Moc zawsze można później zwiększyć składając jedynie wniosek do operatora. Osobiście polecam zapoznać się z ofertami pomp ciepła, gdyż takie rozwiązanie jest bardziej energooszczędne, a pompy ciepła zyskują w ostatnich latach na popularności. Rząd pracuje również nad rozszerzeniem programu mój prąd o dofinansowanie pomp ciepła.
Zapraszam do kontaktu pawel@drh.com.pl w celu bezpłatnej wyceny instalacji fotowoltaicznej (ewentualnie + pompy ciepła)

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...