Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Pierwsze ogrzewanie i wilgoć przy suficie


Recommended Posts

Witam,

Zaczęliśmy ogrzewać dom, piec gazowy, ogrzewanie podlogówką. Dom parterowy, strop ocieplony PUR 25 cm, ocieplenie zewnętrzne grafit 15 cm. Poddasze nieużytkowe, nie ocieplone. 

 

Tynki gipsowe były robione na przełomie czerwca - lipca 2020, ocieplenie i elewacja - koniec sierpnia piec założony w grudniu 2020. 

 

Na drugi dzień jak weszliśmy to między ścianą (tynkiem) a sufitem z karton gipsu pojawiła się wilgoć. Otworzyliśmy okna i zaczęliśmy wietrzyć. 

 

Czy jest to normalne zjawisko, tynki jeszcze nie doschły od wakacji ? Zaznaczam że wilgoć zbiera się tylko na wysokości sciana-sufit. 

 

Prosiłbym o pomoc w rozwiązaniu wątpliwości, chciałem zacząć gruntować i malować i niewiem kiedy mogę zacząć. 

 

Pozdrawiam. 

20201206_141230.jpg

20201206_141223.jpg

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sufit na stelażu, czy klejony na placki?

Jak wyglądało z grubsza suszenie tynków?

Ścianka kolankowa jaką ma wysokość - jeśli jest...

 

24 minuty temu, SJASK93 napisał:

wilgoć zbiera się tylko na wysokości sciana-sufit.

Na wszystkich ścianach (również tych wewnętrznych/działowych) czy tylko zewnętrznych/obrysowych?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sufit na stelażach krzyżowych, na ocieplenie PUR dana folia paroizolacyjna isover i do stelaży przykrecony karton gips, brak ścianki kolankowej. 

Tylko na ścianach zewnętrznych obrysowych, na dzialowkach jest ok. 

 

Po wietrzeniu wilgoć zanikla, chociaż rano pewnie znowu wyjdzie bo okna na noc zamknięte. 

Suszenie wyglądało tak, że rozszczelnione okna były, ale później tak od pazdziernika do teraz praktycznie nie otwieralismy okien

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czyli strop ocieplony jest od spodu? - docieplić strop od poddasza, szczególnie wokół wieńca... tam jest potężny mostek, ba, MOST termiczny... wygląda na to, że niedoizolowany jest wieniec (???) jest zimny i para wodna znalazła sobie stosunkowo zimne miejsce na kondensację :bezradny:

 

Nad drzwiami - tymi na zdjęciu - masz rolety zewnętrzne?

 

25 minut temu, SJASK93 napisał:

Po wietrzeniu wilgoć zanikla

Wentylacja pewnie grawitacyjna, brak nawietrzników w oknach, brak cyrkulacji powietrza - usprawnić wentylację...

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, SJASK93 napisał:

Strop jest ocieplony od spodu dokładnie

Możliwe, ale ściana na styku ze stropem jest wyraźnie zimniejsza! i stąd kondensacja pary właśnie tutaj...

Skuteczniejsze byłoby ocieplenie po drugiej stronie przegrody, czyli podłogę poddasza...

 

Przypuszczałem, że to zimne nadproże, to wynik niedocieplenia kasety :scratching:

 

Podbitka już założona/przybita? nie da się zajrzeć, jak docieplona jest ściana pod okapem?

Tam coś jest nie tak...

 

Czy mógłbyś pokazać fragment przekroju budynku z widocznym połączeniem ściany zewnętrznej, stropu i więźby dachu...

  • Dziękuję 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, SJASK93 napisał:

Sufit na stelażach krzyżowych, na ocieplenie PUR dana folia paroizolacyjna isover

SJASK93, domyślam się, że folia paroizolacyjna jest POD pianką, a nie nad nią, prawda?

 

Bo jeśli jednak nie przejęzyczyłeś się w swojej wypowiedzi i ta folia jest położona NAD pianką, to wg mnie za zawilgocenie może odpowiadać zamknięta droga dla pary wodnej - właśnie za sprawą folii, która została położona od góry. Tam powinna leżeć folia paroprzepuszczalna, a folia paroizolacyjna powinna znaleźć się POD pianką czyli między płytami gipsowymi a ociepleniem. Zresztą nad folią powinna być zapewniona wentylacja, żeby dać ujście wilgoci.

