Skocz do zawartości

Zasady budowy kominka


Recommended Posts

Decyzję o budowie kominka należy podjąć jak najwcześniej, najlepiej jeszcze w fazie projektowania, jednak palenisko da się również wybudować w już istniejącym obiekcie. W tym drugim przypadku może pojawić się problem z niedostateczną nośnością podłoża w miejscu budowy lub brakiem sprawnego szybu wentylacyjnego.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budownictwob2b.pl/instalacje/puls-branzy/5748-zasady-budowy-kominka

Link do komentarza
Gość kominkowiec
Uwagi do zawartych w artykule stwierdzeń: ... "zamknięte pozwalają na utrzymanie stałej temperatury bez konieczności ciągłego dokładania opału" oraz "Dzięki kontrolowanemu spalaniu możemy dowolnie ustawić temperaturę wewnątrz pomieszczenia." Domyślam się, że autorowi chodziło tu o regulowanie temperatury w pomieszczeniu poprzez ograniczanie dostępu powietrza do spalania. A jest to zasadniczy błąd w użytkowaniu kominka, który prowadzi do niepełnego spalania drewna i powoduje zabrudzenie szyb, osadzanie się sadzy na ściankach wkładu kominkowego i w kominie, zwiększonego zużycia drewna, bo przy takim spalaniu radykalnie spada sprawność energetyczna kominka (z 70-80% do 30-40%), a to czysta strata energii i pieniędzy wydanych na drewno). Produktami takiego niepełnego spalania jest dym z komina i inne trujące związki, powstające przy niepełnym spalaniu - zatruwamy wtedy nie tylko siebie, ale i sąsiadów. Z prawidłowo używanego kominka nie powinno się dymić – jeśli widać dym, to znaczy, że źle palimy i występuje niepełne spalanie drewna. Tego robić nie wolno. Spalanie powinno się odbywać z pełnym dostępem powietrza. Często popełniany błąd, to ładowanie do kominka dużej porcji drewna, po to, żeby nie trzeba było za często do niego podchodzić, i potem ograniczanie dopływu powietrza do spalania – żeby się wolniej paliło i dawało mniej ciepła. To bardzo zła praktyka, która prowadzi do kłopotów. Jak więc regulować temperaturę ? Wkładać do kominka mniejsze porcje drewna - mniej a częściej. Skłonność do wygody nie jest tu sprzymierzeńcem. Palić z pełnym dostępem powietrza – intensywnym ogniem, a nie przytłumionym. To jedyny właściwy sposób.
Link do komentarza
4 minuty temu, Gość kominkowiec napisał:

Uwagi do zawartych w artykule stwierdzeń: ... "zamknięte pozwalają na utrzymanie stałej temperatury bez konieczności ciągłego dokładania opału" oraz "Dzięki kontrolowanemu spalaniu możemy dowolnie ustawić temperaturę wewnątrz pomieszczenia." Domyślam się, że autorowi chodziło tu o regulowanie temperatury w pomieszczeniu poprzez ograniczanie dostępu powietrza do spalania. A jest to zasadniczy błąd w użytkowaniu kominka, który prowadzi do niepełnego spalania drewna i powoduje zabrudzenie szyb, osadzanie się sadzy na ściankach wkładu kominkowego i w kominie, zwiększonego zużycia drewna, bo przy takim spalaniu radykalnie spada sprawność energetyczna kominka (z 70-80% do 30-40%), a to czysta strata energii i pieniędzy wydanych na drewno). Produktami takiego niepełnego spalania jest dym z komina i inne trujące związki, powstające przy niepełnym spalaniu - zatruwamy wtedy nie tylko siebie, ale i sąsiadów. Z prawidłowo używanego kominka nie powinno się dymić – jeśli widać dym, to znaczy, że źle palimy i występuje niepełne spalanie drewna. Tego robić nie wolno. Spalanie powinno się odbywać z pełnym dostępem powietrza. Często popełniany błąd, to ładowanie do kominka dużej porcji drewna, po to, żeby nie trzeba było za często do niego podchodzić, i potem ograniczanie dopływu powietrza do spalania – żeby się wolniej paliło i dawało mniej ciepła. To bardzo zła praktyka, która prowadzi do kłopotów. Jak więc regulować temperaturę ? Wkładać do kominka mniejsze porcje drewna - mniej a częściej. Skłonność do wygody nie jest tu sprzymierzeńcem. Palić z pełnym dostępem powietrza – intensywnym ogniem, a nie przytłumionym. To jedyny właściwy sposób.

Nie ma raczej sensu komentować domyślnych intencji autora. Może mu chodziło o ustawienie procesu spalania na takim poziomie (stałym), w którym nie zachodzi niepełne spalania a dokładnie odwrotnie - pełne spalanie bez powstania sadzy. Przecież nawiewy domykane nie są umieszczane bez powodu. Równie dobrze ktoś wpadnie na pomysł zamontowania czujnika temperatury w palenisku i dołączy wentylator automatyczny. Wtedy mamy w palenisku warunki jak w kuźni - szyba się nie zakopci a temperatura będzie na stałym poziomie. Po jakimś czasie zaglądamy i dokładamy szczapę drewna lub dwie dla podtrzymania ognia. Tak to widzę.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...