Skocz do zawartości

Osuszanie tynków i wylewek zimą


Recommended Posts

Dzień dobry,

Mam pytanie dot. osuszania świeżych tynków i wylewek wykonywanych w grudniu. Dom parterowy z użytkowym poddaszem, ok. 180m2 powierzchni z garażem, dzisiaj wykonywane są wylewki na parterze.

I teraz pytanie, ile osuszaczy o wydajności 50l/dobę i przez jaki czas powinno pracować (oczywiście wespół z nagrzewnicami). 

Zaczynam się zastanawiać czy nie kupić własnego osuszacza za 2600zl i go ewentualnie przenosić, bo może to być bardziej opłacalne niż wynajem na powiedzmy 3 tygodnie.

Gorąca prośba o wsparcie.

Link do komentarza

Ciekawy artykuł polecam o osuszaniu i ogólnie o wilgoci technologicznej w domu. https://budownictwob2b.pl/przegrody/baza-wiedzy/hydroizolacje/51376-jak-uniknac-zawilgocenia-w-nowym-lub-remontowanym-domu

Wspomnę tylko, że dawno temu remontowałem poddasze i na ściany poszło bardzo dużo gładzi + wylewka na podłogę i efekt był taki, że na dole w salonie woda "lała się strumieniem" po oknach balkonowych. Wracając do tematu szybkimi krokami. Podnosimy temperaturę powietrza wewnątrz, zwiększamy wydajność wentylacji i czekamy. Najlepszy by był rekuperator i na zewnątrz umiarkowana wilgotność. Wtedy spod rekuperatora byś wiadrami wodę wynosił. To tak w nawiązaniu do praw fizyki.

Link do komentarza

Moim zdaniem, w procesie osuszania nowych budynków występują  3 etapy.

Na początku 1 etap - to wietrzenie aby wyrzucić na zewnątrz, lekko przywartą wilgoć, ze świeżych tynków czy wylewek.

Później 2 etap - to grzanie i wietrzenie. Ciepło uaktywnia wilgoć we wnętrzu przegród, która na skutek różnicy ciśnienia pary wodnej, wychodzi z tych przegród i nasyca powietrze wewnętrzne.  To powietrze trzeba usunąć na zewnątrz.

Na końcu 3 etap -  to samo grzanie, kiedy wilgotność przegród jest coraz bliżej granicy równowagi. Wietrzenie jest tu niepotrzebne a nawet nieekonomiczne, ponieważ potrzebna jest wyższa temperatura. Wilgoć resztkowa uwalnia się powoli, a z jej usunięciem poradzi sobie wentylacja lub nieszczelności budynków. 

Osuszanie osuszaczem jest najbardziej efektywne, kiedy oprócz osuszacza zastosujemy grzejnik i wentylator. 

Grzejnik ogrzewając wnętrze pomieszczenia uaktywnia wilgoć, wentylator wspomaga w jej uwolnieniu a ponadto przenosi ją w stronę osuszacza. Osuszacz zbiera dostarczoną wilgoć, wypuszcza suchsze i cieplejsze powietrze i "tak w kółko".

Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...

Proces osuszania za pomocą osuszaczy powietrza jest opisany na stronie Osuszacze powietrza generalnie proces osuszania nie jest wybitnie skomplikowany ale należy pilnować pewnych parametrów i przestrzegać zasad prowadzenia tego procesu. Generalnie używanie jednego osuszacza na dużej powierzchni nie jest tak wydajne jak odpowiednie dobranie ilości osuszaczy oraz wymuszenie odpowiedniej cyrkulacji mając do dyspozycji większą ilość urządzeń. Jeden osuszacz słabiej będzie obniżał wilgoć w powietrzu przez co proces parowania spowolni. Pozostaną obszary wilgotne a sam proces może trwać wielokrotnie dłużej. Polecam wynająć osuszacze lub kupić ich odpowiednią ilość.

Link do komentarza
Dnia 18.12.2020 o 19:39, Parkiet Komplex napisał:

Moim zdaniem, w procesie osuszania nowych budynków występują  3 etapy.

Na początku 1 etap - to wietrzenie aby wyrzucić na zewnątrz, lekko przywartą wilgoć, ze świeżych tynków czy wylewek.

Później 2 etap - to grzanie i wietrzenie. Ciepło uaktywnia wilgoć we wnętrzu przegród, która na skutek różnicy ciśnienia pary wodnej, wychodzi z tych przegród i nasyca powietrze wewnętrzne.  To powietrze trzeba usunąć na zewnątrz.

Na końcu 3 etap -  to samo grzanie, kiedy wilgotność przegród jest coraz bliżej granicy równowagi. Wietrzenie jest tu niepotrzebne a nawet nieekonomiczne, ponieważ potrzebna jest wyższa temperatura. Wilgoć resztkowa uwalnia się powoli, a z jej usunięciem poradzi sobie wentylacja lub nieszczelności budynków. 

Osuszanie osuszaczem jest najbardziej efektywne, kiedy oprócz osuszacza zastosujemy grzejnik i wentylator. 

Grzejnik ogrzewając wnętrze pomieszczenia uaktywnia wilgoć, wentylator wspomaga w jej uwolnieniu a ponadto przenosi ją w stronę osuszacza. Osuszacz zbiera dostarczoną wilgoć, wypuszcza suchsze i cieplejsze powietrze i "tak w kółko".

W okresie późnej jesieni często panuje wysoka wilgotność i wietrzenie skutkuje tym, ze wilgoci w pomieszczeniu przybywa. Etap 3 jest jak najbardziej wskazany, ale przy tej ilości wilgoci technologicznej trzeba zużyć bardzo dużo energii na ogrzanie i "wyparcie wilgoci" wraz z powietrzem kanałami wentylacyjnymi i przez przegrody ( o ile chałupa nie jest obłozona juz styropianem). Ciekawym pomysłem jest wydajny rekuperator, który w procesie wymiany powietrza zabiera bardzo dużo wilgoci. Tak jednak nikt nie robi z uwagi na problemy z nawiewami i wywiewami, chociaż moim zdaniem kanały wentylacyjne by tu spełniły swoją rolę. Pozostaje osuszacz bardzo wydajny, bardzo wydajna nagrzewnica (uzywac ostrożnie z uwagi na orboty mokre i wiązanie tynków i wylewek).

 

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...