No i o mostku warto pomyśleć, o którym pisał Podczytywacz, 

 

Ale jeśli jednak jest to zwykłe przejęzyczenie z tą folią NA piance PUR, no to ja i tak mam pytanie, którędy ma uchodzić para wodna spod tego sufitu? Bo to zdaje się jest betonowy strop, w każdym razie szczelny, co nie? No więc według mnie sprawa wygląda tak, że nie masz sprawnej wentylacji i następuje kondensacja pary wodnej właśnie w warstwie ocieplenia, bo nad ociepleniem masz sufit.

 

Uważam, choć mogę się mylić, że niewykluczone, że błędnie jest położona warstwa ocieplenia i tam ZAWSZE będzie mokro, bo to jest dokładnie ta sama sytuacja co z brakiem wentylacji połaci dachu. Wentylacja musi być, żeby na styku dwóch obszarów ciepłego i zimnego mogła wydostawać się para wodna, zamiast kondensować się i skraplać. 

Sufit zimny, pianka ciepła.

Mam nadzieję, że jestem w błędzie.

 

A jeśli się nie mylę, to musisz położyć dodatkowe ocieplenie na stropie i zrobić pogrubioną opaskę ocieplenia przy ścianach tam na stropie, od góry, żeby zniwelować mostek, o którym pisał Podczytywacz. Wiesz, ocieplenie na stropie np 10cm styropianu albo wełny i na to wzdłuż ścian opaskę z postawionych na boku płyt.

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli PeZet ma rację, to faktycznie kiepsko. Możliwe, że przy grzaniu i podnoszeniu temperatury w pomieszczeniu wilgoć zostanie wyparta na zewnątrz i odprowadzona szczelinami na poddaszu lub przez folię wysokoparoprzepuszczalną. Proponuję wynająć na tydzień osuszacz i diagnozować przy okazji problem.

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

jeśli strop jest żelbetowy i ocieplono go od spodu to faktycznie powstał potężny mostek termiczny na wysokości wieńca. I to na zimnym wieńcu to potężne wykraplanie się pary wodnej. Ktoś – projektant lub wykonawca – popełnił tu poważny błąd. Izolację trzeba ułożyć na stropie, tak aby łączyła się z izolacją ścian. Ostatecznie można też ocieplić dach.

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co panikować - normalna wilgoć technologiczna zwłaszcza w okresie późno-jesiennym. Grzać i wietrzyć, a ewentualne modernizacje rozważać po 2 sezonach grzewczych. 

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rzetelne podpowiedzi, dziś już wszystko było ok, grzanie i wietrzenie będę praktykował, możliwe, że jak hydraulik włączył piec to pomieszczenia praktycznie od października nie były wietrzone i się wszystko skumulowało. Dla bezpieczeństwa przejechałem papierem 150. 

Strop jest na konstrukcji drewnianej. Nie ma żadnego betonu. 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To ma być grzane, grzane i jeszcze raz grzane + wentylacja, wentylacja i jeszcze raz wentylacja. Tak sobie przemyślałem to na spokojnie i podpisuję się ostatecznie pod wypowiedzią Eksperta Cezarego, która upewniła mnie w moich domniemaniach. :) Nie ma co wietrzyć - zamów osuszacz dodatkowo z jakiejś wypożyczalni i zobaczysz, ile razy bedziesz z wiadrem wody ganiał na trawnik :) Można się zdziwić.

 

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 6.12.2020 o 22:36, SJASK93 napisał:

Sufit na stelażach krzyżowych, na ocieplenie PUR dana folia paroizolacyjna isover i do stelaży przykrecony karton gips, brak ścianki kolankowej. 

Tylko na ścianach zewnętrznych obrysowych, na dzialowkach jest ok. 

Ocieplanie od wewnątrz stropu (a i ścian) stosuje sie tylko w ostateczności, gdy brak inne możliwości - i wtedy trzeba zapewnić dobre wentylowanie przestrzeni między ociepleniem a ściana, albo zastosować inne sposoby przeciwdziałające wykraplaniu się pary na przegrodzie.

 

Ocieplony powinien byc ostatni strop - 30 -40 cm wełny min lub podobnej izolacji.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, jesteśmy na etapie szukania projektu domu, jest tyle tego, szukamy od 2 tyg i z marnym skutkiem, pomożecie?  -Najtańszy dom w budowie murowany ewentualnie szkieletowy 80-100m2   - działka ma 49x16.5m szer-długość - kąt dachu 20-35* panele fot..  - pietrowy tzw. Z biegiem lat zrobie górę,      
    • Gość David S
      Witam, czy mógłbyś wysłać mi kontakt do firmy?
    • Co to znaczy: metr różnicy? Na jakiej długości?   1 m różnicy wysokości, nawet gwałtownej, to jest zwykła nisa skarpa, żadne urwisko. Urwisko to też niby skarpa, jednak jest to potoczna nazwa stromego dzikiego zbocza o większych gabarytach, przynajmnie kilka, a raczej kilkanaście  i więcej metrów.   tu masz definicję urwiska:   Urwisko (geomorfologia) Urwisko – bardzo stromy, pionowy lub przewieszony teren. Urwisko może być zbudowane ze skał litych, gliny, rzadziej piasku. Wspinacze nazywają tak fragment ściany w górach czy skałkach. Urwisko opadające wprost do morza nazywamy klifem.  
    • Też mi sie to nie podoba. Choć można dostać okna nowe stylizowane na stare. Odnowa starych okien nie jest tak łatwa, jak pisze "gość", bo same uszczelki nie wydatnie termoizolacji - jednak można przy większej pracochłonności i kosztach też podrasować stare okna. Warunek - drzewo jest w takim stanie, że uzasadnia rewaloryzację.   Tylko że - wymiana na nowe okna jest prosta, szybka, jest na to dofinansowanie - i chyba jest to tańsze, niż rewaloryzaja starych (nie każdy sobie samodzielnie poradzi i na to dofinansowania nie ma ) - więc: witaj plastiku   .....niestety....
    • Witam Stoję w przededniu podjęcia decyzji o zakupie działki ktora pod względem geotechnicznym nie wydaje sie być obiektem mazen, ale lokalizacja usprawiedliwi ew. poświecenie pytanie tylko jak duże i tu pytanie a raczej prośba do Was o pomoc w oszacowaniu potencjalnych kosztów poaadowania domu.  Ogólnie działka leży na terenie podmokłym 10km od granic Gdanska, w niektórych miejsca sporo torfu z wywiadu wynika ze większość domów na tym osiedlu stawianych jest na płycie fundamentowej - warunki różne w zależności od czesci terenu Zleciłem wykonanie 3 ręcznych odwiertów kontrolnych, wzdłuż osi potencjalnego budynku, do głębokości 3m, żeby zobaczyć co tam w ogóle siedzi i wyszło na to ze na ok 1m pojawia sie woda (ok 1m ziemi to nawieziona warstwa do wyrównania terenu przez sprzedającego), na głębokości 1,6 do 1,8 glina plastyzna natomiast na głębokości 2,5-3m jest piasek nawodniony jak to ekipa powiedziała twardy no tyle ze woda.  Pewne raczej jest ze wchodzi w grę posadowienie na płycie fundamentowej, i wymiana gruntu pytanie ile.  Zdaje sobie sprawe ze konkretnych odpowiedzi mozna oczekiwac po wykonaniu pełnych badan geotchnicznych i w oparciu o opracowana dokumentację, jednak proszę o wsparcie o rozlanie trochę wosku i odprawienie czarów nad tematem i rzucenie szacunkami ile może kosztować wymiana gruntu (bo zakładam ze konieczna) i jaki koszt wykonani płyty fundamentowej. Obrys domu to 13x9,5m Będę wdzięczny za wszelkie rady i wskazówki. Musze niebawem podjąć decyzje co do zakupu tej ziemi wiec wszystkie opinie beda na wage zlota - moze nawet doslownie  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...